جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش شش

آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش شش

 130    0

در این مقاله در ادامه ی آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش پنج به اصطلاحات جدید در مورد طراحی سایت از جمله Forms...

 

قبل از مطالعه ی این بخش حتما آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش پنج را مطالعه بفرمایید :

 

Forms یا فرم ها در طراحی سایت

 

 

 

فرم ها

 

فرم ها از عناصر مهم در طراحی انواع سایت ها می باشد. در اکثر سایت ها وجود انواع فرم ها از ضروریات طراحی آن سایت می باشد.


این فرم ها هستند که انتقال داده ها را در بین انواع صفحات html امکان پذیر می کنند.

 


انواع و اقسام فرم ها وجود دارد که بسته به نیاز هر سایت می‌توان از این فرم ها در سایت استفاده نمود که برخی از آنها عبارتند از:

 


فرم نظرسنجی، فرم سفارش، فرم پرداخت، فرم ثبت نام، فرم عضویت، فرم تماس با ما و غیره


برای اینکه بتوانید فرم ها را در راستای اهداف خود ایجاد نمایید، باید با انواع این فرم ها آشنا شوید و کاربرد هر یک از آنها را به خوبی درک نمایید و سپس یکی از آنها را انتخاب نمایید و بعد از اینکه فرم متناسب با سایتتان را انتخاب نمودید، می توانید انواع فیلد ها را در آنها ایجاد نمایید.


این فیلدها را با توجه به اطلاعاتی که قرار است از کاربران خود دریافت نمایید، می توانید تنظیم کنید.


پس حتما در ایجاد فرم ها به این بیاندیشد که به چه اطلاعاتی نیاز دارید که از کاربران خود دریافت نمایید و سپس بر اساس نیازهایتان فیلد های متناسب را در آنها ایجاد نمایید و از ایجاد فیلدهای اضافه که باعث می شود در بین انبوهی از اطلاعات سردرگم شوید، بپرهیزید.


با استفاده از این فرم‌ها می توانید با کاربران خود تعامل بیشتری داشته باشید. بنابراین در طراحی اصولی و جذاب این فرم‌ها دقت لازم را داشته باشید.

 


در همه فرم ها نیاز است که یک سری اصول پایه را رعایت نمایید که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

 


* باید فرم هایی را که تهیه می کنید، ظاهری زیبا و جذاب داشته باشند تا بتوانند با کاربران تعامل بیشتری برقرار نمایند. برای اینکه یک سایت بتواند به این ظاهر زیبا دست یابد، باید فونتی زیبا و جذاب و در عین حال متناسب با فرم و محتوای بکار رفته در سایت را برای فرم خود انتخاب کنید.


رنگ هایی که در فرم ها استفاده می کنید مانند رنگ پس زمینه، باید طوری باشد که بتواند کاربران را برای پر کردن آن فرم جذب نمایند.

 

سایز فونت استفاده شده در فونت ها هم باید متناسب باشد. یعنی نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک.


در برخی مواقع دیده می‌شود که در فرم ها برای اینکه بتوانند تعداد کلمات بیشتری را در فرم ها جای دهند از فونت خیلی ریزی استفاده می کنند که کاربر برای خواندن آن دچار مشکل می‌شود و باید صفحه را به حالت زوم در بیاورد و این مورد باعث می‌شود تجربه کاربری را پایین بیاورد و کاربران رضایت کافی از فرم ایجاد شده در سایت را نداشته باشند.


این فرم‌ها برای این هدف در سایت ها قرار داده می‌شوند که بتوانند کاربران را برای تکمیل و ارسال آن فرم ها جذب نمایند.


پس در ایجاد این فرم‌ها دقت لازم را داشته باشید و به صورت حرفه‌ای عمل نمایید.


* برای اینکه بتوانید به اطلاعات مورد نیاز خود به صورت صحیح دستیابید، لازم است که در مورد هریک از فیلد ها (که هر کدام از فیلد ها درخواست کننده نوعی از اطلاعات خاص از کاربران می باشد) توضیح لازم را به کاربران بدهید که اطلاعات مورد نیاز را به شکل ناصحیح تکمیل نکنند‌.


* بهتر است هر کاربر برای ورود به فرم ها پسورد مخصوص به خود را داشته باشد.


در برخی مواقع امکان این وجود دارد که کاربر در وسط تکمیل فرم به هر دلیلی از فرم خارج شود و برای اینکه برای وی دوباره کاری ایجاد نشود و بتواند فرم خود را از جایی که مانده است ادامه دهد و اطلاعات خود را تکمیل نماید، نیاز است که برای هر کاربر رمز عبور منحصربه‌فردی وجود داشته باشد.برای اینکار قبل از اینکه به تکمیل اطلاعات در فرم اقدام نمایند، باید از وی درخواست شود که برای ورود به فرم و برای تکمیل اطلاعات، باید پسوردی برای خود تعیین نمایند.همچنین این رمز ها باعث می شوند که امنیت این فرم ها هم بالا رود و هرکسی امکان ورود به فرم شخص دیگر را نداشته باشد.


* حتماً از اعتبار سنجی اطلاعات وارد شده در هر فیلد استفاده نمایید تا در صورت وجود اشتباه در تکمیل اطلاعات و در صورتی که اطلاعات وارد شده با اطلاعات درخواست شده شما مطابقت نداشته باشد، به محض تایید آن توسط کاربر و رفتن به فیلد بعدی به وی هشدار نادرست بودن اطلاعات فیلد تکمیل شده داده شود تا به تصحیح آن توسط کاربر اقدام شود.مثلا ممکن است تاریخ تولد را با فرمتی که شما نیاز دارید، در فیلد تکمیل نکنند که در این صورت باعث ایجاد مشکل خواهد شد.


* شاید در فرم ها انواع و اقسام فیلدها باشد که نیاز نباشد، همه آنها توسط کاربران تکمیل شود و برخی از آنها حتی اگر خالی هم باشد اشکالی در تایید و ارسال فرم ها به وجود نخواهد آمد.


در واقع پر کردن آن فیلدها اختیاری می باشد ولی در مقابل برخی از فیلدها هستند که تکمیل اطلاعات خواسته شده در آن فیلد ها اجباری خواهند بود که باید آن فیلدها با علامت ای مانند * مشخص شوند و در صورت تکمیل نکردن آن فیلدها امکان تایید کردن فرم ها برای کاربران وجود نخواهدداشت و همچنین این امکان وجود دارد که در صورتی که فرم ها چند صفحه ای باشند، برای کاربر این امکان فراهم نشود که بدون پرکردن فیلدهای اجباری به صفحه های بعدی برای تکمیل بقیه فیلدهای فرم بروند. اجباری یا اختیاری بودن فیلدهای فرم ها، بسته به نظر مدیر سایت خواهد بود و قانون خاصی برای آن وجود ندارد.


* سعی کنید در ایجاد فرم ها، شجره نامه کاربران را از آنها درخواست نکنید چرا که کاربران حوصله پر کردن فرم های طولانی و سوالات بی ربط و بی مورد را نخواهند داشت و اگر با چنین فرم هایی روبرو شوند به احتمال زیاد از پر کردن آن فرم ها صرف‌نظر خواهند کرد.پس سعی کنید فرم هایی را با فیلدهای اساسی و مورد نیاز ایجاد نمایید تا فرم هایی کوتاه و کاربردی داشته باشید.حتی خود مدیر سایت نیز اگر اطلاعات اضافی و بی‌ربط زیادی را از کاربران بخواهد، در بین آن همه اطلاعات سردرگم خواهد ماند.


* برای اینکه بتوانید امنیت فرم ها را از ورود حملات مخرب تامین نمایید، بهتر است از کدهای امنیتی کپچا، استفاده نمایید.همانطور که می‌دانید روبات ها در پر کردن این کدها مشکل دارند و در صورت ایجاد این کدها در فرم‌های خود باعث خواهد شد که فقط انسان ها بتوانند امکان ورود به فرم ها را داشته باشند.


* به ریسپانسیو بودن فرم های خود دقت لازم را داشته باشید.ریسپانسیو بودن فرم ها، باعث می شود که فرم ها در همه دستگاه هایی (موبایل تبلت و رایانه و غیره )که کاربران با آن دستگاه وارد سایت شما شده اند، بتوانند فرم های سایت را به صورت ابعاد متناسب ببینند و از فرم هایتان استفاده نمایند و نسبت به تکمیل آن اقدام نمایند.

 


در این قسمت چند مورد از اصول ایجاد فرم ها بیان شد. مبحث طراحی و ایجاد فرم ها بسیار مفصل می باشد که توضیح آن از حوصله این مقاله خارجی می باشد در مقالات بعدی حتما مقاله‌ ای اختصاصی در مورد انواع و اقسام فرم ها و نحوه ایجاد فرم ها و دیگر مبحث های مرتبط با ایجاد فرم ها را خواهیم داشت.

 

 

Hyper links

 

 

هایپرلینک

 

حتماً وجود این هایپرلینک ها را در انواع سایت ها مشاهده نموده اید.


در واقع امکان کلیک کردن روی این هایپرلینک ها وجود دارد و با کلیک کردن روی این هایپرلینک ها کاربر به مکان دیگری انتقال می‌یابد که امکان دارد مکانی که به آن انتقال می یابد صفحه حاوی متون و یا تصویر و یا فیلم و هر چیز دیگری باشد.


در برخی مواقع نیز با کلیک کردن روی این هایپرلینک ها امکان دانلود فایل های خاصی برای کاربران فراهم می‌شود.

 

 

چگونه بفهمیم که عبارتی هایپرلینک میباشد؟

 

 

در برخی مواقع در بین محتوا عبارت های وجود دارند که وقتی کاربر بر روی آنها موس خود را به حرکت در می آورد با تغییراتی روبرو می شود که به نوعی باعث شناساندن آن عبارت به عنوان یک هایپرلینک برای کاربران را فراهم می‌کند.


 برای مثال امکان دارد که خود نوشته با تغییراتی روبرو شود، مثلاً رنگ آن تغییر کند، برجسته شود، حرکتی در آن نمایان شود و غیره 


و یا اینکه در فلشی که با حرکت موس، در صفحه نمایش حرکت می کند، تغییری ایجاد شود.


مثلاً به جای فلش تصویری مانند یک دست که با انگشت متن را نشان می‌دهد ظاهر شود و غیره.


سایت ها برای اینکه کاربران خود را راهنمایی نمایند و در واقع تجربه کاربری سایت را بالا ببرند، از این هایپرلینک ها استفاده می کنند.


در واقع هایپرلینک ها، لینک هایی می باشند که باعث می‌شوند کاربران به صفحات دیگری که مطالب و محتوای مورد نیاز خود را در آن  می توانند پیدا کنند، ارجاع داده شوند.


حال این صفحات ممکن است از صفحات دیگر از خود آن سایت باشد و یا صفحات سایت های دیگر را شامل می شود.


در واقع با استفاده از هایپر لینک ها امکان حرکت بین صفحات وب چه در خود سایت و چه در سایت های دیگر آسان می گردد.

 

 

Frame یا فریم

 

 

معنی لغوی فریم چهارچوب می باشد که به مجموعه صفحاتی که در یک صفحه جا داده می‌شود، Frameset گفته می‌شود و به هر صفحه از آن نیز Frame گفته می شود.


استفاده از فریم باعث میشود که بتوانید چند صفحه با سند html را در یک صفحه واحد از سایت به نمایش کاربران در بیاورید. 


استفاده از فریم ها این امکان را برای مدیر سایت ها فراهم می‌کنند که بتوانند چندین صفحه را در یک صفحه برای کاربران به نمایش بگذارند.


به نظر ایده جالبی می آید چرا که با این عنصر می‌توانید یک صفحه را که نمایش آن را برای کاربران ضروری می دانید، به عنوان بخشی از صفحات سایت و بصورت ثابت برای کاربران به نمایش بگذارید.

 


درست است که این نوع طراحی می تواند طراحی جالبی باشد ولی به دلیل مشکلات زیادی که به بار می آورد، اصلا توصیه نمی شود که از تگ فریم در سایت های خود استفاده نمایید و برخی از معایبی که استفاده از این فریم به همراه دارند عبارتند از:

 


* اکثرا چنین صفحاتی ریسپانسیو نمی باشند و معمولاً در دستگاه هایی که دارای صفحه نمایش کوچکی می باشند، امکان نمایش چنین صفحاتی سخت خواهد بود.


* همه مرورگرها از این تکنولوژی پشتیبانی نمی‌کنند و اگر چنین صفحاتی را طراحی نمایید، ممکن است کاربران زیادی را از دست دهید.


* در برخی از این صفحات دکمه بازگشت به خوبی کار نمی کند.


* در html۵ پشتیبانی نمی شود و به همین دلیل امکان دارد تاثیر منفی روی سئوی سایتتان داشته باشد.


* مشکل چاپ صفحه در چنین صفحاتی به وجود می آید.


* هر سند با انواع موضوع ها به کاربران و موتورهای جستجو نشان داده می‌شود که باعث پایین آمدن رتبه سایت خواهد شد، چراکه موتورهای جستجو به چنین اسناد چند موضوعی علاقه ندارند.


انواع و اقسام مشکلات و معایب دیگری که استفاده از این تگ فریم برای سایت ها به وجود می آورند، دیگر کمتر کسی است که از چنین تگ هایی برای صفحات سایت خود استفاده می کند چراکه اکثرا باعث کاهش رتبه سایت ها خواهد شد.

 

 

Multimedia یا مولتی مدیا یا چند رسانه ای

 

 

مولتی مدیا

 

مولتی مدیا انواع و اقسام فایل های متفاوت را می تواند پوشش دهد. برای مثال فایل هایی مثل صوت، ویدیو، فیلم، انیمیشن و غیره.


مرورگر ها از ابتدای پیدایش تا به الان با انواع و اقسام تغییرات روبه‌رو شده اند و رفته رفته برای توسعه آنها گام‌هایی برداشته شده است.


در سال‌های اولی که مرورگرها ایجاد شدند، فقط می توانستند، متن ها را پشتیبانی نمایند، ولی رفته رفته از انواع فونت ها و رنگ ها و تصاویر نیز پشتیبانی نمودند و سپس نوبت فایل های مولتی مدیا بود که توسط این مرورگر ها باید پشتیبانی می‌شد و چنین هم شد. ولی هر کدام از مرورگرها به شیوه خاص خود توانستند از این فایل های مولتی مدیا پشتیبانی نمایند.


امروزه در هر صفحه وبی که می روید، با انواع فایل های چندرسانه ای با فرمت های متنوع رو به رو می‌شوید.


فایل های مولتی مدیایی که در انواع صفحات وب استفاده می شوند، انواع اقسام فرمت ها را دارا می باشند که برای اینکه بتوان از این فایل های مولتی مدیا استفاده نمود، معمولاً به برنامه های کمکی اضافی (پلاگین) مخصوص به آن فرمت نیاز خواهد بود.

 


برخی از پسوندهایی که برای انواع فرمت های فایل های مولتی مدیا استفاده می شوند عبارتند ازmp3., mp4. ,Mp3., mwv., aviation.,  wav., swf. و غیره

 


مرورگر ها با استفاده از این پسوند هایی که در کنار نام فایل های مولتی مدیا در سایت ها قرار داده می‌شوند و همچنین دیگر اطلاعات مربوط به این فایل ها، می توانند فرمت های فایل ها را تشخیص دهند و برنامه متناسب با این فرمت ها را برای بخش فایل های مربوطه بخوانند. به این اطلاعات MIME گفته می‌شود.


در صورتی که مرورگرها نتوانند اطلاعات مربوط به فایل های مولتی مدیایی را تشخیص دهند، به جای پخش فایل مربوطه، پیغامی را برای کاربران نمایش می دهند که حاوی متن "File Not Found "می باشد.

 

 

برخی از فرمت های ویدیویی عبارتند از:


MPEG, AVI, WMV, Quick Time, Real Video, Flash, Ogg, Webm, MPEG-4یا MP4

 

 

فرمت ویدیویی

 

برخی از فرمت های صوتی عبارتند از:


MIDI, Real Audio, WMA, AAC, WAV, Ogg, Mp3, Mp4

 

 

فرمت صوتی

بعد از مطالعه ی این بخش حتما آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش هفت را مطالعه بفرمایید :


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: