جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

سیستم مدیریت محتوای دروپال Drupal و مزایای استفاده از آن

سیستم مدیریت محتوای دروپال  Drupal  و مزایای استفاده از آن

 177    0

ما در این مقاله در مورد سیستم مدیریت محتوای دروپال و مزایای استفاده از آن و معایب استفاده از آن بحث و بررسی خواهیم کرد.

 

سیستم مدیریت محتوای دروپال Drupal

 


قبلا هم در مقاله ای که در مورد سیستم های مدیریت محتوا نوشته شده بود، در مورد سیستم مدیریت محتوای دروپال به صورت مختصر توضیحی داده شد. اما قصد داریم در این مقاله به صورت اختصاصی به معرفی این سیستم مدیریت محتوا بپردازیم و به صورت کامل شما را با آن آشنا نماییم.


همانطورکه می دانید سیستم مدیریت محتواها، همان نرم افزار هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا یک وب سایت را به راحتی و بدون نیاز به کدنویسی خاصی، طراحی و مدیریت نمایید.


قبلا در مورد سیستم مدیریت محتوای وردپرس که یک رقیب قدرتمند در بین سیستم های مدیریت محتوا می باشد با شما حرف زدیم و شما را با آن آشنا نموده ایم. امروز میخواهیم دیگر رقیب قدرتمند این سیستم های مدیریت محتوا را که با قدرت خود توانسته است کاربران زیادی را به سمت خود جذب نماید را به شما معرفی نماییم.


این cms قدرتمند می تواند در طراحی و مدیریت انواع وب سایت ها به شما کمک نماید.


بدون اینکه فردی دانش کافی در این زمینه (طراحی و مدیریت سایت) داشته باشد، می‌تواند از این cms استفاده نماید و سایتی را برای کسب و کار اینترنتی خود طراحی و مدیریت نماید.


منبع باز بودن این cms بسیار مهم می باشد و به کاربران اجازه می‌دهد با دسترسی به آن بتوانند هرتغییری را که مورد نیاز شان می باشد، در این سیستم مدیریت محتوا ایجاد نمایند.


زبان برنامه نویسی این سیستم مدیریت محتوا زبان php میباشد.


این سیستم مدیریت محتوا از سیستم های مدیریت محتوای وردپرس و جوملا، قدمتش بیشتر میباشد و توانست از خود را از گذشته تا به حال سرپا نگه دارد و بتواند کاربران خود را برای خود حفظ نماید و حتی کاربران جدیدی نیز برای خود کسب نماید.


وقتی قرار است سایت توسط چند نویسنده تولید و محتوا شود، می‌توان از این سیستم مدیریت محتوا برای طراحی و مدیریت آن سایت استفاده شود.


با استفاده از این cms ، همه نویسندگان و ویراستارانی که در آن سایت تعریف می شوند، می توانند به محتواها دسترسی داشته باشند تا بتوانند تولید محتوای جدید نمایند تامحتوا های موجود را ویرایش نمایید یا کلا آن را حذف نمایند.


همه این کارها بدون نیاز به هیچ کدنویسی امکان پذیر میباشد.


از این cms می توان برای ایجاد انواع اپلیکیشن ها نیز بهره برد.


قالب هایی که برای این سیستم مدیریت محتوا وجود دارد بسیار زیاد و نزدیک ۳۰۰۰ قالب می باشد. ولی همه آنها رایگان نیستند.


به خاطر وجود این قالب ها و همچنین انواع افزونه های آن، این سیستم مدیریت محتوا توانسته است به جایگاه ویژه ای در بین کاربران دست یابد.


امنیت تامین شده توسط این سیستم مدیریت محتوا برای سایت ها نیز از درجه بسیار بالایی برخوردار می باشد.


معمولاً سازمان های دولتی به امنیت تامین شده از طریق cmsها بسیار اهمیت می دهند و آن را در درجه اول برای انتخاب cmsها مد نظر قرار می دهند.


با توجه به تحقیق های صورت گرفته و گزارش‌های دریافتی، حدود ۷۵ درصد از سازمان های دولتی برای طراحی سایتهای خود از این سیستم مدیریت محتوا استفاده نموده اند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این cms توانسته است قدرت خود را از نظر تامین امنیت سایت ها نیز به کاربران خود اثبات نماید.


این cms را میتوانید به صورت رایگان دریافت کنید و از آن استفاده نمایید. با شخصی سازی cms می توانید یک cms منحصر به فرد برای خود داشته باشید.


کار کردن بااین cms بسیار راحت و ساده است ولی در عین سادگی، این سیستم مدیریت محتوا، می توان به صورت حرفه‌ای به طراحی مدیریت سایت ها پرداخت.


سرعت سایت هایی که با این cms طراحی می‌شوند نیز بالا می باشد و کاربران در استفاده از این سایت ها دچار مشکل بارگذاری نمی شوند و به راحتی می‌توانند از این سیستم مدیریت محتوا استفاده نمایند.


منعطف بودن این سیستم مدیریت، بسیار در جذب کاربران تاثیر گذار میباشد.


برای این سیستم مدیریت محتوا، انواع و اقسام افزونه ها وجود دارد که هرکدام میتواند این سیستم مدیریت را بیشتر و بیشتر توسعه دهند تا یک سیستم مدیریت محتوای بی نقص یا بهتر بگوییم کم نقص تبدیل نمایند، چرا که هر سیستم مدیریت محتوا، مزایا و معایب خاصی برای خود دارد و هیچکدام بی نقص نیستند.

 


در ادامه به مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوا خواهیم پرداخت.

 

 

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوای دروپال

 

۱) برای کاربران ایرانی یکی از ویژگی هایی که در انواع نرم افزارها می‌تواند برایشان مهم تلقی شود، پشتیبانی از زبان فارسی می باشد.


چرا که اکثر کاربران به صورت تخصصی با زبان انگلیسی آشنایی ندارند و برای استفاده از نرم افزار هایی که به زبان انگلیسی می باشند یا باید از افراد حرفه ای در این زمینه کمک بگیرند و یا خود به آموزش زبان انگلیسی بپردازند.ولی نرم افزارهایی مانند سیستم مدیریت محتوای دروپال که از زبان فارسی پشتیبانی می نماید، برای کاربران فارسی زبان بسیار محبوب می باشد. این cms علاوه بر زبان فارسی، از تعداد زیادی از زبانهای دیگر دنیا نیز پشتیبانی می کند.


۲) برخی از cms ها هستند که فقط در یک زمینه می توانند فعالیت داشته باشند.مثلا فقط برای سایت های فروشگاه اینترنتی ولی cms دروپال می تواند از انواع سایت ها پشتیبانی نماید و مدیران سایت های گوناگون می تواند برای طراحی سایت خودشان از cms بهره مند شوند.
به این ویژگی، منعطف بودن cms گفته می‌شود.با این ویژگی می توان به طراحی سایت هایی با اندازه های متفاوت، کوچک، متوسط و بزرگ پرداخت.


۳) این سیستم مدیریت محتوا را می توان به صورت رایگان دریافت و استفاده نمود.ولی اگر نیاز به امکانات بیشتری داشته باشید و بخواهید در طراحی سایت های حرفه ای مشغول به کار شوید، بهتر است از نسخه های پولی این سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید و با پرداخت هزینه و دریافت نسخه پولی این cms از امکانات بیشتر آن استفاده نمایید.نسخه پولی این cms را میتوان برای هر مدیر سفارشی سازی نمود تا هر مدیر، نسبت به نیاز خود،cms مخصوص به خود را داشته باشد.


۴) قالب های ارائه شده برای این سیستم مدیریت محتوا بسیار است ولی باز هم نتوانسته است در این رقابت بین دیگر سیستم های مدیریت محتوا رتبه برتری را به دست آورد.بنابراین اگر بخواهید به صورت حرفه‌ای بااین سیستم مدیریت به طراحی سایت ها بپردازید، نیاز است که از قالب های پولی نیز استفاده نمایید. بنابراین کمی طراحی حرفه‌ای با این cms گران‌تر از طراحی با برخی دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس می باشد.اما اگر بخواهید به صورت مبتدی تا متوسط با این cms به طراحی سایت ها بپردازید، قالب های رایگان ارائه شده برای این cms می تواند کافی باشد و یک وب سایت زیبا و کاربر پسند، طراحی و مدیریت شود.


۵) همانطور که بیان شد برای این سیستم مدیریت محتوا هزاران افزونه ارائه شده است که برخی از آنها رایگان و برخی دیگر پولی میباشد.مدیران می توانند با استفاده از این افزونه ها، سیستم مدیریت محتوا را توسعه دهند و هر نیازی که از یک وبسایت دارند را در وب سایت خود را پیاده سازی نمایند. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده بیش از سی هزار افزونه برای این cms وجود دارد.


۶) از یک تیم امنیتی بسیار قوی برخوردار می شود.این تیم امنیتی همیشه گوش به زنگ هستند که اگر مشکلی از نظر امنیت برای دروپال به وجود آید که سرعت آن را رفع نمایند تا درجه امنیت بالای خود را حفظ نماید و کاربران خود را همیشه از خود راضی نگه دارد.


۷) با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا می توان به قابلیت کش نیز دست یافت.


۸) سیستم مدیریت محتوا به شدت رابطه دوستانه‌ای با موتورهای جستجو دارا می باشد و از آنجا که cms قوانین مربوط به سئوی سایت ها را به شدت رعایت می‌کند و سایتی که با این cms طراحی می شود تقریباً از بیشتر نقاط بهینه شده می‌باشد. بنابراین موتورهای جستجو نیز علاقه زیادی به سایتهای طراحی شده با این cms دارند.اگر سایتی با این cms تهیه شود و همچنین تولید محتوای آن نیز بهینه شده باشد، دیگر موتورهای جستجو حرفی برای گفتن در پیش این سایتها نخواهند داشت و این چنین سایت ها را در صفحات برتر خود به نمایش کاربران در خواهند آورد.


۹) هستند cms هایی که زیاد به مدرن بودن خود اهمیت نمی دهند ولی دروپال راه خود را از این cmsهاجدا نموده است و همیشه سعی داشته است که از مدرن ترین سیستم های مدیریت محتوا باشد. بنابراین با توجه به نیاز به های جدید کاربران سعی داشته خود را به روز رسانی نماید تا در مقابل این نیازها کم نیاورد و بنابراین همیشه نسخه های به روز خود را به بازار ارائه نموده است.همچنین همیشه هکرها و خطرها و ویروس ها به روز می شوند. cmsکه  نتواند خود را با این پیشرفت‌ها، پیشرفت دهد، محبوبیت خود را از دست خواهد داد. بنابراین cms دروپال از هر لحاظ سعی می کند خود را بروز نماید.


۱۰) با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا می توان سایت های راه اندازی نمود که علاوه بر افراد عادی، دیگر افراد جامعه که معلولیت هایی را دارند نیز بتوانند از این سایت استفاده نمایند.تعداد افرادی که از معلولیت خود در دنیا رنج می‌برند کم نیستند.هستند افرادی که نابینا یا کم بینا هستند، یا از مشکل شنوایی رنج می‌برند و یا معلولیت های جسمی و ذهنی دارند.مشکل این افراد به قدری زیاد است که هر چقدر می توانیم باید در این مسیر به این افراد کمک نماییم تا قدری از مشکلاتشان کم کنیم.بسیاری از این افراد علی رغم معلولیت خود بسیار فعال و نابغه می باشند و اگر حمایت دیگر افراد جامعه باشد می‌توانند به اهداف بزرگ خود دست یابند.بنابراین در طراحی سایت ها نیز باید این افراد را نیزدر نظر گرفت و سایت خود را برای آنها نیز آماده سازی نمود.ابزارهایی در دروپال وجود دارد که با استفاده از این ابزار و رعایت برخی استانداردها و مقررات میتوان سایت هایی را طراحی نمود که برای این عزیزان نیز قابل استفاده باشد.


۱۱) این cms با توجه به این که تمرکزش بر روی وب مسترهای حرفه‌ای می‌باشد، توانسته است خود را از دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا متمایز نماید.در واقع هدف ایجاد این سیستم مدیریت محتوا، استفاده افراد حرفه ای و متخصص از این cms می باشد.


۱۲) در این سیستم مدیریت محتوا، امکان خلاقیت و نوآوری وجود دارد. در واقع با استفاده از این cms می توان به تولید منابع جدید اقدام نمود تا طرح هایی که در سایت های خود قرار می دهید، طرح هایی باشند که تکراری نباشند و منحصر به خود شما باشند.


۱۳) سرعت این cms بسیار بالا می باشد. این سیستم مدیریت محتوا به علت مجهز بودن به سیستم کش کردن و ذخیره داده ها، می تواند در بارگذاری صفحات از سرعت بالایی برخوردار باشد.


۱۴) ظاهر سایت هایی که با این cms تهیه می شوند، بسیار جذاب می باشد در واقع رابط کاربری این cms بسیار بالا می باشد و ظاهر کاربرپسندی دارد.


۱۵) ویژگی مهم دیگری که این cms دارد، ادغام با API میباشد.


۱۶) کد نویسی در این سیستم مدیریت محتوا به صورت استاندارد می باشد و معمولا کاربران با این قسمت از cms مشکلی ندارند.با توجه به مزایای که برای این cms بیان شد، آن افراد و سازمان هایی که به امنیت سایت خود اهمیت می‌دهند و ظاهر سایتشان برایشان اهمیت دارد و یا برای سایت های خبری و تخصصی و انجمن های عمومی و غیره می تواند گزینه مناسبی باشد.دروپال از مزایای زیادی برخوردار می باشد که در این مقاله به برخی از آنها بازبان ساده، اشاره شد.با توجه به اینکه در مقابل هر مزایایی، معایبی نیز وجود خواهد داشت، به مراتب این cms نیز از معایبی برخوردار می باشد که در ادامه می خواهیم به این معایب بپردازیم.

 

 

معایب سیستم مدیریت محتوای دروپال Drupal

 

 

۱) اگر فردی بخواهد به صورت حرفه‌ای به طراحی سایت با این سیستم مدیریت محتوا مشغول شود، حتماً باید آموزش‌های لازم را ببیند چرا که درک کار کردن با بخش های حرفه ای cms کمی سخت است.


۲) اگر در استفاده از این سیستم مدیریت محتوا به مشکل برخورد کنید نمی‌توانید به پشتیبانی رایگان این cms دست یابید.در واقع تیم تخصصی خاصی نیست که از این cms پشتیبانی نماید.هستند کسانی که پشتیبانی این cms را برعهده گرفته اند ولی در قبال پشتیبانی خود هزینه آن را از شما دریافت خواهند کرد.به دلیل اینکه این cms از محبوبیت بالایی برخوردار است، سایت های غیر رسمی زیادی فایل دانلود این cms را برای کاربران ارائه می کنند تا آن فایل را دانلود و استفاده نمایید.ممکن است با دانلود و استفاده این سیستم مدیریت محتوا از سایت های نامعتبر،شما را با مشکلات زیادی از جمله مشکلات امنیتی روبرو سازند. پس اگر میخواهید خیالتان از این بابت راحت باشد، این cms را از سایت های رسمی دانلود و استفاده کنید و قالب ها و افزونه های آن را نیز از سایت هایی دانلود و نصب نمایید که قابل اعتماد باشند.


۴) برای اینکه بتوانید از این سیستم مدیریت محتوا استفاده نمایید، باید به سیستم هاستینگ قوی دسترسی داشته باشید.دستیابی به سیستم هاستینگ قوی، نیازمند هزینه بالایی می باشد. پس استفاده از این cms هزینه زیادتری را نسبت به برخی دیگر از cms ها برای کاربران خود تحمیل خواهد کرد.


۵) این سیستم مدیریت محتوا از طرح های آماده و باکیفیت زیادی برخوردار نمی باشند و این مورد نیز می تواند کاربران خود را با مشکل مواجه نماید.

 

بعد از مطالعه ی این بخش حتما معرفی انواع افزونه های دروپال را مطالعه بفرمایید :


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: