جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

آنالیز رقبا بخش دو

آنالیز رقبا بخش دو

 175    0

در این مقاله در ادامه ی آنالیز رقبا بخش یک به مراحل آنالیز رقبا و تاثیر آنالیز رقبا بر روی کسب و کار و انواع تکنیک‌های آنالیز رقبا بحث و بررسی به...

 

 

آنالیز رقبا در کسب و کارهایی که در فضای اینترنتی به فعالیت می‌پردازند آسان می‌باشد یا در کسب و کارهایی که به صورت سنتی به فعالیت می پردازند؟

 

 

 

آنالیز رقبا

 

 

به دلیل اینکه کسب و کاری که در فضای اینترنتی به فعالیت می‌پردازند اطلاعاتشان به صورت آنلاین در فضای مجازی وجود دارد و برای تحقیق در مورد آنها می‌توان به راحتی از فضای مجازی (شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها و غیره ) اطلاعات موردنیاز در مورد آنها را به دست آورد و به بررسی داده‌های به دست آمده از این فضای مجازی پرداخت. بنابراین می‌توان گفت آنالیز کسب و کارهای اینترنتی بسیار راحت‌تر از آنالیز کسب و کارهایی که به صورت سنتی به فعالیت می‌پردازند، می‌باشد. معمولاً کسب و کارهای سنتی اطلاعات خاصی از فعالیت‌های خود به خارج از کسب و کار خود نشر نمی‌دهند و برای آنالیز آنها سختی‌های بسیاری در مسیر آنالیزگران خواهد بود.

 

 

آیا همه کسب و کارها به صورت جدی به آنالیز رقبا می‌پردازند؟

 

از آنجایی که آنالیز رقبا به صورت کامل در بین همه کسب و کارها جا افتاده نمی باشد، بنابراین اگر آمارگیری نمایید خواهید دید که کمتر از نصف مدیران در کسب و کارها به آنالیز رقبای خود می پردازند و از این نتایج می‌توان دریافت که هر کسب و کاری که به آنالیز رقبا بپردازد، بسیار بیشتر از سایر کسب و کارها به موفقیت خواهد رسید.

 

حال بیایید ببینیم که چرا سایر مدیران با اینکه تاثیر آنالیز رقبا را در موفقیتشان می‌بینند، ولی به آنالیز رقبا نمی‌پردازند؟

 

مدیران با جوابی که به این سوال می دهند در دو دسته جای می‌گیرند:

 

دسته اول آن مدیران می باشند که چنین پاسخی را در مقابل این  سوال که چرا به آنالیز رقبا نمی پردازند را می‌دهند:


رقبای ما برای ما کاملاً شناخته شده می‌باشد، چرا که هر روز ما در حال رقابت با این رقیبان می‌باشیم و اطلاعات کاملی را درباره این مدیران داریم و نیازی نیست که ما به صورت مداوم و به طور رسمی به آنالیز آنها اقدام نماییم.

 


دسته دوم نیز کاملاً از خود ناامید می‌باشند و پاسخ آنها برای این سوال این چنین است که ما نمی‌توانیم اطلاعاتی در مورد رقبای خود به دست آوریم تا بتوانیم به آنالیز آنها بپردازیم.


بنابراین دسته اول کاملاً به خود مطمئن می‌باشند و دسته اول کاملاً ناامید از خود ولی هیچ یک از دو دسته جواب قانع کننده و درستی در پاسخ به سوال علت عدم آنالیز رقبا نمی‌دهند. بنابراین باید بتوانیم این مدیران را قانع نماییم که به آنالیز رقبا بپردازند. تحلیل و آنالیز رقبا نه به قدری ساده و راحت می‌باشد که مدیران دسته اول آن را به این اندازه راحت در نظر گرفته اند و نه به قدری سخت می‌باشد که به قول دسته دوم مدیرا نتوان اطلاعاتی از رقبا به دست آورد. اگر راه درست و مناسبی را برای آنالیز رقبا در پیش بگیریم می‌توانیم از رفتارهایی که از رقبا سر می‌ زند و همچنین اقداماتی که رقبا انجام می‌دهند، اطلاعاتی را برای آنالیز آنها به دست آوریم.

 

 

آنالیز رقبا چه تاثیری بر روی رقابت بین کسب و کار ها دارد؟

 

با تشویق مدیران برای آنالیز رقبا می‌توان رقابت خوبی را بین کسب و کارها راه انداخت، چرا که با رقابت موجود در بازار هم می‌توان به کالاها و خدمات بهتر و با کیفیت‌تری دست پیدا کرد و هم از نظر قیمت، قیمتی معقول بر روی کالاها و خدمات اعمال می‌شود، ولی در بازاری که انحصاری باشد کسب و کار مربوطه که بازار را به انحصار خود درآورده است، به هر طریقی که بخواهد رفتار خواهد کرد و کیفیت کالا و خدمات تولیدی خود را نیز خود تعیین خواهد کرد چرا که در هر صورت به طور اجباری هم که شده محصولات وی خریدار خواهد داشت. بنابراین به دلیل اینکه هیچ رقابتی در بازار وجود ندارد، محصولات خود را با هر کیفیتی که بخواهد به بازار عرضه خواهد کرد. قیمت گذاری محصولاتش نیز در دستان خودش می باشد، پس رقابت در بازار برای مشتریان کاملاً مفید می‌باشد و بهتر است که در همه کسب و کارها رقابت وجود داشته باشد.

 

 

برای رقابت با رقبا نیاز است که سایه به سایه به دنبال آنها باشیم؟

 

اگرچه این روش روش بسیاری از کسب و کارها برای رقابت با رقیبان خود می‌باشد و سعی می‌کنند به تقلید از رقبا کارهایی را که رقیبان آنها انجام می‌دهند، آنها نیز انجام دهند ولی کسب و کارها باید بدانند که این روش، روش نامناسبی می‌باشد. چرا که اولاً با این روش تعداد محدودی از رقیبان زیر نظر شما قرار خواهند گرفت، در حالی که ما در بررسی آنالیز رقبا بیان نمودیم که حداقل ۱۰ رقیب برتر خود را باید زیر نظر بگیرید تا بتوانید در این مسیر موفق شوید. همچنین برای اینکه بتوانید به صورت جدی و رسمی به آنالیز رقبا بپردازید به جای اینکه سایه به سایه به دنبال آنها باشید باید اطلاعات را در چهار زمینه استراتژی فعلی  نقاط قوت و ضعف رقیبان، مفروضات و اهداف آتی آنها به دست آورید تا بتوانید به رقابتی سالم و جدی بپردازید.

 

 

آنالیز رقبا به صورت رسمی و جدی به چه شکلی می‌باشد؟

 

 

ما در طول مقاله در مورد آنالیز رقبا به صورت رسمی و جدی بحث کردیم اما منظورمان از آنالیز رسمی و جدی چه می‌باشد؟ وقتی که از آنالیز جدی و رسمی حرف می‌زنیم، منظورمان این است که آنالیز ما به این شکل نباشد که هر وقت که دل ما خواست و یا به صورت گاه و بیگاه به آنالیز رقبا بپردازیم. برای اینکه از آنالیز رقبا نتیجه عالی و کارآمدی به دست آوریم، نیاز است که آنالیز انجام شده به صورت مرتب و دوره‌ای و منظم انجام گیرد و این آنالیزها به صورت رسمی و جدی در جلساتی انجام گیرد و چندین نفر که تخصصی در این زمینه دارند، در این جلسات شرکت نمایند و با همدیگر به آنالیز رقبای شرکت خود بپردازند و بعد از انجام آنالیزها، نتایج به دست آمده را به صورت کتبی یادداشت نمایند و نوشته‌های خود را سند نمایند و یا می‌توانند به صورت فایل‌هایی آنها را در رایانه شرکت ثبت و ضبط نمایند. در این صورت است که می‌توان گفت شرکت X به صورت کاملاً جدی و رسمی به آنالیز رقبای خود می‌پردازد.

 

 

مراحل آنالیز رقیبان

 

 

 

مراحل آنالیز رقیبان

 

هرچند ممکن است مراحل متفاوتی برای آنالیز رقبا تعریف شده باشد، ولی اساسی‌ترین مراحل آنالیز رقبا که وجود دارد به شرح زیر می‌باشد:

 

۱) اول از همه در مرحله اول باید درک درستی از بازاری که در آن به فعالیت می‌پردازیم، داشته باشیم. در برخی مواقع کسانی شروع به فعالیت در بازار تجارت خود می‌کنند، بدون اینکه شناخت و درک عمیقی از بازار مورد فعالیت خود داشته باشند. این دسته از افراد با دیدن فردی که در این بازار موفق شده است با خود می‌گوید که مگر کار کردن در کسب و کار این فرد موفق، چقدر سختی دارد که من نمی‌توانم به انجام آن کسب و کار اقدام نمایم و بدون اینکه شناخت کاملی از بازار تجارت آن کسب و کار به دست آورد، به فعالیت در آن کسب و کار اقدام می‌نماید و به نظر وی با داشتن یک شناخت سطحی از بازار، می‌توان در آن بازار موفق بود. البته شاید برخی از این افراد نیز به صورت شانسی و یا با پیامدهایی اتفاقی به موفقیت‌های خوبی هم دست یابند.

 

ولی اکثراً چنین افرادی در کسب و کاری که بدون داشتن اطلاعات کافی و شناخت عمقی، شکست خواهند خورد و یا در جا خواهند زد و به سوی موفقیت گام بر نخواهند داشت. بنابراین نیاز است که به صورت کاملاً عمقی و دقیق از بازار تجارت شناخت پیدا کرد، سپس شروع به فعالیت در آن کسب و کار نمود تا با داشتن شناخت کامل بتوان به قدرت تفکر و پیش بینی دست یافت و اطلاعات کاملی از رقیبان موجود در بازار کسب و کار خود و همچنین قوانین و مقررات و محیط اقتصادی و گرایش‌های فناوری صنعت و آنچه که مشتری از کسب و کارشان انتظار دارند، به دست آورند تا در زمینه فعالیت خود موفق شوند و به درآمد بالایی دست یابند. برای اینکه کسب و کاری بتواند از بازار کسب و کار خود اطلاعات کاملی به دست آورد نیاز است که به صورت مداوم در حال بررسی بازار موجود باشد، چرا که بازار در حال سکون نمی‌باشد و روز به روز در حال تغییرات و دستخوش دگرگونی‌ها می‌باشد.

 

 

۲) در گام بعدی نیاز است که رقیبان موجود برای کسب و کار خود را بررسی و به شناخت آنها پرداخت.


بعد از اینکه بازار کسب و کار خود را شناختید، حال نوبت آن رسیده است که رقیبان خود را نیز بشناسید. همانطور که قبلاً نیز بیان نمودیم انواع و اقسام رقبا برای یک کسب و کار وجود دارد که مهمترین آنها رقیبان مستقیم یا بالفعل و رقیبان غیر مستقیم یا همان رقیبان بالقوه می‌باشد. در بخش قبلی به معرفی این رقیبان پرداختیم و گفتیم که آن رقیبانی که به تولید محصولات و خدماتی اقدام می‌کنند که به طور مستقیم با کسب و کار و محصولات و خدمات تولیدی ما به رقابت می‌پردازند، به عنوان رقیبان مستقیم و بالفعل ما محسوب می‌شوند و آن دسته از رقیبانی که به تولید محصولات و خدماتی می‌پردازند که محصولات و خدمات آنها می‌تواند جایگزین محصول ما شود.

 

(ولی دقیقاً محصول و خدمات ما را تولید نمی‌کنند) به عنوان رقبای غیر مستقیم یا بالقوه ما محسوب می‌شوند‌. همانطور که بیان کردیم در ابتدا باید آنالیز رقیبان بالفعل را در برنامه کار خود قرار دهیم، ولی به هیچ عنوان از آنالیز رقیبان بالقوه نیز غافل نشویم.

 

 

۳) تا به اینجا توانسته‌اید بازارتان را ارزیابی نمایید و مشخص کنید که نیاز است چه رقیبانی را آنالیز نمایید. بعد از این دو مرحله نوبت به این رسیده است که بدانید رقیبانتان چه محصولات و خدماتی را تولید می‌کنند. در این مرحله انواع تجزیه و تحلیل‌ها را می‌شود در مورد محصول و خدمات تولید و عرضه شده به مشتریان انجام داد. برای اینکه بتوانید در تولید محصولات و خدمات با رقیبانتان به رقابت بپردازید نیاز است که بدانید رقیبانتان محصولات و خدمات تولیدی خود را با چه کیفیتی تولید و عرضه می‌کنند،

 

قیمت گذاری آنها بر روی محصولاتشان بر چه اساسی می‌باشد، قیمتی که برای محصولات و خدمات خود اعلام می‌دارند نسبت به قیمت موجود در بازار بالا می‌باشد و یا پایین، فروش آنها به صورت عمده می‌باشد و یا اکثراً خرده فروشی انجام می‌دهند و با مشتریانی که به صورت خرده، خرید خود را انجام می‌دهند همکاری می‌نمایند، سهم آنها از بازار کسب و کارتان چند درصد می‌باشد، مشتریانی که به دنبال کالا و خدمات کسب و کار شما می‌باشند و از رقیبانتان خرید می‌کنند دارای چه ویژگی‌های رفتاری می‌باشند و نیازهایی که این مشتریان دارند چیست،

 

نحوه رساندن کالا و خدماتشان به دست مشتریان به چه صورتی می‌باشد و آیا این مورد می‌تواند رقیب مورد نظر را از کسب و کار شما برتر نماید، و اطلاعاتی دیگر که باعث شده است رقیبتان در بازار از رقبای دیگر و همچنین از شما برتر گردد، را بررسی نمایید و اطلاعات به دست آمده را در کسب و کار خود استفاده نمایید.

 


۴) حال که با نوع محصولات و خدمات آشنا شدید و دانستید که چه استراتژی‌هایی را در مورد تولید و محصولات و خدمات خود به کار می‌برند، نوبت آن رسیده است که سراغ تکنیک‌های فروش و استراتژی‌هایی که برای بازاریابی و فروش محصولات خود به کار می‌برند، روید و به تجزیه و تحلیل این موارد بپردازید.


تقریبا از این مرحله به بعد، رفته رفته سراغ جزئیات می‌رویم و ریزبینانه‌تر رقیبان خود را آنالیز می‌نماییم. وقتی که محصولات و خدمات رقیب ما آماده عرضه شد، نیاز است که به نحوی آنها را برای مشتریان عرضه نمایند. برای موفق بودن در این زمینه و رضایت مشتریان از نحوه عرضه و فروش کالا و خدمات باید تکنیک‌هایی را به کار گیرند که بتوانند به موفقیت برسند. بنابراین در این مرحله ما به دنبال تکنیک‌های به کار گرفته شده توسط رقبا برای فروش بیشتر کالا و خدماتشان می‌پردازیم.

 

انواع تکنیک‌هایی که کسب و کارها برای فروش کالا و خدمات خود به کار می‌برند عبارتند از:

 

 

انواع تکنیک های آنالیز رقیبان

 


* تکنیک‌های مورد استفاده برای افزایش نرخ فروش کالا و خدمات خود


* تکنیک‌ های استفاده از رسانه‌ها و کانال‌های مختلف جهت افزایش تعداد فروش کالا و خدمات خود


* افزایش تعداد شعبات فروش خود برای افزایش فروش


* گسترش رواج کسب و کار خود برای افزایش تولید و فروش خود


* بررسی تخفیفات و دیگر تشویق‌های اعمالی آنها برای افزایش فروش


* حتی در این مرحله می‌توان در مورد تعداد فروش آنها و درآمدی که آنها در عرض یک سال به دست می‌آورند، نیز بررسی‌هایی را انجام داد.

 

 

۵) مرحله بعدی که بسیار بسیار مهم می‌باشد قیمت گذاری رقبا می‌باشد. همانطور که بیان گردید در بازارهایی که رقابت وجود دارد، معمولاً قیمت گذاری‌ها روی محصولات و خدمات معقولانه‌تر می‌باشند. برخلاف بازار انحصاری، در بازار رقابتی برای قیمت گذاری روی کالا و خدمات باید قیمت گذاری‌هایی که رقیبان روی محصولات مشابه انجام داده‌اند را بررسی نمود. در واقع زمانی که کالا و خدمات تولیدی چندین رقیب از نظر کیفیت با هم در حد یکسانی می باشد، باید قیمت‌های اعلامی آنها نیز به هم نزدیک باشد. چرا که وقتی مشتری می‌بیند که با خرید محصولات مشابه کیفیت مشابهی عایدش می‌گردد، پس چه لزومی دارد که کالاها و خدمات مشابه با کیفیت تقریباً یکسان را با قیمت بالاتر بخرد؟ ولی زمانی که کیفیت‌ها متفاوت باشد بحث فرق خواهد کرد.

در این صورت شرکتی که کالا و خدمات خود را با کیفیت بالاتر از کالا و خدمات مشابه شرکت رقیب تولید می‌کند، باید از تکنیک‌هایی استفاده نماید تا به مشتریان و فروشندگان خود اعلام کند که کیفیت محصولات این شرکت از کیفیت محصولات شرکت رقیب بالاتر می‌باشد و به همین دلیل نیز می‌باشد که قیمتی که این شرکت برای محصولات خود اعلام می دارد، کمی از قیمت‌های اعلامی شرکت رقیب بالاتر می‌باشد.


بنابراین در قیمت گذاری محصولات خود برای اینکه فروش بیشتری داشته باشید، باید تفاوتی با رقیبان خود داشته باشید که مشتریان به خاطر آن تفاوت، کالا و محصولات شما را برای خرید خود انتخاب نمایند. حال ممکن است استراتژی فروش با قیمت پایین را برای خود برگزینید و یا قیمت بالا برای ارائه محصولات با کیفیت‌تر از محصولات رقیب را برای قیمت گذاری محصولات خود انتخاب نمایید.


در برخی مواقع مشتریان به دنبال قیمت پایین می‌باشند و ترجیح می‌دهند که محصولات مورد نظر خود را با قیمت پایین تری به دست آورند، در این صورت شما باید به جای افزایش کیفیت بیشتر نسبت به رقبا سعی کنید با استراتژی‌هایی، قیمت فروش خود را پایین بیاورید ولی در این صورت نیز به هیچ وجه اجازه ندارید که کیفیت محصولات خود را پایین‌تر بیاورید تا بتوانید با قیمت پایین‌تر محصولات را به مشتریان عرضه نمایید، فقط نیازی به افزایش کیفیت بیشتر هم نمی‌باشد.

 

 

۶) مشکلی که مشتری‌ها را از خریدهای اینترنتی بدور نگه می‌دارد، این است که برای خریدهای خود باید کلی هم هزینه ارسال توسط شرکت اینترنتی را نیز آنها بپردازند. بنابراین در اکثر موارد، خریدهای حضوری را به خریدهای اینترنتی ترجیح می‌دهند. برخی از شرکت‌ها برای اینکه مشتریان را به سمت کسب و کار اینترنتی خود بکشانند، از انواع روش‌ها برای نادیده گرفتن هزینه حمل و نقل کالا توسط مشتریان استفاده می‌شود. در واقع باید چیزی باشد که مشتریان تشویق شوند که به جای خریدهای حضوری به سمت خریدهای اینترنتی روی آورند. یکی از این راه‌ها، حذف هزینه ارسال می‌باشد. در واقع شرکتی ممکن است برای اینکه مشتریان را به سمت خود جذب نماید تا مشتریان ترجیح دهند که از شرکت آنها خرید خود را انجام دهند، ارسال رایگان به درب مشتری می‌باشد.

 

ولی این تنها روش تشویق به خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نمی‌باشد و ممکن است شرکتی به جای حمل و نقل رایگان از تخفیفات و یا اهدا هدایا و یا دیگر روش‌ها استفاده نماید. در این مرحله باید رقیب خود را تجزیه و تحلیل نمایید تا بدانید که آن شرکت از چه روشی استفاده می‌کنند که باعث جذب بیشتر مشتریان می‌شود، اگر هم قرار است که هزینه حمل و نقل داشته باشید، باید به طوری این هزینه را برآورد نمایید که تقریباً با هزینه‌هایی که رقبا برای حمل و نقل محصولات مشابه دریافت می‌کنند، برابر باشد ولی اگر برایتان این امکان وجود داشته باشد که ارسال رایگان داشته باشید، یک مزیت بزرگ برای شرکت شما محسوب خواهد شد.

 


۷) دیگر استراتژی‌ای که باید به تجزیه و تحلیل آن پرداخت استراتژیی می‌باشد که رقیبان برای بازاریابی محصولات خود استفاده می‌کنند. اگر رقیب شما از وب سایت برای فروش محصولات خود استفاده می‌کند، بهتر است به تجزیه و تحلیل وب سایت رقیبتان بپردازد تا بدانید که باید از چه استراتژی‌ هایی برای بازاریابی محصولات خود استفاده کنید. در این زمینه می‌توانید هر اطلاعاتی را که از وب سایتشان به دست می‌آورید را یادداشت نمایید تا در انتها به یک بررسی کامل بپردازید.

 

مثلاً ممکن است شرکتی برای خود وبلاگ اختصاصی داشته باشد و از این طریق به بازاریابی محصولات خود بپردازد و یا اینکه در وب سایت خود برای اینکه مشتریان را بیشتر مطلع نماید و اطلاعات بیشتری را در اختیار آنها قرار دهد از کتاب‌های الکترونیکی در وب سایت خود استفاده نماید و یا از انواع محتوا برای انتشار مطالب خود و آگاهی مشتریانشان مانند ویدیو، وببینار، تصاویر و غیره استفاده کند. حتی ممکن است شرکتی برای جلب توجه مشتریان خود از محتوای بصری غیر پویا مثل کارتون استفاده نماید. همچنین باید بدانید که رقیبانتان برای ارزش دادن به مشتریان خود آیا از صفحه سوالات متداول استفاده می‌کنند یا نه و انواع دیگر اطلاعات در این زمینه.


بررسی همه موارد بالا می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد نحوه بازاریابی آنها و اینکه از چه نوع استراتژی برای بازاریابی محصولات خود استفاده می‌کنند، آگاهی یابید تا شما نیز از چنین استراتژی‌هایی برای وب سایت خود و بازاریابی محصولات خدمات خود استفاده کنید.

 

 

۸) مطالب و محتوای موجود در وب سایت رقیبان، نیز موضوعی بسیار مهم و قابل توجه می‌باشد. برای اینکه بتوانید به آنالیز رقبای خود بپردازید، بهتر است به تجزیه و تحلیل محتوایی که در وب سایت خود قرار می‌دهند، نیز بپردازید تا ببینید از چه مطالب و محتوایی برای وب سایت خود استفاده می‌کنند. برای این مرحله از آنالیز رقبا نیاز است که به صورت تصادفی از تمامی موضوعات، چندین محتوا را از وب سایت رقیبانتان برگزینید و به بررسی موضوعات و نحوه انتشار مطالب آنها پی ببرید،

 

چرا که بررسی تک تک مطالب درج شده در یک وب سایت ممکن است زمان بر باشد و شما زمان کافی برای بررسی تک تک آنها را نداشته باشید. در این بین می‌توانید بفهمید که از چه نوع محتوایی برای وب سایت خود استفاده می‌کنند و محتوای منتشر شده در وب سایتشان تا چه اندازه با کیفیت می‌باشد و مورد نیاز مشتریان می‌باشد. ممکن است وب سایتی فقط به کمیت مطالب توجه نماید و به کیفیتی که مطالب می‌تواند داشته باشد، توجهی نداشته باشد. در این صورت می‌توان این نتیجه را گرفت که این رقیب از این طریق نمی‌تواند بر شما برتری داشته باشد، چرا که کاربران به محتوای بی‌کیفیت اهمیتی قائل نیستند و شاید اصلاً چنین محتوایی را نخوانند.

 

همچنین در آنالیز محتوا می‌توانید بفهمید که هر چند وقت یکبار رقیبتان محتوای موجود در وب سایتش به روز رسانی می نماید و مطالب جدیدی را در سایتش درج می‌کند و همچنین دیگر اطلاعات مشابه اطلاعات بیان شده که همه آنها باعث می‌شود که شما نیز در وب سایت خود از آنها استفاده بهینه نمایید و به نتایج عالی دست یابید.

 


۹) ممکن است کسب و کار شما هم از آن دسته کسب و کارهایی باشد که بازاریابی محتوایی هیچ تاثیری بر فروش شما نداشته باشد. شما با تجزیه و تحلیل رقبا می توانید بدانید که آیا واقعاً بازاریابی محتوایی تاثیری بر افزایش مشتریانتان می تواند داشته باشد و یا نه؟

 


۱۰) شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های افزایش فروش کسب و کارها می‌باشد و می‌تواند یکی از راه‌های آنالیز رقبا نیز به حساب بیاید. بنابراین اگر رقیبانتان در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشند، به راحتی می‌توانید با تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی نظراتی را که در مورد کسب و کار رقیبانتان وجود دارد، رضایت یا عدم رضایت مشتریانشان را از انواع جهات مانند قیمت لحاظ شده آن شرکت، حمل و نقل آن شرکت، سرعت آن در رساندن محصولات خریدار شده به دست مشتریان و غیره سنجید تا توانست فهمید که با چه روش‌هایی رقیبان توانسته اند به موفقیت برسند و یا چه نقاط ضعفی این رقیبان دارند. با با شناسایی نقاط ضعف آنها می توانیم از وجود آنها در شرکت و کسب و کار خود جلوگیری نماییم. 


یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان با شبکه‌های اجتماعی به آنالیز رقبا پرداخت، به دنبال نام برند و محصولات کسب و کار رقیب در شبکه‌های اجتماعی باشید. برای این منظور می‌توانید در انواع شبکه‌های اجتماعی به دنبال رقیبان خود باشید تا نظرات موجود در مورد آن کسب و کارها را بفهمید و از نقاط ضعف و قوت آنها که در نظرات مشتریان بیان گردیده است، در وب سایت و کسب و کار خود استفاده بهینه نمایید.

 


۱۱) می‌توانید برای اینکه رقیبان خود را به طور منظم و مداوم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید و اطلاعات آنها را با هم اشتباه نگیرید، برای هر رقیب یک پروفایل جداگانه تهیه نمایید. چرا که قرار نیست که فقط یک رقیب را از بین رقیبان خود آنالیز نمایید و همانطور که بیان نمودیم آنالیز ۱۰ رقیب برتر می‌تواند ما را در موفقیت هرچه بهتر یاری رساند.


اطلاعاتی که در هر پروفایل رقیبان باید قرار داده شوند می‌تواند شامل نقاط ضعف و قوت رقیبان و همچنین فرصت‌ها و تهدیدات که برای هر کسب و کار وجود دارد باشد.

 

 

مثال‌هایی از نقاط قوتی که هر کسب و کار می‌تواند داشته باشد:


*دستاوردهای به دست آمده توسط کسب و کار مربوطه در طول مدت فعالیت


۱) بیشترین فروش مربوط به کالای X می‌باشد.


۲) به گونه‌ای عمل نموده‌اند که از سایر رقیبان متمایز گشته‌اند.


۳) با تکنیک X توانسته‌اند مشتریان بیشتری را برای خود داشته باشند.


۴) در ارزیابی برای محصولاتشان موفق عمل کرده‌اند.

 

 

مثال‌هایی از نقاط ضعف یک کسب و کار:

 

* اعمال X باعث شده است که کسب و کار مربوطه نتواند به سرعت به سمت اهداف خود پیش روند.


* از منابعی استفاده نموده است که باعث شده است که سرعت روند موفقیتشان کندتر گردد.


* مدل کسب و کارشان به گونه‌ای بوده است که نتوانستند آنطور که می‌خواهند به کسب و کارشان رونق بخشند.


* برنامه‌ای برای دستیابی به اهداف بلند مدت خود ندارند.

 

 

۱۲) برای اینکه بتوانید به آنالیز رقبای خود بپردازید بهتر است که با مشتریان خود در تعامل باشید مثلاً می‌توانید از طریق مشتریان به نکاتی در مورد علت انتخاب کسب و کار شما در بین رقیبانتان را بفهمید و یا اینکه علت از دست مشتریان سابق خود را جویا شوید و همچنین دلیل انتخاب رقیبانتان را به جای کسب و کار شما را بفهمید و غیره.


به طور کلی تعامل بیشتر با مشتریان بسیار مهم و نتیجه بخش می‌باشد.


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: