جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

سایت چند زبانه چیست؟طراحی آن به چند روش امکان پذیر است؟

سایت چند زبانه چیست؟طراحی آن به چند روش امکان پذیر است؟

 205    0

آموزش سایت چند زبانه و مواردی که در طراحی سایت چند زبانه باید به آن ها توجه کرد و مزایا و معایب طراحی سایت چند زبانه

 

سایت چند زبانه

 

سایت چند زبانه به وبسایتی گفته می شود که محتوای آن قابل خواندن و نمایش دادن به چند زبان مختلف باشد .

در برخی مواقع افراد به سایت هایی نیاز دارند که بتوانند محتوای سایت را بر کاربرانی که زبان فارسی نمی دانند نیز قابل فهم کنند

 

برای اینکه چنین سایتی را طراحی کرد باید سراغ طراحی سایتهای به صورت چندزبانه رفت. همانطور که می دانید زبان فارسی و مشابه آن مثل عربی از راست به چپ نوشته می شود که برای این چنین زبان هایی باید لایه ظاهری وب سایت را به صورتRight to Left طراحی کرد ولی برای زبان‌های لاتین مثل انگلیسی که از چپ به راست نوشته می شود باید لایه ظاهری وب سایت را به صورت Left to Right طراحی کرد به چنین سایتهایی ،سایتهای چند زبانه یا Multi Language Website گفته می شود.

 

در چه مواقعی به این سایت های چند زبان نیاز است؟

 

 از آنجایی که اینترنت و کسب و کار اینترنتی باعث شده است که فعالیت‌های ما از محدوده کشورمان خارج شود و در مواقعی کسب و کار اینترنتی بین المللی داشته باشیم پس در چنین مواقعی نیاز ما به سایت های چند زبانه نیز به وجود خواهد آمد.

 

سایت چند زبانه

 

بهتر است در طراحی سایت به این موارد توجه کرد:

 

۱)اول از همه باید هدفی را که برای طراحی سایت چند زبانه داریم مشخص کنیم.

 

برای طراحی چنین سایتی باید مشخص شود که برای چه اهدافی است که ما می خواهید چنین سایتی را که دارای هزینه اضافی برای ما است را راه اندازی کنیم مثلا آیا ما می خواهیم در بازار جهانی به کسب و کار بپردازیم برای اینکه به کسب و کار جهانی بپردازیم ؟ برای اینکه به کسب و کار جهانی بپردازیم باید توان این را داشته باشیم که برند سازی کنیم، بتوانیم تولید محتوایی که برای کاربران خارجی جالب و مفید باشد را ایجاد کنیم، بتوانیم سایت خود را خلاقانه طراحی کنیم و غیره . بهتر است در اول کار مشخص کنیم که میخواهیم سایت ما به چند زبان طراحی شود چرا که با اضافه کردن هر زبان، هزینه هایی را باید با متحمل شویم.


۲)روش راه اندازی وب سایت چند زبانه خود را تعیین کنیم.

 

طراحی چنین سایتی به دو روش امکان پذیر است که هرکدام برای خود مزایا و معایبی دارند


۱)استفاده از رویکرد دامنه اصلی و زیر مجموعه ها(subdomain)


۲)استفاده از دامنه های جداگانه


از بین این دو روش،روش اول روش بهتری می باشد.

در روش subdomain

اولا شما میتوانید برای هر زبانی که برای سایت خود انتخاب می کنید (برای تک تک زبان ها ) یک سایت جداگانه در یکsubdomain جداگانه ومتناسب با هر زبان طراحی کنید.

دوما با این روش هم می توانید برای زبان های مختلف، قالب ها و ساختارهای متفاوت طراحی کرد و هم می‌توان از یک قالب و ساختاری یکسان برای همه زبان های انتخابی برای سایت استفاده کرد.


۳) باید سیستم مدیریت محتوای را که می خواهید برای طراحی سایت خود استفاده کنید را مشخص کنید

برای مدیریت وب سایت چند زبانه خود باید سیستم مدیریت محتوا (cms)مناسب را برای خود انتخاب کنید .


برای مدیریت وب سایت انواع سیستم های مدیریت محتوا وجود دارد که برخی از آنها به صورت پیش فرض دارای گزینه ی طراحی سیستم چند زبان می باشد مثل سیستم مدیریت محتوای جوملا ( joomla) و در برخی از آنها نیاز به نصب پلاگین می باشد تا بتوان به طراحی سایت چند زبانه پرداخت مثل وردپرس.
نمونه پلاگین هایی که برای این کار بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب می شود تا بتوان با آن سایت چندزبانه طراحی کرد و محتوای سایت را ترجمه کرد،polyiang،WPML،Weglot میباشد.


۴) باید برای ترجمه محتوای سایت مترجم های حرفه ای و کاربلد استخدام کرد .


با وجود اینکه پلاگین ها و نرم افزار های آنلاین وجود دارد که به ترجمه محتوای سایت شما می پردازد ولی همانطور که میدانید با اینکه این نرم افزارها به ترجمه یکجاو سریع محتوا می پردازد ولی از دقت کافی برخوردار نمی باشد و همه متن ها را کلمه به کلمه ترجمه می‌کند و به احتمال زیاد برای بیشتر کاربران قابل فهم و درک نباشد، بنابراین برای اینکه وب سایت شما برای کاربران مفید واقع شود باید از مترجم های حرفه ای برای این کار استفاده کرد.


۵) برای اینکه کاربران بتوانند برای تبدیل سایت به زبان خود دچار مشکل نشوند باید منوی انتخاب زبان را در سایت خود قرار داد.


 برای راحتی کاربران باید منوی انتخاب زبان را در سایت و در یک مکانی از سایت قرار داد که قابل نمایش برای کاربران باشد. برخی از افراد به وب سایت خود را طوری طراحی می کنند که با استفاده از لوکیشن کاربران ،زبان سایت به صورت خودکار تغییر می یابد که معمولاً این نوع طراحی زیاد مورد علاقه کاربران نمی باشد و ترجیح می دهند خود زبان سایت را انتخاب کنند،برای اینکه ممکن است فردی در یک مکانی باشد که به زبان آن مکان آشنایی نداشته باشد. اگر حتی سایت خود را به آن صورت طراحی کردید که به طور خودکار با توجه به لوکیشن کاربران زبان سایت تغییر یابد، باید یک منوی انتخاب زبان هم در سایت و در دسترس کاربران قرار بگیرد که خود زبان خود را بتوانند انتخاب کنند.


۶)باید سایت را با توجه به زبان های انتخابی خود بهینه کنید.


در هرجایی از دنیا افراد دنبال کلید واژه های متفاوتی برای یک بحث مشابه می باشند. بنابراین برای هر زبان باید کلید واژه های متفاوتی توسط مترجمان تعیین شود.


۷) باید سایت را نسبت به زبان های مورد نظر بومی سازی کرد
یعنی باید برای هر منطقه و کشوری که سایت را برای آن مکان طراحی می کنید، اطلاعات مربوط به همان مکان را در صفحه های وب سایت جایگذاری کرد.
 مثلا در سایت های فروشگاهی باید قیمت های محصولات یا تاریخ تولید و انقضای محصولات نسبت به مکان مربوطه تغییر یابد و متناسب با همان مکان نوشته شود.


۸) باید سایتی طراحی کرد که محتوای سایت برای همه زبان های انتخابی خوانا و مناسب باشد.


در انتخاب فونت محتوا برای هر زبان بسیار دقت کنید و فونت مناسب با هر زبان را انتخاب کنید تا محتوای سایت خوانا باشد. برای هر زبان فقط از چندین فونت می توان استفاده کرد که محتوای سایت خوانا باشد  و نمی‌توان برای همه زبان ها از یک فونت یگانه استفاده کرد.

 


مزایای طراحی سایت چند زبانه چیست؟

 

سایت

 


۱) با طراحی چنین سایتی کاربران محتوای سایت را متناسب با زبان درخواستی خود دریافت می‌کنند که این مورد به بهبود ارتباط بین کاربر و سایت کمک خواهد کرد.


۲) با طراحی سایت چند زبانه ممکن است که در تمام دنیا مشتریانی را برای خود جذب کنید. چون که با چنین سایتی تمام افرادی که سایت شما به زبان‌های آنها می‌تواند ترجمه شود می توانند از سایت شما بهره ببرند و در صورت اینکه سایت شما  فروشگاهی باشد امکان دارد این افراد از سایت شما خرید هم بکنند و با خرید بیشتر سود شما نیز افزایش خواهد یافت.


۳) در صورتی که سایت شما دارای محتوای خوب و مفیدی باشد بازدید سایت شما افزایش خواهد یافت که این یعنی رتبه گیری در موتورهای جستجو و نتیجه رتبه گیری هم می تواند این باشد که سایت های کوچکتر تبلیغات خود را به سایت شما بسپارند و این یعنی افزایش درآمد.

 


 نکات مهم و کلیدی در طراحی سایت چند زبانه

 


۱) حتما به این نکته توجه کنید که  زبان هایی را برای ساخت خود انتخاب کنید که مورد نیاز شما است و می‌خواهید  سایتتان را برای کاربرانی که با زبان های انتخابی شما آشنا هستند به نمایش بگذارید .چون اضافه کردن زبان های اضافه تر از نیاز شما هزینه های اضافه تری همچون استخدام مترجم آن زبان را برای شما به دنبال خواهد داشت.


۲) سرعت سایت خود را افزایش دهید تا کاربران به خاطر کم بودن سرعت لود سایت شما سایت تان را ترک نکنند.


۳) حتما سایت خود را ریسپانسیو کنید تا کاربران بتوانند از هر دستگاهی که در دسترس دارند بتوانند از سایت شما بهره ببرند.


۴)برای هر زبان از نشانه های مناسب استفاده کنید چون هر نشانه در همه زبانها معنای مشابه ندارد و ممکن است در یک زبان از نشانه ای استفاده کنید که کاربران دیگر زبان از آن نشانه معنای خوبی دریافت نکنند و این باعث می‌شود از سایت شما خوششان نیاید.


۵)تنظیماتی را در سایت خود اعمال نمایید که تاریخ و ساعت سایت را مطابق با هر منطقه تغییر دهد


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: