جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

متا تگ چیست و انواع متا تگ کدامند و چه کاربردی دارند و در سئو کردن سایت چه دخالتی دارند؟

متا تگ چیست و انواع متا تگ کدامند  و چه کاربردی دارند و در سئو کردن سایت چه دخالتی دارند؟

 172    0

در این مقاله خواهیم خواند : متا تگ چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با برخی ازمهمترین تگ ها و متاتگ های html ومتاتگ ها چگونه به صورت غیر مستقیم در...

 

متا تگ چیست و چه کاربردی دارد؟


وقتی شما سایتی را برای هدف خاصی طراحی میکنید حتما کلی تلاش و وقت برای طراحی این سایت صرف خواهید کرد.

 

 

 آیا می دانید که طراحی سایت بدون سئو کردن آن شاید زیاد به درد شما نخورد؟

 


#  اگر سایت شما سئو نشود شاید در صفحه نتایج جستجوی گوگل در رتبه ای قرار گیرد که حتی یک کاربر هم از سایت شما بازدید نکند. پس سئوی سایت به اندازه طراحی سایت می تواند مهم باشد.


#  یکی از راه های سئو کردن سایت میتواند استفاده از متاتگ ها باشد. البته متا تگ ها به طور مستقیم باعث یئوی سایت نمی‌شوند ولی به طور غیر مستقیم تاثیر خیلی زیادی بر سئوی سایت دارند که در ادامه به این بحث خواهیم پرداخت اما ابتدا لازم است با متا تگ ها آشنا شویم.


# متا تگها بخشی از کدهای html هستند که قابل نمایش برای کاربران نمی باشند و تنها این متاتگ ها برای مرورگر ها قابل استفاده میباشد.


# متاتگ ها اطلاعاتی را در مورد صفحات وب شامل: محتوا، کلمات کلیدی و غیره را در اختیار مرورگر ها قرار می دهند در واقع این متاتگ ها هستند که در مورد صفحات مختلف وب سایت به زبان خود مرورگر ها با مرورگر ها ارتباط برقرار می کند و به آنها توضیح می دهند.


# مرورگرها به کمک همین متا تگ ها به ایندکس کردن صفحات وب می پردازند.


# این کدها از دید کاربران به دور است ودر صفحات وب سایت به محتوای قابل نمایش برای کاربر تبدیل نمی شوند. ولی اگر کسی بخواهد آن کد ها را ببیند می‌تواند در یک قسمت از صفحه وب سایت که خالی است، راست کلید کند و گزینه View page source را انتخاب نماید و کدهای HTML و MetaTagهای صفحه را مشاهده نماید.

 

# هر کس نباید به نوشتن متاتگ ها اقدام نماید برای اینکار به دانش برنامه نویسی تحت وب نیاز است و آن فرد می تواند اقدام به نوشتن متا تگ ها نماید که مسلط به این دانش باشد وگرنه به احتمال زیاد در اجرای آنها مشکل ایجاد خواهد شد و باعث ایجاد خسارت هایی حتی گاها جبران ناپذیر خواهد شد.

 

 

گفتیم که متاتگ ها به صورت غیر مستقیم در سئوی سایت دخالت دارند اما چگونه؟

 

 

# موتورهای جستجو برای اینکه نتایجی را در پی جستجوی کاربران، به آنها نمایش دهند به یکسری مولفه ها نیاز دارند،مولفه هایی مانند، موضوع صفحات، کلمات کلیدی، اهمیت صفحه و غیره متاتگ ها که با کدهای html نوشته شده اند برای موتورهای جستجو قابل درک می باشند بنابراین این متاتگ ها در معرفی مولفه های مورد نیاز موتورهای جستجو به کمک آنها می‌رود. اگر متاتگ های تعریف شده توسط برنامه نویسان مناسب و دقیق باشند و بتوانند به طور مناسب با موتورهای جستجو ارتباط برقرار کنند به احتمال زیاد صفحه وب سایت در صفحه SERP نشان داده خواهد شد و وقتی که صفحه وب سایت در معرض دید کاربران باشد به احتمال زیاد نرخ کلیک وب سایت نیز بالا خواهد رفت و این کمک کننده به سئوی سایت می باشد.


# در یک جمله می توان گفت متاتگ ها کمک کننده موتورهای جستجو هستند تا در شناسایی وب سایت و محتوای آن دچار اشتباه نشوند و بتوانند به طور صحیح صفحات وب سایت ها را ایندکس نمایند.


# استفاده از متاتگ هاا برای همه وب سایت ها برای سئوی سایت ضروری است. پس بهتر است از به کار بردن آن ها غافل نشویم.


# انواع مختلف متالیک وجود دارد که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارد و نمی‌توانید هر متاتگی را در هر جایی که دوست داشته باشید استفاده کنید و باید با توجه به کاربردشان آنها را انتخاب نمایید.


# مکان نوشتن متاتگ ها در قسمت Head Section می باشد و معمولا کدهای نوشته شده در این قسمت مربوط به موتورهای جستجو و خزنده ها می شود.


# فرمت نوشتن متاتگ ها شامل دو بخش name و content می باشد و متاتگ ها به صورت سینگل تگ نوشته می شوند.

 

 

 

انواع متاتگ

 

 

 

آشنایی با برخی ازمهمترین تگ ها و متاتگ های html

 


۱)متاتگ Robots


این متاتگ حاوی دستوراتی است که موتور جستجو را در مواردی مانند ایندکس شدن یا نشدن صفحه وب سایت، دنبال کردن یا نکردن لینکهای موجود در صفحه هات وبسایت، فالو کردن یا نکردن لینک های صفحات وب سایت راهنمایی می‌کند و توضیحاتی را در آن موارد به موتورهای جستجو و خزنده ها ارائه می دهد.موتورهای جستجو و خزنده ها به طور پیش فرض تمامی صفحات وب سایت را روی ایندکس شدن، دنبال کردن تمامی لینک هاو غیره قرار می‌دهند و این دستورات متاتگ Robots  هست که اگر به انجام اعمالی غیر از اعمال پیش فرض موتورهای جستجو برای صفحات، نیاز باشد، اعمال موتورهای جستجو را تغییر میدهند. نمونه ای از متاتگ های ربات Robots

 


:Noindex


بعضی وقتا شما نمی خواهید صفحات وبسایتتان ایندکس شود مثلاً در برخی مواقع شما نمی خواهید تا تکمیل شدن صفحه وب سایت شما کسی آن را ببیند. در این مواقع می‌توانید از متاتگ Noindex استفاده نمایید.

 


:Nofollo


با این متاتگ عدم فالو کردن لینک هایی را به گوگل دستور می دهید.

 


:Nosnippet


عدم دیده شدن نوشته یا پیش نمایش ویدیو را به اطلاع می دهید.

 


:Noarchive


دستور عدم نمایش لینک های گش شده را به گوگل می دهید.

 


Unavailable-after


دستور عدم ایندکس شدن صفحه ای را در بازه زمانی خاصی به گوگل ارائه می دهید.

 


۲) متاتگ Keywords


این متاتگ از متاتگ هایی است که امروزه استفاده زیادی از آن نمی شود و مربوط به گذشته است که هوشمندی گوگل خیلی ضعیف تر از امروزه بود.با این متاتگ کلمات کلیدی صفحات به گوگل شناسانده می‌شود. به خاطر سوء استفاده های زیادی که از این متاتگ شد، گوگل دیگر برای آن ارزش قائل نیست و امتیازی برای رتبه دهی وب سایت برای این متاتگ اختصاص نمی دهد.

 


۳) متاتگ Descriptions


این نوع متاتگ از مهم‌ترین متاتگ هایی است که باعث سئو سایت خواهد شد.


این متاتگ متنی را که قرار است در صفحه SERP برای کاربران نمایش شود را در خود جای می دهد.


 در این متتگ حداکثر تا ۳۲۰ کاراکتر برای کاربران قابل نمایش خواهد بود. اگر توضیحات نوشته شده در این قسمت بیشتر از ۳۲۰ کاراکتر باشد ادامه را به صورت سه نقطه نمایش میدهد.

 


 دو حالت وجود دارد که گوگل خود اقدام به نوشتن توضیحات برای این قسمت می کند :

 


* حالت اول مواقعی است که توضیحات نوشته شده شما برای گوگل قابل قبول نمی باشد و خود متن جایگزین را ازبین محتوای شما برای این قسمت انتخاب می‌کند.این عکس العمل گوگل به خاطر افزایش تجربه کاربری و نشان دادن بهترین گزینه به کاربر می باشد.


* حالات دوم زمانی است که شما اصلاً متا دیسکریپشن صفحه خود را انتخاب و درج نکرده باشید.در این صورت هم گوگل بهترین قسمت متن شما را برای این قسمت انتخاب می‌کند و به کاربران نمایش میدهد.

 


۴) تگ Title


* تک تایتل متاتگ نمی باشد و فقط یک تگ است‌. مکان قرارگیری این تگ قسمت head صفحه می باشد و زمانی که کاربران به جستجوی کلمه یا عبارتی می باشند، این تگ در صفحه SERP قابل نمایش برای کاربران خواهد بود.


* اکثر افراد تگh1 و Title را با هم یکی می‌دانند در حالی که تگ h1 زمانی برای کاربران قابل نمایش می‌شود که کاربران وارد صفحه شوند و مکان قرارگیری تگ h1 در متن صفحه می باشد نه در قسمت head صفحه.


* بهترین تعداد کاراکتر که مورد قبول گوگل برای تگ Title می باشد، بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر است. مواقعی که بیشتر از ۶۰ کاراکتر برای این قسمت انتخاب شود معمولاً توسط گوگل نمایش داده نخواهد شد.


* این تگ هم برای موتورهای جستجو هم برای کاربران بسیار اهمیت دارد.چرا که موتورهای جستجو از این قسمت برای درک محتوای صفحات وب استفاده می‌کنند و کاربران نیز اولین قسمتی که در مورد صفحات وب سایت شما مشاهده می کنند، همین قسمت Title می باشد و از این قسمت می توانند در مورد وبسایت شما قضاوت نمایند و تصمیم ورود یا عدم ورود به وب سایت را بگیرند.

 


مکان های کلیدی نمایش این تگ عبارتند از:

 


* صفحات نتایج جستجو


* مرورگرهای وب


* شبکه های اجتماعی

 


موارد بهینه سازی تگ Title

 


۱) همان طور که گفته شد، طول این تک بهتر است از ۶۰ کاراکتر کمتر باشد.


۲) در این تگ از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای سایت استفاده کنید ولی به این نکته توجه کنید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و حتی هم خانواده ی کلمات کلیدی در تک Title هم کاربران را ناراضی خواهد کرد و این مورد هم باعث پایین آمدن نرخ کلیک خواهد شد و هم گوگل از این کار شما عصبانی خواهد شد و رتبه صفحه وب سایت شما را پایین تر خواهد آورد.


۳) برای هر صفحه از وب سایت خود کلمات کلیدی متفاوتی برای تگTitle آن انتخاب کنید. گوگل به این رفتار شما بسیار ارزش قائل خواهد شد.


۳) اگر می خواهید کلمه کلیدی که در تگ Title صفحه خود استفاده کرده اید برای کاربران تاثیر گزارتر شود، این کلمه کلید را به جای استفاده در داخل متن، در ابتدای متن خود به کار ببرید.


۵) استفاده از نام برند در تک تایتل نیز بسیار در افزایش نرخ کلیک موثر خواهد بود.بهترین جایگاه این مورد بر خلاف جایگاه قرارگیری کلمات کلیدی که در ابتدای متن انتخابی بود، انتهای متن میباشد.


۶) بهترین متن تگ Title متنی میباشد که به مخاطبان خود ارزش قائل شود و آنها را طرف صحبت خود قرار دهد.


۷) برای تگ تایتل صفحات اصلی از متن های کلی تری نسبت به صفحات دیگر استفاده کنید. هرچقدر صفحاتتان بیشتر به جزئیات بپردازد، متن تگ تایتل شما هم باید به جزئیات بیشتری بپردازد.


۸) بهتر است به جای اینکه یک صفحه برای وب سایت خود ایجاد کنید و چندین هدف را در همین یک صفحه دنبال کنید، چندین صفحه برای وب سایت خود ایجاد کنید و اهداف خود را در  صفحات مجزا و به طور جداگانه دنبال کنید.چرا که نوشتن متن تگ تایتل برای یک صفحه کلی با چندین هدف بسیار دشوارتر از صفحات مجزا با با اهداف متفاوت میباشد.


اگر کلمات کلیدی زیادی در این قسمت استفاده نمایید گوگل را عصبانی خواهید کرد و او به جای شما تصمیم خواهد گرفت که چه متنی از مطالب صفحه شما را برای این قسمت انتخاب و استفاده نماید.

 


۵) متاتگ Robots


وقتی به اسم این متاتگ نگاه میکنیم به نظرمان می آید که این متاتگ به ربات های خزنده کمک خواهند کرد اما چنین نیست. این متاتگ برای ربات های خزنده، باعث ایجاد محدودیت می شوند. وقتی که از این متاتگ استفاده می کنیم ربات های خزنده را برای دسترسی به صفحه تعیین شده یا حتی کل صفحات سایت محدود میکنیم.

 

 

 

برخی متاتگ های رباتها

 


معرفی برخی از متاتگ های Robots

 


noindax


با این خاصیت متا تگ Robots، موتورهای جستجوگر را از ایندکس کردن سایت یا صفحه خاصی از سایت، منع می کنیم.

 


nofollow


استفاده از این خاصیت متاتگ نیز باعث میشود تمامی لینک های درون صفحه وب سایت به حالت nofollow درآیند.

 


unavailable-after:data


با استفاده از این خاصیت میتوان بازه زمانی خاصی را برای ایندکس کردن صفحه مورد نظر انتخاب کرد و مشخص کرد از چه تاریخی، دیگر نیازی به ایندکس کردن صفحه مربوطه نیست و باید این صفحه به حالت noindex درآید.

 


none


این خاصیت مجوز استفاده از دو خاصیت noindex و nofollow را به طور همزمان و در کنار هم خواهد داد.

 


متاتگ notranslate


با استفاده از این متاتگ می توان قابلیت translate سایت که به صورت پیش فرض در سایت ها وجود دارد را برای کاربران وبسایت غیر قابل نمایش کرد.

 


متاتگ contentType


این متاتگ مشخص کننده نوع محتوا و کاراکتر های استفاده شده در سایت مربوطه می باشد حتماً از این متاتگ برای تمامی صفحات وب سایت باید استفاده شود و نحوه نمایش محتوا و کاراکتر های موجود در متن برای تمامی مرورگرها به طور یکسان، باشد. چرا که هر مرورگری برای خود روش تفسیر متفاوتی از متون و کاراکترها را دارد.

 


تگ charset


با استفاده از این متاتگ نوع متن و محتوای به کار رفته در صفحات وب سایت را می توان نمایش داد.

 


تگ refresh


این تک یک تک آزاردهنده برای کاربران می باشد و استفاده از این تگ باعث می شود ux سایت کاهش یابد.


با این تگ میتوان یک صفحه را به صفحه دیگری(مثل صفحه تبلیغات) و با زمان مشخص شده‌ای، انتقال داد و پس از اتمام زمان مشخص شده صفحه را مجددا بارگذاری نمود.

 


تگ Rel Canonical و تگ link


 این تگ ها از تگ های بسیار مهم میباشند تا وبسایت کاربران گرفتار مشکل محتوای تکراری نشوند. با استفاده از این دو تگ می توان صفحه ای را به عنوان صفحه اصلی و صفحه یا صفحات دیگر را به عنوان صفحات فرعی و کنونیکال وبسایت، به گوگل معرفی کرد تا اگر در صفحه اصلی و فرعی خود محتوای تکراری وجود داشت، گوگل آنها را جریمه نکند و فقط صفحه اصلی وب سایت را رتبه دهی نماید و در نتایج جستجو قرار دارد.


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: