جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

صفحه FAQ چیست و چه کاربردی دارد؟

صفحه FAQ چیست و چه کاربردی دارد؟

 160    0

در این مقاله در مورد صفحه FAQ و کاربرد آن وتفاوت صفحه FAQ و صفحه درباره ما و طراحی صفحه FAQ به صورت بهینه و جمع آوری مطالب و نکاتی در طراحی و ایجاد...

 

 

صفحه FAQ چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

FAQ

سوالات متداول یا FAQ اختصار یافته عبارت Frequently Asked Questions می باشد و معنی آن سوالات متداول پرسیده شده می باشد.


در هر زمینه و در هر کسب و کاری که باشید، مطمئنا کاربرانتان با سوالاتی مواجه خواهند شد که میخواهند جواب آن را پیدا کنند. برای اینکه بتوانید تجربه کاربری سایت خود را بالا ببرید و کاربران خود را از سایت تان راضی نگه دارید بهتر است صفحه ای را برای این منظور اختصاص بدهید. اکثراً سوالاتی در بین کاربران به صورت مشترک می باشد، بنابراین به جای آنکه به تک تک سوالاتی که به صورت تکراری از شما پرسیده میشود جواب دهید، بهتر است سوالات مشترک و پرتکرار بین کاربران خود را در صفحه سوالات متداول یا FAQ جمع آوری کنید تا کاربرانتان با مراجعه به آن صفحه، جواب سوالات خود را بیابند. البته اگر سوالاتشان از بین سوالات متداول پرسیده شده باشد، وگرنه باید سوال خود را مطرح کنند و منتظر جواب سوال خود باشند.


با این کار علاوه بر جلب رضایت کاربران خود می توانید ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید و همچنین باعث افزایش CTR سایت تان شوید.


بنابراین وجود صفحه FAQ می تواند تاثیر بسیار موثری در سئوی سایت بگذارد. بنابراین از وجود این صفحه در سایت خود غافل نشوید.


هر سایتی که دارای این صفحه باشد، البته به شرط اینکه کیفیت سوالات و پاسخ های داده شده به آن در حد بالایی باشد، می‌تواند تعامل قوی با کاربران خود برقرار کند و کاربران بتوانند در زمان خیلی کوتاهی به جواب سوالات خود برسند، بدون آنکه سوال خود را بپرسند و منتظر پاسخ دهی به آن باشد، مگر اینکه سوالی که در ذهن آنها می باشد در بین سوالات موجود در صفحه FAQ نباشد که برای آن هم راهکارهای وجود دارد.


بنابراین وجود این صفحه هم به نفع کاربران سایت می باشد و هم به نفع مدیران سایت. چرا که هم کاربران مدت زمانی را برای دریافت پاسخ سوالات خود صرف نمی کنند و هم مدیران سایت ها مجبور نیستند به سوالات تکراری پاسخ دهند و زمان خود را از دست بدهند. بنابراین در زمان صرف شده هر دو طرف صرفه جویی خواهد شد. اگر مدیران سایت ها این صفحه را در سایت خود نداشته باشند، باید چندین نفر را نیز جهت پشتیبانی آنلاین استخدام نمایند تا به سوالات کاربران پاسخ دهند. بنابراین در صورت عدم وجود صفحه FAQ هزینه مدیران سایت نیز بالاتر می‌رود. 


معمولا برای ورود به این صفحه باید لینک آن در صفحه اصلی سایت قرار داده شود تا کاربران با کلیک کردن روی آن بتوانند به صفحه FAQ انتقال یابد.


اگر در برخی موارد با عنوان Q&S مواجه شدید، بدانید همان صفحه FAQ می باشد و به عنوان آن با Q&S خوانده می شود.Q&S مخفف عبارت Questions and Answers به معنی (پرسشها و پاسخها) میباشد. پس FAQ و Q&S هیچ تفاوتی ندارند و همان صفحه پرسش‌های متداول می باشد.
وجود این صفحه در همه سایتها لازم میباشد ولی در سایت های فروشگاهی اهمیت آن بیشتر دیده می‌شود. چرا که اکثر افراد در مورد نحوه خرید، شیوه پرداخت، مشخصات کالاها و غیره سوالاتی به ذهنتشان می رسد که خواهان دریافت پاسخ سوالاتشان می باشند.


شاید در سایت، کاربرانی داشته باشید که اهمیت چندانی به وجود راه های ارتباطی با سایت نمی دهند، چرا که اکثر آنها جهت کنجکاوی یا مطالعه به وبسایت شما وارد شده اند. ولی برخی از کاربران هستند که واقعا از ورود به سایت تان قصد خرید و استفاده از محصول شما را دارند و اگر آنها را به عنوان مشتریان خود به حساب بیاورید، مطمئنا باید در مقابل آنها جهت پاسخگویی به سوالاتشان آماده باشید. به عنوان مثال فرض کنید شما مغازه داری می باشد که در مغازه خود کالاهایی را به فروش گذاشته اید به افرادی که قصد خرید و حتی برخی اوقات بدون هدف خاصی وارد مغازه شما می‌شوند و در مورد کالاهای مورد پسند خود در مغازه شما، سوالاتی را می‌پرسند، این وظیفه شما می باشد که به عنوان صاحب آن کالاها به جهت جذب مشتریان، به آنها پاسخ مناسب را بدهید وگرنه اگر مشتریان ببینید شما برخورد خوبی با آنها نداشتید و همینطور به سوالات آنها پاسخ نمی دهید، به جای خرید از شما، سراغ مغازه های دیگر می روند که به سوالات آنها پاسخ داده شود و به نوعی به آنها احترام گذاشته شود.


وب سایت ها هم مانند همین مغازه ها می باشند و اگر مدیران وب سایت ها در مقابل سوالات کاربران پاسخگو نباشند، نمی توانند کاربران را به مشتریان خود تبدیل نمایند.

 

 

تفاوت صفحه FAQ و صفحه درباره ما

 

 

 

صفحه در باره ی ما

 

برخی مواقع صفحه FAQ با صفحه درباره ما اشتباه گرفته می‌شود. ولی باید بدانید که مدیران وبسایت ها در صفحه درباره ما در واقع می‌خواهند اطلاعاتی را در خصوص شرکت و فروشگاه و وبسایت خودشان به کاربران بدهند و در واقع در این صفحه مدیر سایت در مقابل سوالات کاربران نیست که مطالبی را می‌نویسند، بلکه در حالت کلی به معرفی وب سایت و اینکه چه هدفی را دنبال می‌کند و مطالبی در همه زمینه‌ها به کاربران ارائه می‌دهند. در حالی که همانطور که بیان شد در صفحه FAQ وبسایت به سوالات پرتکرار کاربران پاسخ می‌دهند و کاربران می‌توانند از طریق این صفحه ابهامات و سوالات موجود در ذهنشان را پاسخگو باشد.


در واقع می توانیم بگوییم صفحه درباره ما صفحه ای یک طرفه می باشد، ولی صفحه FAQ صفحه ای دو طرفه می باشد و می تواند بین مدیر سایت و کاربران ارتباط برقرار کند.

 

 

چه دلایلی باعث میشود که از صفحه FAQ در وب سایت خود استفاده نماییم؟

 

 

استفاده از FAQ برای سایت ها می تواند نقش بسیار موثری در سئوو بهبود روابط کاربری شان داشته باشد. بنابراین مدیران وب سایت‌ها به دلایل مختلفی از این صفحه در سایت های خود استفاده می نمایند. برخی از مهمترین دلایل استفاده از این صفحه در وب سایت ها عبارتند از:

 

* اگر به دنبال افزایش تجربه کاربری وب سایت خود می باشید، می توانید روی استفاده از صفحه FAQ حساب باز کنید. چرا که کاربران بدون زحمت و انتظار می توانند با یک کلیک روی لینک صفحه و ورود به این صفحه، به جواب سوال خود دست یابند. اگر هم سوالی که در ذهن کاربری می باشد در بین سوالات رایج و متداول وجود نداشته باشد، بخشی وجود دارد که می‌تواند با نوشتن سوالات خود در آن بخش، جواب خود را از مدیر وب سایت دریافت کند. ولی اکثرا جواب سوالات در بین سوالات متداول وجود خواهد داشت. مخصوصا اگر وبسایت تجربه کاری چندین سال داشته باشد و با دیدن سوالات جدید تکراری، رفته رفته به سوال و جوابات خود در این صفحه اضافه نماید و صفحه FAQ خود را تکمیل تر کند. معمولاً وب سایت هایی که دارای صفحه FAQ می باشند، تجربه کاربری بالاتری را نسبت به وب سایت هایی که دارای چنین صفحه ای نمی‌ باشند، فراهم می‌کنند.


* می‌توان در این صفحه به ایجاد لینک های داخلی اقدام نمود. برخی از سوالات در بین کاربران مطرح است که جواب سوالات شان را می توان با ارجاع دادن به صفحاتی دیگر از وبسایتمان داد، در این صورت می‌توانیم در جواب پاسخ این کاربران آن‌ها را با لینک های داخلی به صفحات مرتبط ارجاع دهیم. با اینکار می توانیم باعث رضایت کاربران و جستجوی آسان آنها در بین صفحات و همچنین افزایش مدت زمان حضور آنها در وبسایتمان شویم. با رعایت موارد بیان شده می توانیم تاثیرشان را در سئوی سایتمان ببینیم. همانطور که می‌دانید لینک های داخلی، مدت زمان حضور کاربران در سایت، تجربه کاربری بالا و غیره همه از موارد افزایش سئو می باشد.


* با استفاده از صفحه FAQ می‌توان بسیاری از مشکلاتی که کاربران در هنگام حضور در سایت و استفاده از امکانات سایت با آم مواجه میشوند را رفع نمود. برای اینکه به این هدف بهتر و بیشتر دست یافت نباید این صفحه را بدون آپدیت به حال خود رها نمود، چرا که کاربران روز‌‌به‌روز با مشکلات و مسائل و سوالات جدیدتری روبرو می‌شوند و همچنین امکان این وجود دارد که شما با ایجاد تغییر در سایت خود و یا اضافه کردن برخی صفحات و امکانات و محتوای جدید در سایتتان، باعث ایجاد سوالات و مشکلات جدیدی برای کاربرانتان شوید. بنابراین باید هر از چندگاهی به آپدیت این صفحه اقدام نمایید.


* در سایت‌های فروشگاهی و ارائه خدمات، با استفاده از صفحه FAQ امکان اینکه کاربران عادی به مشتریان بالقوه تبدیل شوند بسیار زیاد می باشد. چرا که آنها بهتر و راحت تر و مطمئن تر می توانند به خرید از وبسایت شما اقدام نمایند.


* گوگل علاقه شدیدی به وب سایت هایی دارد که از صفحه FAQ استفاده می‌کنند. همانطور که قبلاً نیز بیان شد گوگل بالاترین هدفی که برای خود انتخاب نموده است، رضایت کاربران می باشد و از آنجا که صفحه FAQ نیز باعث افزایش رضایت کاربران می‌شود، بنابراین گوگل علاقه شدیدی به وب سایت هایی با صفحه FAQ دارد و رتبه های بالاتری را به چنین وب‌سایت‌هایی میدهد.

 

 

بر اساس چه معیاری سوالات موجود در صفحه FAQ انتخاب و در این صفحه قرار داده می شوند؟

 

 

* معمولا مدیران وب سایت ها، خود را به جای کاربران قرار می دهند و سوالاتی که امکان دارد کاربران برایشان ایجاد شود را به عنوان سوالات متداول، مطرح می‌کنند.


* همچنین سوالاتی که برای مدیران وب سایت ها ارسال می شود، توسط مدیران بررسی می‌شود و آن سوالاتی را که به کرات توسط توسط کابران سوال شده باشد را به عنوان سوالات متداول برمی‌گزیند.


* در برخی مواقع نیز برای اینکه بتوانند در وبسایت خود سوالاتی را همراه با پاسخ آن جایگذاری نمایند، از وب سایت های دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کند استفاده می نمایند و سوالاتی را که آنها در صفحه خود قرار داده‌اند و ممکن است سوالات کاربران آنها نیز باشد را انتخاب میکنند و در صفحه خود قرار داده و پاسخ آن را نیز می دهند.


نکته ای که باید به آن توجه شود این است که جواب های نوشته شده باید کاملاً صحیح و منطقی و کاربردی باشد تا کاربران در استفاده از آن دچار مشکل یا سردرگمی نشوند و هرچقدر پاسخ های داده شده به سوالات کوتاه و مختصر و در عین حال کامل تر باشد، کاربران را بهتر و بیشتر راضی خواهند کرد. چراکه اکثرا افراد به پاسخ‌های بلند علاقه ای ندارند و نمی خواهند وقت زیادی را صرف دریافت جواب سوالات خود نمایند.

 

 

آیا صفحه FAQ فقط حاوی سوالات متداول می‌باشد و غیر آن سوالات، محتوای دیگری در آن وجود ندارند؟

 

 

FAQ

 

درصد بیشتر این صفحه را سوالات متداول تشکیل داده است، ولی غیر از این سوالات، محتوای دیگری نیز در این صفحات وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

 


* اطلاعاتی در مورد اینکه چه نوع محصولات و خدماتی در این وبسایت قابل ارائه می باشد. * ویژگی و مشخصات آن ها چیست و هر آنچه که نیاز است که یک کاربر درباره خدمات و محصولات آن سایت بداند‌.


* چگونگی دریافت محصولات و خدمات توسط کاربران و شیوه پرداخت که وب سایت برای کاربران در نظر گرفته است و انواع و اقسام اطلاعاتی که کاربر باید آنها را در اختیار داشته باشد.


* همچنین این صفحه معمولا دارای شماره تماس و آدرس که کاربر بتواند به آن آدرس به صورت حضوری مراجعه نماید و یا راه‌های ارتباطی دیگری که اگر کاربر دارای سوال و مشکل اساسی باشد و نتواند از صفحه FAQ به جواب خود برسد، بتواند از این راه های ارتباطی با مدیر وبسایت و یا صاحب فروشگاه ارتباط برقرار نماید.

 

 

به چه طریقی میتوان صفحه FAQ را به صورت بهینه طراحی و ایجاد نمود؟

 

 

* برای انجام هر کاری نیاز است که یک سری اصول را رعایت نمود و از نظم و ترتیب خاصی پیروی کرد تا توانست به موفقیتی چشمگیری دست یافت. در ایجاد این صفحه نیز این اصول را باید رعایت نمود و از نظم و ترتیب خاصی پیروی کرد. برای اینکه بتوان صفحه را به صورت بهینه طراحی نمود، ابتدا باید آشنایی از کاربران خود پیدا کرد و دانست که کاربران وبسایت از چه قشری می باشند و امکان اینکه چه سوالاتی برایشان پیش آید را فهمید و سوالاتی در همین حوزه ها را جمع آوری نمود و به آنها نظم و ترتیب داد و سوالاتی را که در یک گروه قرار دارد را در دسته بندی های مجزا قرار داد تا با سازماندهی سوالات، آنها را در صفحه جایگذاری نمود و پاسخ مناسب به آنها را در مقابلشان قرارداد تا کاربران به راحتی بتوانند به سوالات خود در پایه ها و زمینه های متفاوت دست یابند. * برای اینکه کاربران بتوانند به سادگی به صفحه مورد نظر دست یابند، باید لینک آن را در قسمتی از صفحه قرارداد که کاربران بتوانند به راحتی آن را بیابند و از آن لینک جهت ورود به صفحه FAQ استفاده نمایند چراکه اگر نیاز باشد که به دنبال لینک این صفحه بگردند، شاید کلا از دریافت جواب خود منصرف شوند و سایت را از لحاظ ارائه خدمات و افزایش تجربه کاربری ضعیف بدانند.


* همچنین در این صفحه باید بخشی وجود داشته باشد که کاربرانی که دارای سوالات ضروری و فوری می‌باشند، سوال خود را به سوالات اضافه نمایند و جواب آن را نیز در کمترین زمان ممکن دریافت نمایند.


* برای اینکه کاربران در بین انبوهی از سوالات سردرگم نشوند، باید در این صفحه قسمت جستجو در بین سوالات را نیز قرار داد تا کاربران با وارد کردن سوال خود، بتواند سوالات مشابه با سوالات خود را دریافت نمایید.


* اگر میخواهید کاربران بتوانند درک درستی از پاسخ های داده شده شما داشته باشند، بهتر است از تصاویر مرتبط نیز در پاسخ خود کمک بگیرید.


* اگر این امکان برای شما وجود دارد، بهتر است از زبان‌های گوناگون برای  پرسش و پاسخ استفاده نمایید. این مورد می تواند کاربران بیشتری را به سمت سایت شما جذب نمایید.


* برخی از سایت ها برای اینکه بتوانند به تمامی سوالات کاربران پاسخ دهند، انبوهی از سوالات ریز و درشت را در این صفحه قرار می‌دهد که چنین عملی باعث می‌شود که کاربران از دریافت سوالات اساسی خود نیز عاجز بمانندچراکه باعث میشود که سوالات خوانایی خود را از دست بدهند. در واقع این صفحه مخصوص سوالات اساسی و مهم می باشد و از ارائه سوالات جزئی و غیر ضروری در این صفحه باید خودداری نمود‌.

 

 

جمع آوری مطالب و نکاتی که بهتر است در طراحی و ایجاد صفحه FAQ به آن دقت داشته باشید :

 

 

* برای اینکه بتوانید رضایت کاربران خود را جذب نماید، علاوه بر قرار دادن سوالات متداول اساسی‌ در این صفحه، باید به ظاهر صفحه خود نیز دقت نمایید و از طراحی گرافیک متناسب با وب سایت خود برای صفحه FAQ استفاده نمایید تا صفحه ای جذاب و زیبا را برای کاربران طراحی کرده باشید.
* از سازماندهی و دسته بندی سوالات غافل نشوید.


* حتماً از قسمت جستجو در بین سوالات استفاده نمایید.


* لینک دهی داخلی در پاسخ سوالات را فراموش نکنید. چرا که بسیار می تواند نقش موثری در سئوی سایت شما داشته باشد.


* در مورد سوالاتی که ممکن است برای کاربرانتان مطرح شود، تحقیق نمایید. بهترین افراد برای تحقیق کردن، کسانی هستند که مسئول فروش می باشند و می دانند که کسانی که قصد خرید دارند، چه سوالاتی ممکن است داشته باشند.


* استفاده از تصاویر یا ویدیو های مرتبط برای پاسخ سوالات می‌تواند کاربران را در درک پاسخ داده شده شما، یاری نماید و آنها بهتر بتواند پاسخ شما را بفهمند.


* همانطور که بیان شد این صفحه فقط باید با سوالات مهم و اساسی پر شود و از ارائه سوالات جزئی و بی ارزش خودداری نمود‌.


* لحنی را که برای این صفحه استفاده می کنید بستگی به این دارد که وب سایت شما در چه زمینه ای می باشد و چه لحنی را مخاطبانتان می پسندد. اگر وبسایت رسمی دارید باید لحن صفحه FAQ شما نیز در پاسخگویی به سوالات به صورت رسمی باشد و اگر وبسایت دارید که در زمینه ای فعالیت می کند که امکان برقراری ارتباط به صورت دوستانه و غیر رسمی وجود دارد، بهتر است لحن صفحه شما نیز غیررسمی و صمیمی باشد.


* سعی کنید در فواصل زمانی مناسب به آپدیت صفحه خود بپردازید، چرا که ممکن است به هر علتی نیاز به ارائه سوالات و پاسخ های جدید تری در این صفحه وجود داشته باشد.


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: