جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

آموزش زبان برنامه نویسی php و برخی از مزایا و قابلیتهای آن و برخی از انواع فریمورک های php

آموزش زبان برنامه نویسی php و برخی از مزایا و قابلیتهای آن و برخی از انواع فریمورک های php

 170    0

در این مقاله به زبان برنامه نویسی php و برخی از مزایا و قابلیتهای آن و برخی از انواع فریمورک های php خواهیم پرداخت.

 

زبان php

 

 

 

 

‏* php یکی از زبان های برنامه نویسی می باشد. افرادی که دوست دارند وارد عرصه برنامه نویسی شوند باید با زبان های اصلی برنامه نویسی آشنایی داشته باشد.


* این زبان نیز از زبان هایی است که تقریبا می توان گفت همه افراد برنامه نویس باید با آن آشنایی داشته باشند.


* قبل از اینکه زبان php را یاد بگیرید بهتر است سراغ زبان های ‏http،CSS و جاوا اسکریپت بروید. چرا که این زبان ها از زبانهای اولیه برنامه نویسی می باشد.البته این زبانها به عنوان زبانهای نشانه گذاری به کار برده می شوند.


* برای اینکه فردی در طراحی وب سایت ها شروع به کار نماید، یکی از بهترین زبان هایی که باید یاد بگیرد، همین زبان php می باشد.


* همانطور که بیان شد قبل از یادگیری زبان اصلی برای طراحی سایت ابتدا باید با زبانهای نشانه گذاری آشنا شوید. همچنین یادگیری MYSQL نیز یکی از ضروریات کار با زبان php میباشد. این زبان برای طراحی سایت در اکثر کشورها به خصوص در ایران بسیار قابل توجه می باشد و می توان گفت فردی که به این زبان به صورت حرفه‌ای مسلط باشد، می تواند براحتی درآمد خوبی کسب نماید.


* از زبان یک زبان برنامه نویسی سمت سرور می باشد. یعنی کد هایی که با زبان php نوشته میشود به جای اینکه در مرورگر پردازش و اجرا شود، در سمت سرور پردازش و اجرا می شود و نتیجه ای که از پردازش کدها به دست می آید به صورت خروجی های html به مرورگرهای کاربران فرستاده می‌شود و کاربران به صورت محتویات صفحات وب سایت، در صفحه مرورگر خود مشاهده می نمایند.


* همچنین زبان PHP، یک زبان شی گرا می باشد.


* کلمه php در واقع مخفف عبارت Personal Home Page می باشد ولی این عبارت امروزه به کار نمی رود و مختص نسخه‌های قبلی php می باشد و در گذشته از این عبارت استفاده می شد. امروزه از عبارت Hypertext pre-processor به معنی پیش پردازند فرامتن استفاده می شود. اگر بخواهیم این عبارت را مخفف نماییم ‏کلمه HPP نمایان خواهد شود، ولی چون افراد این برنامه را با php شناخته‌اند و به این نام معروف شده است، باز هم از همان کلمه مخفف PHP برای این برنامه استفاده می‌کنند.


* این زبان یک زبان اپن سورس می باشد.


* اگر فردی با زبان برنامه نویسی C آشنایی داشته باشد، می‌تواند از این زبان نیز استفاده نمایند، چرا که تا حدودی این دو زبان شبیه هم می باشند.


* همچنین این زبان در نسخه های جدید خود با زبان جاوا نیز شباهت هایی را پیدا کرده است. این زبان بسیار زبان قدرتمند و نام آشنایی می باشد که بسیاری از وب سایت های معروف مثل ویکی پدیا و شبکه اجتماعی فیسبوک از این زبان برنامه نویسی برای طراحی های خود استفاده نموده اند.این زبان برنامه نویسی در ساخت صفحات وب دینامیک نیز توانایی دارد.این زبان طراحی وب سایت در میلیون‌ها وب سایت و وب سرور استفاده شده است. می‌توان گفت درصد بزرگی از طراحی کل وبسایت های جهان را به خود اختصاص داده است.


* یکی از قابلیت هایی که در نسخه های جدید این زبان برنامه نویسی به وجود آمده است و به یاری برنامه نویسان پرداخته است قابلیت واسط خط فرمان می باشد.


* در واقع کاری که این واسطه خط فرمان انجام می دهد این است که می توان با زبان php نرم افزار هایی را ایجاد نمود که واسط گرافیکی کاربر را دارا می باشد و همچنین می توان نرم افزار هایی که غیر وب می باشند را ایجاد کند. این قابلیت در نسخه‌های قبل نسخه ۳.۴ وجود نداشت و بعد از این نسخه، این قابلیت به این زبان برنامه نویسی اضافه شد.

 


در اول مقاله بیان کردیم که قبل از اینکه با زبان php آشنا شوید بهتر است با MYSQL آشنا شوید. اما آیا می دانید MYSQL چیست و چرا برای طراحی سایت با php به آن نیاز داریم؟

 


در واقع MYSQL یکی از پایگاه داده های زبان PHpمی باشد که PHPبرای انجام وظایف خود به آن نیاز دارد و به وسیله آن به کار مشغول می شود. این پایگاه داده می تواند با php ارتباط برقرار کند و با استفاده از آن اطلاعات جدید را ثبت نماید و اطلاعات گذشته را که در آن ثبت شده است را در اختیار کاربران قرار دهد و با استفاده از php در صفحه وب سایت به نمایش داده شود.

 


همیشه وقتی یک چیز یا یک فردی در یک مسیر رسیدن به هدف خود موفق باشد مطمئناً رقیبانی را برای رقابت خود پیدا خواهد کرد‌. php هم در این مسیر رقیبانی را دارد که برخی از آنها عبارتند از:

 

 

‏asp.net : که مهمترین و بزرگترین رقیب زبان php به شمار می‌آید و همیشه این دو با هم در رقابت به سر می‌برد، حال کدام توانسته است در این مسیر موفق تر باشد، جای بحث دارد.


Perl


Cold Fusion


JSP

 


این زبان نیز مثل همه دیگر زبان های طراحی وب سایت برای خود مزایا و معایبی دارد که در ادامه این مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم.

 

 

برخی از مزایا و قابلیتهای زبان php

 

 

مزایای php

 

 

۱) وب سایت هایی که با این زبان برنامه نویسی طراحی شده‌اند می‌توانند در اکثر پلتفرم ها اجرا شوند. مثل پلتفرم ویندوز، لینوکس و غیره و این یعنی یک پوئن مثبت بزرگ هر زبان برنامه نویسی به این ویژگی مجهز نمی باشد.


۲) همچنین سازگاری این زبان برنامه نویسی با اکثر سرور های موجود دیگری قابلیت بزرگ و مهمی است که این زبان برنامه نویسی را توانسته است بین افراد دنیا معروف نماید.


۳) دیگر قابلیت مهمی که دارد این است که انواع دیتابیس ها را می‌تواند پشتیبانی نماید و این نیز برای برنامه نویسان نکته بسیار مهمی به شمار می آید و همچنین امکان ایجاد انواع تغییرات بر اطلاعات دیتابیس ها وجود دارد.


۴) این زبان برنامه نویسی غیر پولی می باشد و بدون پرداخت هزینه ای می توان آن را از سایت php.net دانلود نمود. این ویژگی php را یک پله بالاتر از asp.net نگه می دارد. چرا که asp.net رایگان نمی باشد.


۵) اپن سورس بودن به زبان php دیگر ویژگی می باشد که توسعه دهندگان می توانند با توجه به نیاز خود کدهای آن را ویرایش نمایند و با بهبود کدهای آن، به ارتقاء این زبان بپردازند.


۶) شما با داشتن یک سرور یا شبیه ساز آن و بدون انجام تنظیمات خاصی می توانید به راحتی و به سادگی با این زبان برنامه نویسی، به برنامه نویسی بپردازید و کدهای آن را اجرا و نتیجه را مشاهده نمایید.


۷) چون این زبان برنامه نویسی بسیار کاربردی و معروف است و افراد خیلی زیادی از آن استفاده می کنند، در نتیجه برای این زبان برنامه نویسی در محیط اینترنت آموزش‌ها و مستندات فراوانی قرار داده شده است.که این می‌تواند بسیار در به کار بردن این زبان کمک کننده باشد. چون به هر مشکلی که برخورد کردید می توانید با گشتن در اینترنت به احتمال خیلی زیاد به جواب منطقی سوال خود دست یابید و همچنین افرادی که مبتدی میباشند، میتوانند از این آموزش ها استفاده کنند تا بتوانند به هدف خود برسند. سایت Seven learn یک سایت فارسی زبان است که می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد. البته سایت های زیادی در این زمینه (آموزش php) فعالیت دارند و میتوان با جستجو در اینترنت به آنها دسترسی پیدا کرد.


۸) این زبان برنامه نویسی برای هدف طراحی وب اپلیکیشن ایجاد شده است و می‌توان به صورت تخصصی با این زبان برنامه نویسی به این کار پرداخت.


۹) اکثر زبانهای پایه سیستم های تولید محتوا با زبان php می باشند و برای اینکه بتوانید از سیستم مدیریت محتوا (cms) نیز استفاده نمایید، باید با این زبان آشنایی داشته باشید و اگر این زبان را یاد نگیرید، استفاده از سیستم های مدیریت محتوا نیز تقریباً غیرممکن و یا سخت خواهد بود.


۱۰) بازار کار افرادی که به این زبان تسلط دارند بسیار بیشتر می باشد چرا که همانطور که بیان کردیم این از زبان علاوه بر طراحی سایت برای استفاده از سیستم های مدیریت محتواهایی مانند وردپرس، جوملا و دروپال نیز ضروری است و این سیستم های مدیریت محتوا بسیار پرطرفدار می باشد. پس با آشنایی و تسلط حرفه‌ای بر زبان php میتوانید آینده شغلی خود را تامین نمایید.


۱۱) استفاده و یادگیری این زبان سمت سرور برای طراحی سایت های دینامیک بسیار راحت تر از دیگر زبان‌های سمت سرور می‌باشد.اگر آماده یادگیری این زبان باشید به راحتی و با چند آموزش تخصصی می توانید در این راه قدم بردارید و به هدف خود دست یابد.

 


۱۲) با این زبان برنامه نویسی می توان به دو صورت کد نویسی کرد:


* به صورت proced ural


* به صورت object-oriented

 

 

۱۳) شما ممکن است در وب سایت خود فرم هایی را که به صورت html می باشند را طراحی کنید و از کاربران خود بخواهید برای دست یافتن به هدفی، این فرم ها را پر نمایند. حال به نظر شما چطور این اطلاعات خوانده و پردازش می‌شوند؟ یکی از راهکارها، استفاده از همین زبان php می باشد در واقع php قابلیت این را دارد که اطلاعات فرم ها را پردازش نماید و آن کارهایی را که قرار است روی آن انجام شود، را انجام دهد.


۱۴) با زبان php امکان این وجود دارد که با Cookie ها و Session ها ارتباط برقرار کرده و وارد کار با آنها شد.


۱۵) با زبان php میتوان روی اطلاعات حساس خود رمز گذاری نمود تا هر فردی نتواند به آن اطلاعات دست یابد و فقط برای کسانی که مجاز هستند و دارایی رمز ورودی این اطلاعات می باشند، امکان دسترسی فراهم شود.


۱۶) ویژگی و قابلیت مهم و کاربردی که این زبان برنامه نویسی دارد ولی اکثر زبانهای برنامه نویسی به چنین قابلیت فوق العاده، مجهز نیستند و  آن این است که با این زبان امکان تولید، ویرایش، خواندن، باز کردن و بستن فایل های jpg، pdf و txt و دیگر فایل ها وجود دارد. و این ویژگی خیلی مهم برای برنامه نویسان بسیار کاربردی است به طوریکه در  تولید این فایل ها با مشکل روبرو نمی شوند و به جای استفاده از چند زبان برنامه نویسی برای تولید هر کدام از این فایل ها فقط با زبان pho می توانند به هدفشان دست یابند.


۱۷) با این زبان برنامه نویسی می توان برای دسترسی به صفحات سایت ها با توجه به نیاز، محدودیت‌هایی را ایجاد نمود.


۱۸) با استفاده از php می توان انواع اسکریپت ها را اجرا کرد. البته ناگفته نماند که این کار از طریق کامند لاین (Command Line)، امکان پذیر می باشد.وقتی که در مورد سمت سرور بودن زبان php بحث می‌کنیم، منظورمان این است که از این زبان نمیشود برای تغییر ظاهر سایت کد نویسی کرد. در واقع این زمان به صورت مستقیم نمی تواند روی ظاهر سایت تاثیر داشته باشد.این زبان امکان اجرا شدن در روی کامپیوتر را ندارد، بلکه باید یک سرور یا شبه سرور برای اجرا شدن این زبان وجود داشته باشد تا این زبان روی آن سرور اجرا شود و سپس نتیجه به دست آمده را به کامپیوتر سرویس گیرنده انتقال دهد.

 

برای اینکه با زبان php کد نویسی کرد به چه چیزهایی نیاز است؟

 

* ملزومات کد نویسی یا همان برنامه کد نویسی: باید یک برنامه مناسب برای کد نویسی با این زبان را داشته باشید.مثال هایی برای برنامه کد نویسی می تواند به شرح زیر باشد:


برنامه not pad: این برنامه به صورت ابتدایی می باشد ولی می توان از آن برای کد نویسی استفاده نمود.

 


برنامه های Dream Weaver و Nusphere php ED:


این نرم افزارها به صورت پیشرفته می توانند در کدنویسی php به یاری شما بیایند. با اینکه این برنامه‌ها تخصصی می باشد و امکان خطا کردن شما را در کدنویسی به حداقل می رسانند ولی در عین حال بسیار راحت و کاربردی می باشند.
حال بسته به نیاز خودتان می توانید یکی از این ۳ برنامه را برای کد نویسی php خود انتخاب کنید.البته برنامه هایی که برای کد نویسی php وجود دارند فقط این ۳مورد نمی باشند و انواع برنامه ها برای این کار تعبیه شده‌اند و این مورد فقط نمونه هایی از انواع برنامه های php می باشند.

 


* باید مرورگر مناسب خود را برای این کار انتخاب نمایید مرورگری که سرعت بالایی داشته باشد، برای هدف شما بسیار کاربردی تر خواهد بود. مانند مرورگر کروم

 


* باید یک سرور برای اجرای برنامه‌های کدنویسی شده با php داشته باشید. برای این کار دو روش وجود دارد:

 


۱) برای این کار یا باید از سرورهای مجازی استفاده نمایید مانند xamp server


۲) یا باید به شرکت‌های که ارائه دهنده سرور میباشد، حق به اشتراک بپردازید و برای خود اشتراک تهیه نمایید.


البته روش اول فقط برای یادگیری زبان php مناسب می باشد و با سرور های مجازی امکان مشاهده کدهای نوشته شده در شبکه های جهانی وجود ندارد. ناگفته نماند که دانلود و نصب این سرور های مجازی رایگان میباشد.با توجه به اینکه برنامه نویسی به زبان php کمی سخت و پیچیده می باشد، باید حوصله و صبر داشته باشید تا بتوانید در حل مسائل جدیدی که با آن‌ها قرار است روبرو شوید، به مشکل برنخورید. برای اینکه در این راه بتوانید موفق شوید، باید با حوصله و با دقت و تمیز و مرتب کدنویسی نمایید تا هم خودتان در هنگام جستجوی کدهای نوشته شده خود به مشکل برنخورید و هم کدنویسی شما قابل درک برای دیگر برنامه نویسان باشد.هر چقدر در این راه حرفه ای تر شوید، بهتر خواهید توانست کد های خود را تمیز و مرتب و قابل درک تر بنویسید. می توان گفت این مورد تفاوت مهم افراد مبتدی و حرفه ای به شمار می آید.

 

انواع فریمورک های زبان php

 


هر زبان برنامه نویسی برای خود فریمورک هایی را دارد.


 این زبان برنامه نویسی نیز دارای انواع فریمورک های خاصی می‌باشد، که برای ایجاد برنامه‌های وب php از آنها استفاده می شود.


وظایف فریمورک ها، داشتن انواع کتابخانه های کد و کاهش تعداد کد نویسی برای ایجاد برنامه ها می باشد.


 کاری که این فریمورک ها می‌کنند، این است که کار برنامه نویسان را در تهیه برنامه های مورد نیاز شان سبک و راحت می کنند تا برنامه نویسان بتوانند به راحتی و سریع به هدف خود برسند.

 


در این بخش از مقاله قصد داریم برخی از فریمورک های php را که کاربردی تر می باشند، به شما معرفی نماییم.

 

 

 

فریمورک php

 

 


1. Laravel


2. Yii


3. Codelgniter


4. Slim


5. Symphony


6. Fat -Free Framework


7. Laminasproject


8. Lumen


9. Phalcon


10. Zend


11. Fuel PHP


12. Cake PHP

 

13.silex

 

بعد از مطالعه ی این قسمت انواع فریمورک های php بخش1را مطالعه بفرمایید :


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: