جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

ابزارهای آنالیز رقبا

ابزارهای آنالیز رقبا

 196    0

در این مقاله در مورد ابزارهای آنالیز رقبا از جمله ابزار الکسا یا Alexa و ابزار Semrush و مزایای آن و ابزار Serpstart و ابزار Traffic Analytic و ...

 

 

ابزارهای آنالیز رقبا

 

ابزارهای آنالیز رقبا

 

 

همانطور که در مقالات مربوط به آنالیز رقبا بیان نمودیم، برای پابرجا ماندن در زمینه فعالیت کسب و کارتان و برای اینکه در بین رقبا بتوانید به صورت فعالانه با رقیبانتان وارد رقابت شوید، نیاز است که به آنالیز رقبای خود بپردازید. همانطور که بیان کردیم امروزه اکثر کسب و کارها به صورت آنلاین و اینترنتی به فعالیت می‌پردازند،

 

بنابراین نیاز است که برای رقابت با این دسته از رقیبان بتوانید پلتفرم‌های مختلفی مانند وب سایت، که رقیبان از طریق آن به فعالیت و کسب درآمد خود می‌پردازند را بررسی و آنالیز نمایید. بدین منظور ابزارهای مختلفی به بازار عرضه شده است که می‌توانید به کمک آن ابزار ها، کار آنالیز رقبای خود را سریعتر و راحت‌تر انجام دهید. استفاده از این ابزار علاوه بر اینکه کار شما را برای آنالیز رقبا آسان‌تر می‌کند، می‌تواند شما را در این مسیر نیز یاری نماید تا شما به بهترین نحو ممکن نتایج آنالیز خود را استخراج نمایید. حتی این ابزار می‌تواند به شما کمک کند که به سئوی وب سایت خود نیز دست یابید.

 


برخی از ابزارهای آنالیز رقبا دارای نسخه پولی می‌باشند و برخی دارای نسخه رایگان و برخی دیگر نیز دارای هر دو نسخه پولی و رایگان. که صد البته آن ابزارهایی که دارای نسخه پولی و رایگان می‌باشند، نسخه پولیشان امکانات بیشتری نسبت به نسخه رایگانشان را در اختیار استفاده کنندگانشان قرار می‌دهند و در انتخاب اینکه کدام یک از نسخه‌ها (رایگان یا پولی) برای آنالیز بهتر می‌باشد، بستگی به این دارد که فرد تا چه سطحی نیاز دارد که به آنالیز بپردازد و چه امکاناتی می‌تواند برایش کفایت کند.

 

با اینکه برای نسخه‌های پولی این ابزارها باید هزینه کرد و آنها را خریداری نمود، ولی در صورت استفاده درست از این ابزارها، نتایجی که برای کاربران فراهم می‌شود، معمولاً به قدری ارزشمند می‌باشند که ارزش هزینه کردن و خریداری این ابزارها وجود دارد. معمولا کارشناسان سئو از این ابزارها جهت سئوی وب سایت‌ها استفاده می‌کنند و با آنالیز وب سایت رقبا، سعی در بهتر کردن وب سایت مورد نظر خودشان می‌نمایند.

 


بنابراین اگر قصد آنالیز رقبای اینترنتی خود را دارید، بهتر است در برنامه کار خود استفاده از ابزارهای آنالیز رقبا را نیز قرار دهید. ولی با توجه به اینکه هر ابزار آنالیزی دارای امکانات و ویژگی‌های مخصوص به خود می‌باشد بنابراین قبل از استفاده از این ابزارها بهتر است که با نحوه کار و امکانات هر یک از این ابزارها آشنا شوید تا بهترین ابزار را برای استفاده خود انتخاب نمایید. ممکن است بعضی از ابزارها با اینکه معروف می‌باشند ولی امکانات مورد نیاز شما را نداشته باشند،

 

بنابراین یک ابزار را فقط به دلیل اینکه معروف می‌باشد، مورد استفاده قرار ندهید و حتماً قبل از انتخاب ابزار مورد نیاز خود، در مورد ابزارهای آنالیز رقبا مطالعه کافی داشته باشید و یا اینکه از کارشناسان سئو که در این زمینه تجربه و تخصص دارند، برای آنالیز رقبای خود استفاده نمایید.


در ادامه ما چند نمونه از ابزارهای آنالیز رقبا را معرفی می‌نماییم و در مورد امکانات و نسخه‌های موجود آن و دیگر اطلاعات مورد نیاز در مورد این ابزارها بحث می کنیم.

 

 

چند نمونه ازابزارهای آنالیز رقبا :

 

ابزار Semrush

 

 

ابزار semrush

 


ابزار Semrush یکی از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین ابزارهای آنالیز رقبا می‌باشد و وقتی در اینترنت به دنبال بهترین ابزار آنالیز رقبا می‌گردید، معمولاً اولین نتیجه‌ای که روبروی شما قرار می‌گیرد، ابزار Semrush می‌باشد، چرا که کارشناسان سئو از این ابزار بسیار استفاده می‌کنند. ولی همانطور که بیان نمودیم شما برای آنالیز رقبای خود بهتر است ابتدا با امکانات هر یک از ابزارهای آنالیز آشنا شوید و سپس مناسب‌ترین آنها را برای خود انتخاب نمایید.


ابزار Semrush علاوه بر امکانات زیادی که دارد، استفاده از آن نیز بسیار راحت و آسان می‌باشد و معمولاً اکثر افراد می‌توانند با کمی مطالعه در مورد آن، از این ابزار استفاده نمایند. این ابزار به گونه‌ای طراحی شده است که در خود ابزار، راهنمای کامل جهت استفاده از آن وجود دارد و روی هر دکمه و لینک و عنوانی که بخواهید کلیک نمایید، یک راهنمایی در مورد عملکرد آن دکمه و لینک و عنوان برایتان نمایش داده می شود تا به شما درباره عملکرد این دکمه و لینک و عنوان توضیح دهد و بیان دارد که برای چه چیزی طراحی شده است و شما با استفاده از آن به چه چیزی خواهید رسید.


این ابزار را می‌توان در شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در سطح وسیعی به فعالیت می‌پردازند مورد استفاده قرار دهید. در واقع این ابزار مناسب سازمان‌های بزرگ می‌باشد و برای افرادی که می‌خواهند به صورت رسمی و جدی به آنالیز رقبای خود بپردازند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. با این ابزار به راحتی می‌توان اطلاعات مفیدی از وب سایت رقیبان به دست آورد و به آنالیز آنها پرداخت.

 

با استفاده از این ابزار علاوه بر اینکه به آنالیز رقبا می‌پردازید، می‌توانید به بررسی وب سایت خودتان نیز بپردازید. در واقع علاوه بر اینکه با این ابزار می‌توانید رقبای خود را تحت نظر قرار دهید، می توانید از نقاط ضعف و قوت وب سایت خود نیز آگاهی یابید تا در صورت امکان نقاط ضعف خود را رفع نمایید و نقاط قوت خود را بیشتر از قبل قوی‌تر نمایید. این ابزار به طوری دقیق می‌باشد که تمامی اطلاعاتی که در دسترس شما قرار می‌دهد به صورت کامل و با شرح کامل جزئیات همراه می باشد. به همین دلیل هم هست که کارشناسان سئو به این ابزار بسیار علاقه دارند و بیشتر آنها این ابزار را برای آنالیز رقبا مورد استفاده قرار می‌دهند.


ابزار Semrush را می‌توان به عنوان یک پلتفرم بازاریابی نیز مورد استفاده قرار داد، چرا که این ابزار دارای انواع ابزارهای مختلفی می‌باشد که می‌تواند به شما در بازاریابی کمک شایانی نماید.

 

 

اگر با استفاده از ابزار Semrush به آنالیز رقبای خود بپردازید، خواهید توانست که:

 


* به آن کلمات کلیدی که رقیبانتان با استفاده از آن توانسته اند وب سایت خود را به رتبه‌های بالایی برسانند دست یابید.


* می‌توانید بفهمید که ترافیک موجود برای یک وب سایت، آیا واقعی و ارگانیک می‌باشد و یا این ترافیک از طریق پرداخت پول و خریداری آن به دست آمده است.


* می‌توانید وب سایت رقیبان را از نظر بک لینک‌های موجود آن نیز مورد بررسی قرار دهید و بک لینک‌های آن وب سایت را مشاهده نمایید. همانطور که می‌دانید بک لینک‌ها می‌توانند تاثیر فوق العاده‌ای بر روی رتبه وب سایت‌ها داشته باشند. البته همه بک لینک‌های دریافتی ارزشمند نیستند و فقط آن دسته از بک لینک‌هایی که از سایت‌های معتبر و پربازدید ایجاد می‌شوند، می‌توانند ارزش بالایی را برای وب سایت مورد نظر به وجود آورند.


* می‌توانید از طریق استفاده از ابزار Semrush، داده‌هایی که یک وب سایت را تشکیل داده اند را به دست آورید و در صورت مفید بودن داده‌های وب سایت رقیب، از آن داده‌ها برای وب سایت خودتان استفاده نمایید.


* می‌توانید با این ابزار تعداد کلمات کلیدی به کار رفته در بین مطالب وب سایت رقیبان را به دست آورید و با چگونگی پخش کلمات کلیدی در بین مطالب خود آشنا شوید.


* می‌توانید بدانید که آیا وب سایت رقیب برای بازاریابی، به جز استفاده از وب سایت، از دیگر موارد، مانند شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده می‌کند یا نه.


* استفاده از این ابزار بسیار ساده و آسان می‌باشد و برای دریافت اطلاعات در مورد وب سایت مورد نظر خود فقط کافی است که url وب سایت مورد نظر را وارد نمایید و تمامی اطلاعات بالا و هر آنچه که می‌تواند به شما در بهبود وب سایتتان کمک رساند را به دست آورید.

 

 

ابزار تحلیل رقبای Semrush به چند ابزار مجهز می‌باشد؟

 

ابزار Semrush به چهار ابزار قدرتمند مجهز می‌باشد که با استفاده از این ابزار می‌توانید تمامی اطلاعات مورد نیاز را از بازاریابی رقیبانتان به دست آورید و از آن اطلاعات برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده نمایید که آن چهار ابزار عبارتند از:

 

* ابزار Social Media Tracker

 

با این ابزار می‌توانید اطلاعات مورد نیاز برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را به دست آورید.

 

 

* ابزار Advertising Research 

 

از این ابزار جهت شکست دادن رقیبانتان در جستجوی پول می‌توانید استفاده کنید. در واقع این ابزار اطلاعاتی را به شما ارائه می‌دهد که به وسیله آن اطلاعات می‌توانید از رقیبانتان جلوتر روید و یا به عبارتی آنها را شکست دهید.

 

 

* ابزار Organic Research 

 

با استفاده از این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی مورد استفاده رقیبان خود را پیدا کنید و آنها را از نظر ارزشمندی بسنجید و حتی می‌توانید با بخش‌های مختلف موجود در این ابزار به امکانات دیگری نیز دست یابید که یکی از آن امکانات دسترسی به کلمات کلیدی ارزشمند می‌باشد که رقبا از آنها استفاده نکرده‌اند و شما می‌توانید با استفاده از آن کلمات کلیدی به موفقیت‌های بیشتری دست یابید. در واقع با این ابزار علاوه بر پیدا کردن کلمات کلیدی موثر مورد استفاده در وب سایت رقبا، از شکاف‌های موجود در استفاده از کلمات کلیدی در وب سایت آنها نیز اطلاعاتی به دست می آورید.

 

 

* ابزار Traffic Analytic

 

این ابزار را اگر بخواهید استفاده نمایید، باید هزینه آن را بپردازید. در واقع در نسخه رایگان این امکان برای شما فراهم نشده است که از ابزار Traffic Analytic استفاده نمایید. ولی با اطلاعاتی که این ابزار در دسترس تان قرار می‌دهد، مطمئناً هزینه کردن برای در دسترس داشتن این امکان، خالی از لطف نخواهد بود چرا که اطلاعات به دست آمده از این ابزار بسیار مهم و ارزشمند می‌باشند. اطلاعاتی که با استفاده از این ابزار به دست می‌آید عبارتند از:


* ترافیک ماهانه وب سایت


* نرخ پرش وب سایت مربوطه 


* مدت زمان صرف شده توسط کاربران در وب سایت مربوطه 


و انواع اطلاعات در همین حوزه‌ها که می‌تواند برایتان بسیار مهم و کاربردی باشد.

 

 

همانطور که فهمیدید ابزار Semrush هم دارای نسخه رایگان می‌باشد و هم دارای نسخه پولی و بسیاری از امکاناتی که در نسخه پولی وجود دارد طبیعتاً در نسخه رایگان آن در دسترس نمی‌باشد. ولی نسخه رایگان آن هم اطلاعات بسیار مهمی را از وب سایت رقیبان در دسترستان قرار می‌دهد که می‌تواند برایتان بسیار کاربردی باشد.

 


هر ابزاری دارای مزایا و معایبی می‌باشد که ابزار Semrush نیز از این امر مستثنا نمی‌باشد و دارای مزایا و معایب مخصوص به خود می‌باشد که عبارتند از:

 

 

مزایای Semrush

 

مزایای semrush

 

* این ابزار بسیار قدرتمند می‌باشد و دارای پایگاه داده بسیار جامع و بزرگی می‌باشد که کلمات کلیدی بسیار زیادی را پوشش می‌دهد.


* می‌توان از این ابزار در سازمان‌های بزرگ و رسمی استفاده نمود.


* این ابزار به ابزارهای سئوی مختلفی مجهز می‌باشد که می‌توان از آنها جهت سئوی وب سایت خود استفاده نمود.


* از این ابزار می‌توان به جای ابزارهای دیگر آنالیز ترافیک وب سایت‌ها نیز استفاده نمود.


* این ابزار دارای محدودیت‌های زیادی نمی‌باشد و می‌توان از آن برای آنالیز رقبا و مخصوصاً تحقیقات ارگانیک استفاده نمود.

 

 

معایب Semrush

 

* این ابزار به علت اینکه دارای تقاضای زیادی می‌باشد، قیمت بالایی نسبت به دیگر ابزارهای آنالیز دارد.


* رابط کاربری ابزار Semrush کمی ضعیف می‌باشد.

 

 

نکته

 

نسخه پولی این ابزار از ۹۹/۹۵ دلار به بالا می‌باشد.

 

 

ابزار Serpstart

 

نکته مقابل ابزار Semrush از نظر شناخته شدن در بین کاربران ابزار Serpstart می‌باشد. این ابزار با وجود اینکه بسیار کاربردی می‌باشد و امکانات بسیاری در آن وجود دارد ولی متاسفانه زیاد در بین کاربران شناخته شده نمی‌باشد. این ابزار بسیار حرفه‌ای می‌باشد و از آن به راحتی می‌توانید هر آنچه را که برای تجزیه و تحلیل رقیبانتان نیاز دارید را به دست آورید. در واقع می‌توان این ابزار را پلتفرمی کامل بیان کرد.

 

این ابزار را نیز می‌توانیم مانند ابزار Semrush یک ابزار قدرتمند و همه کاره بدانیم، چرا که با این ابزار نیز می‌توانیم به سئوی وب سایت خود از طریق تحلیل رقبایمان بپردازیم. همچنین از نظر پایگاه داده کلمات کلیدی و بک لینک‌ها نیز همانند ابزار Semrush قدرتمند و وسیع می‌باشد. بنابراین هر چقدر هم که برای این ابزار قدرتمند و حرفه‌ای پول خرج کنیم ارزشش را خواهد داشت و خواهیم توانست بازدهی هزینه کردمان را نیز به دست آوریم.


کار کردن با این ابزار حرفه‌ای، بسیار ساده و راحت می‌باشد و با دادن url وب سایت مورد نظر، می‌توانیم آنالیز خود را شروع کنیم و از این ابزار گزارشات مورد نیاز خود را دریافت نماییم. گزارشات دریافتی از این ابزار از نظر بصری در حد بالایی قرار دارد و کاربران می‌توانند از این ابزار گزارشات جامع و کاربردی به دست آورد تا بتواند رقیبان خود را بشناسند و از بین این رقیبان، قدرترین آنها را نیز شناسایی نمایند. استفاده از ابزار Serpstart می‌توانید به بررسی کلمات کلیدی در صفحه نتایج موتورهای جستجو بپردازید، بک لینک‌های موجود در وب سایت را بررسی کنید و اعتبار آنها را بسنجید، می‌توانید به بررسی بازاریابی کلیکی یا همان PPC بپردازید و در مورد موفق بودن یا نبودن آن، بررسی‌های لازم را انجام دهید.

 

 

شاید برایتان جای سوال باشد که ارزیابی بازاریابی کلیکی یا همان PPC چیست؟

 

با یک شرح ساده می‌توانیم بگوییم که با ارزیابی ppc، می‌توانید به اطلاعاتی در مورد موفقیت رقیبانتان با کلمات کلیدی متفاوت، تحقیقات لازم را داشته باشید و از بررسی این بخش بفهمید که رقیبانتان از چه کلمات کلیدی برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند و یا این رقیبان در کدام مکان‌ها به تبلیغات خود اقدام می‌نمایند و ترافیک به دست آمده از تبلیغات انجام شده توسط رقیبان به چه اندازه‌ای می‌باشد. این ابزار علاوه بر اینکه کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا را برایتان به نمایش می‌گذارند، می‌توانند کلمات کلیدی که می‌توانند مهم باشند و شما را به موفقیت برسانند و رقبایتان از آن کلمات کلیدی استفاده نکرده‌اند، را نیز برایتان نمایش دهد، تا شما بتوانید از آن کلمات کلیدی نیز در جهت موفقیت خود بهره ببرید.

 


گزارشاتی که توسط این ابزار ارائه می‌گردد، دارای امکانات ویژه‌ای از جمله فیلترینگ می‌باشد که با استفاده از آن می‌توانید به هر آنچه که می‌خواهید سریعتر دست یابید. همچنین با استفاده از این امکان، گزارشات تحویلی به شما به صورت کاملاً منظم و مرتب شده تحویل می‌گردد.


یکی دیگر از امکانات مهمی که در این ابزار وجود دارد Domain VS Domain می‌باشد که با استفاده از آن می‌توانید چندین وب سایتی که به عنوان رقیب شما محسوب می‌شوند را به صورت همزمان تجزیه و تحلیل نمایید تا بتوانید به مقایسه آنها بپردازید و ببینید که کدام یک از رقیبانتان قدرتر می‌باشند.
این ابزار نیز مانند دیگر ابزارها دارای مزایا و معایبی می‌باشد، ولی معایب آن در مقابل مزایای آن خیلی کم اهمیت می‌باشد و می‌توان از آن معایب صرف نظر کرد و تقریباً می‌توان گفت عیب خاصی ندارد و تنها عیبی که در این ابزار به چشم می‌آید، این است که استفاده از پایگاه داده بک لینک‌ها کمی از دیگر ابزارها سخت‌تر می‌باشد.

 


ولی مزایای آن بسیار زیاد است که مهمترین آنها عبارتند از:

 

* کاربران در استفاده از این ابزار به مشکل خاصی بر نمی‌خورد، چرا که استفاده از آن بسیار ساده و راحت می‌باشد.


* درست است که برای استفاده از امکانات این ابزار باید هزینه کنید ولی از آنجایی که نتایج بسیار ارزشمندی را می‌توانید به دست آورید، بنابراین از هزینه‌ای که برای آن کرده‌اید پشیمان نمی‌شوید.


* این ابزار دارای انواع ابزارها برای سئوی وب سایت می‌باشد که می‌توانید با کمک آنها به سئوی وب سایت خود اقدام نمایید.


* همانطور که بیان شد می‌توانید چندین دامنه ای را که مربوط به وب سایت‌های رقبایتان می‌باشد را به صورت همزمان با هم آنالیز نمایید بنابراین مقایسه کردن آنها با این ابزار بسیار راحت‌تر می‌باشد.

 

 

ابزار الکسا یا Alexa

 

 

ابزار Alexa

 

 

این ابزار نیز دیگر ابزار تحلیل رقبا می‌باشد که می‌توان از آن برای آنالیز رقبا استفاده نمود و اطلاعات بسیار مفید و کاربردی را با استفاده از این ابزار به دست آورد. گزارشاتی که این ابزار در مورد وب سایت رقبایتان در اختیارتان قرار می‌دهد، علاوه بر اینکه بسیار کاربردی می‌باشد، شما برای دریافت این گزارشات بیشتر از چند ثانیه زمان صرف نخواهید کرد. استفاده از این ابزار نیز مانند دو ابزار معرفی شده فوق بسیار راحت و ساده می‌باشد و به راحتی و با دادن url وب سایت مورد نظرتان می‌توانید به تجزیه و تحلیل آن بپردازید.

 

این ابزار علاوه بر آنالیز رقبا، می‌تواند وب سایت شما را نیز با وب سایت رقبایتان از نظر رتبه‌بندی در صفحه نتایج موتورهای جستجو مقایسه نماید و آن نکاتی را که شما آن را رعایت ننموده‌اید، ولی رقبایتان از آنها استفاده کرده‌اند و به موفقیت رسیده‌اند را به شما نمایش دهد تا بتوانید با استفاده از آنها وضعیت سایت خود را بهبود بخشید.

 

این ابزار نیز بسیار مورد استفاده آنالیزگران می‌باشد چرا که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید میزان ترافیک سایت‌ها را به دست آورید، حال این سایت می‌تواند سایت خود شما باشد و یا سایت رقیبانتان. اگر می‌خواهید در مورد کلمات کلیدی و بک لینک‌های مورد استفاده در وب سایت‌های رقبایتان اطلاعات مهمی به دست آورید، می‌توانید از این ابزار ارزشمند استفاده نمایید.

 


اگر وب سایت رقیبی را با استفاده از این ابزار تحلیل نمایید، می‌تواند به اطلاعات مانند اطلاعات زیر دست یابید :

 

* می‌توانید میزان ترافیک‌هایی که وب سایت مربوطه به صورت ارگانیک و نه به صورت خریداری شده به دست آورده‌ است را پیدا کنید.


* علاوه بر اینکه رتبه محلی وب سایت رقیب مورد نظر را به دست می‌آورید، می‌توانید رتبه جهانی آنها را نیز به دست آورید و میزان استفاده کاربران از این وب سایت و توجهی که کاربران به آن دارند یعنی میزان محبوبیت آن سایت را نیز به دست آورید.


* می‌توانید به آن کلمات کلیدی که وب سایت مورد نظر با استفاده از آن توانسته است محبوبیت پیدا کند را به دست آورید.


* می‌توانید اطلاعاتی را در مورد وب سایت مربوطه مانند مدت زمانی که طول می‌کشد تا صفحات وب سایت مورد نظر بارگذاری گردد و یا زمان طراحی و ایجاد وب سایت مورد نظر و غیره را به دست آورید‌.


* می‌توانید علاوه بر وب سایت مورد نظر، وب سایت‌هایی را که به این وب سایت شبیه می‌باشند و می‌توانند به عنوان رقیب شما محسوب شوند را نیز به دست آورید.


* می‌توانید اطلاعاتی در مورد بک لینک‌های موجود در وب سایت مورد نظر را به دست آورید.


* می‌توانید علاوه بر کلمات کلیدی ارگانیک در مورد کلمات کلیدی خریدار شده نیز اطلاعاتی را به دست آورید.


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: