جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

آموزش تجربه کاربری یا UX و انواع ابزارهای طراحی UX در طراحی وب سایت ها

آموزش تجربه کاربری یا UX و انواع ابزارهای طراحی UX  در طراحی وب سایت ها

 133    0

در این مقاله آموزش تجربه کاربری یا UX و انواع ابزارهای مورد نیاز یک طراحی UX در طراحی وب سایت را خواهیم داشت.

 

 

تجربه کاربری یا UX چیست؟

 

 

عبارت UX مخفف User Experient می باشد. اگر بخواهیم این عبارت را معرفی کنیم می‌توانیم این چنین بگوییم که اصطلاحی است که احساسات و تجربه یک کاربر را در هنگام روبرو شدن با یک صفحه وب سایت یا یک محصول یا خدمت توصیف می‌کند. وقتی این کلمه را در مورد طراحی وب سایت به کار میبریم و می‌گوییم باید UX یک وبسایت را تقویت کرد تا کاربران از بودن در سایت ما رضایت داشته باشند، در این مواقع به اعمالی گفته می‌شود که کاربر را برای دسترسی راحت و بدون دردسر وی به صفحات سایت ها کمک می‌کند.اگر می‌خواهید کاربرانتان از بودن در سایت شما راضی باشند، در کنار زیبایی و جذابیت سایت باید ux یا تجربه کاربری لذت بخش و کاربردی نیز داشته باشد.مثلا شما سایتی دارید که قرار است کاربر را برای رسیدن به هدف خاصی در آن سایت به صفحات دیگر یا فرم ها یا هر چیز دیگری ارجاع دهید. کاربر برای رفتن به آن مکان ها نباید به دنبال مسیرشان بگردند وباید بدون هیچ زحمتی و در کمترین زمان و به راحتی وارد آن صفحات یا فرم ها شوند. این مورد می‌تواند یک مثال از تجربه کاربری خوب باشد.اگر شما لینک های دانلود فرم ها را در جایی قرار دهید که کاربران برای پیدا کردن آن کلی زحمت و زمان صرف کنند، می‌توان گفت طراحی ux سایت شما خوب نیست.اگر میخواهید سایت شما  UX خوبی داشته باشد، باید همه گزینه ها و دکمه های مورد نیاز کاربر را در دسترس وی قرار دهید. مثال دیگری که می‌توان بیان کرد این است که در یک وب سایت فروشگاهی اگر کاربر نیاز داشته باشد مشخصات فنی یا هر اطلاعات دیگری را در مورد محصول انتخابی خود دریافت کند و این اطلاعات در دسترس وی نباشد و برای اینکه آن اطلاعات را به دست آورد، کلی زمان صرف نماید و مرتبا صفحه را بالا و پایین نماید، این مورد می تواند موجب نارضایتی کاربر شده و از خرید خود پشیمان شود و سایت را ترک نماید.در این مورد هم میتوان گفت UX چنین وب‌سایت‌های ضعیف می باشد.فکر کنم با این چند مثالی که زده شد، مفهوم ux را درک کرده باشید.

 

 

حال بیایید با UX DESIGN یا طراحی تجربه کاربری آشنا شویم

 

 

برای اینکه یک طراحی تجربه کاربری خوبی داشته باشید باید اول از همه به شناسایی کاربران خودتان بپردازید. یعنی باید بدانید کاربرانتان از وب سایت شما چه انتظاراتی دارند، طبیعتا شما با کاربران مختلف و با انتظارات متفاوت آنها روبرو خواهید شد. در این مرحله شما باید انتظارات آنها را تجزیه و تحلیل نمایید و از بین آنها نقطه های اشتراک شان را جمع آوری نمایید و با توجه به آن نقطه های مشترک  و با کمک ابزارهای مختلف و با قدرت خلاقیت خود سعی نمایید یک صفحه وب سایتی طراحی کنید که در حین زیبایی و جذابیت، بهترین تجربه را برای کاربران تان ایجاد نمایید.صفحات وب سایت باید چنین خلاقانه و متفکرانه طراحی شود که بتواند انتظارات همه اقشار کاربرانتان را برآورده نماید.

 

 

ابزارهای مورد نیاز یک طراحی UX چیست؟

 

 

ابزارهایی که برای طراحی UX نیاز است برای طراحی UI نیز مورد نیاز خواهد بود چرا که این دو مقوله به هم وابسته می باشند و می توان گفت اجزای جدایی ناپذیر می باشند.

 


 برخی از این ابزار ها عبارتند از: 


Adobe XD

* این نرم افزار یکی از معروف ترین و پرکاربردترین نرم افزارهای مورد استفاده طراحان رابط و تجربه کاربری می باشد. با این نرم افزار می توان طراحی UX و UI اپلیکیشن و وب سایت ها را انجام داد.


* این نرم افزار حدود هشت سال پیش معرفی شده است و قبل از آن از نرم افزار Sketch  برای این کار استفاده می‌شد و قبل از نرم‌افزار Sketch نیز از نرم افزار فتوشاپ برای این کار بهره می گرفتند.


* این نرم افزار یک نرم افزار تکمیل شده و اختصاصی و در عین حال ساده و سبک برای طراحی UX و UI می باشد.


* یادگیری این نرم افزار بسیار راحت می باشد این نرم افزار به صورت اختصاصی برای طراحان UX وUI ساخته شده است و فقط دارای ابزارهایی است که این طراحان نیاز دارد و دارای ابزارهای اضافه تر نمی باشد، بنابراین یادگیری این نرم‌افزار می‌تواند در عرض چند روز انجام شود.


* این نرم‌افزار مانند نرم افزار فتوشاپ به یک کامپیوتر قدرتمند برای بالا آمدن نرم‌افزار و کار کردن با آن نیاز ندارد و به راحتی و با یک سیستم معمولی هم می‌توان با این نرم افزار کار کرد.


* با این نرم افزار می توان به راحتی انیمیشن های مورد نیاز یک وب سایت را تهیه نمود.


* پلاگین های مختلفی به صورت پولی و غیر پولی برای نرم‌افزار Adobe XD در بازار موجود می باشد که می توانید امکانات دیگری را با استفاده از این پلاگین ها به نرم‌افزار اضافه کنید.


* این نرم‌افزار در حدی که بتوانند نیازهای شما را برای طراحی وبسایت تامین نماید، به صورت نسخه های رایگان در دسترس همه افراد قرار گرفته است. ولی نسخه های پولی این نرم افزار نیز وجود دارد که حرفه ای تر می باشد و امکانات پیشرفته تری دارد.


* این نرم افزار به طور مداوم توسط شرکت Adobe در حال بروزرسانی می باشد. همچنین نسخه موبایلی این نرم افزار نیز برای سیستم های اندروید و ios موجود می باشد.


* البته این نرم‌افزار را فقط روی ویندوز های ۱۰ به بالا میتوان نصب کرد.

 


Sketch


# این برنامه نیز یکی از ابزارهای طراحی UI و UX برای انواع دستگاه ها مثل موبایل،دسکتاپ،وب سایت و غیره می باشد.


# این برنامه مبتنی بر بردار است و همچنین دسترسی به امکانات این ابزار به صورت پولی می باشد و برای استفاده از آن باید هزینه اش را بپردازید.


# کار کردن با این ابزار خیلی آسان می باشد و برای این برنامه، انواع افزونه ها نیز وجود دارد که برای دسترسی به امکانات بیشتر میتوانید آنها را تهیه و استفاده نمایید.

 


این برنامه علاوه بر طراحی رابط کاربری، قابلیت دیگری نیز دارد که برخی از آنها عبارتند از:

 

 

 

ابزارهای طراحی

 

 


# طراحی آیکون های مختلف ازجمله آیکون های که در اپلیکیشن ها کاربرد دارد


# نمونه‌سازی های اولیه


# طراحی جریان کاربری 

 


ارائه UX کتابخانه‌های UI  برای سیستم های طراحی


* یادگیری این برنامه نیز خیلی آسان می باشد و با چند روز آموزش می توانید به راحتی با این برنامه کار کنید.


* با Sketch می توان در سریعترین زمان ممکن به ایجاد جریان کاربری پرداخت.برای این کار فقط نیاز است چند کلیک انجام دهید.


* همچنین با این برنامه می توان خیلی سریع طرحهایی را که مربوط به وب سایت ها می باشد را ایجاد کرد.


* شما با منبع Prime Design System Kit براحتی میتوانید عنصر های ضروری مربوط به UI را با سلیقه خودتان را سریعاً سفارشی نمایید و به سرعت این مرحله را پشت سر بگذرانید و به فرایند طراحی بپردازید.همه این امکانات که بیان شد برای طراحی موبایل نیز امکان پذیر می باشد و قابلیت اجرای این برنامه فقط بر روی سیستم عامل مک میباشد.

 

 

UXPIN

 

 

# این ابزار مهم ترین وظیفه ای که دارد این است که نمونه‌های اولیه طراحی نرم‌افزار را تست می کند.این ابزار می تواند به فرایند تولید نمونه های اولیه در شرکتها سرعت بخشد.


# هدف مهم استفاده از این ابزار این مورد میتواند باشد که قبل از اینکه نسخه طراحی شده را نهایی کرده و تحویل دهیم با این برنامه ابتدا به تست نسخه طراحی شده بپردازیم و پیوستگی آن با عناصر طراحی را کنترل نماییم و در صورت وجود ایراد یا مشکلی آن را رفع نموده و در صورت وجود کمبود آن را اضافه و اگر چیزی اضافه بودن آن را حذف نماییم و در نهایت یک نسخه های عالی تحویل دهیم.


# در این ابزار داده هایی که برای یک طراح نیاز است به صورت اتوماتیک تولید می شود.


 # این ابزار رابط کاربری ساده ای دارد و می‌توان به قابلیت کشیدن و رها کردن این ابزار اشاره کرد که کار با این ابزار را آسان تر نموده است با این ابزار می توان از طرح های طراحی شده به صورت دستی نیز استفاده نمود و همچنین با استفاده از این ابزار می توان از فایل هایی که فرمت Psd دارند نیز استفاده نمود.


# این ابزار می تواند روی Windows,macOS,لینوکس و مرورگرها کار کند.


# میتوان از نسخه آفلاین این ابزار استفاده کرد و همچنین این ابزار را می توان به صورت آنلاین نیز استفاده کرد و هر زمان که نیاز بود صفحه کار خود را با دیگر همکاران خود به اشتراک گذاشت.


# خروجی این برنامه را میتوان در فرمت‌های Html,Png,pdf دریافت کرد.

 

 

Inrision

 

 

* این نرم‌افزار را می‌توان یکی از قدرتمند ترین و پرکاربردترین ابزار ها دانست. یکی از مهمترین ویژگی هایی که این ویژن  را به خصوص کرده است این است که از این ابزار می توان در مشارکت های تیمی نیز بهره برد.


* از این ابزار می توان به راحتی در کارهای گروهی استفاده کرد و در مورد کار خود از نظرات و ایده‌های دیگران استفاده کرد و البته از این نرم افزار می توان به صورت انفرادی نیز استفاده نمود.


* از این ابزار می توان در روی Windows,macOS و همچنین گوشی های آیفون و اندروید و آیپد نیز استفاده نمود.


* این ویژن را می توان به صورت رایگان استفاده نمود ولی برای استفاده از نسخه های پولی آن که دارای امکانات ویژه و پیشرفته ای  می باشد باید هزینه آن را پرداخت نمود.

 

 

Masn

 

 

# این ابزار یکی دیگر از ابزارهای طراحی ux در اکثر طراحی ها بخصوص در طراحی وب سایت ها می باشد.


# مهمترین ویژگی که این ابزار دارد این است که هیچ نیازی به داشتن دانش برنامه نویسی برای استفاده از این ابزار وجود ندارد.


# با کمک این ابزار می توان به مشخص کردن ساختار سایت و نرم افزار خود پرداخت.


# در واقع این ابزار نوعی ابزار است که گرافیک یک نرم‌افزار را سرهم می نماید و این ابزار در کد نویسی نرم افزارها کاربردی ندارد.


# اگر در طراحی های خود از این نرم‌افزار بهره بگیرید مطمئن باشید محصول نهایی که شما ایجاد خواهد کرد دقیقا بر اساس طراحی شما خواهد بود.


 # این ابزار راه حلی برای آسان سازی مسیر طراحی ux می باشد.


 # در این ابزار بدون اینکه کد نویسی انجام دهید به آسانی می‌توانید المان های مورد نیاز UI را پیاده سازی نمایید برای مثال المان هایی مانند فیدهای خبر، فرم های مشخصات، فرم های ثبت نام و دیگر موارد.

 

 

Axure Rp

 

 

* این ابزار نیز نیاز به کدنویسی ندارد. کار کردن با این ابزار بسیار راحت می باشد و با سرعت می توان به طراحی صفحات وب سایت پرداخت. از این ابزار نیز می توان خروجی نهایی را به صورت html دریافت نمود.

 

* این نرم افزار به خاطر اینکه ابزارهای تکمیل شده و زیادی دارد برای اینکه بتوانید با این نرم افزار کار کنید باید کمی وقت بگذارید و آموزش ببینید، ولی وقتی آموزش های مربوطه را دیدید، کار کردن با این نرم افزار بسیار راحت می باشد و با کمک ابزارهای متنوع و کامل آن می توانید یک طراحی پیشرفته و عالی داشته باشید.


* برای اینکه بتوانید از این نرم افزار استفاده نمایید باید هزینه آن را پرداخت نمایید.


* این نرم افزار روی ویندوز و مک قابل اجرا می باشد.


* با این ابزار می توان یک سایت نمونه طراحی نمود.

 

 

Mind Manager

 

 

# با این ابزار می توان ایده های ذهنی را به واقعیت تبدیل کرد.


# با این ابزار می توانید آنچه که برای طراحی های خود در نظر دارید را با خلاقیت های خود ترکیب نموده و ثبت نمایید .


# این ابزار ایده ها و نقشه های استراتژیک شما را به صورت بصری در Mind mapها به تصویر می کشد.


# در این ابزار امکان پیش بردن چندین پروژه به طور هم زمان وجود دارد به طوری که هر کدام جداگانه پیش روند و در کار هیچ کدام اختلالی ایجاد نشود.

 

 

Figma

 

 

* یکی دیگر از ابزارهای طراحی UX و UI، فیگما می باشد. این نرم افزار نیز قابلیت کار گروهی را دارد و مبتنی بر فضای ابری میباشد.


* با استفاده از این نرم افزار می توان طراحی های جالبی را ایجاد کرد و به صورت گروهی و تیمی با دیگر طراحان مشغول با کار شد و در مورد کار یکدیگر نظر داد و صفحه‌ کار همدیگر را مشاهده نمود.


* این نرم‌افزار را میتوان روی سیستم عامل های ویندوز و مک اجرا نمود.


* دسترسی به این نرم افزار رایگان می باشد.


* در این نرم افزار امکان برگشت به مراحل قبلی و ویرایش آن ها وجود دارد.


* ویژگی مهمی که Figma به آن مجهز است ساخت Componentsها می باشد، با این ویژگی Figma میتوانیم خودمان به ساخت  و و ترکیب اجزا بپردازیم و اشکال ساخته شده را ذخیره نماییم تا در مواقع مورد نیاز از آنها بهره ببریم.

 

 

Affinity Designer

 

 

# این نرم افزار از نرم افزارهای طراحی گرافیک برداری می باشد.


# از این نرم افزار می توان در طراحی های UX وUI بهره برد.


# این ابزار به خوبی توانسته است  از عهده وظایف خود برآید به طوری که حتی به نظر برخی از افراد  فتوشاپ را از رده خارج نموده است.


#  لایه های این ابزار را به راحتی میتوان تغییر داد و تنظیم نمود.


# این لایه ها را می توان بدون هیچ آسیبی به تصاویر استفاده نمود و بردارهای تصاویر به صورت دلخواه تنظیم نمود.


# قابلیت به عقب برگشتن در این ابزار نیز، قابلیت مهمی به شمار می آید به طوری که می توانید چندین هزار مرحله را در تاریخچه خود نگه دارید و هر زمان که نیاز باشد به آن مراحل مراجعه نمایید، بدون انکه در مراحل پیش روی خود اختلالی ایجاد نمایید.


# در این ابزار ویژگی زوم کردن نیز می‌تواند بسیار کاربردی باشد.


# مخصوصا در طراحی های هنری که نیاز است دقیقا به یک نقطه خاص تمرکز نمایید تا بتوانید کاری را که مد نظرتان می باشد را انجام دهید. این ویژگی قابلیت زوم کردن یک میلیون برابری را فراهم کرده است.

 

 

Over Flow.io

 

 

* این نرم افزار، نرم افزاری تحت وب می باشد.


* با این ابزار می توان تمام قسمت های رابط کاربری آپ یا سایت را به نحو احسن و به دقت بالا به هم متصل نمود.


* با این ابزار می توان رابط کاربری کامل و بدون نقص و جذابی را ایجاد کرد تا کاربران را راضی نمود.


* با استفاده از این ابزار می توان به سادگی دیاگرام های مسیر کاربرانتان را طراحی نمایید و اگر از این ابزار به درستی استفاده شود کاربران در استفاده از صفحات وب سایت دچار مشکل نخواهند شد.


* از این ابزار فقط به صورت آنلاین می توان استفاده کرد و همچنین استفاده از این ابزار پولی می باشد و باید برای استفاده از این نرم افزار، هزینه آن را پرداخت نمود.


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: