جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

سئوی محلی یا Local SEO چیست؟

سئوی محلی یا Local SEO چیست؟

 126    0

در این مقاله در مورد سئوی محلی یا Local SEO و هدف گوگل از به راه‌اندازی سئوی محلی و ضرورت سئوی محلیLocal SEO و سایتیشن یا Citation و تفاوت اصلی سئو و...

 

 

سئوی محلی یا Local SEO

 

 

سئوی محلی یا Local SEO

 

تا به حال خیلی از سئوی محلی در مقالاتمان استفاده کردیم، ولی توضیح کافی و کامل در مورد این نوع سئو نداشتیم. هرچند با توجه به نامی که بر خود گرفته است معمولاً وقتی کاربران آن را می‌بیند، متوجه می‌شوند که سئوی محلی به سئویی گفته می‌شود که مربوط به منطقه جغرافیایی خاصی باشد و این سئو از انواع زیر مجموعه‌های سئو می‌باشد. حتماً زمانی که در گوگل سرچ می‌کنید به این مسئله توجه کرده‌اید که نتایجی که به شما نمایش داده می‌شود.

 

بر اساس منطقه جغرافیایی می‌باشد که شما در آن منطقه جغرافیایی حضور دارید. در واقع اگر در تهران باشید و به دنبال رستوران بگردید، اگر گوگل به شما رستوران‌هایی که در تبریز وجود داشته باشد را نمایش دهد این رستوران‌ها به درد شما نخواهد خورد. بنابراین معمولا گوگل برای افزایش تجربه کاربری خود، نتایجی را به کاربران نمایش می‌دهد که کاربران در آن منطقه حضور دارند، مگر اینکه خود کاربر نخواهد به آن نتایج دست یابد که آن هم روند خاص خود را خواهد داشت.

 

سئوی محلی می‌تواند در راستای افزایش درآمد کسب و کارهای محلی بسیار تاثیرگذار باشد چرا که در صفحه نتایج گوگل نتایجی که به کاربران نمایش داده می شود، معمولاً نتایجی می‌باشند که مورد جستجوی آنها است و برای رسیدن به هدف خود مانند خرید، از نتایج نمایش داده شده استفاده می‌کنند. در واقع در سئوی محلی هم کاربران به هدف خود می‌رسند و هم صاحبان وب سایت‌ها. می‌توانیم این چنین بگوییم که با سئوی محلی وب سایت‌ها می‌توانند به هدف بازاریابی آنلاینی که دارند، دست یابند.

 


وقتی می‌گوییم سئوی محلی منظورمان فقط فعالیت‌های بهینه‌سازی مربوط به یک محله خاص نمی‌باشد، بلکه این سئو می‌تواند یک منطقه جغرافیایی کوچک مثل محله را در بر بگیرد و یا یک منطقه جغرافیایی بزرگ مانند یک شهر خاص و یا بزرگتر از آن مانند یک کشور خاص را در بر بگیرد. حال بستگی به این دارد که در مورد چه منطقه جغرافیایی وب سایت خود را سئو می‌نمایید. مثلاً فردی که وب سایتی دارد و به دنبال فروش بیشتر در مغازه خود و در شهر خاصی می‌باشد، باید وب سایت خود را فقط برای آن شهر خاص بهینه سازی نماید و برای او بهینه‌سازی در سطح کشور و یا استان هیچ منافعی را در بر نخواهد داشت، بنابراین نیازی به انجام هزینه‌های اضافی تر جهت بهینه‌سازی در سطح کشور و یا استان نمی‌باشد. بنابراین این فرد سئوی محلی شهری را برای خود برمی‌گزیند.

 

موتورهای جستجو به خصوص موتور جستجوی گوگل برای اینکه کاربران خود را راضی نگه دارند و کاربرانش بتوانند با تهیه وب سایت‌ها و بهینه‌سازی آن وب سایت‌ها برای سئوی محلی کسب و کار خود را رونق بخشند و به افزایش تعداد مشتریان و درآمد بیشتر دست یابند سرویس هایی را در جهت سئوی محلی به کاربران خود ارائه می دهند، البته این سرویس‌ها باعث می‌شود که کاربران نیز زودتر به نتایج مورد نظر خود دست یابند.


بنابراین نتیجه می‌گیریم که مهمترین هدفی که از سئوی محلی می‌توان به دست آورد، رونق کسب و کار و یا بهتر بگوییم بازاریابی آنلاین می‌باشد.

 


بهتر است برای درک بهتر سئوی محلی یک جستجوی محلی در موتور جستجوی گوگل داشته باشید. مثلاً اگر در محله ولیعصر زندگی می‌کنید، در موتور جستجوی گوگل واژه رستوران‌های ولیعصر را تایپ نمایید. چه چیزی در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل می‌بینید؟ بله همانطور که می‌بینید سه نتیجه مرتبط با جستجوی شما روی نقشه به شما نمایش داده می‌شود. در واقع گوگل برای افزایش تجربه کاربری نزدیک‌ترین نتایج مربوط به جستجوی انجام شده را در صفحه اول خود، به نتایج نمایش داده شده روی نقشه اختصاص داده است تا کاربر در پیدا کردن آدرس و منطقه قرارگیری مقصد خود دچار مشکل نگردد. گوگل در گذشته تعداد بیشتری از نتایج را روی نقشه به کاربران نمایش می‌داد ولی امروزه فقط سه مورد که مرتبط‌ترین و نزدیک‌ترین نتایج به مورد جستجوی کاربران می‌باشد، را روی نقشه به کاربران نمایش می‌دهد.

 

 

سئوی محلی چیست؟

 

 

سئوی محلی یا Local SEO

 

 

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از سئوی محلی داشته باشیم، می‌توانیم چنین بگوییم:

 

به فعالیت‌های مختلفی که وب سایت‌ها برای تعیین مکان جغرافیایی و فهماندن آن موقعیت جغرافیایی به خزنده‌ها و ربات‌های گوگل انجام می‌دهند، سئو محلی گفته می‌شود.

 

 

چگونه می‌توان منطقه جغرافیایی خود را برای گوگل مشخص نمود؟

 

گوگل برای تشخیص موقعیت جغرافیایی افراد از ipهای آنها و یا GPS دستگاه‌ها استفاده می‌کند و متناسب با موقعیت جغرافیایی افراد بهترین نتایج و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربران نمایش می‌دهد.


گوگل از دو روش برای نمایش دادن نتایج مرتبط با موقعیت جغرافیایی کاربران استفاده می‌کند که در روش اول کاربران خودشان به گوگل می‌گویند که در کجا هستند و یا در چه منطقه‌ای می‌خواهند به جستجو بپردازند و در این حالت حتی اگر فرد در آن منطقه جغرافیایی نباشد می‌تواند با نوشتن نام منطقه جغرافیایی مورد نظر خود، نزدیک‌ترین نتایج به آن منطقه جغرافیایی را از گوگل به دست آورد.

مثلاً اگر کافه‌ای که در خیابان آزادی قرار گرفته است سایت خود را سئوی محلی نموده است و کسانی که می‌خواهند کافه‌ای در خیابان آزادی را پیدا کنند، می‌توانند با نوشتن نام خیابان آزادی به دنبال کلمه کافه، در صفحه نتایج می‌توانند به کافه موردنظر هم برسند و در روش دوم حتی کاربران می‌توانند بدون نوشتن نام منطقه جغرافیایی نیز به نتیجه دلخواه خود دست یابند، در این روش گوگل با درخواست صدور مجوز از کاربران می‌خواهد که به گوگل اجازه دهند به منطقه جغرافیایی آنها دسترسی داشته باشد و در این حالت گوگل به صورت هوشمندانه می‌تواند نتایج جستجو را بر طبق منطقه جغرافیای کاربران به آنها نمایش دهد.


در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که هم می‌توان به صورت دستی منطقه جغرافیایی مورد جستجوی خود را به گوگل فهماند و هم می‌توان از روش هوشمندانه گوگل استفاده کرد و با فعال نمودن نمایش مکان جغرافیایی، اجازه داد که گوگل خود تشخیص دهد که کاربر جستجوگر در کدام منطقه جغرافیایی قرار گرفته است تا نتایج مناسب را به وی نمایش دهد.

 

 

آیا سئوی محلی فقط برای کسب و کارهای بزرگ تاثیر دارد یا می‌تواند بر افزایش فروش و درآمد کسب و کارهای کوچک نیز تاثیرگذار باشد؟

 

سئوی محلی می‌تواند برای کسب و کارهای مختلف، چه بزرگ و چه کوچک مورد استفاده قرار گیرد البته به شرط اینکه در منطقه‌ای باشیم که افراد از اینترنت و فضای مجازی استفاده می‌کنند و برای پیدا کردن بهترین گزینه برای خرید خود، دست به دامن گوگل و فضای مجازی می‌شوند. بنابراین هر کسب و کاری که بتواند به راه‌اندازی وب سایتی اقدام نمایید و آن وب سایت را نسبت به منطقه جغرافیایی خود بهینه‌سازی نماید، می‌تواند به مشتریان جدید دسترسی داشته باشد و از این طریق فروش و درآمد خود را افزایش دهد.

 

 

هدف گوگل از به راه‌اندازی سئوی محلی چیست؟

 

 

هدف گوگل از سئوی محلی یا Local SEO

گوگل بالاترین هدفی که از راه‌اندازی سئوی محلی دارد، کمک به کسب و کارهای کوچکتر می‌باشد و به دنبال این هدف می‌باشد که کسب و کارهای کوچکتر نیز بتوانند با کسب و کارهای بزرگتر به رقابت بپردازند. البته نه به این معنی که کسب و کارهای بزرگتر نمی‌توانند از این سئو استفاده نمایند ولی چون اکثراً کسب و کارهای بزرگتر به دنبال اهداف بزرگتر نیز می‌باشند و فقط به دنبال کسب درآمد در مناطق جغرافیایی خود نمی‌باشند، بنابراین بیشتر به درد کسب و کارهای کوچکتر می‌خورد و از این طریق کسب و کارهای کوچکتر نیز می‌توانند با کسب و کارهای بزرگ‌تری مانند دیجی کالا به رقابت بپردازند و از این اندیشه که امکان ندارد که کسب و کار کوچک آنها نیز در مقابل کسب و کار بزرگی مانند دیجی کالا به کاربران نمایش داده شود، رهایی یابند و با سئوی محلی بتوانند کسب و کارهای خود را نیز برای کاربران قابل نمایش نمایند.

 


با توجه به آماری که گرفته شده است، اعلام گردیده است که حدود ۳۰ درصد از کاربرانی که با گوشی‌های تلفن همراه خود به جستجو می‌پردازند، به دنبال لوکیشن و مکان می‌باشند و حدود ۷۰ درصد از آنها نیز در جستجوهای خود به دنبال شرکت و سایت‌ها و کسب و کارهایی می‌باشند که از نظر موقعیت جغرافیایی به خودشان نزدیک می‌باشند. بنابراین حتی اگر کسب و کارهای کوچک نیز به سئوی محلی اقدام نمایند، می‌توانند از طریق فضای مجازی، خود را به کاربران بیشتری معرفی نمایند و از این طریق مشتریان جدیدتری را به دست آورند. در واقع با استفاده از سئوی محلی، کاربران محلی می‌توانند به راحتی شما را نیز در جستجوهای خود در موتور جستجو پیدا کنند. گوگل هم به سئوی محلی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد چرا که گوگل فقط به فکر افزایش تجربه کاربری خود می‌باشد و هر کاری می‌کند که کاربران از او راضی باشند.

 

 

نکته ۱

 

اگر می‌خواهید که از گوگل نتایج دقیق‌تری برای جستجوهای محلی خود داشته باشید، بهتر است که VPN های خود را خاموش نمایید، چرا که وقتی VPN روشن باشد، به احتمال بسیار بالایی گوگل نتایج را به شما نمایش خواهد داد که متناظر با IP سرور VPN می‌باشد.

 

 

نکته ۲

 

حتماً الزامی نیست که فرد در موقعیت جغرافیایی خاصی باشد و بعد اقدام به جستجوهای محلی خود در آن منطقه جغرافیایی نماید، بلکه ممکن است فردی در شهر تهران باشد ولی بخواهد که جستجوی محلی خود را در مورد شهر تبریز و یکی از محله‌ها و مناطق خاص آن داشته باشد، در این صورت نیاز است که کاربر نام شهر تبریز و یا منطقه مورد جستجوی خود را در مرورگر جستجوگر خود بنویسد.

 

 

ضرورت سئوی محلی

 

از آنجایی که امروزه به دلیل وجود امکانات در اکثر نقاط مردم نیازی نمی‌بینند که برای رفع نیازهای خود مسافت‌های طولانی را طی کنند تا به مغازه، فروشگاه، رستوران و غیره دسترسی پیدا کنند و ترجیح می‌دهند که به هر آنچه که نیاز دارند در مسافت‌های خیلی کوتاه و نزدیک به محل حضور خود دسترسی داشته باشند، بنابراین سئوی محلی در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. بنابراین با سئوی محلی  هم فروشگاه‌ها می توانند به تعداد مشتریان خود بیفزایند و هم اینکه کاربران با شناسایی فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و...  در محل مورد نیاز خود به راحتی به آنچه نیاز دارند دست یابند.

 

 

وب سایت‌ها با چه ابزاری می‌توانند منطقه جغرافیایی خود را به گوگل بشناسانند؟

 

چندین ابزار برای ثبت مشخصات وب سایت‌ها جهت نمایش به گوگل وجود دارد که از بین آنها ابزار گوگل مای بیزینس یا Google My Business  بهترین آنها می‌باشد‌. این ابزار یک ابزار رایگان می‌باشد ولی متاسفانه مثل بسیاری از ابزارهای کاربردی و مفید دیگر نیز این ابزار هم برای ما ایرانی‌ها تحریم می‌باشد و نمی‌توانیم از آن جهت ثبت مشخصات وب سایت‌های خود در گوگل استفاده نماییم.

 

ولی گوگل مپ راه حل دیگری می‌باشد که ایرانی‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند و منطقه جغرافیایی وب سایت خود را در گوگل ثبت نمایند. نحوه استفاده از آن نیز خیلی راحت می‌باشد و کافی است که به سایت گوگل مپ وارد شوید و در آن نقشه، مکان خود را پیدا کنید و با اقداماتی آن را برای گوگل مشخص نمایید و همچنین در همان جا باید اطلاعات مورد نیاز دیگر را نیز راجع به کسب و کار خودتان در اختیار گوگل قرار دهید.

 

سایتیشن یا Citation چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

کاربرد سئوی محلی یا Local SEO

 

 

در سئوی محلی ازسایتیشن استفاده می‌شود که بهتر است در مورد آن نیز اطلاعاتی را داشته باشید. سایتشان همان دایرکتوری می‌باشد که وب سایت‌ها باید در آن اطلاعات کسب و کار خود از جمله نام، آدرس، شماره تلفن (NAP) را قرار دهند تا عموم کاربران و همچنین دیگر کسب و کارهایی که در زمینه کسب و کار وب سایت مربوطه فعالیت می‌کنند، به آن اطلاعات دسترسی داشته باشند. برای اینکه وب سایت مورد نظر بتواند به نتیجه بهتری دست یابد، باید در گوگل به دنبال دایرکتوری مرتبط با کسب و کار خود باشد تا بتواند اطلاعات وب سایت خود را در آن دایرکتور ثبت نماید. اگر وب سایتی اطلاعات خود را به جای ثبت در دایرکتوری مرتبط، در دایرکتوری دیگری ثبت نماید، به احتمال زیاد به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

 

 

رتبه‌بندی که گوگل در سئوی محلی انجام می‌دهد با چه فاکتورهایی انجام می‌شود؟

 

گوگل در رتبه‌بندی که در نتایج سئوی محلی به کاربران نمایش می‌دهد، از فاکتورهای بسیار متفاوت‌تری نسبت به نتایج نمایش داده شده در نتایج ارگانیک و عادی استفاده می‌نماید. در رتبه‌بندی سئوی محلی اصلی‌ترین فاکتوری که گوگل از آن استفاده می‌نماید، فاصله و مجاورت می‌باشد. یعنی هر کسب و کاری که فاصله نزدیک‌تری به کاربر جستجوگر نسبت به دیگر کسب و کار مشابه داشته باشد، رتبه بالاتری را در سئوی محلی خواهد گرفت.

 

به غیر از این فاکتور مهم و اصلی چندین فاکتور دیگر هم برای رتبه‌بندی وب سایت‌ها در جستجوهای محلی در نظر گرفته می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از: 《میزان اعتبار》 و 《اعتبار و محدودیت》


در واقع هر چقدر کسب و کاری ارتباط بیشتری با عبارت جستجوی کاربر جستجوگر داشته باشد، احتمال رتبه‌گیری بالایی را در جستجوی محلی خواهد داشت که میزان ارتباط وب سایت‌ها با عبارت‌های جستجو به عوامل متعددی مانند دسته‌بندی وب سایت مربوطه در گوگل مپ، استفاده از کلمات کلیدی با اینتنت محلی در عنوان و متای توضیحات و غیره بستگی دارد‌.


همچنین وب سایت‌ها می‌توانند میزان اعتبار و محبوبیت خود را جهت رتبه‌گیری بیشتر در نتایج جستجوی محلی از طریق دریافت بک لینک‌ها از سایت‌های محلی، افزایش تعداد ارجاعات آنلاین، نظرات آنلاین و غیره افزایش دهند.

 

 

تفاوت اصلی سئو و سئوی محلی در چیست؟

 

هر دوی این اقدامات مربوط به رتبه‌گیری در نتایج جستجوی گوگل می‌باشد ولی همانطور که بیان گردید نتیجه‌ای که از سئوی محلی انتظار می‌رود به دست آورد، رتبه‌گیری در جستجوهای محلی می‌باشد. که برای رتبه گیری از پارامترهای متفاوتی استفاده می‌شود و همچنین انتخاب کلمات کلیدی برای هر کدام از سئو و سئوی محلی متفاوت می‌باشد‌. برای مثال پارامترهایی که در سئوی محلی بسیار تاثیرگذار می‌باشند، اضافه کردن نقشه گوگل برای وبسایت مورد نظر می‌باشد ولی این اقدام برای سئو تاثیر آنچنانی نمی‌تواند داشته باشد.

 

همچنین نظرات آنلاین کاربران در سئوی محلی بسیار تاثیرگذار می‌باشد در حالی که تاثیر قابل توجهی برای سئو ندارد. همچنین درس لینکدهی برای افزایش رتبه سایت‌ها در سئو بسیار تاثیرگذار می‌باشد و می‌توان از پارامترهای اصلی به شمار آید ولی در سئوهای محلی اگرچه لینک دهی هم تاثیرگذار است ولی از پارامترهای اصلی به شمار نمی‌آید.


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: