جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

انواع فریمورک های Ruby بخش ۱

انواع فریمورک های Ruby بخش ۱

 165    0

در این مقاله به فریمورک های ROR و Rails از فریمورک های Ruby خواهیم پرداخت.

 

قبل از مطالعه ی این قسمت حتمازبان برنامه نویسی Ruby و انواع فریمورک های زبان برنامه نویسی Ruby را مطالعه بفرمایید :

 

فریمورک Ruby on Rails یا ROR

 

 

یکی از مشهور ترین و معروف ترین فرم ورک های زبان Ruby فریم ورک ROR میباشد. Railsدر واقع کتابخانه نرم افزاری می باشد که توانسته است با امکانات خود قابلیت های روبی را افزایش دهد.

 


فریمورک ROR

 


* یک فریمورک اپن سورس می باشد و برای توسعه برنامه‌های تحت وب ساخته شده است.


* این فریم ورک از زبان Ruby استفاده می‌کند با ایجاد فریمورک ROR و استفاده از آن باعث شد سرعت توسعه افزایش یابد.


* استفاده از این فریمورک بسیار آسان می باشد.


* این فریمورک یک فریمورک بسیار سریع می باشد و به طور لحظه‌ای و آنی می توانید نتیجه کار خود را مشاهده نمایید.


 * در واقع ROR یک مرحله ای می باشد، به طوری که با وارد کردن و یا ویرایش هر کد در برنامه می توان به سرعت نتیجه را مشاهده کرد. این مورد نیز یکی دیگر از ویژگی هایی است که این فریمورک را سریع کرده است.


* دیگر ویژگی که باعث پرسرعت بودن این فریمورک شده است، نداشتن مراحل وقتگیر در این فریمورک می باشد.


* فریمورک ROR که مبتنی بر Ruby است به قدری پرسرعت است که حتی می توان گفت تا ۱۰ برابر هم سریع تر از برخی دیگراز فریمورک ها می تواند عمل کند.


* معمولا از این فریمورک در بک اند یا همان پشتیبان استفاده می شود و درواقع یک فریمورک بک اند به حساب می آید.


* این فریمورک با ابزار های فراوانی که دارد می‌تواند فرآیند ایجاد را ساده و بی دغدغه کند. در واقع روبی فقط برای اینکه برنامه نویسان و توسعه دهندگان را خوشحال نماید به وجود آمده است و برخلاف برخی دیگر از فریمورک ها که در مقابل برنامه نویسان از خود محافظت میکنند، این فریمورک فقط به فکر برنامه نویسان است و متفاوت از دیگر فریمورک ها به راه خود ادامه می دهد.


* این فریمورک یک فریمورک MVC می باشد.

 


در این فریمورک هرکد به ۳ لایه جدا ولی به هم پیوسته تقسیم می‌شود :

 

 

این سه لایه MVC متشکل از لایه اول، M مخفف Model و لایه دوم، V مخفف View و لایه سوم، C مخفف Controller میباشد.


# لایه اول که Model می باشد منطق را شامل میشود.این لایه همه داده های لازم و ضروری و کلاس سطح بالا برای ایجاد یک برنامه کاربردی را شامل می شود.


# دومین لایه ای که Viow می باشد و در واقع این لایه است که با کاربران در تعامل است. این لایه رابط کاربری داده های موجود را به نمایش کاربران در می آورد. در واقع آن چیزی که در صفحه نمایش کاربران ظاهر می‌شود را شامل می شود.


# سومین لایه از این مجموعه به هم پیوسته Controller می باشد. همانطور که از نام این لایه مشخص است، می‌توان دریافت که دو لایه قبلی را مدیریت و به هم متصل می‌کند.یعنی داده ها را از این لایه model می گیرد و با مدیریت خود این داده‌ها را برای نمایش کاربران آماده می‌کند و به view دستور می‌دهد که چگونه این داده‌ها برای کاربران به نمایش گذاشته شود.این فریمورک قابلیت اجرا در بیشتر وب سرور هایی که از CGI پشتیبانی می کنند، را دارا می باشد.

 

همچنین ROR اکثر پایگاه داده ها را می تواند پشتیبانی نماید. از جمله پایگاه داده هایی مانند : MYSQL,DB2,SQLITE,POSTGRESQL,OR,ACLE

 

برخی از مهم‌ترین کامپوننت هایی که ROR تشکیل داده‌اند عبارتند از: Active Record,Action pack,Action mailer,Ruby,Actionweb , service,Prototype

 

فریمورک Rails


* در واقع یک فریمورک میباشد که برای ساخت وب سایت ها میتوان از آن استفاده کرد. ویژگی مهمی که این فریمورک دارد این است که می‌تواند APIها را ایجاد نماید که با استفاده از این API ها امکان اشتراک پذیری می توان افزایش داد و همچنین قابلیت نگهداری برنامه ها را ایجاد نمود.


* برای ساخت برنامه های تحت وب که روی یک وب سرور اجرا می‌شود و به عنوان یک پلتفرم توسعه وب سمت سرور یا بک اند شناخته می شود، فرایندی را پیش روی خود دارد که این فرآیند شامل ترکیب زبان برنامه نویسی Ruby با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی از جمله،css ،html و جاوا اسکریپ میباشد.


* این فریمورک می تواند به ساختن وب سایت های سخت و پیچیده کمک کند و فرآیند ساختن آن ها را تسهیل نماید.این قابلیت از عهده چیزی فراتر از یک کتابخانه نرم افزاری، برمی آید. بنابراین می توان Rails را یک پروژه مرکزی جامعه گسترده معرفی نمود.


* این فریمورک از نرم افزارهای متن بازی مثل Gem و  Ruby Gem تشکیل شده است و با تمام ویژگی ها و امکانات خود توانسته است در بین برنامه‌نویسان محبوبیت زیادی به دست آورد به طوری که شاید چند سال بعد این فریمورک بتواند حرف اول را در جامعه فریمورک هابزند.

 

‏این فریمورک از دو اصل مهم پیروی می کند : 

 

اصل اول DRY یا  Dont Repeat Your Self می باشد.


 طبق این اصل نباید کدنویسی مشابه و پرتکرار داشته باشیم. در واقع از این فریمورک برای توسعه وب استفاده می شود، منطق برنامه بخش بندی می شود، در واقع اطلاعات، در یک مکان مشخص و منفرد قرار می گیرد و هر بخش شامل یک واحد کوچک می باشد که از این واحد ها می توان بارها استفاده نمود و هر وقت به این واحدها نیاز بود با یک فراخوانی ساده بدون هیچ پیچیدگی، می توان به طور مجدد از این کدها استفاده نمود و این نیز می تواند یکی دیگر از ویژگی هایی باشد که باعث شده است ROR  پرسرعت شود. چرا که اگر کدها را بارها و بارها تکرار کنیم و آنها را دوباره نویسی نماییم هم باعث میشود پایگاه ها کدها شلوغ و به هم ریخته شود و هم نگهداری آنها بسیار سخت خواهد بود و همه اینها باعث کاهش سرعت توسعه خواهند شد.با این ویژگی فریمورک ROR میتوان با یک بروزرسانی کل پایگاه کدها را به روز رسانی نمود.

 


دومین اصل مربوط به COC یا همان Convention over Configuration می باشد. این اصل برای اینکه توسعه را ساده سازی نماید و همچنین زمان ارسال کد را کاهش دهد، استفاده می شود.


* با این اصل تنظیماتی پیش فرض برای این فریمورک ایجاد شده است.


* استفاده این فریمورک از این اصل باعث شده است که ROR به جای تصمیمات انبوهی که اکثر فریمورک ها می‌گیرند، تصمیمات کمتری را بگیرد. چرا که این فریمورک برای هر کاربر موقعیت منطقی مختلفی را در نظر می‌گیرد. البته برای دسته بندی این موقعیت ها از توابع، کلاسها، متغیر ها و رویه ها کمک می گیرد. همچنین این اصل باعث کاهش سختی های پیکربندی را نیز به دنبال دارد.


* می‌توان هر بخش از این تنظیمات پیش فرض را هر کاربر نسبت به سلیقه و نیاز خود بدون محدودیت خاصی، تغییر دهد.

 


برخی از سایت‌ها و برندهای معروف که از این فریمورک استفاده می کنند عبارتند از:

 


Groupon


Zendesk


Airbnb


GitHub


Kickstarter


Shopify


Hulu

 

بعد از مطالعه ی این قسمت حتما انواع فریمورک های Ruby بخش 2 را مطالعه بفرمایید :


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: