جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

زبان برنامه نویسی Ruby و انواع فریمورک های زبان برنامه نویسی Ruby

زبان برنامه نویسی Ruby و انواع فریمورک های زبان برنامه نویسی Ruby

 246    0

در این مقاله در مورد زبان برنامه نویسی Ruby و انواع فریمورک های زبان برنامه نویسی Ruby و معایب زبان برنامه نویسی Ruby صحبت خواهد شد.

 

زبان برنامه نویسی Ruby

 

* روبی یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی می باشد که برای طراحی انواع سایت ها از آن استفاده می شود.


* این زبان برنامه نویسی بسیار منعطف و شی گرا می باشد.


* این زبان قابلیت فراهم کردن امکانات متعادل و متناسب را هم برای برنامه نویسان تابعی و هم برای برنامه نویسان دستوری را دارد.


* روبی از نظر شی گرا بودن از پایتون و از نظر قدرت مند بودن از پرل بهتر می باشد.


* سازنده این زبان برنامه نویسی یکیهیدو ماتسو موتو می باشد که در سال ۱۹۹۳ این زبان برنامه نویسی را به طور رسمی به دنیا معرفی کرد.


* برای ساختن این زبان برنامه نویسی از انواع زبان های برنامه نویسی مانند زبان های برنامه نویسی پرل، اسمال تاک، لیسپ، آیفل، آدا و بیسیک الهام گرفته شده است و از ویژگی های این زبان های برنامه نویسی بهره برده شده است. دستوراتی که توسط این زبان برنامه نویسی تولید می شود کمی با دیگر زبان های برنامه نویسی مانند C و C++ متفاوت تر میباشد وبرنامه نویسان در استفاده از این زبان برنامه نویسی به جای اینکه مستقیما به سراغ سخت افزار و دستور دادن به آن بروند ابتدا در یک فایل متنی برنامه نویسی می کنند و سپس با استفاده از یک تفسیرگر آن فایل متنی، تجزیه و تحلیل می‌شود و آن را به کد تبدیل کرده و به سوی سخت‌افزار و دستور دادن به آن روان می کنند.


* این زبان برنامه نویسی نیز اوپن سورس می باشد. به عبارتی دیگر می توان با زبان برنامه نویسی دستوراتی را ایجاد و همچنین به ویرایش آنها پرداخت. علاوه بر آن با این ویژگی می توان بدون پرداخت هزینه و به سادگی از این زبان بهره برد.


* از این زبان برنامه نویسی، برنامه نویسان زیادی استفاده می کند چراکه این زبان یک زبان محبوب در بین برنامه نویسان می باشد.


* اگر بخواهیم نمونه هایی را برای ویژگی های نگارشی و شی گرا بودن زبان روبی بیان کنیم، می‌توانیم به ترتیب زبان های Perlو Esmall را بیان کنیم.


*  این زبان برنامه نویسی انعطاف پذیر می باشد یعنی با این زبان دیگر گرفتار پیچیدگی در یادگیری و کد زنی را نخواهیم داشت.


* این زبان برنامه نویسی نزدیک به زبان ما انسان ها می باشد و در مواقع استفاده از این زبان برنامه نویسی نیازی به حفظ کد های سختی که در بسیاری از زبان های برنامه نویسی وجود دارد، را نداریم.

 


بیش از ۱۰ نسخه از این زبان برنامه نویسی وجود دارد ولی ۳ نسخه از این نسخه ها به عنوان نسخه های اصلی این زبان برنامه نویسی به حساب می آید.این نسخه های اصلی عبارتند از:


نسخه ۱.۹.۱


نسخه ۲.۱


نسخه ۲.۴

 

 

پارادیوم هایی که توسط زبان برنامه نویسی پشتیبانی می شوند عبارتند از:


برنامه نویسی تابعی


برنامه نویسی شی گرا 


برنامه نویسی بازتابی

 


این زبان برنامه نویسی دارای قابلیت مدیریت حافظه به صورت خودکار می باشد و همچنین گزاره‌ها و متغیرهای پویا را نیز دارا می‌باشد. انواع گونه هایی که از زبان برنامه نویسی روبی توسعه یافته اند عبارتند از:


جی روبی


روبینوس


مک روبی


آیرن روبی


هات روبی

 


* در طراحی این زبان برنامه نویسی بیشتر به نیاز انسان ها تمرکز شده است تا رایانه ها.


* در واقع این زبان برنامه نویسی به برنامه نویسان کمک می‌کند تا تولیدشان افزایش یابد و در عین حال، برنامه نویسان در حین کار با این زبان برنامه نویسی خسته نشوند و کار با این زبان برنامه نویسی برای آنها نوعی تفریح به حساب بیاید تا یک کار خشن و خشک. همچنین این زبان برنامه نویسی از رابط کاربری خوبی پیروی نمی کند.


* این زبان برنامه نویسی کمترین غافلگیری را برای برنامه نویسان به همراه دارد، یعنی با آموزشی زبان برنامه نویسی، مسائل و مشکلات جدیدی پیش روی برنامه نویسان قرار نخواهد گرفت و برنامه نویسان به راحتی خواهند توانست با آن کار کنند.


* این زبان برنامه نویسی یک زبان سمت سرور قدرتمند می باشد. همچنین زبان برنامه نویسی فریم ورکی به نام Ruby on Rails را دارا می باشد که بسیار معروف و پرکاربرد می باشد.


* روبی با این فریمورک توانسته است خود را پیش برنامه نویسان محبوب نمایند. این فریمورک می تواند کدهای نوشته شده را به راحتی بخواند، که این قابلیت باعث می‌شود افراد مبتدی به راحتی از این زبان برنامه نویسی استفاده نمایند.


* این زبان برنامه نویسی در توسعه وب دینامیک یا همان پویا می باشد.


* این زبان بسیار کاربردی و مورد اعتماد می باشد و می توان به راحتی از آن استفاده می‌کنند نه اینکه به خاطر راحتی این زبان برنامه نویسی، فقط افراد مبتدی از آن استفاده می کنند بلکه از این زبان، سایت های معروف زیادی مثل Git HUB و Groupon نیز استفاده کرده اند.


* استفاده از زبان برنامه نویسی رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه می تواند از وب آن را دریافت کرد.


* یکی از کاربردهای این زبان استفاده از آن برای نوشتن اسکریپت های CGI می باشد و همچنین از این زبان می توان در زبان html نیز استفاده نمود.


* ویژگی سینتکس بی نقص و آسانی که این زبان برنامه نویسی دارا می باشد سبب شده است یادگیری آن بسیار راحت و بدون دردسر باشد.


* این زبان قابلیت نصب در محیط ویندوز و POSIX را دارا می باشد.


* با استفاده از فریم ورک ROR می توان با این زبان برنامه نویسی به صورت سریع کد نویسی را انجام داد.


* ایرادی که میتوان برای این فریمورک (ROR)محبوب زبان برنامه نویسی Roby بیان نمود این است یا ROR، از مجموعه میانبرها تشکیل شده است و یادگیری و به خاطر سپردن این میانبرها برای برنامه نویسان کمی سخت و زمان بر می باشد. مخصوصا برای افرادی که تازه وارد این کار شده‌اند و قرار است با این فریمورک و با این زبان برنامه نویسی کار کنند.


* زبان برنامه نویسی روبی می‌تواند از iterators و closures پشتیبانی نماید و البته این زبان دارای قابلیت پشتیبانی محلی نیز می‌باشد و می‌تواند از reyular expressions پشتیبانی محلی نماید.


* این زبان برنامه نویسی را می توان در اکثر سیستم عامل‌های پیاده سازی نمود و دیگر قابلیت مهمی که می‌توان برای این زبان بیان کرد داشتن کتابخانه استاندارد بزرگ ان می باشد. مقیاس پذیری این زبان برنامه نویسی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن به حساب می‌آید چرا که با این قابلیت امکان نگهداری برنامه های بزرگ نوشته شده وجود دارد. این زبان برنامه نویسی یک مجموعه بزرگ از توابع داخلی را دارا میباشد که میتوان از آنها در اسکریپت‌های این زبان به طور مستقیم استفاده نمود.


* توسعه برنامه‌های کاربردی اینترنت و اینترانت از دیگر ویژگی‌های این زبان می باشد.


* امکان اتصال بومی APIها در C ،توسط این زبان وجود دارد.


* همچنین سر بارگذاری عملگرها نیز یکی دیگر از امکانات Ruby میباشد.


* زبان برنامه نویسی روبی بسیار گسترده و فراگیر می باشد و این ویژگی را از قابلیت جامعه آن به دست می آورد.


 * این زبان برنامه نویسی یک زبان سطح بالا می باشد.


* تایپ پویا و اردکی از دیگر ویژگی های این زبان برنامه نویسی به حساب می آید.

 

 

معایب زبان برنامه نویسی Ruby

 

 

در مقاله فوق در مورد زبان Ruby به تعریف و تمجید پرداختیم ولی همانطور که می‌دانید هر چیزی در مقابل ویژگی ها و امکانات مثبت خود که به عنوان مزایای آن به حساب می‌آید، دارای معایبی نیز می‌باشد. بنابراین Ruby هم حتما معایب خاص خود را خواهد داشت.

 

 در این قسمت می خواهیم به معرفی برخی از معایب Ruby بپردازیم.

 

۱) در هنگام استفاده از زبان برنامه نویسی به سختی می توان شکلات را پیدا و آنها را رفع کرد و در نتیجه این اشکالات رفع شده باعث می شود در هنگام اجرای برنامه، برنامه خطا دهد و یا به درستی پیش نرود.


۲) همچنین اطلاعاتی که این زبان برنامه نویسی در خود دارد  نسبت به برخی دیگر از زبان های برنامه نویسی کمتر میباشد.


۳) این زبان برنامه نویسی نسبت به برخی دیگر از زبانها پردازش کند تری دارد.


۴) این زبان برنامه نویسی از دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوت میباشد و روش منحصر به فرد خود را دارا می باشد و برای یادگیری این زبان برنامه نویسی، برنامه نویسان باید زمان زیادی صرف نمایند و آن را یاد بگیرند چون که مشابه دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی که برنامه نویسان آنها را یاد گرفته‌اند نمی باشد و این می‌تواند یک نقطه ضعف برای روبی به حساب آید چراکه برنامه نویسان ترجیح میدهند به جای یادگیری یک زبان جدید دیگر همان زبان را که از قبل یادگرفته اند، استفاده نمایند.


۵) پشتیبانی این زبان برنامه نویسی به اندازه پشتیبانی زبان php قوی نمیباشد.


۶) همچنین وسعت کتاب های مربوط به این زبان نسبت به وسعت کتاب ها مربوط به زبان برنامه نویسی C+ نمی‌باشد، پس می‌توان گفت زبان برنامه نویسی Ruby از دو زبان محبوب  php و C+، محبوبیت کمتری دارد.

 

 

انواع فریمورک های زبان برنامه نویسی Ruby

 

 

۱) فریمورک Ruby on Rails


۲) فریمورک Sinatra


۳) فریمورک Padrino 


۴) فریمورک  CUBA


 ۵) فریمورک Lotus


۶) فریمورک Rock


۷) فریمورک Scorched


۸) فریمورک Grape


 ۹) فریمورک Hanami

 


انواع پروژه های مهم طراحی شده با زبان برنامه نویسی  Ruby

 

 

Metasploit Framework (۱


SASS (۲


Rails (۳


Sinatra (۴


Chef (۵

 

بعد از مطالعه ی این بخش حتما انواع فریمورک های Ruby بخش ۱ را مطالعه بفرمایید :


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: