جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

گوگل آنالیتیکس و پارامتر های مربوط به آن و آنالیز ورودی های آن

گوگل آنالیتیکس و پارامتر های مربوط به آن و آنالیز ورودی های آن

 155    0

در این بخش به گوگل آنالیتیکس و برخی از اصطلاحات مهم در آن و برخی پارامتر های مربوط به آن می پردازیم.

گوگل آنالیتیکس چیست؟


یکی دیگر از ابزارهای شرکت گوگل ،گوگل آنالیتیکس می باشد که وظیفه تحلیل و آنالیز سایت را بر عهده دارد این ابزار به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد. گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز بعد از آنالیز سایت مورد نظر اطلاعات مهم و کامل درباره سایت به ما میدهد .

 

برخی از این اطلاعات گوگل آنالیتیکس عبارتند از:

*آنالیز ورودی‌ها

*مدت زمانی که کاربران در سایت می گذرانند

*کاربران وارد شده به سایت مورد نظر

*از چه مسیری از سایت خارج می شوند

*درصد تک بازدید ها از سایت

*مسیر و نحوه ورود کاربران

*نام دستگاهی که کاربران با استفاده از آن ها از سایت شما دیدن می‌کنند

*می توانید با این ابزار وبلاگ و شبکه های اجتماعی خود را نیز در نظر داشته باشید

*ارزیابی مناسب بودن محتویات سایت برای کاربران

 


اطلاعات فوق همچنین دیگر گزارشاتی که ما از طریق گوگل آنالیتیکس به دست می آوریم بسیار سودمند و مفید هستند  و ما بااین اطلاعات میتوانیم سایت خود را سئو کنیم و با رفع ایرادات و مشکلات سایت،سایتمان را به رتبه های بالاتر برسانیم.گوگل آنالیتیکس به خاطر قابلیت و گزارشاتی که به ما ارائه می دهد و از همه مهمتر به خاطر اینکه با بقیه ابزارهای گوگل سازگار است به یک ابزار کامل و محبوب تبدیل شده است و  مورد استفاده خیلی از افراد قرار گرفته استاین ابزار قابلیت ترکیب با انواع ابزارهای گوگل مانند گوگل ادز، یوتیوب و تگ منیجر را دارد. همچنین می توان این ابزار را علاوه بر برنامه های کامپیوتری بر روی برنامه های گوشی های اندروید و ios نیز نصب کرد و از قابلیت‌های این ابزار بهره برد.

 

در ادامه به آشنایی با برخی از پارامترهای مربوط به گوگل آنالیتیکس می پردازیم.

 

گوگل آنالیتیکس

 

۱.حساب کاربری Account:

برای اینکه با گوگل آنالیتیکس کار کنید در اولین مرحله باید یک اکانت داشته باشید و آن را به گوگل آنالیتیکس تعریف کنید .برای هر اکانت می توان چند کاربر را تعریف کرد تا همه آنها به این امکان دسترسی داشته باشند.

 

۲. Property :

برای کار با گوگل آنالیتیکس  باید یک property به آنالیتیکس متصل کنید. برای اینکه این ابزار شروع به ردیابی سایت و اپلیکیشن تعریف شده توسط شما بکند بعد از ثبت سایت یا اپلیکیشن گوگل آنالیتیکس یک کد جاوااسکیپت به شما میدهد که شما باید آن را در سایت یا اپلیکیشن درهدرسایت اپلیکیشن خود قرار دهید تا گوگل شروع به ردیابی آنها بکند و گزارش خود را در اختیار شما قرار دهد.

 

۳. اصطلاح View: 

یکی دیگر از مراحل در گوگل آنالیتیکس لایه View می باشد در این قسمت اطلاعات گزارشات آماده شده توسط این ابزار به صورت منظم و دسته بندی شده در اختیار شما قرار می گیرد در این قسمت می توانیم روی داده ها فیلترقرار دهیم که بتوانیم همانگونه که نیاز داریم گزارشات را دریافت کنیم.

 

۴.اصلاح Acquisition(اکتساب یا جذب ترافیک):

 به وسیله گزارشات این بخش ما ازطریقه ورود کاربران به وب‌سایت اطلاع می یابیم و گزارشاتی که این بخش به ما ارائه می‌دهند شامل منبع، دسته بندی کلی و سایر ابعاد ورودی کاربران می باشد.

 

۵.کاربران فعال یا Activeusers: 

این بخش نشان دهنده تعداد نفرات حاضر در وب سایت می باشد

 

۶. صفحات فعال یاActive pages :


 نشان دهنده تعداد صفحات فعال در وب‌سایت می‌باشد (صفحاتی  که در آن لحظه توسط کاربران مطالعه می شود) این گزارش در بخش Real Time نمایش داده میشود

 

ورودهای یا Enterances:


نقاط ورود کاربران به صفحات سایت را گزارش می‌کند وقتی که تعداد صفحات سایتمان از یک صفحه بیشتر باشد پس نقاط ورودی زیادی هم برای ورود به سایتمان وجود دارد.Enterances این ورودی های جداگانه را به ثبت می‌رساند و گزارش می دهد.میانگین مدت زمان نشست یا  Avarege session Duration: گزارش میانگین مدت زمانی است که کاربران ما در سایت ما وقت گذراندن این عدد همیشه از عدد واقعی میانگین کمتر است چراکه برای آخرین  نفر ورودی سایت مدت زمانی در نظر گرفته نمی‌شود پس در محاسبه میانگین به کار نمی رود.

 

Cooki:

اطلاعات ذخیره شده در مرورگر را کوکی می گویند. این مورد برای تشخیص کاربر استفاده می شود در مرورگر هر کاربر به طور پیش فرض، شناسایی به طور تصادفی به فرد اختصاص داده می‌شود و این شناسه در کوکی مرورگر کاربر ذخیره می شود به این شناسه Client ID گفته می شوند
اصطلاحات و پارامترهای گوگل آنالیتیکس بسیار زیاد است که ما در این مقاله به برخی از آنها اشاره کردیم اگر بخواهید به طور کامل با این اصطلاحات آشنا شوید توصیه می‌شود مقالاتی را که مختص این اصطلاحات می باشد را مطالعه فرمایید
آیا میدانید گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

 

این ابزاربا جمع آوری و ترکیب کوکی ها(First-party cookie)، مرورگر ها و کد های جاوا اسکریپت( کدهای ga code,page tag) داده های خود را ذخیره می‌کند و بعد از این مرحله وقتی فردی در گوگل آنالیتیکس ثبت نام می کند همانطور که در توضیح اصطلاح Property گفته شد یک کد در اختیار ما قرار داده می‌شود و با قرار دادن آن در سایت ،فعالیت‌های کاربران از همان لحظه که وارد سایت میشوند تا لحظه‌ای که از سایت خارج می شوند ذخیره می شود و به شکل گزارش و نمودار های متفاوت در اختیار ما قرار داده می شود .عملکرد آنالیتیکس بر سه فرآیند جمع‌آوری داده‌ها، پردازش داده ها و ایجاد گزارش استوار است.

 

سطح جمع آوری داده های به دست آمده از وبسایت توسط گوگل آنالیتیکس:

 

۱)سطح کاربر: اقدامات هر کاربر  در وبسایت مورد نظر جمع آوری می شود.

۲) سطح جلسه :بازدید های فردی در وبسایت جمع آوری می شود.

۳)سطح دیدار از صفحه :جمع آوری اطلاعات در مورد مشاهده هر صفحه جداگانه

۴)سطح رویداد: اطلاعات در مورد کلیک روی دکمه مشاهده، ویدیو و دیگر موارد جمع‌آوری می‌شود.

 

نکته مهمی که نباید ناگفته بماند این است که:


متاسفانه این پلتفرم به خاطر تحریم های موجود در ایران قابل دسترسی نیست و نمی توان با IP ایرانی به این ابزار دسترسی پیدا کرد برای این که بتوانیم از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم و از مزایای آن بهره ببریم باید با ابزارهایی مانند IP,VPN خودمان را تغییر دهیم و همچنین می توان از سایت ایرانی شکن نیز برای این مورد استفاده کرد


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: