جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

تگ hreflang چیست و چرا باید از تگ hreflang در سایتهای چند زبانه استفاده نمود؟

تگ hreflang چیست و چرا باید از تگ hreflang در سایتهای چند زبانه استفاده نمود؟

 177    0

در این مقاله در مورد تگ hreflang و ساختار تگ hreflang و مکان قرارگیری تگ hreflang و کاربردهای مهم تک hreflang و ... بحث و بررسی شده است.

 

تگ hreflang

 

 

همان‌طور که می‌دانید گوگل و بقیه موتورهای جستجو به قدی هوشمند نیستند که هر چیزی که از ذهن مدیر سایت می‌گذرد و از موتورهای جستجو درخواست می‌کند، بفهمند. این موتورهای جستجو برای خود ابزارآلات و راه هایی دارند که با استفاده از آن ها می توانند زبان و درخواست‌های انسانها را بفهمند و بدانند که چه چیزی از آن‌ها خواسته می شود. تگ ها و متاتگ ها نمونه ای از راه‌های ارتباطی بین موتورهای جستجو و انسانها میباشد که با استفاده از هر کدام از این تگ ها متاتگ ها در واقع خواسته خود را به موتورهای جستجو اعلام می دارید و از آنها می خواهید که بر اساس دستورالعمل ها و پیشنهادات موجود در آنها مسیر خود را برای وب سایت شما انتخاب نمایند.


انواع و اقسام تگ ها را داریم که استفاده از آن‌ها می‌تواند مدیران وب سایت ها را به هدفشان که سئوی سایت می باشد، نزدیک تر نماید. تگ hreflang نیز یکی از این تگ های بسیار مهم و کاربردی می باشد که استفاده از آن در همه وبسایت لازم میباشد و میتوان گفت استفاده از این تگ مخصوصاً برای وبسایت های چند زبانه به عنوان عضوی جدایی ناپذیر محسوب می‌شود. مطمئنا می دانید که  سایتهای چند زبانه  چه نوع سایت هایی می باشند. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد این سایت‌ها داشته باشید میتوانید مقاله مرتبط با آن را در وبسایت ما مطالعه نمایید.


سایت های چند زبانه با ارائه محتوای خود به زبان های مختلف برای کاربرانی با انواع زبان ها، قصد دارند که از هر کشور و منطقه ای کاربرانی مختص به آن کشور و مناطق را نیز جمع‌آوری نمایند و در نتیجه به سئوی سایت خود دست یابند. معمولاً چنین سایت‌هایی قصد دارند که هر صفحه از سایتشان که به زبان‌ خاصی اختصاص یافته است ، برای خودش (بیشتر در کشورهای مرتبط با آن زبان و با آی پی های مختص به آن کشور)، اعتبار و رتبه کسب نماید. ولی برای این کار ابتدا لازم است که برای موتورهای جستجو فهماند که صفحه من دارای چه زبانی می باشد و بهتر است این صفحه به کدام کشور که زبان مربوطه را دارا می‌باشد، نمایش داده شود. البته نه اینکه این صفحه برای دیگر کشورها غیر قابل نمایش شود. چرا که ممکن است فردی در ایران فقط به زبان آمریکایی مسلط باشد و بخواهد از این صفحه سایت، به زبان آمریکایی دسترسی داشته باشد و باید به این افراد نیز امکان بهره مندی از این صفحات داده شود. ولی چون این موارد کمتر پیش می‌آید، بنابراین این صفحات بهتر است بیشتر برای کشورهای مختلف به زبان مربوطه نمایش داده شود و کمتر به کشورهایی که مختص آن زبان نیست، قابل نمایش شود.


برای این موارد راه کارهای متفاوتی وجود دارد ولی یک راهکار بسیار ساده و تاثیر گذار استفاده از تگ hreflang می باشد که در واقع با تگ hreflang می توان با موتورهای جستجو در این زمینه ارتباط برقرار کرده و به آنها در مورد زبان صفحه مربوطه توضیح داد. می‌توان این تگ را از مهمترین ابزارهای سئو خصوصا سئوی بین‌المللی دانست.


با استفاده از این تگ علاوه بر انتخاب کدزبان باید کد منطقه را نیز انتخاب نمود تا صفحه مورد نظر با زبان و لهجه منطقه مورد نظر ترجمه شود. برای مثال زبان انگلیسی را به انواع لهجه ها داریم مثلا اگر بخواهیم صفحه مورد نظر با زبان انگلیسی و با لهجه آمریکایی ترجمه شود، باید کد زبان و منطقه را به صورت EN-US برای زبان انگلیسی و ایالات متحده آمریکا انتخاب نمود. البته ناگفته نماند که گوگل و دیگر موتورهای جستجو با الگوریتم های خاصی که برای تشخیص زبان دارند، میتوانند زبان صفحه مورد نظر را تشخیص دهند و آن را با تنظیمات زبان مرورگر کاربر یکی نمایند. ولی استفاده از این تگ احتمال خطای موتور های جستجو را کاهش می دهد و همچنین شانس سئوی سایت مورد نظر را افزایش میدهد.


در مورد نوع تگ hreflang نیز باید گفته شود که این تگ یک تگ HTMLمیباشد و برای تعیین اینکه هدف صفحه میزبان تگ hreflang برای چه زبان و منطقه جغرافیایی می باشد، استفاده می شود.

 

 

چرا باید از تگ hreflang در سایتهای چند زبانه استفاده نمود؟

 

همانطور که بیان شد استفاده از تگ hreflang برای تشخیص اینکه صفحه مورد نظر برای چه زبان و منطقه ای مورد هدف قرار گرفته است، استفاده می‌شود. برخی از وب‌سایت‌ها کلی زمان و هزینه صرف می‌کنند تا بتوانند سایت های چند زبانه تهیه نمایند و بدین منظور باید موتورهای جستجو نیز بتوانند خدمات مناسبی را جهت رسیدن مدیران وب سایت ها به هدف خود ارائه نمایند. و برای رسیدن به این هدف از تگ hreflang استفاده می‌کنند تا هر صفحه را به زبان خاصی، که به خاطر آن طراحی و ایجاد شده است، ترجمه نمایند. مدیران وب سایت ها به این دلیل این هدف را پیش می گیرد تا بتواند کاربران بیشتری را با زبان ها و کشور های متفاوت، برای خود جذب نمایند تا بتوانند به سئوی سایت خود بیانجامد. همچنین ترجمه صفحات به زبان کاربران باعث میشود، تجربه کاربری صفحات افزایش یابد. در نتیجه کاربران در بودن از این صفحاتی راضی باشند و زمان بیشتری از وقت خود را در این صفحات بگذرانند که این مورد مساوی کاهش نرخ پرش و در نتیجه افزایش سئو سایت خواهد بود. پس میتوان استفاده صحیح و مناسب از تگ hreflang را  با افزایش رتبه سایت ها در ارتباط مستقیم دانست. نا گفته نماند که در هنگام استفاده از تگ hreflang جهت سئوی سایت خود، منتظر معجزه در عرض چند روز نباشید بلکه تاثیری که قرار است این تگ روی سئوی سایت شما داشته باشد، حدود یک ماه زمان نیاز خواهد داشت.

 

 

ساختار تگ hreflang چگونه میباشد؟

 

به طور کلی ساختار این تگ به صورت زیر می باشد:

 

rel=alternate"hreflang="X"

 

 

اگر برای یک سایت ایرانی با زبان فارسی بخواهیم نمونه ای از این کد را بنویسیم به صورت زیر خواهد شد:>

 

</"/link=rel="alternate"hreflang="fa-IR"href="https://example.com"/>

 

این تگ معمولاً در هدر سایت ها قرار میگیرد. در نمونه بالا قسمت fa-IR نشان دهنده سایت ایرانی به زبان فارسی می باشد. برای اینکه هر صفحه از یک وبسایت را به یک زبان خاص داشته باشیم، باید در هر یک از صفحات یک تگ hreflang  رادر هدرشان قرار دهیم و در آن مشخص نماییم که زبان و منطقه صفحه مورد نظر چیست.

 

 

استفاده از تگ کنونیکال و تگ hreflang در یک صفحه باعث ایجاد مشکل در آن صفحه می شود؟

 

باید گفته شود که استفاده از این دو تگ در کنار یکدیگر معمولا برای یکدیگر مشکلی ایجاد نمیکند و میتوان برای هر صفحه از وبسایت یک تکنیکال خود مرجع و یک تگ hreflang ایجاد نمود و تا هر صفحه به خودش اشاره داشته باشد و همچنین زبان و منطقه صفحه مورد نظر برای موتورهای جستجو شناخته شود. پس به شرطی این دو تگ در هم مداخله نمی‌کنند که تگ کونیکال، یک تگ کنونیکال خود مرجع یا Self-Referencig باشد.

 

ایجاد و قرار دادن این تگ در صفحات خیلی آسان و راحت می باشد و به راحتی هر فردی که کمی به مسائل سئو و  تگ ها آشنایی داشته باشد، می‌تواند به ایجاد این تگ در صفحات سایت خود اقدام نماید. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در مورد تگ hreflang این است که چیزی که در این تگ نوشته میشود، برای موتورهای جستجو به عنوان یک سیگنال می باشد و نه دستورالعمل. بنابراین ممکن است این تگ به علت غیر اجباری بودن، اعمال آن بر روی سایت ها از طرف مرورگرها نادیده گرفته شود. یکی از عامل‌های نادیده گرفتن سیگنال این تگ، این مورد است که، دیگر فاکتورهای سئو که در صفحات اعمال شده است باعث می‌شوند که این سیگنال ها توسط مرورگر ها دیده نشوند و این مورد در روی رتبه های صفحات بسیار تاثیر گذار است.

 

 

مکان قرارگیری تگ hreflang کجاست؟

 

این تگ به عنوان یک تگ بسیار ارزشمند می تواند در سه مکان قرار داده شود عبارتند از:


 در HTML Markup، در Header صفحه، در Sitemap صفحه

 

 

تگ های html

 

استفاده از این روش برای تازه کارها پیشنهاد می‌شود. چرا که در این روش جایگذاری تگ hreflang بسیار راحت تر از دو روش دیگر می باشد. در این روش فقط با جایگذاری تگ hreflang در قسمت هدر کدهای html سایت می‌توانید به ایجاد تگ hreflang اقدام نمایید. ولی به خاطر وقت گیر بودن و نبودن نظم در این روش، استفاده از آن برای آنهایی که کمی حرفه ای تر می باشند، پیشنهاد نمی‌شود. چرا که برای ایجاد یک صفحه با زبان های دیگر، باید تگ hreflang آن زبان را به هدر تک تک صفحات مشابه با زبانهای دیگر اضافه نمود.

 

 

Header

 

از این روش بیشتر در مواقعی که به فایلهای غیر html می‌خواهید تگ hreflang را اضافه کنید، استفاده می شود. برای مثال برای فایل pdf که در این صورت می توانید در هدرهای HTTP، تگ hreflang راجایگذاری نمایید. البته از این روش برای صفحات معمولی هم استفاده میشود.

 

 

Sitemap

 

استفاده از این روش به دلیل سادگی و نظم موجود در آن بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته است. در روش بالا با توجه به ایجاد کدها برای تک تک صفحات، حجم صفحات بالا میرود و سرعت لود نیز پایین می آید. ولی در این روش به دلیل اینکه نیازی نیست که hreflang را برای تک تک صفحات ایجاد نمود و ایجاد آن تگ فقط یکبار در فایل sitemap کفایت می‌کند، بنابراین حجم صفحه نیز افزایش پیدا نمی‌کند که باعث کاهش سرعت لود صفحه می شود.

 

در روش اول و دوم به دلیل اینکه برای هر یک از صفحات متفاوت نیاز است که یک کد hreflang تعریف شود، زبان مربوط به هر صفحه باید برای تگ hreflang مشخص شود، به این دلیل کد های زیادی در صفحات نوشته خواهد شد، بنابراین حجم زیادی را اشغال خواهد کرد. بنابراین استفاده از این تگ برای صفحات باعث کاهش لود صفحات خواهد شد.

 

 

رابطه تگ hreflang و ترافیک سایت

 

اگر بخواهیم رابطه این دو مورد را با هم بیان نماییم، می توانیم بگوییم که این دو مورد رابطه کاملا مستقیم با یکدیگر ندارند، ولی از آنجایی که با استفاده از این تگ باعث می شویم هر کاربر بتواند به محتوایی دست یابد که هم زبان با وی و مناسب او می باشد. به عبارتی، در جستجوی کاربران نسبت به منطقه ای که وی در آن قرار گرفته است، گوگل می تواند نتایج مرتبط با آن صفحه را به وی نمایش دهد، بنابراین باعث افزایش رضایت کاربران می‌شود و از آنجا که می‌تواند از محتوای موجود استفاده کامل را بکنند چرا که متناسب با زبان آنها می باشد، بنابراین باعث می‌شود که کاربران بیشتری به سمت این وبسایت‌ها جذب شوند و در نتیجه ترافیک سایت افزایش پیدا کند و رتبه سایت نیز بالا رود.

 

 

کاربردهای مهم تک hreflang 

 

همانطور که بیان شد با استفاده از این تگ می توان محتوای یکسانی را برای صفحات مختلف با زبان‌های گوناگون بارگذاری نمود تا هر کاربر بتواند نسبت به زبان خود که به آن آشنایی دارد به صفحه مورد نظر خود دست یابد و همچنین علاوه بر اینکه این تگ با زبان های مختلف صفحات را برای کاربران قابل نمایش می‌کند، می‌تواند مناطق جغرافیایی را نیز برای صفحات مختلف تعیین نمود. بنابراین این تگ را به سه روش می توان در صفحات جای گذاری نمود.

 

۱) صفحات و محتوای موجود در آن صفحات را به تغییرات منطقه حساس نمود. مانند en-us


۲) صفحات و محتوای موجود در آن صفحات را به زبان های مختلف حساس نمود. مانند en-fr


۳) ترکیبی از دو روش بالا را برای صفحات به کار برد. یعنی ترکیبی از زبان های مختلف و تغییرات منطقه ای.

 

 

چگونگی رابطه موتورهای جستجو با تگ hreflang 

 

موتورهای جستجو با این تگ رابطه بسیار عالی دارند و سایت هایی را که از این تگ استفاده می نمایند، بسیار دوست دارند. گوگل ابتدا در مورد طبقه بندی url بر اساس موقعیت جغرافیایی و زبان تنظیم شده کاربر در مرورگرش تصمیم‌گیری می‌کند و سپس به بررسی وجود یا عدم وجود کد hreflang میپردازد، بطوریکه در وب سایت هایی که دارای چنین تگی می باشند به راحتی می‌تواند در مورد زبان های صفحه ای که می خواهد برای کاربر نمایش دهد، تصمیم گیری کند و برای اینکه کدام صفحه با URL متناسب با زبان و موقعیت جغرافیایی کاربر، را برای نمایش به وی انتخاب نماید و آن صفحه را برای کاربر قابل نمایش کند، تصمیم می‌گیرد.

 

 

رابطه تگ hreflang و سئو

 

۱) همانطور که بیان شد این تگ باعث می‌شود که هر کاربر با زبان مختص خودش محتوای صفحه را مشاهده نماید. بنابراین از این کار بسیار رضایت خواهد داشت و به خاطر اینکه توانسته است محتوایی را پیدا کند که به زبان خودش می باشد و به راحتی می‌تواند با آن رابطه برقرار نماید، زمان بیشتری را در صفحه خواهد گذراند و این مورد نیز می‌تواند تاثیر مثبت زیادی را روی سئو صفحات داشته باشد.


۲) همچنین از آنجا که صفحات با محتوای مشابه با زبان های متفاوت می توانند توسط گوگل به عنوان محتوای تکراری شناخته شوند و باعث می شود که گوگل از آن صفحات بشدت ناراضی باشد. چرا که الگوریتم پاندای این موتور جستجو زیر پا گذاشته شده است، بنابراین جریمه این صفحات توسط گوگل محتمل خواهد بود.ولی با اینکه محتوای صفحات تکراری می باشند ولی با اهداف خاص این صفحه ایجاد شده‌اند و زبان های متفاوتی برای هر یک از این صفحات انتخابات شده است و باید این صفحات به همه شکلی که وجود دارد، در وبسایت موجود باشند، ولی اجازه جریمه شدن توسط گوگل داده نشود. اما چطور

 

در بحث تگ کنونیکال هم به این مورد پرداختیم و بیان کردیم که یکی از روش های جلوگیری از جریمه شدن چنین صفحاتی به دلیل دارا بودن محتوای تکراری استفاده از تگ کنونیکال می باشد. ولی باید بدانید که می توانید با استفاده از تگ hreflang نیز به موتورهای جستجو اعلام نمایید که این صفحات اگرچه دارای محتوای تکراری می باشند، ولی هر صفحه با زبان های متفاوتی ترجمه شده است و برای کاربران با زبان های متفاوتی، ایجاد شده است. بنابراین نباید این صفحات را جریمه نماید.

 

 

اشتباهات رایج در استفاده از تگ hreflang 

 

هر آنچه که مزیت هایی دارد، اگر درست و صحیح استفاده نشود، می‌تواند باعث ایجاد خطا های شود، که تگ hreflang نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. اگر از این تگ به صورت مناسب و صحیح استفاده نشود، باعث ایجاد خطا هایی در صفحات خواهد شد که برخی از آنها عبارتند از:

 

۱) اگر زبان صفحه مورد نظر در تک hreflang خودش لیست نشود.

 

۲) در هر تگ hreflang برای هر url، باید یک زبان خاص تعیین شود و استفاده از چندین زبان برای یک hreflang باعث ایجاد خطا خواهد شد.

 

۳) لینک نشدن ترجمه های متفاوت یک متن با یکدیگر در تگ hreflang 

 

۴) اگر به جای استفاده از تگ hreflang صحیح از یک تگ hreflang غیرمعتبر برای صفحه خود استفاده نمایند.


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: