جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

مرورگر چیست و هر آنچه که بهتر است در مورد مرورگرها بدانید بخش 1

مرورگر چیست و هر آنچه که بهتر است در مورد مرورگرها بدانید بخش 1

 257    0

در این مقاله در مورد انواع موتورهای جستجوگر مفسر Webkit و Gecko و Presto وTrident و Bink بحث و بررسی بعمل خواهد آمد.

 

 

مرورگر چیست و هر آنچه که بهتر است در مورد مرورگرها بدانید :

 

 

اگر کسی بخواهد در زمینه سئو سایت فعالیت نماید اول باید با مرورگر ها و معماری آن ها آشنا شود، تا بتواند در کار خود موفقیت لازم را به دست آورد.


مرورگر در واقع پل ارتباطی بین شما و محتوای موجود در دنیای تحت وب می باشد. مرورگرها به صورت نرم‌افزارهایی می باشند که شرکت های ایجادکننده نرم‌افزار برای ارتباط و ایجاد ابزاری برای افراد، جهت جستجو در اینترنت ایجاد کرده‌اند.


برخی از این نرم افزار ها توانسته اند به جایگاه های بسیار بالایی در بین افراد دنیا برسند.


می توان از معروفترین آنها به نام کروم گوگل اشاره داشت.


۱۰۰ درصد افرادی که بااینترنت آشنایی دارند حتما با گوگل هم آشنایی دارند. البته فقط گوگل نیست که بین کاربران اینترنت معروف و نام آشنا شده است بلکه بسیاری از مرورگرها هستند که توانستند توانایی خود را به افراد ثابت نمایند. که در ادامه به معرفی و بحث در مورد آنها خواهیم پرداخت.


همانطور که هر نرم افزار، هر وسیله و یا هر برنامه‌ای برای خود مزایا و معایب خاصی دارند، مرورگرها هم برای خود مزایا و معایبی دارند و آن مرورگری توانسته است به جایگاه بالاتری برسد، که مزایای آن از معایبش بیشتر باشد.


با مرورگر ها می توان به شکل ساده هر نوع محتوایی را از اینترنت دریافت نمود. حال فرقی نمی‌کند که این محتوا، محتوای متنی، عکس، ویدیو، صفحه html و یا صفحات وب باشد و یا هر نوع محتوای دیگر.


این محتوا می تواند از هر جای دنیا برای شما به نمایش گذاشته شود، پس می توان با یک مرورگر از دانش دنیا استفاده نمود و این محتوا فقط محدود به شهر یا کشوری که در آن ساکن هستید، نمی باشد.


مرورگرها به وسیله ارتباط با وب سرور ها می توانند اطلاعات را دریافت و برای کاربران به نمایش گذارند. در این میان وب سرورها به عنوان نقش اصلی این ارتباطات، ایفای نقش میکند.


برای همه مرورگرهای یک سری قوانین و استانداردهای تعریف شده است که باید از آن استانداردها پیروی کنند. این استانداردها به نام استاندارد های وب  می باشد.


نحوه کار مرورگرها بدین صورت می باشد که از شما اطلاعات مورد درخواست شما یا آدرس های اینترنتی وارد شده شما را دریافت می کنند و آنها را به سمت سرورهای می فرستد، و سرور ها پاسخ مرور گر ها را برایشان ارسال می‌کنند و مرورگرها هم آنها را برای شما به نمایش می‌گذارن.
این یک توضیح ساده در مورد نحوه کار مرورگر ها می باشد.


با وجود استانداردهای وب هنوز هم مرورگر ها نتوانستند با هم به یکنواختی خاصی برسد و همه آن در تفسیر کدهای html و تبدیل آنها برای نمایش در صفحه نمایش کاربران، به شکل واحد کار کنند.


این مورد باعث شده است که وقتی یک صفحه وب را در انواع مرورگرها باز میکنیم، آن صفحه وب را به شکل های مختلف ببینیم.


این مشکل به یک مشکل اساسی، برای آن که در زمینه طراحی سایت مشغول به کار می باشند، تبدیل شده است،چراکه باید سایت های خود را طوری طراحی کنند که با همه مرورگر ها سازگار باشد وگرنه همه افراد نخواهند توانست از آن سایت ها استفاده کنند. افراد هر کدام برای خود مرورگر های متفاوتی را جهت کار در اینترنت انتخاب می نمایند، برای اینکه سایتی در همه این مرورگر ها به نمایش درآید باید بتواند باهمه آنها سازگار شود.


درست است که رعایت استانداردهای وب این مشکل را کمی کمرنگ تر از قبل کرده است، ولی هنوز هم اساس این مشکل پابرجا می باشد.

 

 

موتور مرورگر

 

 

اگر بخواهیم اجزای یک مرورگر رابیشتر بشناسیم باید بگوییم که مرورگر ها از ۷ قسمت مختلف تشکیل شده اند، که شما با رابط کاربری آن بیشتر از همه آنها در ارتباط می باشید :

 


۱) رابط کاربری


۲) موتور مرورگرها


۳) موتور مفصل یا رندر


۴) شبکه سازی


۵) رابط کاربری پس زمینه


۶) مفسر جاوا اسکریپت


۷) ذخیره سازی داده ها

 

 

رابط کاربری یا همان  ( User interface ) :

 

به آن محیطی گفته می‌شود که روزانه شما در هنگام جستجو در اینترنت با آن روبرو هستید.در واقع ارتباط شما با این قسمت از مرورگر بسیار نزدیک می باشد. این محیط شامل آدرس بار، دکمه Home، دکمهBookmarks،  دکمه Reload current page، دکمه بازگشت به صفحه قبل و غیره می باشد.

 

 

موتور مرورگر ها یا همان ( Browser Engine ) :

 

اگر بخواهیم تعریف کوتاهی از این موتور مرورگر داشته باشیم، می توانیم بگوییم که دو قسمت مختلف مرورگر، به نام های رابط کاربری و موتور مفسر(که به شرح آن نیز خواهیم پرداخت ) را به هم وصل می کند. در واقع کاربران از قسمت رابط کاربری درخواست هایی را از مرورگر می کنند که موتور مرورگر این درخواست های متفاوت را به سمت موتور مفسر راهنمایی می‌کند و از آن می خواهد در مورد این درخواست‌ها، تفسیرها و کنترل‌های لازم را انجام دهد.

 

 

موتور مفسر یا همان ( Rendering Engine ) :

 

این موتور به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای مرورگر ها می باشد. همانطور که از نام این موتور می توان دریافت این موتور وظیفه تفسیر درخواست های کاربران را بر عهده دارد و می‌تواند انواع منابع وب درخواستی را به کاربران در صفحه رابط کاربری به نمایش گذارد. اگر بدون افزونه ها از این مرورگر ها استفاده شود، این مرورگر ها به طور پیش فرض می توانند اسناد XTML,XML و تصاویر را تجزیه و تحلیل نمایند.ولی در صورت استفاده از افزونه ها این توانایی ها افزایش پیدا می‌کند و اسناد بیشتری با انواع متفاوت‌تری را می توانند تجزیه و تحلیل نمایند.مانند داده‌های pdf، فلش،صوت و غیره

 

 

 

 

انواع موتورهای جستجوگر

 

انواع موتورهای مفسر وجود دارد که برای هرکدام از مرورگرها یکی از آنها انتخاب شده و استفاده می شود‌ در ادامه مقاله می خواهیم برخی از آنها را به شما معرفی نماییم :

 


1. Webkit


2. Gecko


3. Presto


4. Trident


5. Bink

 

 

موتور مفسر  ( Webkit ) :

 

این موتور مفسر در مرورگر های کروم گوگل، سافاری اپل و نسخه ۳ فلوک استفاده شده است‌از این موتور مفصل در مرورگر گوشی های S60 نوکیا نیز استفاده شده است.


این موتور مرورگر یکی از معروف ترین موتورهای مرورگر می باشد و توانسته قدرت خود را به کاربران خود ثابت نماید. این موتور از نوع موتورهای مفسر متن باز میباشد.

 

 

موتور مفسر ( Gecko ) :

 

این موتور مفسر نیز متن باز می باشد و در مرورگر هایی مثل فایرفاکس و دیگر مرورگر های موزیلا مانند تاندربرد استفاده شده است. رایگان بودن آن نیز یک مزیت دیگر این موتور مفسر میباشد.


زبان این موتور C++می باشد.


از این موتور مفصل، مرورگر تصاویر گوگل نیز استفاده می کند. نام این مرورگر پیکاسا می باشد.

 

 

موتور مفسر ( Presto ) :

 

این موتور مفصل در نسخه های قدیمی مرورگر opera استفاده شده است.


در نسخه های قدیمی اپرا، این موتور مفسر چه در نسخه های PC و چه در نسخه های موبایلی استفاده شده است.


این موتور مفسر نیز برای خود کاربران زیادی را جذب نموده است، چرا که از قدرت کافی در ایفای نقش خود برخوردار می باشد.

 

 

موتور مفسر ( Trindent ) :

 

این موتور مفسر متن باز نمی باشد.


از آن در مرورگر های مایکروسافت استفاده می شود. این موتور توانسته است خود را با استانداردهای وب سازگار نماید که این مورد توانسته است آن را به یک موتور مفسر قوی تبدیل نماید.


این موتور مفسر، هم در نسخه Pc و هم در نسخه موبایلی اینترنت اکسپلورر استفاده شده است. از این موتور مفسر، بسیاری از نرم افزار های معروف برای نمایش صفحات html خود استفاده می کنند که این نشان از قوی بودن این موتور مفسر می باشد.

 


نمونه هایی از استفاده کننده گان این موتور مفسر عبارتند از:

 


 ویندوز مدیا پلیر، مایکروسافت out look و انواع نرم افزار ها مانند ویژوال استودیو.

 

 

موتور مفسر ( Blink ) :

 

این موتور مفسر برای مرورگر هایی مثل کروم و اپرا استفاده می‌شود.


 جدیدا گوگل نیز اعلام کرده است که به جای استفاده از موتور مفسر Webkit میخواهد از موتور مفسر Blink استفاده نماید.


دلیل این تغییر، می‌تواند به خاطر پیچیدگی کمتر این موتور مفسر در بارگذاری صفحات نسبت به موتور مفسر Webkit باشد.


همچنین موتور مفسر Blink می تواند این بارگذاری را در یک  فرایند کوتاهتری نسبت به Webkit انجام دهد. وهمچنین Blink با داشتن ویژگی های بسیاری توانسته است، رتبه های بالاتری نسبت به Webkit به دست آورد تاجایی که توانست گوگل را به سمت خود جذب نماید و خود را جایگزین Webkit در مرورگر گوگل نماید.

 

 

شبکه سازی یا همان ( Networking ) :

 

 

این قسمت وظیفه بازیابی url ها را دارد.


این قسمت به عنوان اصلی‌ترین بخش‌های یک مرورگر به حساب می‌آید. در واقع می‌توان گفت با حذف این قسمت، مرورگر ها نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند. این بخش به دریافت منابع می پردازد و می‌تواند به کنترل انواع ارتباطات و امنیت اینترنتی بپردازد و امنیت را برای مرورگر ها تامین نماید.
این بخش می‌تواند با دریافت تصاویر و انواع المان ها از سرورها، صفحات وب را تشکیل دهند.

 

 

رابط کاربری پس زمینه یا همان ( Ul Backend ) :

 

این بخش می‌تواند به تجزیه و تحلیل بک اند رابط کاربری اقدام نماید. با استفاده از این بخش است که می‌توان به ترسیم ویجت های اساسی مانند کمبو باکس ها و غیره پرداخت.


همچنین این بخش، نمایش انواع بخش ها، فونت هاو غیره را نیز شامل می شود.


این بخش مربوط به رابط عمومی می باشد و مبتنی بر پلتفرم نمی باشد.

 

 

مفسر جاوا اسکریپت یا همان ( JavaScript Interpreter ) :

 

این بخش مربوط به تجزیه و تحلیل و اجرای کدهای جاوا اسکریپت میباشد. مرورگرها مفهوم اسناد جاوا اسکریپت را نمی‌فهمند و برای درک و فهم این اسناد باید از این بخش کمک بگیرند. در واقع این بخش به عنوان یک مترجم برای مرورگر ها کار می کند. بعد از ترجمه این کدهای جاوا اسکریپت، نتایج به موتور مفسر ارسال میشود.

 

 

ذخیره سازی داده ها یا همان ( Data Persistence/Storage ) :

 

از نام این بخش هم پیدا است که این بخش وظیفه ذخیره سازی داده های ضروری را برعهده دارد. این ذخیره سازی می تواند به صورت ذخیره سازی محلی باشد.

 


داده‌هایی که به صورت یک پایگاه داده بر روی کامپیوتر میزبان مرورگر، ذخیره سازی می شوند برای نمونه عبارتند از:


کش، حافظه پنهان، بوک مارک ها، کوکی ها و غیره

 

 

انواع مکانیزم های ذخیره سازی که انواع مرورگرها از آن پشتیبانی می کنند عبارتند از:

 


Local storage


Indexed DB


WebSQL


File System

 

در بالا اشاره ای کوتاه و مختصر در باره اجزای تشکیل دهنده مرورگرها داشتیم.البته که برای درک کافی در مورد هر یک از این بخش‌ها باید مطالعه کامل داشته باشید و ما فقط به صورت مختصر آنها را برای شما معرفی نمودیم.

 


در این قسمت می خواهیم به تاریخچه مرورگر ها بپردازیم و در بخش بعدی نیز انواع مرورگر ها را به شما معرفی خواهیم کرد و در مورد آنها توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

 

 

تاریخچه مرورگرها

 

اولین مرورگر در سال ۱۹۹۰ به بازار عرضه شد که نام آن word wide web بود که در ادامه مسیر تغییر نام داد و خود را با نام Nexus برای کاربران شناخته کرد. این مرورگر توسط خالق اینترنت ساخته و به بازار عرضه شد.


در سال۱۹۹۳ مرورگر NCSA Mosaic بود که دارای رابط کاربری گرافیکی بود و توانست به صورت گسترده در بین کاربران استفاده شود. این مرورگر از خلاقیت و نوآوری بالایی برخوردار بود و بعدها این مرورگر به نام Net Scape تغییر نام داد. این مرورگر توانست کاربران را با ارتباط اینترنتی در سراسر جهان رو به رو نماید و این یک خلاقیت بسیار بزرگی بود که به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت و افراد برای استفاده از آن علاقه زیادی نشان دادند.


می‌توان این مرورگر را به عنوان اولین مرورگر گرافیکی معرفی نمود.


در سال ۱۹۹۴ مرورگر قوی تری با نام Net Scape Navigator وارد بازار شد. این مرورگر به قدری در بین مردم، محبوبیت داشت که توانست ۹۰ درصد از کل بازار را به خود اختصاص دهد.


تولید کننده این مرورگرها فردی به نام مارک اندرسن بود.


در سال ۱۹۹۵ اینترنت اکسپلورر (IE) با آمدن خود به بازار، بازار انحصاری را به یک بازار رقابتی تبدیل نمود،  و خود توانست یک رقیب قدرتمند مرورگرهای قبلی باشد.


اینترنت اکسپلورر توسط شرکت مایکروسافت وارد بازار مرورگرها شد و به خاطر اینکه ویندوز به صورت اجباری کاربران را با اینترنت اکسپلورر آشنا می کرد توانست شهرت زیادی را بدست آورد.


در واقع وقتی کاربران ویندوز را در سیستم های خود نصب می‌کردند، اینترنت اکسپلورر هم به صورت پیش فرض در سیستم های آن ها نصب می شد.


به خاطر قدرت این مرورگر و همچنین به خاطر اجباری بودن نصب هنگام نصب ویندوز بود که این مرورگر با استقبال بزرگی مواجه شد. به طوری که توانست ۹۵ درصد بازار مرورگرها را به خود اختصاص دهد.


سال ۱۹۹۵ به عنوان سال جنگ مرورگرها شناخته شده است.


در سال ۱۹۹۶ بود که opera پا به دنیای مرورگرها گذاشت.


در سال ۲۰۰۲، Mozilla به وجود آمد و به مردم عرضه شد. این مرورگر معمولاً برای سیستم عامل های غیر ویندوزی استفاده می شد.


در سال ۲۰۰۳ از فایرفاکس رونمایی شد و همچنین در این سال بود که اپل، نسخه سافاری را معرفی نمود.


در سال ۲۰۰۸ بود که کروم شرکت گوگل وارد بازار شد.


اگر بخواهیم مرورگرهای شرکت کننده در جنگ امروزی را معرفی نماییم، باید بگوییم امروزه این جنگ بین اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس، کروم و اپرا می باشد. در این بین نقش اپرا کمی کمرنگ تر می باشد.


در واقع می توان گفت کاربران در سراسر دنیا برای گشت و گذار در اینترنت و رسیدن به اهداف خود یکی از این مرورگر های را برای خور انتخاب می‌کنند.درصد استفاده از هریک از این مرورگر ها بسیار به هم نزدیک می باشد ولی مرورگر اپرا درصد کمتری را به خود اختصاص داده است.همه این مرورگرها به عنوان رقیب هم، در فضای اینترنت استفاده می شوند حال کدام یک خواهد توانست برتری های بیشتری را به خود اختصاص دهد و خود را در بین کاربران محبوب تر نماید و درصد استفاده از خود را بالاتر ببرد و خود را برنده این جنگ نماید، فعلا کسی نمی‌داند.


البته ناگفته نماند که دیگر مرورگر هایی نیز هستند که کاربران از آن ها استفاده می کنند و فقط درصد این مرورگرهای نامبرده بالاتر می باشد.

 

بعد از مطالعه ی این قسمت مرورگر چیست و هر آنچه که باید در مورد آن بدانیم بخش 2 را مطالعه بفرمایید :


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: