جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش پنج

آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش پنج

 166    0

در این مقاله در ادامه ی آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش چهار برخی اصطلاحات دیگر از جمله Separator باجدا کننده یا...

 

قبل از مطالعه ی این بخش حتما آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش چهار را مطالعه بفرمایید :

 

Social icons :

 

 

آیکون

 

سوشیال آیکونز، همان آیکون های مربوط به شبکه های اجتماعی می باشد که درج آن آیکون ها در سایت ها لازم و در بعضی مواقع ضروری میباشد.


برای اینکه بتوانید با کاربران سایت خود تعامل بیشتری داشته باشید، می توانید با قرار دادن آیکون های شبکه های اجتماعی به هدف خود برسید. چرا که به وسیله این آیکون ها می توانید کاربران سایتتان را با انواع شبکه های اجتماعی که مرتبط با موضوع سایت شما میباشند، آشنا کنید.


برای اینکه بتوانید این آیکون ها را در شبکه اجتماعی خود درج نمایید، لازم است متناسب با سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده خودتان افزونه هایی را که مختص درج آیکون ها می باشد، را انتخاب و نصب نمایید.

 

 

Separator یا جدا کننده :

 

 

به معنی جدا کننده می باشد و خط های گرافیکی می باشد که برای ایجاد فاصله میان المان ها در صفحات سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

Bullet point یا نقاط گلوله :

 

 

نقاط گلوله

 

کلمه Bullet به معنی گلوله می باشد و برای اینکه بتوان متنی را در ذهن کاربران بیشتر جای داد، باید از ترفندهایی استفاده نمود. مخصوصاً اگر این متن ها طولانی باشند باید حتما دنبال راه چاره ای گشت.


یکی از این روش ها استفاده از لیست های شماره گذاری شده و یا نقاط گلوله به نام Bullet point می باشد.

 

 

Webhost یا ابر کامپیوتر :

 

 

میزبانی وب یا همان Webhost به ابر کامپیوتر گفته می شود که وظیفه ذخیره اطلاعات و محتوا و نرم‌افزارهای چندین وب سایت را برعهده می‌گیرند. حال تعداد وب سایت هایی را که این ابر کامپیوتر برای ذخیره سازی اطلاعاتشان قبول میکند، بستگی به این دارد که این کامپیوتر چقدر ظرفیت دارد.


در واقع این کامپیوترها همان سرورهایی می باشند که در اکثر اوقات اسم آن به گوش شما خورده است.


برای این که این کامپیوتر بتواند وظیفه خود را انجام دهد و سایت ها بتواند به امکانات آن ها از راه دور دسترسی داشته باشند، نیاز است که به طور شبانه روزی این کامپیوتر روشن باشد و به اینترنت اتصال داشته باشد.

 


دو نوع میزبانی وب سایت ها وجود دارد که بسته به شرایط، هر فرد یا سازمان یکی از آنها برای میزبانی وب سایت خود انتخاب می‌کند که این دو نوع عبارتند از: میزبانی محلی و میزبانی خارجی

 

 

میزبانی محلی :

میزبانی محلی به میزبانی گفته می‌شود که هر شخص یا سازمانی برای خود یک سرور خصوصی راه اندازی می‌کند و وب سایت خود را بر روی همان سرور میزبانی می نماید که معمولاً این روش به دلیل پرهزینه بودن و مشکلات خاص خودش به افراد غیر تخصصی توصیه نمی شود.

 

 

میزبانی خارجی :

دومین میزبانی که به میزبانی خارجی معروف می باشد، مربوط به شرکتهای هاستینگ می باشد که با راه اندازی سرورهایی می توانند وظیفه میزبانی چندین وب سایت را به صورت یکجا بر عهده بگیرند و خدمات خود را به آن وبسایت ها ارائه نمایند. به دلیل اینکه این شرکت ها مختص همین کار می‌باشند بنابراین باید از افراد متخصص و حرفه ای برای ارائه خدمات خود و همچنین پشتیبانی از وبسایت ها استفاده نمایند. بنابراین استفاده از میزبانی وب خارجی پیشنهاد خوبی برای میزبانی وب سایت هایتان می باشد.


وظیفه ای که سرورها برعهده دارند این است که دستورات و خواسته هایی که از طرف کاربران و از سمت وب سرور کامپیوتر های شخصی ارسال میشود به وب سرور میزبانی وب فرستاده می شود تا پردازش شده و پاسخ این دستورات و درخواست‌ها را به سمت مرورگر ها بفرستند تا کاربران بتوانند به اطلاعات و پاسخ مورد نیاز خود دست پیدا کنند.

 

 

Menu :

 

 

منوی سایت یکی از بخش هایی می باشد که به شدت مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد و یکی از بخش‌های مهم سایت به شمار می‌آیند.


برای اینکه بتوانید کاربران خود را به صفحات مهم وب سایت خود راهنمایی نمایید، می‌بایست این صفحات را به منوی وب‌سایت خود اضافه نمایید.


با اینکه منو یکی از بخش های اساسی وب سایت محسوب می‌شود، ولی برخی از طراحان سایت اهمیت زیادی برای این بخش قائل نیستند.


بهتر است بدانید که طراحی منو برای وب سایت به صورت بهینه، می تواند تاثیرات مثبت زیادی بر روی سئو سایت‌تان داشته باشد. البته ناگفته نماند که اگر در طراحی این منو به صورت اصولی و بهینه شده کار نکنید، می‌تواند تاثیر عکسی بر روی سئوی سایتتان داشته باشد.


برای اینکه بتوانید در راهنمایی کاربران موفقتر عمل نمایید، بهتر است که منوی اصلی سایتتان را زیاد از حد شلوغ نکنید و به جای آن از منوهای جانبی در انواع قسمت های مختلف صفحات سایتتان استفاده نمایید.


می توانید چندین منوی جانبی را در انواع قسمت ها مثل هدر یا فوتر صفحه ایجاد نمایید و فقط صفحات مهم و اصلی سایت تان را به منوی اصلی سایت اضافه نمایید. با این کار از سردرگمی کاربرانتان برای یافتن صفحه مورد نظر شما جلوگیری می کنید.


برای اینکه منوهای خود را بهینه نمایید باید از لینک های داخلی برای آنها استفاده نمایید.

 


منو هایی که استفاده از آنها در اکثر سایت ها رایج اند عبارتند از:

 


نوار منوی افقی، منوهای عمومی، منو های کشویی، منوهای Flyout، منو های قرار داده شده در فوتر صفحات.

 

 

Sidebar :

 

 

یکی دیگر از قسمت های مهم و با ارزشی که در سایت ها وجود دارد، قسمت Sidebar میباشد. معمولا سایت بارها به صورت ستون های عمودی در کناره ها و سمت چپ و راست صفحات وب سایت قرار می گیرند ولی در برخی مواقع نیز دیده می‌شود که سایدبارها را به صورت یک مستطیل افقی و در پایین یا بالای محتوای صفحه قرار می دهند‌.

 


استفاده از Sidebar برای مقاصد مختلفی می تواند کاربرد داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

 


قراردادن لیست های کوتاه از مقالات، کامنت های اخیر یا لیستی از صفحات با مقالات محبوب یک سایت


استفاده از این سایدبارها می توان برای نمایش تبلیغات در وب سایت ها برای درآمد زایی نیز کاربرد داشته باشد‌.


استفاده از سایدبارها در وبسایت هم می‌تواند به نفع کاربران باشد و هم به نفع صاحبان وب سایت، چرا که کاربران با استفاده از این سایدبارها می توانند در استفاده از وبسایت کارشان را راحت تر نمایند و همچنین می توانند از امکانات موجود در آن وب سایت که از طریق سایدبار به آنها یادآوری می‌شود، اطلاع پیدا کنند.


می‌توان از سایدبارها برای اضافه کردن ابزارک ها در آنها استفاده نمود، چرا که ساید بارها همیشه آماده قرار دادن این ابزارک ها در درونشان می باشند.


معمولا این نوار ها شامل انواع مطالب جدیدی که در سایت قرار داده شده است و جستجو زمان، تبلیغات و برچسب ها می باشد.


در اکثرا cms هایی که برای طراحی سایت از آنها استفاده می شود، امکان قرار دادن سایدبار در سایت ها وجود دارد.

 

 

Tab :

 

 

وقتی در مرورگر به دنبال واژه یا عبارت خاصی می باشید، معمولاً انواع لینک ها از سایت های مختلف برای شما به نمایش گذاشته می‌شود تا هر کدام که از نظر شما برایتان مفید تر می باشد را انتخاب نمایید.


شما برای اینکه بتوانید چندین لینک را برای مطالعه باز کنید تا در مورد مفید بودن یا نبودن محتوای آنها اطلاع یابید، می توانید روی لینک کلیک نمایید و گزینهOpen link in new tab  را انتخاب نمایید تا در همان صفحه از مرورگر که می باشید، tabهای باز شده توسط شما در بالای صفحه برای شما به نمایش گذاشته شوند. روی هر کدام از tabها کلیک کنید، می توانید محتویات مربوط به آن لینکی را که در آن tab باز کرده اید را مشاهده نمایید.

 

 

Favicon :

 

 

فاوآیکون به تصاویر کوچکی که گفته می‌شود که در کنار آدرس سایت ها در زمان نمایش آن آدرس ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو قرار می گیرد.


علاوه بر آن وقتی شما tab ای را در مرورگر خود باز می کنید، یک تصویر کوچک که معمولاً لوگوی وب سایت ها می باشد، در آن تب ها قابل مشاهده می باشند که به این لوگوها Favicon گفته می شود.


استفاده از این فاوآیکون ها علاوه بر این که می توانند وب سایت شما را زیباتر نمایند و برای کاربران جلب توجه سازی کنند، می‌توانند برای شناخته شدن لوگوی شما در بین کاربران نیز کاربرد داشته باشد.


اگر در کنار tab ای که وب سایت شما را باز کرده است، لوگوی شما نیز وجود داشته باشد، امکان یافتن وب سایت شما در بین انواع tab های باز شده در مرورگر ها راحت تر خواهد بود.

 

بعد از مطالعه ی این بخش حتما آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش شش را مطالعه بفرمایید :


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: