جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

تگ کنونیکال بخش دو

تگ کنونیکال بخش دو

 152    0

در این مقاله در ادامه ی تگ کنونیکال بخش یک در مورد رابطه تگ کنونیکال و سئوی وب سایت ها و url های کنونیکال بحث شده است.

 

قبل از مطالعه ی این مقاله حتما تگ کنونیکال بخش یک را مطالعه بفرمایید :

 

آیا با انتخاب صفحه‌ای به عنوان صفحه اصلی می‌توان اطمینان حاصل کرد که صفحه مشخص شده، توسط گوگل به عنوان صفحه اصلی در نظر گرفته خواهد شد؟

 

 

گوگل در مواقعی به دلایل مختلفی صفحه‌ای که شما آن را به عنوان صفحه اصلی خود انتخاب نموده اید را قبول نمیکند و ترجیح می دهد که خودش به جای شما تصمیم بگیرد و صفحه ای را که از نظر خودش مهم و اساسی می باشد را به عنوان صفحه اصلی شما انتخاب می‌کند ولی اگر شما از تگ کنونیکال برای صفحه اصلی خود استفاده نمایید، باعث می‌شوید که تا حدودی زیادی از این مشکل رهایی یابید. چرا که همانطور که قبلا نیز بیان شد شاید شما روی صفحه ای متمرکز شده اید تا آن را جهت ایندکس کردن به موتورهای جستجو معرفی نمایید و مطمئن هستید که با این صفحه میتوانید به رتبه گیری سایتتان کمک نمایید و وقتی گوگل این نظر شما را نادیده می‌گیرد و خود به جای شما تصمیم می‌گیرد، باعث می شود که راه های رسیدن به هدفتان را در هم بریزد، البته در موارد بسیار نادری گوگل دست به این کار می زند و معمولا به نظر مدیران وب سایت ها احترام قائل است. در این موارد نادر نیز با استفاده از تگ کنونیکال می‌توانید از این کار جلوگیری نماید.

 

 

چرا باید فردی محتوای مشابهی را در دو صفحه مختلف از یک سایت قرار دهد؟

 

شاید این سوال به ذهن شما هم برسد که آیا منطقی است که فردی بیاید در وبسایت خود چندین صفحه را ایجاد نماید و محتوای مشابه و تکراری را در آنها جای دهد، در حالی که می داند گوگل آن را جریمه خواهد کرد؟


در پاسخ به این سوال باید گفت که این کار منطقی نیست و تقریبا می توان گفت کسی به این کار غیر منطقی دست نمی زند ولی افراد URLهای مختلفی را با محتوای تکراری ایجاد می کنند، آن هم دلیل مختلفی دارد که در بخش قبل اشاره ای به آن نمودیم و خزنده های موتورهای جستجو نیز با صفحات وب سایت ها کاری ندارند و سر کار آنها با url های موجود در یک وب سایت می باشد و با بررسی محتوایی url ها، وقتی آن محتوا را تکرار می بینند آنها را به عنوان صفحاتی با محتوای تکراری شناسایی می‌کنند و به جریمه کردن آنها اقدام می نمایند، مگر از مواردی جهت شناساندن صفحه اصلی به خزنده ها استفاده نمایید که یکی از آن موارد استفاده از تگ کنونیکال می باشد.

 

 

کدام الگوریتم گوگل مربوط به جریمه کردن محتوای تکراری می باشد؟

 

هرچند در مورد این موضوع مقالات اختصاصی در وبسایتمان داریم و می توانید با مراجعه به آن ها،رتبه بندی سایت ها در گوگل با استفاده از قوانین و الگوریتم ها ی گوگل بخش 1 الگوریتم های گوگل را بشناسید، ولی خالی از لطف نیست که در این قسمت از این مقاله نیز در مورد الگوریتم پاندا که در مقابل محتوای تکراری و بی کیفیت از خود عکس العمل نشان می دهد بحثی داشته باشیم.


الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم های باغ وحش گوگل می باشد که وظیفه مهمی را برعهده گرفته است. این الگوریتم به شدت با محتوای بی کیفیت موجود در وب سایت ها برخورد می کند، چرا که گوگل اصلاً دوست ندارد که محتوایی را برای کاربران خود به نمایش گذارد که محتوای با ارزشی ندارند. این الگوریتم با شناسایی محتوای بی کیفیتی که محتوای تکراری نیز یکی از این محتوای بی کیفیت به شمار می‌آید، وب‌سایت‌ها را جریمه می‌کند و رتبه چنین سایت هایی را کاهش می‌دهد.

 

 

آیا تگ کنونیکال فقط برای موتور جستجوی گوگل تاثیر دارد؟

 

از آنجایی که گوگل یکی از موتورهای جستجوی قدرتمند به شمار می آید، بنابراین بیشتر مواقع به جای استفاده از موتورهای جستجو، فقط به گوگل اشاره می‌شود، در حالی که این تگ فقط جهت استفاده در موتورهای جستجوی گوگل نمی باشد و می توان از مزایای این تگ در سایر موتورهای جستجو مانند بینگ، یاهو و غیره نیز استفاده نمود و به خزنده های دیگر موتورهای جستجو نیز جهت یافتن صفحه اصلی و ایندکس کردن آن صفحه جهت نمایش در صفحه نتایج خودشان کمک کرد.

 

 

رابطه تگ کنونیکال و سئوی وب سایت ها

 

* به مطالبی که تا به اینجای مقاله بیان شد اگر عمیق تر نگاه کنید، می‌بینید که تگ کنونیکال اگر به درستی استفاده شود می‌تواند تاثیر مثبت بسیار زیادی روی سئوی سایت ها داشته باشد. در واقع تگ کنونیکال مانع کاهش رتبه سایت ها به دلیل استفاده آن سایت ها از محتوای تکراری میشود. وقتی بحث محتوای تکراری به میان می‌آید برخی افراد به این می‌اندیشند که منظور از محتوای تکراری کپی برداری از محتوای وب سایت های دیگر می باشد، ولی در این مقاله منظورمان از محتوای تکراری استفاده از محتوای تکراری و مشابه در وبسایتی واحد می باشد. در واقع اگر بخواهیم بحث دزدیدن را به پیش بکشیم باید بگوییم در این مقاله منظورمان این است که یک وب سایت از محتوای سایت خودش دزدی می‌کند نه از وب‌سایت‌ها دیگر و همانطور که بیان شد گوگل با استفاده از الگوریتم پاندا این محتوا را شناسایی می‌کند و آن‌ها را مشمول جریمه خود می کند و رتبه چنین سایت هایی را در صفحه نتایج پایین می آورد ولی با استفاده از تگ کنونیکال جلوی این جریمه و کاهش رتبه توسط موتورهای جستجو را گرفته و باعث می شویم رتبه وب سایت ها بالاتر رود.


* همچنین تگ کنونیکال باعث میشود که گوگل وقت خود را جهت خزیدن در صفحات با محتوای تکراری تلف نکند و این زمان را جهت خزیدن در صفحات اصلی که دارای محتوای با ارزشی می باشد صرف نماید تا از این طریق نیز باعث افزایش رتبه سایت ها شود.


* مزیت دیگری که این تگ برای افزایش سئوی سایتها دارد، این است که زمانی که برای صفحات غیر اصلی و جانبی لینک سازی انجام می دهید اگر از این تگ برای آن صفحات استفاده نمایید، به احتمال زیاد، اعتباری که این صفحات کسب می‌کنند، نیز به اعتبار صفحه اصلی انتقال پیدا میکند و باعث سئوی صفحه اصلی سایتتان می شود.

 

 

‏url های کنونیکال چیست؟

 

‏url های کنونیکال همان url صفحاتی می باشد که شما آنها را برای گوگل به عنوان صفحه اصلی و مرجع مشخص می نمایید تا دیگر صفحات فرعی را با استفاده از تگ کنونیکال به آن صفحات اصلی ارجاع دهید.

 

 

آیا فقط با استفاده از تگ کنونیکال است که می توانیم url های کنونیکال را برای موتورهای جستجو تعیین کنیم؟

 

رایج ترین روشی که اکثر سئوکاران برای شناساندن url های کنونیکال برای موتورهای جستجو استفاده می کنند، همین تگ کنونیکال می باشد. ولیی روش های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به جای استفاده از تگ کنونیکال از این روش ها استفاده نمود و URLهای کنونیکال را به موتورهای جستجو معرفی نمود که هر کدام از این روشها در شرایطی، مناسب و قابل استفاده می باشند که برخی از آنها عبارتند از:

 

* شما می توانید در نقشه سایتتان جهت معرفی url های کنونیکال سایتتان اقدام نمایید.


* می‌توانید با استفاده از تنظیم یک  re=canonical HTTP header response به این امر بپردازید.


* همچنین استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ روش دیگر جهت مشخص کردن url های کنونیکال می تواند محسوب شود.

 

 


آیا همه افراد بدون داشتن دانش خاصی می توانند به ایجاد این تگ در وب‌سایت‌های خود اقدام نمایند؟

 

درست است که استفاده از این تگ در سایت ها کار بسیار دشواری نیست، ولی در همه زمینه‌ها داشتن دانش مخصوص به آن زمینه برای افراد جهت استفاده از مزایای آن ها نیاز است. در استفاده از تگ کنونیکال نیز اگر فردی دانش مورد نظر را نداشته باشد و به طور غیر مستقیم از این تگ در وب سایت خود استفاده نماید، به جای بهبود سئوی سایت خود ضرر و زیان های جبران ناپذیری را عاید وبسایت خود خواهد نمود. ولی اگر افراد از cms هایی جهت تهیه وبسایت خود استفاده کنند، می تواند از افزونه های آن ها نیز جهت ایجاد این تگ در وب سایت های خود استفاده نمایند. برای مثال در css وردپرس افزونه هایی مانند Yoast و Rankmath می‌تواند به افراد جهت تنظیم url های کنونیکال در وبسایت های خود یاری نمایند.


با استفاده از این افزونه ها به سادگی می توان از مزایای این تگ در وبسایت های خود استفاده نمود.

 

 

چگونه می توان به بهترین شکل ممکن از تگ کنونیکال استفاده نمود؟

 

* در برخی مواقع دیده می‌شود که برای یک صفحه فرعی از چندین تگ کنونیکال استفاده می شود و با هر یک از این تگ ها، این صفحه فرعی به صفحه اصلی ارجاع داده می‌شود که این یک روش اشتباه می باشد و این احتمال وجود دارد که همه این تگ ها توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته شود و بنابراین این صفحه با صفحه بدون تگ کنونیکال تفاوتی نخواهد داشت. پس حتما از یک تگ کنونیکال را برای هر صفحه استفاده کنید.


* حتما به بررسی پروتکل دامنه تان بپردازید. زمانی که url کنونیکال خود را وارد میکنید با ارجاع پروتکل غیرصحیح، باعث خواهید شد که سایت‌تان با مشکلات جدی روبرو شود.


* برخی مواقع وجود یا عدم وجود اسلش (/) در انتهای url ها نادیده گرفته می‌شود. در حالی که وجود یا عدم وجود این علامت بسیار مهم است و باید url های خود را به درستی وارد کنید.


* استفاده از url های ناقص در تگ کنونیکال ممنوع می باشد. حتماً به این موارد توجه نمایید که زمانی که می‌خواهید url خود را مشخص نمایید، یک url کامل باشد.


* بعضی مواقع نیاز است که یک صفحه را با تگ کنونیکال به خودش ارجاع دهید. استفاده از این مورد لازم و ضروری نمی باشد ولی زمانی که یک صفحه در url های دیگر نامتعارف می باشد، می توانید از urlهای کنونیکال self-referencing استفاده کنید و همچنین زمانی که صفحه‌ای  اهمیت بسیاری برای مدیر وبسایت دارد، می‌توان از این نوع تگ کنونیکال استفاده نماید و علاوه بر به کار بردن تگ کنونیکال در صفحات فرعی، درخود صفحه اصلی نیز از تگ کنونیکال استفاده نماید تا خود صفحه را به خودش ارجاع دهد.


* استفاده از تگ کنونیکالی که برای گوگل واضح نباشد، باعث خواهد شد که گوگل در تشخیص صفحه اصلی سایت تان دچار سردرگمی شود و نتواند صفحه ای که شما به عنوان صفحه اصلی معرفی نموده اید را پیدا کند.


* استفاده از تگ کنونیکال به صورت زنجیر وار در وبسایت ها هم می تواند باعث شود که وب سایت ها با مشکلاتی مواجه شوند.


* این تگ را در صفحاتی استفاده کنید که محتوای مشابه به هم دارند نه کاملاً یکسان. برای صفحاتی که محتوای کاملاً یکسان دارند استفاده از دایرکت خیلی بهتر و کاربردی تر از تگ کنونیکال میباشد.


* استفاده از این تگ علاوه بر صفحات مشابه می‌تواند برای سایت های مختلف با یک مدیر نیز کاربرد داشته باشد، در مواقعی افراد به مدیریت سایت های متفاوت با دامنه های متفاوت می پردازد ولی می‌خواهند یکی از سایت‌هایشان توسط گوگل ایندکس شود، در این صورت میتوانند از تگ کنونیکال برای لینک خارجی استفاده کنند و سایت مورد نظر خود را به عنوان سایت اصلی به گوگل معرفی نمایند.

 

 

آیا تگ کنونیکال و ریدایرکت ۳۰۱ وظیفه‌ واحدی دارند؟

 

با اینکه ریدایرکت و تگ کنونیکال شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، ولی نتیجه‌ای که از هر یک از این دو مورد به دست می آوریم، کاملاً با هم تفاوت دارند.ریدایرکت زمانی به کار می رود که کلاً بخواهیم یک صفحه را از موتورهای جستجو و کاربران مخفی نگه داریم و در مواقعی که صفحه ای را به صفحه دیگر ریدایرکت میکنیم، صفحه فرعی کلا توسط کاربران و موتورهای جستجو دیده نمی‌شوند، ولی مواقعی که از تگ کنونیکال برای صفحات استفاده می‌شوند، صفحات فرعی از دید کاربران مخفی نمی‌شود و فقط به موتورهای جستجو اعلام می‌شود که کدام صفحه به عنوان صفحه اصلی می باشد و می توانند آن صفحه اصلی را ایندکس نمایند. ولی نمی‌توان کاربران را از دسترسی به url صفحات فرعی دور نگه داشت و آنها می‌توانند به ul های همه صفحات دسترسی داشته باشند. بنابراین زمانی که می خواهید فقط یکی از صفحات تان به کاربر نمایش داده شود، در این موقع باید از ریدایرکت استفاده نماید ولی وقتی می‌خواهید تمامی صفحات سایتتان قابل نمایش باشند، ولی یکی از آنها به عنوان صفحه اصلی شما باشد، باید از تگ کنونیکال استفاده کنید.

 

 

آیا استفاده از تگ کنونیکال در سایت های چند زبانه لازم و ضروری می باشد؟

 

در برخی موارد افراد این سوال برایشان پیش می آید که وقتی سایت چند زبانه داریم نیز با صفحاتی حاوی محتوای تکراری روبرو خواهیم شد و باید از تگ کنونیکال برای این صفحات استفاده کنیم یا نه؟

 

باید گفته شود که از آنجایی که محتوای صفحات جهت نمایش به زبانهای گوناگون ترجمه می شوند و هر کدام از محتوای تکراری با زبان های متفاوت در وبسایت وجود دارند، بنابراین از نظر موتورهای جستجو محتوای تکراری شناخته نمی شوند و نیازی نیست که از تگ کنونیکال برای صفحات با محتوای تکراری ولی با زبان های متفاوت، در این سایت‌ها استفاده نمود.


در واقع فرض کنید همین مقاله در سایت چند زبانه می بود و به زبان انگلیسی هم ترجمه میشد و در صفحه ای دیگر همین محتوا با زبان انگلیسی هم برای کاربران انگلیسی زبان قابل مشاهده می بود با اینکه این دو صفحه محتوای کاملا یکسان دارند ولی چون به دو زبان متفاوت می باشند از نظر موتورهای جستجو صفحات با محتوای تکراری شناخته نمی شوند.

 

 

در استفاده از تگ کنونیکال اشتباهاتی وجود دارد که نباید آنها را مرتکب شد :

 

* زمانی که میبینید صفحه ای ترافیک زیادی ندارد و یا محتوای با کیفیتی در آن صفحه قرار نمی دهید و یا به هر دلیلی یکی از صفحات ارزشمند سایتتان نمی باشد، به آن صفحات تگ کنونیکال نزنید چراکه به احتمال زیاد این صفحات را در آینده ریدایرکت خواهید نمود.


* در برخی مواقع دیده می شود که افراد در صفحاتی که با استفاده از فایل robots.txt مسدود سازی شده اند نیز از تگ کنونیکال استفاده می‌کنند. اما در اصل اجازه بررسی موتورهای جستجو از این صفحات با استفاده از  فایل robots.txt چیست و چه کاربردی دارد؟ بخش یک  گرفته شدا است. بنابراین موتورهای جستجو چنین صفحاتی را بررسی نمی کنند و وقتی تگ کنونیکال را در این صفحات قرار میدهید، توسط موتورهای جستجو دیده نمی شوند.


* به هیچ وجه از دو تگ کنونیکال و نوایندکس به طور همزمان در یک صفحه استفاده نکنید.


* استفاده همزمان از کد ۴xxx و تگ کنونیکال برای یک url واحد نیز کاری کاملا اشتباه می باشد.


* دو تگ کنونیکال و hreflang نیز به طور همزمان برای یک url نمی تواند استفاده شود.


* استفاده از تگ کنونیکال برای دامنه ای با پروتکل نادرست اشتباه می باشد. مثلاً زمانی که سایت شما روی پروتکل HTTPS می باشد باید از همین پروتکل استفاده نمایید و اگر از دامنه ای با پروتکل HTTP استفاده کنید، اشتباه خواهد بود.


* به هیچ وجه کنونیکال را به صفحاتی با محتوای نامرتبط استفاده نکنید، چرا که این تگ برای صفحاتی با محتوای مشابه ها و تکراری استفاده می شود.


* زمانی که صفحه بندی را در وبسایت‌ها انجام می دهید به احتمال زیاد با محتوای تکراری رو به رو خواهید شد. در این صورت کنونیکال کردن به صفحه اول در اکثر موارد اشتباه می باشد و اگر میخواهید در چنین صفحاتی از تگ کنونیکال استفاده نمایید بهتر است همه url ها را به صفحه با عنوان ( viewall) کنونیکال کنید.


* به هیچ وجه از کنونیکال ها برای صفحات ۴۰۴ استفاده نکنید.

 

 

جمع بندی

 

در یک جمع بندی کلی می‌توانیم بگوییم که این تگ برای اهداف زیر در وبسایت ها استفاده می شود :

 

* برای اینکه به گوگل بفهماند که صفحاتی با محتوای تکراری در یک وبسایت وجود دارد و نیازی نیست که همه آنها را بررسی و ایندکس کند.


* مشخص کردن صفحه اصلی و فرعی برای گوگل


* جلوگیری از به هدر رفتن بودجه خزش گوگل


* با استفاده از این تگ می توان به گوگل فهماند که نباید صفحات فرعی را بررسی نماید و به جای پخش تمرکز خود در بین صفحات فرعی و اصلی، تمرکز خود را روی بررسی صفات اصلی بگذارند.


* جلوگیری از جریمه شدن توسط موتورهای جستجو و کاهش رتبه سایت به جهت وجود محتوای تکراری در وبسایت ها.


* و غیره


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: