جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

تگ کنونیکال بخش یک

تگ کنونیکال بخش یک

 144    0

در این مقاله در مورد تگ کنونیکال و چگونگی ایجاد آن و کاربرد آن و اینکه تگ کنونیکال چه استفاده ای دارد بحث و بررسی شده است.

 

 

تگ کنونیکال

 

در مقاله‌ای که قبلاً در رابطه با مهمترین تگ ها و متاتگ ها نوشته شد، این تگ نیز به صورت مختصر برای کاربران عزیز توضیح داده شد، در این مقاله می خواهیم به صورت کاملا اختصاصی به معرفی این تگ بپردازیم و به طور کامل آن را به شما عزیزان معرفی نماییم.


همانطور که می دانید تگ ها عامل بسیار مهمی در افزایش رتبه سایت ها در صفحه نتایج جستجوی موتورهای جستجو می باشند، از این رو استفاده از تگ های مهم و کاربردی در سایت ها لازم و ضروری می باشد. هر کدام از تگ ها وظیفه خاصی را به عهده می گیرند و تگ کنونیکال نیز نقش بسیار مهمی در سئوی سایت ها دارد.

 

 

تگ کنونیکال چیست؟

 

 

تگ کنونیکال

 

 

حال بهتر است بدانیم که این تگ چیست و چرا انقدر برای سئو کاران ارزشمند می باشد؟

 

اگر بخواهیم به صورت خیلی خلاصه این تگ را معرفی نماییم، می‌توانیم بگوییم که تگ کنونیکال صاحبان وب سایت را از مشکل محتوای تکراری صفحاتشان رهایی می دهد. با استفاده از این تگ این امکان برای‌تان فراهم می‌شود که از بین صفحات با محتوای مشابه ولی با urlهای متفاوت یکی از صفحات را به عنوان صفحه اصلی برای موتور جستجوی گوگل معرفی نمایید تا گوگل این صفحه را به عنوان صفحه اصلی خزش و بررسی نماید و صفحات دیگر را به عنوان صفحه فرعی بداند و به آن صفحات جهت خزش و ایندکس کردن مراجعه نکند. در این صورت دیگر گوگل محتوای موجود در صفحات شما را به‌عنوان محتوای تکراری شناسایی نمیکند.


اگر الگوریتم های گوگل را مطالعه کرده باشید، باید بدانید که در بین الگوریتم های گوگل الگوریتمی وجود دارد که به شما اجازه استفاده از محتوای تکراری را در وب سایت تان نمی دهد و به هر وب سایتی که به چنین عملی اقدام نماید، آن را به عنوان وب سایت خطاکار جریمه می‌کند و حتی احتمال این وجود دارد که چنین وب‌سایتی را از صفحه نتایج گوگل پنالتی نماید. بنابراین با توجه به سخت گیر بودن گوگل در عدم استفاده از محتوای تکراری در وبسایت ها باید این موضوع را جدی بگیریم و به آن احترام بگذاریم و از محتوای تکراری استفاده ننماییم. در برخی مواقع به هر دلیلی در صفحات مختلفی که در وبسایت وجود دارد، ما از محتوای تکراری و مشابه استفاده می کنیم، در این صورت جهت جلوگیری از عصبانیت گوگل باید به او بگوییم که فقط یکی از صفحات ما صفحه اصلی می باشد و بقیه صفحات به عنوان صفحات فرعی هستند که ما نمی‌خواهیم این صفحات فرعی ایندکس شوند. بنابراین نیازی نیست که در آن صفحات خزش و بررسی های خود را انجام دهند و فقط کافی است که صفحه اصلی ما را بررسی کنند و آن را ایندکس نمایند. در این صورت با وجود محتوای تکراری در وبسایتمان شامل جریمه گوگل نخواهیم شد.

 

 

چگونه تگ کنونیکال ایجاد میشود؟

 

وقتی از تگ کنونیکال صحبت می‌کنیم، در واقع در مورد کدی حرف میزنیم که از نوع کدهای html میباشد و در بخش HEAD قرار میگیرد و شکل نوشتاری که این کد به صورت زیر می باشد:


***************

حال باید بدانیم که این کد را باید در چه صفحه ای قرار دهیم؟ در صفحه اصلی یا در صفحات فرعی؟

 

کدی که در بالا برایتان آورده شد باید در هر یک از صفحات فرعی آورده شود و صفحه اصلی به موتورهای جستجو معرفی شود تا به جای بررسی صفحات فرع،  سراغ صفحه اصلی بروند و آن را مورد بررسی قرار دهند. در واقع در هر یک از کدهای url های غیر اصلی این کد آورده می شود و صفحه کنونیکال یا اصلی را به موتورهای جستجو نشان می دهد.

 

 

آیا استفاده از این تگ در همه سایتها لازم میباشد؟

 

تقریبا می‌توان جواب این سوال را با بله جواب داد. چرا که هر سایتی امکان دارد که دارای محتوای تکراری باشد، مخصوصا اگر تولید محتوا ها، کار افراد بی‌تجربه باشد و بدون اطلاع از الگوریتم های گوگل شروع به تولید محتوا نمایند. ولی اهمیت استفاده از این تگ برای سایت های فروشگاهی بسیار بیشتر از دیگر وبسایت های دیگر می باشد. از آنجا که تقریباً سایت های فروشگاهی مجبور به استفاده از محتوای تکراری می باشند، بنابراین استفاده از این تگ از ضروریات چنین وب‌سایت‌هایی می باشد.

 


 
شاید بپرسید که چرا سایت های فروشگاهی از محتوای تکراری زیادی استفاده می کنند؟

 

از آنجا که سایت های فروشگاهی معمولاً دارای محصولات مشابه می باشند و همه ویژگی ها و مشخصات آن محصولات با هم یکی هستند و فرق بسیار جزئی بین آن محصولات وجود دارد و مدیر سایت تصمیم دارد هر کدام از این محصولات را در صفحه جداگانه معرفی نماید، بنابراین این دو صفحه دارای محتوای تکراری خواهند شد. برای مثال فرض کنید دو نوع ادکلن از یک برند با حجم یکسان با مشخصات و ویژگی‌های یکسان وجود دارد و تنها تفاوتی که بین این دو نوع ادکلن وجود دارد این است که عطر شان با هم متفاوت میباشد. حال اگر این دو ادکلن را در صفحات جداگانه به کاربران قابل نمایش کنند، این دو صفحه برای گوگل با محتوای تکراری شناخته خواهند شد، بنابراین برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل باید از تگ کنونیکال استفاده کرد و فقط یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی به گوگل معرفی نمود و بقیه صفحات را به عنوان صفحه فرعی برای گوگل شناساند.

 

 

آیا تگ کنونیکال فقط برای صفحات با محتوای تکراری کاربرد دارد و یا استفاده دیگری نیز می‌توان از این تگ نمود؟

 

مهمترین کاربرد تگ کنونیکال برای استفاده در صفحات با محتوای تکراری می باشد، چنانچه هر موقع صحبت از این تگ به میان می‌آید، معمولاً یاد صفحات با محتوای تکراری می افتیم. ولی باید بدانید که این تنها کاربرد این تگ بسیار با ارزش نمی باشد و کاربردهای مهم دیگری نیز دارد که برخی از آنها عبارتند از:

 

* از این تگ میتوان برای صفحات کنیبالیزیشن استفاده نمود تا مشکل موجود در آنها را نیز رفع نمود. آیا میدانید صفحات کنیبال شده چه صفحاتی می باشند؟ این صفحات برخلاف صفحات با محتوای تکراری، دارای هیچ نوع محتوای تکراری نمی باشند و تمام مطالب آنها با هم متفاوت می باشد ولی این صفحات دارای یک کلمه کلیدی می باشند و محتوای موجود در تمامی صفحات برای کلمه کلیدی واحدی تهیه شده است که این مورد نیز از نظر گوگل مشکل آفرین می باشد و نباید چنین صفحاتی را در یک وب سایت ایجاد نمود و در صورت ایجاد چنین صفحاتی در وب سایت ها باید از تگ کنونیکال استفاده نمود.

 

* این تگ را می توانید در مواقعی که url صفحات سایتتان را هم با علامت های ویژه مانند (/) و هم بدون این علامت ایجاد کرده‌اید، نیز استفاده نمایید.

 

* هم چنین مواقعی که URL صفحات‌تان را در برابر حروف بزرگ و کوچک حساس نماید، (برای مثل شما در آدرس سایت‌تان از حروف بزرگ استفاده نموده اید و کاربران به جای حروف بزرگ از حروف کوچک استفاده می کنند، در این صورت امکان ورود به سایت‌تان را نخواهند داشت) نیز باید از تگ کنونیکال استفاده کنید.

 

* در برخی مواقع دیده میشود که صفحه اصلی سایت را با انواع url ها ایجاد می کنید، ولی همه آن url ها را به یک صفحه انتقال می دهید. در این صورت جهت جریمه نشدن توسط گوگل باید یکی از url ها را به عنوان صفحه اصلی برای گوگل معرفی نمایید و بقیه صفحات را به عنوان صفحات فرعی معرفی کنید و این صفحات فرعی را به صفحه اصلی ارجاع دهید.

 

* اگر سایت واحدی با دو نوع آدرس HTTPS و HTTP بارگذاری شوند نیز باید از تگ کنونیکال استفاده شود.

 

* در برخی مواقع نیز سایتی واحد با انواع آدرس ها طراحی و ایجاد می شوند. به عنوان مثال سایت هم نسخه موبایلی دارد، هم نسخه دسکتاپی و هم نسخه انگلیسی و هم دیگر نسخه‌ها. در این صورت نیز استفاده از تگ کنونیکال ضرورت پیدا می‌کند.

 

* صفحاتی با شناسه هایی مثل Session-IDS  یا فیلترهای محصول  نیز نیاز دارند که از تگ کنونیکال استفاده نمایند تا جریمه گوگل عاید این صفحات نشود، چرا که این صفحات توسط گوگل دارای محتوای تکراری شناخته می شوند. برای مثال سایت های  فروشگاهی برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند که تحت فیلتر مورد نظر خود کالا ها را دسته بندی نمایند، مثلا آنها می‌خواهند کالاها را بر اساس ارزانترین به گران ترین کالاها دسته‌بندی نمایند یا کالاهایی را از پرفروش ترین به کم فروش ترین دسته بندی نمایند. بنابراین این صفحات نیز دارای url های جداگانه ولی محتوای تکراری خواهند بود که باعث می‌شود که این صفحات نیز مشمول جریمه گوگل شوند. بنابراین ضروری است که از تگ کنونیکال برای این صفحات نیز استفاده شود.

 

* برای اینکه وبسایتی بتواند محتوای خود را با فرمت های مختلف برای کاربران خود نشان دهد، از انواع فرمت ها برای بارگذاری محتوا استفاده می نماید، این کار باعث راحتی کاربران جهت دانلود محتوا از وب سایت ها می شود. ولی چون فرمت های مختلف هر کدام با آدرس جدیدی بارگذاری می شوند و محتوای همه آنها تکراری می باشند، بنابراین گوگل این صفحات را نیز به عنوان صفحات با محتوای تکراری شناسایی می کند و آنها مشمول جریمه می شود، مگر اینکه در این صفحات نیز از تگ کنونیکال استفاده نمایند و فقط یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی به گوگل معرفی نمایند.

 

البته موارد بیان شده فقط برخی از کاربردهای تگ کنونیکال میباشد و این تگ دارای کاربردهای دیگری نیز می باشد که ما فقط به مهمترین آنها اشاره نمود.

 

 

به چه دلایلی گوگل با صفحاتی که دارای محتوای تکراری می باشند مشکل دارد؟

 

* گوگل دارای منابع خزش (crawl) محدودی می باشد و وقتی که شما صفحاتی با محتوای تکراری ایجاد میکنید، گوگل به قدری هوشمند نیست که بداند باید یکی از آنها را خزش نماید، بنابراین همه آنها را خزش می‌کند و در نتیجه این منابع خزش در این صفحات به هدر می‌رود و گوگل نمی توان صفحات با ارزش ، با محتوای غیر تکراری را مورد بررسی قرار دهد.

 

* گوگل با خزش در همه صفحات با محتوای تکراری دچار مشکل می شود و در مورد سئوی این صفحات دچار سردرگمی می شود و نمی داند که کدام یک از این صفحات مشابه را باید ایندکس کند.

 

* رتبه‌دهی توسط گوگل به این صفحات مشابه با محتوای مشابه و کلمات کلیدی مشابه با مشکل مواجه می‌شود و گوگل در مورد ارزش نهادن به این صفحات نیز دچار سردرگمی می شود.

 

بنابراین گوگل برای اینکه با چنین مشکلاتی مواجه نشود، از طراحان وب سایت ها و افراد تولید محتوا و سئو کاران می خواهد که از ایجاد صفحاتی با محتوای تکراری خودداری نمایند و گرنه مشمول جریمه گوگل خواهند شد و حتی احتمال این وجود دارد که پنالتی شدن توسط این موتور جستجو را تجربه کنند، ولی در برخی موارد مانند سایت های فروشگاهی، خودداری نمودن از ایجاد چنین صفحاتی غیر ممکن می باشد، بنابراین گوگل به این مورد نیز اندیشیده است و تگ کنونیکال را، راه حل رفع این مشکل معرفی کرده است. پس از استفاده از این تگ در همه وبسایت ها مخصوصا وبسایت هایی که از نوع فروشگاهی می باشد، بسیار لازم و ضروری می باشد. ولی اگر توسط مسئولان سایت این کار انجام نشود، خود گوگل دست به کار خواهد شد و صفحه ای را به عنوان صفحه کنونیکال انتخاب خواهد کرد، که این مورد می تواند به ضرر وبسایت ها تمام شود. چراکه شاید صفحه ای که از نظر گوگل به عنوان صفحه ای مهم و اساسی و اصلی و صفحه کنونیکال شما معرفی می شود، از نظر شما صفحه‌ای با ارزش و مهم نباشد و باعث شود رتبه سایت شما کاهش یابد. بنابراین قبل از گوگل باید خود شما به این کار اقدام نمایید تا دچار این مشکلات نشوید.

 

بعد از مطالعه ی این مقاله حتما تگ کنونیکال بخش دو را مطالعه بفرمایید :


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: