جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

ریدایرکت و انواع آن بخش سه

ریدایرکت و انواع آن بخش سه

 132    0

در این مقاله در مورد انواع ریدایرکت ها از جمله ریدایرکت ۳۰۷ و ریدایرکت ۳۰۸ و ریدایرکت ۴۰۱ و ریدایرکت ۴۱۰ و ریدایرکت REGEK و ریدایرکت ۴۵۱ و تفاوت...

 

قبل از مطالعه ی این مقاله حتما ریدایرکت و انواع آن بخش دو را مطالعه بفرمایید :

 

ریدایرکت ۳۰۷

 

 

 

ریدایرکت 307

 

 

به طور کلی اینترنت بر پایه http ایجاد شده است. HTTP مخفف عبارت Hyper-Text Trans for Protocol می باشد که خود این پروتکل نیز دارای ۲ ورژن می باشد که یکی ورژن ۱/۰ و دیگری ورژن۱/۱ می باشد. اگر شما هم از آن دسته افرادی باشید که سرور تان از HTTP نسخه ۱/۱ پشتیبانی می کند، می توانید از ریدایرکت ۳۰۷ استفاده نمایید.

 

 

با ریدایرکت ۳۰۷ بیشتر آشنا شویم :

 

ریدایرکت ۳۰۷ از جمله ریدایرکت هایی می باشد که برای تغییر مسیر موقت میتوان از آن استفاده نمود، ولی همانطور که بیان شد فقط در صورتی می توان از این ریدایرکت استفاده نمود که سرور از http نسخه ۱/۱ پشتیبانی نماید. این ریدایرکت فقط در ورژن ۱/۱ با کد وضعیت Moved Temporarily می‌تواند در مقابل درخواست هایی که توسط مرورگر ارسال می‌شود، پاسخگوی مرورگر باشد.


از این ریدایرکت بیشتر در مواقعی استفاده می شود که بخواهید نسخه HTTP سایت را به HTTPS در پروتکل HSTS توس  مرورگر انتقال دهید و در ضمن بتوانید از حملات MITM یا Man In The Middle جلوگیری نمایید.

 

ریدایرکت ۳۰۷ از ریدایرکت های سمت سرور می باشد و زمان معرفی این ریدایرکت مساوی با معرفی نسخه ۱/۱ پروتکل http می باشد.

 

 

تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ و ۳۰۷

 

همانطور که در ریدایرکت ۳۰۲ بیان نمودیم، این ریدایرکت نیز از ریدایرکت های تغییر مسیر موقت می باشد ولی به جرات می توان گفت که ریدایرکت ۳۰۲ بسیار پرکاربرد تر و مناسب تر از ریدایرکت ۳۰۷ برای تغییر مسیر موقت می باشد چرا که ریدایرکت ۳۰۲ می تواند هر دو ورژن ۱/۰ و ۱/۱ را پشتیبانی نماید و در هیچ کدام از این دو ورژن کم نمی آورد و در ورژن ۱/۰با کد وضعیت Moved Temporarily (انتقال موقت) (دقیقا مشابه ریدایرکت ۳۰۷) و در نسخه ۱/۱ نیز با کد وضعیت Found (یافت شده) میتواند به وظایف خود که تحقیق مسیر موقت می باشد، عمل نماید. ریدایرکت ۳۰۷ بزرگترین تفاوتی که با ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ دارد این است که در این ریدایرکت نوع درخواست (POST یا GET) تغییری نمی‌کند و ثابت می ماند و در نتیجه مزایای امنیتی بیشتری نسبت به دو ریدایرکت دیگر (۳۰۱ و ۳۰۲)دارد.

 

 

استفاده از کدام یک از ریدایرکت های ۳۰۲ و ۳۰۷ برای تغییر مسیر موقت مناسب تر است؟

 

با توجه به توضیحات داده شده حتماً خود شما هم دریافته اید که ریدایرکت ۳۰۲ کامل تر و مناسب تر از ریدایرکت ۳۰۷ می‌باشد، چرا که هم می‌تواند نقش ریدایرکت ۳۰۷ را ایفا نماید و هم می‌تواند در دیگر ورژن HTTP یعنی ورژن ۱/۰ نیز به تغییر مسیر اقدام نماید، بنابراین برای تغییر مسیر موقت استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ بسیار مناسب تر از ریدایرکت ۳۰۷ میباشد.

 

 

ریدایرکت ۳۰۸

 

 

ریدایرکت 308

 

میتوان رابطه این ریدایرکت را با ریدایرکت ۳۰۱ مشابه رابطه ریدایرکت ۳۰۷ و ریدایرکت ۳۰۲ دانست.


همانطور که برای ریدایرکت ۳۰۷ بیان کردیم که فقط برای نسخه ۱/۱ پروتکل HTTP مورد استفاده قرار می گیرد و فقط این نسخه را پشتیبانی می کند  باید بدانید که ریدایرکت ۳۰۸ هم دقیقا مانند ریدایرکت ۳۰۷ عمل می نماید همچنین همانند ریدایرکت ۳۰۷ در نوع درخواست (POST یا GET) تغییری ایجاد نمی‌کند ولی می توان ریدایرکت ۳۰۸ را نسخه دائمی ریدایرکت ۳۰۷ به حساب آورد.

 

 

تفاوت ریدایرکت ۳۰۷ و ریدایرکت ۳۰۸

 

تفاوتی که در این دو ریدایرکت وجود دارد این است که ریدایرکت ۳۰۸ همانند ریدایرکت ۳۰۱ برای تغییر مسیر دائمی استفاده می‌شود و با استفاده از این ریدایرکت به موتورهای جستجو اعلام می شود که این تغییر مسیر یک تغییر مسیر همیشگی و بدون بازگشت به مسیر قبلی می باشد، ولی ریدایرکت ۳۰۷ همانند ریدایرکت ۳۰۲ برای تغییر مسیر موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

استفاده از دایرکت ۳۰۸ مناسب میباشد یا ریدایرکت ۳۰۱؟

 

به طور کلی افراد از ریدایرکت ۳۰۱ بسیار بیشتر از ریدایرکت ۳۰۸ استفاده می‌نماید که دلایل استفاده زیاد این ریدایرکت مختلف می باشد که یکی از آن دلایل این است که ریدایرکت ۳۰۱ هر دو نسخه پروتکل http را پشتیبانی می‌کند ولی ریدایرکت ۳۰۸ فقط نسخه ۱/۱ این پروتکل را پشتیبانی میکند. ریدایرکت ۳۰۸ نیز برای خود مزایایی دارد که یکی از آنها این است کع از تغییر نوع درخواست خودداری می‌کنند. به این دلیل نیز ریدایرکت ۳۰۸ را در مواردی خاص و ویژه به کار می‌برند و در نتیجه استفاده از ریدایرکت ۳۰۸ کمتر از ریدایرکت ۳۰۱ می باشد، چرا که استفاده از این ریدایرکت کمی ویژه تر می باشد و استفادا از آن در هر جایی امکان پذیر نیست. بنابراین خود شما باید با توجه به شرایط و ویژگی‌های سرور و وبسایتتان و نوع درخواستی که دارید، یکی از این دو ریدایرکت را برای تغییر مسیر خود انتخاب نمایید.

 

 

کاربرد ویژه ریدایرکت ۳۰۸

 

همانطور که گفته شد ریدایرکت ۳۸۰ را در مواقعی ویژه استفاده می کنند. مثلاً در مواقعی که نیاز است یک فرم اینترنتی از نوع POST توسط ریدایرکت دائمی به یک فرم اینترنتی دیگر انتقال داده شود، اگر در این مواقع بخواهیم از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نماییم، این نوع درخواست را به GET تغییر داده و درخواست خود را خواهد داد که این تغییر درخواست باعث ایجاد مشکلاتی برایمان خواهد شد پس در این مواقع به دلیل اینکه ریدایرکت ۳۰۸ هیچ تغییری در نوع درخواست ایجاد نمی کند و همان درخواست نوع POST را ثابت نگه می دارد، بهتر است به جای استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ از ریدایرکت ۳۰۸ استفاده نماییم و بدون تغییر در خواستمان، تغییر مسیر خود را اعمال نماییم.

 

 

ریدایرکت ۳۰۳

 

یکی دیگر از ریدایرکت های سمت سرور ریدایرکت ۳۰۳ میباشد. این نوع ریدایرکت و ریدایرکت هایی که در ادامه قرار است برایتان معرفی شود، کاربرد آنچنانی ندارند و استفاده خیلی کمی از این نوع ریدایرکت ها می شود، ولی به خاطر اینکه شما با آنها نیز کمی آشنایی پیدا کنید و بدانید که برای چه اهدافی می توان از این ریدایرکت ها استفاده نمود، ترجیح دادیم که اشاره‌ای هرچند کوتاه به این نوع  ریدایرکت ها هم داشته باشیم.


ریدایرکت ۳۰۳ نیز از نوع ریدایرکت های موقت می باشد و آن زمان هایی که نیاز داریم به صورت موقتی کاربران را به منابع مشابه با منبع درخواستیشان هدایت کنیم، می توانیم از این نوع ریدایرکت استفاده نماییم. نام دیگر این ریدایرکت HTTP ۳۰۳ می باشد. هدف از این ریدایرکت این است که کاربران را از آدرسی به آدرس دیگر که جانشین برای سایت اصلی نمی باشد، منتقل نمایم. در این ریدایرکت به نوع درخواست ارسال شده توجهی نمی‌شود و همه درخواست ها از نوع GET صادر می‌شوند و افراد از این ریدایرکت برای اهداف سئو استفاده نمی کنند، چرا که به احتمال زیاد ممکن است که موتورهای جستجوی این ریدایرکت را با ریدایرکت ۳۰۱ و یا ۳۰۲ اشتباه بگیرند.


عمده استفاده ای کا از این ریدایرکت می شود برای فرم های وب سایت ها می باشد و معمولاً در ریدایرکت های دیگر از این ریدایرکت استفاده نمی شود. مثلاً زمانی که نمی خواهید کاربر با زدن دکمه بازگشت مرورگر، دوباره فرم مورد نظر ارسال شود، از ریدایرکت ۳۰۳ استفده می شود.

 

 

ریدایرکت Meta Refresh 

ریدایرکت meta refresh

ریدایرکت Meta Refresh  از ریدایرکت های سمت کاربر می باشد. در واقع در این نوع ریدایرکت، تغییر مسیر از طریق مرورگر کاربر انجام می گیرد. در این ریدایرکت کد متا در قسمت head صفحه جایگذاری می‌شود تا به بارگذاری مجدد صفحه اقدام نماید و یا آدرس دیگری را بارگذاری نمایید.


سرعت بارگذاری این نوع ریدایرکت بسیار پایین می باشد و بنابراین نمی‌توان از این ویژگی برای هدف سئو استفاده نمود. زمانی که افراد با استفاده از تکنیک های کلاه سیاه اقدام به سئوی سایت ها می نمایند، معمولاً از این ریدایرکت استفاده می‌نمایند. حتما تا به حال با جمله "بعد از چند ثانیه به صفحه مورد نظر انتقال خواهید یافت و در صورت انتقال نیافتن در اینجا کلیک کنید" مواجه شده اید. در این صفحات برای اینکه کاربر را به صفحه دیگر منتقل نمایند از ریدایرکت Meta Refresh  استفاده می کنند، همچنین معمولا در این صفحات با سرعت پایین لود نیز مواجه بوده اید و اکثرا هم به خاطر این سرعت پایین تصمیم به خروج از آن صفحه نموده اید، که این عکس العمل شما و همچنین عکس العمل های مشابه عکس العمل شمل باعث افزایش نرخ پرش صفحه مورد نظر می شود که افزایش نرخ پرش مساوی کاهش رتبه سایت ها می باشد. بنابراین استفاده از این ریدایرکت پیشنهاد نمی شود.


در این ریدایرکت با صفحه موقت ۵ ثانیه ای که برای کاربران ظاهر می شود، (که همان صفحه حاوی جمله بعد از چند ثانیه به صفحه مورد نظر انتقال خواهید یافت) را خواهید داشت.


انتقال اعتبار صفحه در این ریدایرکت به صورت کامل انجام نمی پذیرد و به خاطر همین هم برای رسیدن به هدف سئو، استفاده از این ریدایرکت پیشنهاد نمی شود.

 

 

ریدایرکت ۴۰۱

 

این نوع  ریدایرکت استفاده و کاربرد زیادی ندارد و زیاد توسط افراد شناخته شده نمیباشد. در مواقعی به دلایلی مجبور به حذف صفحات می شوید که در این شرایط برای عدم روبرو شدن با نارضایتی کاربران و عواقب آن باید از انواع ریدایرکت ها که هرکدام در شرایطی و برای اهداف خاصی مناسب می باشند، استفاده نمایید. از دایرکت ۴۰۱ نیز در مواقعی استفاده میشود که محتوای صفحه مورد نظر را حذف نموده اید ولی نمی توانید دلیلی برای حذف محتوای آن صفحه جهت اعلام به موتورهای جستجو و کاربران پیدا کنید.

 

 

ریدایرکت ۴۵۱

 

در برخی مواقع وب سایتی اقدام به حذف صفحاتی می‌کند که قانون اجازه انتشار این صفحات را در این وبسایت به دلایلی سلب نموده است و دستور حذف آن صفحات را به وب سایت مورد نظر داده است. در این صورت باید از ریدایرکت ۴۵۱ استفاده نمود. البته ناگفته نماند که ریدایرکت ۴۵۱ فقط به اصطلاح ریدایرکت شناخته شده است، ولی در واقعی ریدایرکت نیست و فقط یک کد می باشد که هر موقع که از لحاظ قانونی و به اجبار باید صفحه ای را حذف نمود باید از این کد برای آن صفحه استفاده کرد و موتورهای جستجو را نیز از این حذف خود با کد ۴۵۱ مطلع نمود.

 

 

ریدایرکت با استفاده از جاوا اسکریپت

 

نوع دیگری از ریدایرکت ها ریدایرکت جاوا اسکریپت می باشد که این ریدایرکت نیز جزو ریدایرکت های سمت کاربر می باشد، که از آن می توانید برای انتقال کاربران و موتورهای جستجو از یک صفحه به صفحه دیگر استفاده نمایید. در گذشته گوگل از این ریدایرکت پشتیبانی نمی کرد ولی امروزه از این ریدایرکت نیز مانند دیگر ریدایرکت ها پشتیبانی می نماید.


این ریدایرکت بانام ریدایرکت صفحه نیز شناخته می شود. برای اینکه این ریدایرکت را برای صفحه خود ایجاد کنید نیازی به ( J QUERY)نمی باشد و بهتر است از بین دو دستور window. location. replace و دستور window. location. href  دستور اول یعنی location.replace استفاده شود چراکه این دستور به دستور location. href ارجحیت دارد و این ارجحيت به خاطر این است که این دستور، کاربر را به صورت مستقیم به مقصد جدید انتخاب شده توسط شما انتقال می دهد و کاربران دیگر نمی توانند با استفاده از دکمه Back مرورگر بع صفحه قبلی باز گردد. با این replace اطلاعات صفحه اصلی در session حافظه ذخیره نمی شود. معمولا این نوع دستور بهتر از دستور location. href می باشد ولی در مواقعی شما میخواهید کاربرتان امکان بازگشت به صفحه قبلی را نیز داشته باشد که در این صورت دستور location.href می تواند گزینه مناسب تری برایتان باشد.


برای اینکه این ریدایرکت ها توسط موتورهای جستجو تشخیص داده شوند، باید موتورهای جستجو بتوانند آنها را اجرا کنند، که اجرای جاوا اسکریپت به خاطر منابع محدود موتورهای جستجو، مدت زمانی زیادی طول میکشد.

 

 

ریدایرکت ۴۱۰

 

این ریدایرکت زمانی به کار می رود که شما به هر دلیلی نیاز دیده‌اید که صفحه از وب سایتتان را حذف نماید و هیچ لزومی نمی بینید که برای صفحه حذف شده خودتان، صفحه دیگر را جایگزین نمایید. همانطور که میدانید اگر صفحه‌ای را حذف نمایید، کاربران در هنگام مراجعه به آن صفحه با خطای ۴۰۴ روبرو خواهند شد و از آنجا که گوگل علاقه‌ای به صفحه خطای ۴۰۴ ندارد و با سایت هایی که توجهی به رفع خطای ۴۰۴ موجود در وب سایتشان نمی کنند، برخورد می‌کند و به جریمه آنها اقدام می‌نماید و حتی در مواقعی که رفع این خطا در وب سایت ها طولانی مدت شود و یا تعداد خطاهای ۴۰۴ در صفحات افزایش یابد، حتی ممکن است گوگل به پنالتی چنین وب‌سایت‌هایی اقدام نماید و همچنین کاربران نیز از رو به رو شدن با چنین خطاهایی ناراضی می شوند. بنابراین حتماً باید به فکر راه حلی برای این نارضایتی کاربران و موتورهای جستجو، پیدا کرد. همانطور که در دایرکت هایی مانند ۳۰۱ بیان شد، باید برای صفحه حذف شده صفحه جایگزین انتخاب نمود و کاربران را به آن صفحه انتقال داد. ولی چون در این مواقع شما نمیخواهید صفحه ای را به عنوان صفحه جایگزین انتخاب نمایید، بنابراین باید از ریدایرکت ۴۱۰ استفاده نمایید تا به موتورهای جستجو اعلام نمایید که شما قصد این را ندارید که صفحه ای را به عنوان صفحه جایگزین انتخاب نمایید و همچنین قصد بازگشت به صفحه قبلی خود را نیز ندارید و به صورت دائمی آن را حذف نموده اید و بدین صورت به ربات های موتورهای جستجو اعلام می دارید که هر چه سریعتر نسبت به حذف آن صفحه، از نتایجشان اقدام نمایند و کاربران نتواند به آن صفحه وارد شوند و همچنین با صفحه خطا روبرو شوند.

 

 

ریدایرکت REGEK 

ریدایرکت regek
این ریدایرکت در بین ریدایرکت های معرفی شده،  پیچیده تر و اختصاصی تر می باشد و هر کسی نمی تواند اقدام به ایجاد چنین ریدایرکتی نماید و این ریدایرکت را باید افراد حرفه ای و تخصصی در زمینه سئو ایجاد نمایند، چرا که اگر از این ریدایرکت به صورت نامناسب استفاده شود علاوه بر اینکه نمی تواند روی سئو سایت تاثیر مثبت داشته باشد بلکه حتی ممکن است وب سایتتان را با مشکلات بزرگی مواجه نماید. در این ریدایرکت به جای اینکه صفحه‌ای از وبسایت را به صفحه دیگر با مقصد جدید انتقال دهید، باید گروهی از صفحات که دارای کلمات کلیدی مشابه می باشند را به یک صفحه جدید انتقال دهید.


معمولا از این نوع ریدایرکت در پروژه‌های بزرگ سئو استفاده می‌کنند و با این ریدایرکت می خواهند در وقت خود جهت ایجاد ریدایرکت برای صفحات متعدد صرفه جویی نمایند.

 

 

تفاوت ریدایرکت سمت کاربر و سمت سرور

 

به ریدایرکتی سمت سرور گفته می شود که زمانی که کاربران آدرسی را درخواست می کند یک کد وضعیت http در قالب کد ۳ از طرف سرور ارسال میشود. آدرس جایگزین که قرار است کاربران و موتورهای جستجو به جای آدرس قبلی به آن انتقال یابند از طریق سرور مشخص می‌شود. ریدایرکت ۳۰۱، ۳۰۲، ۳۰۳، ۳۰۷ و ۳۰۸ از جمله ریدایرکت های سمت سرور می باشد. 

 

در ریدایرکت سمت کاربر، تغییر مسیر از طریق مرورگر کاربر انجام می شود. این نوع ریدایرکت دارای معایبی می باشد که برخی از آنها عبارتند از:

 

* این ریدایرکت ها معمولاً از نظر سئو ضعیف می باشند و شناسایی این ریدایرکت ها توسط موتورهای جستجو معمولاً مدت زمان طولانی را نسبت به ریدایرکت های سمت سرور نیاز خواهند داشت.


* این دایرکت ها معمولا در عملکرد دکمه بازگشت موجود در مرورگر دارای مشکلاتی می باشد و زمانی که از این ریدایرکت استفاده می شود و کاربر به صفحه جدید انتقال می یابد، معمولا اگر از دکمه بازگشت مرورگر خود استفاده نماید و روی آن را کلیک کند، خیلی سریع به صفحه‌ با آدرس قبلی که ریدایرکت روی آن تنظیم شده است، انتقال پیدا میکند، که این کار کلاً باعث از بین رفتن هدفی که شما از ریدایرکت داشتید، نابود خواهد شد و آنها صفحه قبلی را نیز خواهند دید. ریدایرکت جاوا اسکریپت و ریدایرکت Meta Refresh از جمله ریدایرکت های سمت کاربر می باشند.


* همچنین ریدایرکت های سمت کاربر توسط همه مرورگرهای موجود پشتیبانی نمیشوند و فقط تعداد محدودی از مرورگرها از این ریدایرکت ها پشتیبانی می کنند، بنابراین با توجه به توضیحات داده شده می‌توان دریافت که استفاده از ریدایرکت های سمت سرور بسیار بهتر و مناسب تر از ریدایرکت های سمت کاربر می باشد.


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: