جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

ریدایرکت و انواع آن بخش یک

ریدایرکت و انواع آن بخش یک

 135    0

در این مقاله ریدایرکت و انواع ریدایرکت و ریدایرکت ۳۰۱ و انواع اقسام ریدایرکت ۳۰۱ و ارتباط ریدایرکت ۳۰۱ و سئو را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

 

ریدایرکت چیست؟

 

 

ریدایرکت

 

 

در بسیاری از مقالات به ریدایرکت و مزایای آن برخورد کرده ایم و تا حدودی نیز با ریدایرکت آشنایی پیدا کرده ایم. در این مقاله قصد آشنایی اختصاصی تر با ریدایرکت را داریم.


به عمل انتقال خودکار کاربران و موتورهای جستجو به آدرس جدید از صفحات سایت یا کل محتوای وب سایت، ریدایرکت گفته می شود.


این یک تعریف کلی از عمل دایرکت می باشد که در ادامه می خواهیم به شرح این تعریف کلی بپردازیم.


در برخی مواقع به دلایل مختلفی، مدیران سایت ها تصمیم میگیرند که آدرس صفحه یا صفحاتی از سایت خود را به آدرس جدید انتقال دهند. حتی در گاهی اوقات تصمیم میگیرند که کل محتوای یک وبسایت را از آدرس قدیمی به آدرس جدید انتقال دهند. در این مواقع برای اینکه کاربران قبلی و موتورهای جستجو وقتی به آدرس های قدیمی مراجعه می کنند با صفحه خطای ۴۰۴ مواجه نشوند باید از عمل ریدایرکت استفاده نمود تا وقتی کاربران و موتورهای جستجو به صفحات قدیمی مراجعه می‌کنند به طور خودکار به صفحه وب سایتی با آدرس جدید انتقال یابند.


همانطور که می دانید روبرو شدن با صفحات خالی و یا صفحات خطا باعث مشکلاتی از نظر سئوی سایت ها می شود. وقتی کاربری با صفحه خطا۴۰۴ روبرو می‌شود از این کار به شدت ناراضی شده و به زودی سایت را ترک می‌کند که این مورد باعث افزایش نرخ پرش وبسایت و در نتیجه کاهش رتبه سایت می شود‌. زمانی که ما می‌خواهیم آدرس جدیدی را برای صفحه یا وبسایت خود تعریف نماییم، انتظار این را داریم که زحماتی که برای افزایش رتبه و افزایش اعتبار و محبوبیت در بین کاربران و موتورهای جستجو داشته ایم را بر باد ندهیم. بنابراین عمل ریدایرکت برای مدیران وب سایت معرفی شده است تا بتوانند که یک سایت یا صفحه را با تمام مزایای آن به آدرس جدید انتقال دهند، بدون این که باعث نارضایتی موتورهای جستجو و کاربران شوند. پس با عمل ریدایرکت اعتبار و محبوبیت و رتبه سایت ها و صفحات سایت ها با انتقال به آدرس جدید همچنان پابرجا خواهد ماند. حال که با عمل ریدایرکت آشنا شدیم می‌خواهیم با انواع ریدایرکت نیز آشنایی پیدا کنیم.

 

 

انواع ریدایرکت

 

ریدایرکت انواع و اقسام مختلفی دارد که هر کدام در شرایطی و بسته به اینکه به دنبال چه هدفی می باشیم مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله به معرفی برخی از مهمترین انواع دایرکت ها می پردازیم که عبارتند از:

 

ریدایرکت ۳۰۱


ریدایرکت ۳۰۲


ریدایرکت ۳۰۷


ریدایرکت ۳۰۸ 


ریدایرکت ۳۰۳ 


ریدایرکت Meta Refresh 


ریدایرکت ۴۰۱ 


ریدایرکت ۴۵۱


ریدایرکت با استفاده از جاوا اسکریپت 


ریدایرکت ۴۱۰ 


ریدایرکت REGEK

 

 

بعد از آشنایی با نام ریدایرکت ها بهتر است تک تک این دایرکت ها را مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم که هر کدام از این ریدایرکت ها چه زمانی به کار می روند و چه تاثیری بر روی سئو سایت ها دارند :

 

ریدایرکت ۳۰۱

 

 

ریدایرکت 301

 

 

این ریدایرکت از نوع ریدایرکت های سمت سرور می باشد. در مواقعی که مدیر وبسایت تصمیم انتقال دائمی یک صفحه از وب سایت را دارد، باید از این نوع دایرکت استفاده نماید. همچنین از این نوع ریدایرکت جهت تغییر دائمی آدرس یک وب سایت به آدرسی جدید می توان استفاده نمود. همچنین این نوع ریدایرکت کاربرد دیگری نیز دارد که خیلی مهم و کاربردی است و آن این است که در برخی مواقع نیاز است که یک وبسایت را با چندین آدرس ثبت کنید، در این مواقع جهت جریمه نشدن توسط گوگل باید از عمل ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نمایید. همچنین در مواقعی که دارای صفحات کاملا مشابه با محتوای تکراری و کپی شده می باشید، نیز لازم است جهت غافلگیر نشدن توسط الگوریتم پاندا از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نمایید. در برخی مواقعی به هر دلیلی تصمیم میگیرید صفحه‌ای از وب سایت تان را حذف نمایید کا در این مواقع کاربران هنگام مراجعه به صفحه حذف شده شما با صفحه خطای ۴۰۴ روبرو خواهند شد، برای جلوگیری از این امر نیز استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ لازم و ضروری خواهد شد. با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ احتمال از دست دادن ترافیک سایتتان با تغییر آدرس قدیمی به آدرس جدید از بین خواهد رفت و همچنین اعتبار آدرس قبلی به آدرس جدید منتقل خواهد شد، در نتیجه با تغییر آدرس رتبه سایتتان از دست نخواهد رفت.


این ریدایرکت در بین انواع ریدایرکت های موجود یکی از پرکاربردترین ریدایرکت ها می باشد و از این ریدایرکت استفاده های زیادی می شود. مزایای که ریدایرکت ۳۰۱ دارد، این است که معمولاً کاربران متوجه انتقال از یک آدرس به آدرس دیگر نمی شوند، مگر اینکه به url صفحه نگاه کنند و تفاوت بین url نوشته شده توسط خود و نمایش داده شده در بالای صفحه را ببینند. چرا که سرعت انتقال این ریدایرکت بسیار بالا می باشد و همچنین بدون اینکه کاربر کاری انجام دهد یا درخواستی داشته باشد به طور خودکار کاربر را از صفحه ای با آدرس قدیمی به صفحه با آدرس جدید منتقل می‌کند. همچنین ریدایرکت برای انتقال سئوی صفحه ای با آدرس قبلی به صفحه‌ای با آدرس جدید، قدرت بسیار بالایی دارد به طوریکه حدود ۹۵ الي ۹۹ درصد از اعتبارات آدرس قبلی به آدرس جدید انتقال پیدا میکند.


نکته‌ای که باید در انجام ریدایرکت ها در نظر بگیرید این است که وقتی صفحه ای با آدرس جدید را برای انتقال کاربران از آدرس قبلی انتخاب می کنید، باید محتوای مرتبط و مشابه و نزدیک به محتوای آدرس قبلی را داشته باشد تا آدرس جدید بتواند رتبه آدرس قبلی را حفظ نماید، ولی اگر از صفحاتی نا مرتبط جهت ریدایرکت کردن صفحه قدیمی به صفحه جدید استفاده نمایید، به دلیل اینکه کاربران با محتوای درخواستی و مورد نیاز خود روبرو نخواهند شد به طور حتم تصمیم به ترک صفحه خواهند گرفت و این یعنی افزایش نرخ پرش و کاهش رتبه سایت. پس ما در زمانی می‌توانیم انتظار حفظ رتبه صفحات را داشته باشیم که ریدایرکت خود را به نحو احسن و به صورت صحیح با محتوای مرتبط انجام دهیم.

 

به طور کلی دو روش برای انواع ریدایرکت وجود دارد که یکی از آنها ریدایرکت درون سایت می باشد و دیگری ریدایرکت به خارج از سایت.

 

برای ریدایرکت درون سایت با ایجاد عمل ریدایرکت در صفحه از سایت، کاربران و موتورهای جستجو را هنگام مراجعه به صفحه مورد نظر به صفحه دیگر از خود وبسایت منتقل می‌کنیم در حالی که در ریدایرکت خارج از سایت با ایجاد ریدایرکت در صفحه، کاربران و موتورهای جستجو مراجعه‌کننده به صفحه مورد نظر را به صفحه ای از دیگر وب سایت انتقال می دهیم.

 

 

چگونه ریدایرکت ۳۰۱ را در صفحات ایجاد کنیم؟

 

اگر بخواهیم یک روش کلی برای انواع ریدایرکت ها بیان کنیم این است که ریدایرکت را در فایل htaccess آپلود نماییم. این روش کلی برای همه‌ی ریدایرکت ها می باشد، همچنین می توان برای صفحه که میخواهیم ریدایرکت ۳۰۱ را ایجاد نماییم، کد ریدایرکت ۳۰۱ را در head آن صفحه جایگذاری نمایم و بدین صورت به ایجاد ریدایرکت ۳۰۱ در آن صفحه اقدام نماییم.


برای اینکه بتوانیم یک صفحه از سایت را به صفحه ای دیگر در همان سایت ریدایرکت ۳۰۱ نماییم و از روش اول یعنی آپلود کد ریدایرکت در فایل استفاده نماییم باید به شیوه زیر آن کد را بنویسیم:

 

Redirect301/URLصفحه قبلی/YRLصفحه جدید

 

 

ولی اگر بخواهیم همان صفحه را به صفحه ای در سایت دیگری ریدایرکت دهیم باید به روش زیر آن کد را ایجاد نماییم:

 

Redirect301/صفحه قبلی https://دامنه جدید .com/صفحه جدید

 

 

نکته قابل ذکر این است که روش اول یعنی ریدایرکت ۳۰۱ از طریق فایل htaccess فقط برای سرور هایی که از نرم افزار Apache استفاده میکنند عملی است. این روش کمی دشوار و زمانبر می باشد چرا که برای ریدایرکت نیاز است که کارهای تکراری انجام شود. بدین صورت که باید از طریق FTP وارد سایت شوید و هر تغییری را که نیاز دارید در فایل های خود انجام دهید و دوباره به آپلود آن روی سرور اقدام نمایید.

 

مزیت مهمی دیگری که این ریدایرکت دارد و ما می توانیم از آن بهره ببریم این است که با استفاده از این ریدایرکت به جای معرفی تک تک url های موجود در یک وب سایت، به موتورهای جستجو، می توانیم همه آنها را جمع آوری نماییم و به عنوان یک صفحه به موتور جستجو معرفی نماییم، تا بتوانیم اعتبار و رتبه صفحه معرفی شده را افزایش دهیم و از این طریق می توانیم به سئوی وبسایتمان کمک نماییم. این روش یکی از روش های سئوی تکنیکال می باشد که به راحتی و بدون زحمت خاصی می‌توانیم با ریدایرکت ۳۰۱ به این عمل اقدام نماییم.

 

 

انواع اقسام ریدایرکت ۳۰۱ وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

 

ریدایرکت ۳۰۱ تک فایل 


ریدایرکت کردن یک دامنه قدیمی به یک دامنه جدید


استفاده از نسخه www داردامنه وب سایت 


استفاده از نسخه بدون www دار دامنه وب سایت 


ریدایرکت فایل های سرور با پسوند خاص


ریدایرکت ۳۰۱ از طریق php


ریدایرکت ۳۰۱ از طریق asp

 

برای اعمال ریدایرکت ۳۰۱ می توان از انواع افزونه های سیستم های مدیریت محتوا استفاده کرد تا به راحتی توانست به ایجاد یک ریدایرکت اقدام نمود.

 

 

استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ در چه مواقعی ضرورت پیدا می‌کند؟

 

* در مواقعی که نیاز است به هر دلیلی (که اکثراً بهینه‌سازی دلیل آن میباشد) url اصلی خودتان را تغییر مسیر دهید که در این زمان می توانید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نمایید.


* در زمانی که نیاز دارید به طور اساسی محتوای یک صفحه وب سایت را تغییر دهید و بدین منظور به ایجاد صفحه‌ای با آدرس جدید اقدام میکنید و محتواهای جدید را در صفحه اصلی قرار می دهید. حتی می توانید در زمان تغییر در قالب های وب سایت نیز با اعمال قالب های جدید در صفحاتی جدید با آدرس جدید با ریدایرکت ۳۰۱ کاربران و موتورهای جستجو را به صفحه جدید خود انتقال دهید.


* زمانی که در وبسایت خود صفحاتی دارید که محتوای مشابه دارند و یا دارای کلمات کلیدی یکسانی هستند و یا به هر دلیل دیگری نیاز دارید که این صفحات را با هم ترکیب نمایید و اعتبار همه آنها را به صفحه ریدایرکت شده انتقال دهید، در این صورت می توانید از ریدایرکت ۳۰۱ بدین منظور استفاده نمایید.


* زمانی که نیاز دارید url وبسایت خود را به یک url جدید انتقال دهید (این خواسته می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود) مثلاً زمانی که می‌بینید url شما به url سایت دیگری بسیار نزدیک می باشد و آن سایت نیز قدرت بالایی دارد و کاربران شما به احتمال زیاد ممکن است به جای ورود به url شما به url سایت رقیب وارد شوند و بدین وسیله ترافیک سایت خود را از دست دهید، بنابراین تصمیم می‌گیرید که url خود را به url جدید تغییر مسیر دهید. در این صورت می توانید از ریدایرکت ۳۰۱ بدین منظور استفاده نمایید و اعتبار و رتبه url قدیمی خود را به url جدید وب سایتتان انتقال یابد.


* برخی مواقع به دلایلی میخواهی صفحاتی از وبسایتتان را حذف نمایید. در این صورت به جهت عدم روبرو شدن کاربران و موتورهای جستجو با صفحه خطای ۴۰۴ نیز باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نمایید و مراجعه کنندگان را به صفحه مرتبط با صفحه حذف شده انتقال دهید.

 

 

ارتباط ریدایرکت ۳۰۱ و سئو

 

همانطور که بیان شد به دلایل مختلف و به روش‌های مختلف ریدایرکت ۳۰۱ برای انواع صفحات وب سایت ها قابل اعمال می باشد و از آنجایی که وقتی وب سایتی با صفحه جدیدی را ایجاد می کنید در واقع می خواهید از نو شروع به قدم نهادن در دنیای رقابت فضای مجازی نمایید (در واقع وب سایت ها و صفحات جدید در ابتدای کار دارای ترافیک و اعتبار بالای نخواهند بود و بنابراین رتبه بالایی نیز در صفحه نتایج موتورهای جستجو نخواهند داشت) این کار برای افرادی که تازه به ایجاد وب سایت خود اقدام نموده‌اند امری اجتناب ناپذیر می باشد و باید با روش‌هایی بتوانند رتبه و اعتبار وب سایت و صفحات خود را افزایش دهند، ولی وقتی وبسایتی سالهاست در فضای مجازی فعالیت دارد و برای خود اعتبار و محبوبیت کسب کرده است، انصاف نیست که با یک تغییر آدرس که گاهی به اجبار و گاهی به دلخواه انجام می گیرد رتبه و اعتبار خود را از دست بدهند. ریدایرکت کردن به کمک این وبسایت‌ها آمده است تا بتوانند با همه محتوا و اعتبار و رتبه خود امکان کوچ کردن به آدرس جدید را داشته باشند. بنابراین با ریدایرکت ۳۰۱ امکان حفظ محتوا و رتبه و اعتبار سایت ها در صفحات جدید وجود خواهد داشت.


با ریدایرکت ۳۰۱ به موتورهای جستجو اعلام می‌شود که این ریدایرکت، ریدایرکتی دائمی می باشد و هیچ قصدی جهت برگشتن به آدرس قبلی وجود ندارد. اگر قصد این را دارید که بعد از مدت زمان کوتاهی به مسیر قبلی خود بازگردید، به هیچ وجه از این نوع ریدایرکت استفاده نکنید، چرا که برگشت به مسیر قبلی خیلی سخت و زمانبر خواهد بود و شاید ماه ها در انتظار این باشید که آدرس اصلی شما دوباره توسط موتورهای جستجو ایندکس شود. برای تغییر آدرس موقتی ریدایرکت های مخصوصی وجود دارد که در بخش بعدی مقاله به معرفی آن را ریدایرکت ها خواهیم پرداخت.


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: