جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

آموزش انواع بازی تخته نرد در نرم افزار بازی تخته نرد بردار بخش 1

آموزش انواع بازی تخته نرد در نرم افزار بازی تخته نرد  بردار بخش 1

 659    0

در این بخش انواع بازی تخته نرد در نرم افزار بازی تخته نرد بردار که شامل آموزش سبک بازی گلبهار و سبک بازی پلاکوتو و قوانین بازی چکرز است را به شما...

 

انواع بازی تخته نرد در نرم افزار بازی تخته نرد بردار

 


۱)گلبهار (نرد دیوانه، گل بارا)


۲)پلاکوتو


۳)چکرز (جنگ نادرشاه)


۴)اسی دوسی

 


سبک بازی گلبهار

 


این سبک بازی در خاورمیانه علی الخصوص در ایران و ترکیه رواج دارد.


در بازی گلبهار هر پانزده مهره روی خال خان در اول بازی قرار می گیرد.و همچنین هر بازیکن همه ۱۵ مهره خود را در خانه اول زمین خود قرار می‌دهند و تفاوتی که این بازی با تخته نرد رایج دارد، نحوه بازی کردن جفت ها می باشد.

 

 

نحوه بازی در بازی گلبهار در تخته نرد بردار

 

 

بعد از اینکه مهره های هر بازیکن توسط نرم افزار در خانه شماره یک زمین خود آن بازیکن قرار می گیرد ،بازیکنان مهره ها را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت حرکت می‌دهند و بعد از رسیدن به خانه خود آنها را از بازی خارج می‌کنند.


 در این سبک بازی آن بازیکن برنده بازی به حساب می‌آید که زودتر بتواند مهره های خود را از بازی خارج کند.

 

 

کدام بازیکن به عنوان شروع کننده بازی میباشد؟

 

 

در تخته نرد بردار توسط نرم‌افزار برای هر یک از بازیکنان تاس ریخته می شود و هر کدام از بازیکنان که تاس بیشتری بیاورند و نرم‌افزار به آن بازیکن اجازه می‌دهد دوباره تاس را بریزد و بازی را شروع کند.

 

 

چه قوانینی را باید برای بازی با نرم افزار تخته نرد بردار برای سبک گلبهار رعایت کرد؟

 

 

۱)نرم افزار اجازه ورود مهره ها به خانه هایی را که توسط مهره حریف پر شده است را نمی دهد و فرد فقط می‌تواند مهره‌هایش را به خانه‌های خالی و آزاد وارد کند.


۲)در این سبک بازی نرم‌افزار اجازه نمی‌دهد مهره‌های حریف را بزنید حتی مهره های تک حریف .


۳) در تخته نرد بردار که طبق قوانین تخته نرد واقعی بازی میشود در سبک گلبهار اگر سه تاس جفت آورده شود مثل تخته نرد رایج بازی خواهد شد(مثلا اگر جفت ۲ آورده شود ۴ تا ۲ بازی میشود) اما بعد از ۳ تاس نحوه بازی کردن متفاوت از تخته نرد رایج خواهد بود و آن به این صورت است که اگر مثلا جفت X آوردید نرم افزار اجازه می دهید جفت X+1،جفت X+2و جفتX+3و... را تاآخر بازی کنید.چون در بازی گل بهار نمی توان مهره ها را زد و یا روی مهره های دیگر رفت و فقط اجازه ورود به خانه های خالی وجود دارد در ابتدای بازی به راحتی می‌توان جفت ها را بازی کرد ولی بعد از پخش شدن مهره ها در زمین بازی جفت  بازی کردن خیلی سخت خواهد بود.


۴) نحوه مهره خوردن در سبک گلبهار مثل تخته نرد رایج می باشد و تفاوتی ندارد و بدین صورت است که بازیکنان بعد از رساندن همه ۱۵ مهره خود به خانه، شروع به برداشتن آنها میکنند.

 

 

سبک بازی پلاکوتو

 

 

این سبک بازی در کشور یونان رایج است و اصطلاحاً به آن تاوی نیز گفته می شود.


این بازی به ۴ روش یک امتیازی ،سه امتیازی، پنج امتیازی و هفت امتیازی بازی میشود.

 

 

نحوه بازی پلاکوتو

 

 

در این بازی هر بازیکن ۱۵ مهره خود را در خانه شماره یک حریف قرار می دهد و بعد از شروع به بازی مهره ها را به سمت خانه خود به حرکت در می آورد و در این سبک توسط نرم‌افزار برای هر بازیکن تاس ریخته می‌شود و هر بازیکنی که تاس بیشتری بیاورد، آن بازیکن نفر شروع کننده بازی است.
در این سبک هم مانند سبک گلبهار هر بازیکن که زودتر از حریف خود بتواند مهره‌هایش را از بازی خارج کند برنده بازی می باشد ولی در ست بعدی بازی، آن بازیکنی که به عنوان برنده بازی در ست قبلی معرفی شده باشد ،شروع کننده بازی خواهد بود.

 

 

قوانینی که برای سبک بازی پلاکوتو  توسط نرم افزار تخته نرد بردار تعریف شده است به شرح زیر است:

 

 

۱)مهره ها را فقط در خانه هایی می توان حرکت داد که آن خانه ها آزاد باشند و در خانه هایی که دو یا بیشتر از دو مهره وجود داشته باشد نمی‌توان مهره ها را وارد کرد.


۲)جفت ها هم مثل تخته نرد رایج، بازی می شود یعنی هر جفت چهار بار بازی می شود.


۳)در این بازی هم مثل سبک گلبهار ،نرم افزار اجازه زدن مهره‌های حریف را نمی دهد ولی در این سبک بازی می توان مهره ی تک حریف را قفل کرد. یعنی به این صورت که باید  روی مهره تک حریف رفته و روی آن ایستاد و اجازه حرکت کردن به آن را نداد و تا زمانیکه بازیکن مهره یا مهره های خود را از روی مهره حریف برندارد، مهره حریف همچنان قفل خواهد ماند.


۴)اگر حریف بتواند مهره مادر دیگر بازیکن( آخرین مهره در خانه یک حرف یا ۲۴ خود بازیکن) را در خانه شروع قفل کند نرم‌افزار بردار دو امتیاز به او خواهد داد، البته به این شرط که حریف خودش در خانه شروع بازی مهره ای نداشته باشد.


۵) زمانی بازیکن می تواند مهره ها را بخورد( از زمین بازی بیرون ببرد) که همه مهره ها به خانه خودی رسیده باشد.


۶) وقتی که بازیکنی در این بازی شکست می خورد یک امتیاز توسط نرم‌افزار به حریف واگذار می شود ولی اگر بازیکن شکست خورده باشد و هنوز نتوانسته باشد همه مهره های خود را به خانه خودی ببرد در آن صورت دو امتیاز به حریف واگذار خواهد شد.


***نکته مهمی که در این سبک بازی باید به آن توجه کرد این است که باید مراقب باشید توسط حریف قفل نشوید، چراکه اگر با چنین شرایطی ببازید دو امتیاز به حریف داده خواهد شد. چون که تا آخر بازی حریف سعی می کند شما را قفل نگه دارد و نگذار شما تمام مهره های تان را به خانه خود ببرید و در انتهای بازی مهره خود را از روی مهره قفل شده شما برمی دارد تا خود را برنده بازی با دریافت دو امتیاز بکند.

 


سبک چکرز (جنگ نادرشاه)

 


این بازی در بین النهرین اختراع شده است و در قدیم به نام الکلرک نامیده می شد.


این بازی به جای اینکه در زمین بازی تخته نرد بازی شود، روی صفحه شطرنج بازی می شود البته نوع دیگری از این بازی وجود دارد که روی صفحه ای مانند صفحه شطرنج باخانه های ۱۰۰ تایی (۱۰×۱۰ خانه) بازی می شود ولی قوانین و نحوه هر دو بازی مثل هم می باشد.
(صفحه شطرنج با خانه های ۶۴ تایی می باشد)

 

نحوه حرکت در این بازی به صورت حرکت اریب می باشد و می توان با پرش از روی مهره‌های حریف، مهره را از دور بازی خارج کرد .


همانطور که می دانید رنگ خانه های صفحه شطرنج به صورت یک در میان روشن و تیره میباشد و همه مهره ها در این بازی در خانه های روشن صفحه چیده می شود.

 

 

قوانین بازی چکرز

 

 

۱)در این بازی هر بازیکن در نوبت خود می تواند فقط یک مهره را یک خانه حرکت دهد ولی نباید به رنگ‌های تیره پا بگذارد و بدین صورت است که هر نفر میتواند مهره ها را نسبت به مکان نشستن خودش، به سمت جلو حرکت دهد.


۲) اگر دو مهره غیر هم رنگ (یک مهره از مهره های حریف و یک مهره از مهره ای دیگر بازیکن) به طور اریب یا قطری به هم برسند، هر بازیکن که نوبت آن باشد می تواند از روی مهره حریف بپرد و مهره حریف را از بازی حذف کند.


 البته به این شرط می تواند مهره حریف را بزند که پشت سر حریف مهره ی دیگری از مهره‌های حریف وجود نداشته باشد.


۳) اگر موقعیت بازیکن طوری باشد که بتواند مهره حریف را بزند، مجبور است که آن کار را انجام دهد و نمی تواند مهره ی دیگری را حرکت دهد.


۴) اگر چندین موقعیت برای زدن مهره حریف وجود داشته باشد باید یکی را به دلخواه و با توجه به استراتژی خود انتخاب کند و بزند و همچنین اگر نحوه قرارگیری مهره‌های حریف طوری باشد که بازیکن بتواند با یک مهره و پشت سر همه آنها را از بازی حذف کند باید همه آنها را در یک نوبت و با یک حرکت از بازی حذف کند.


۵) اگر بازیکن بتواند مهره خود را به سطر آخر زمین بازی حریف برساند، مهره تبدیل به شاه می شود و ویژگی که شاه دارد این است که بر خلاف دیگر مهره ها، مهره شاه می تواند به عقب برگردد.


۶) در این بازی کسی برنده است که بتواند زودتر تمام مهره های حریف را از بازی خارج کند.

 

:بعد از مطالعه این بخش از آموزش بخش 2 آموزش را نیز ببینید


به نقل از:

جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 
طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین

نظر خود را با ما درمیان بگذارید: