جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

درباره ی فریم ورک ها و کاربرد آنها و مزایای استفاده از آنها را بدانیم

درباره ی فریم ورک ها و کاربرد آنها  و مزایای استفاده از آنها را بدانیم

 198    0

در این مقاله مطالبی درباره ی فریم ورک ها و مزایای استفاده از آن ها و انواع فریم ورک ها از نطر برنامه نویسان و نمونه فریم ورک ها و معایب آنها آشنا می...

Frame work:


فریم ورک ها مجموعه ای هستند که کد های تکراری و معمول مورد استفاده برنامه نویسان را نوشته و در یک مجموعه جمع آوری کرده است تا برنامه نویسان به جای اینکه وقت خود را صرف نوشتن این کد های تکراری کنند تمرکز خود را به توسعه برنامه های در حال نوشتن خود صرف کنند و به جای پرداختن به جزئیات به هدف اصلی برنامه تمرکز کنند. با استفاده از این فریم ورک ها توسعه پردازش ها ساده تر میشود و همچنین باعث می شود در کدها شیوه های خوب و مناسب و سازگاری ایجاد شود.پس با استفاده از فریم ورک ها سرعت توسعه برنامه ها افزایش پیدا می‌کند و همچنین از نظر امنیت نیز می‌توان گفت که در برنامه هایی که از فریمورک استفاده شده است امنیت بالاتری وجود دارد و به طور خلاصه می‌توان گفت برنامه نویسان برنامه ها و صفحات وبی را که در حال نوشتن و راه اندازی آن هستند به جای اینکه از اول و نقطه به نقطه را ایجاد کنند از فریم ورک ها کمک می گیرند و فقط به ویژگی های منحصر به فرد پروژه ها تمرکز دارند .اکثر این فریم ورک ها شامل برنامه‌های پشتیبانی نیز می باشند. دارا بودن کامپایلر، کتابخانه های کد ،مجموعه ابزار ها و API ها هم از ویژگی‌های این ها فریم ورک ها می باشد.در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا از فریم ورک ها استفاده شده است. مانند جوملا ۳ که از فریم ورک css استفاده شده است.

 

مزایای استفاده از فریم ورک ها :

 

۱) صرفه جویی در وقت برنامه نویسان و ایجاد وقت آزاد برای تمرکز روی اهداف خاص پروژه

۲) کاهش زمان نگهداری و آزمایش کدها

۳) افزایش امنیت به خاطر آزمایش تعداد زیاد و به طور مکرر این کد ها

۴) استفاده فریم ورک ها از API و این یعنی افزایش کارایی. چونفریم ورک ها توانایی ارتباط با هر تعداد برنامه وب، پایگاه داده و ابزار های شخص ثالث را می تواند داشته باشد.

۵) جداسازی و طبقه بندی فایل ها و پوشه ها و در نتیجه بهبود کیفیت به خاطر منسجم بودن ساختار کدها

۶) اگر یک پروژه به صورت تیمی کار شود و در این پروژه از فریم ورک ها استفاده شود به خاطر اینکه فریم ورک ها با توجه به کاربردشان معماری های مختلفی دارند به راحتی وظایف هر کس مشخص می‌شود و هر کس در کدام قسمت مهارت انجام کار را داشته باشد، می تواند نقش آن قسمت را بر عهده بگیرد و پیش رود

۷) استفاده از فریم ورک ها باعث عدم نگرانی به روز بودن استانداردهای وب و یا سازگاری های جدید بین سرویس ها و دیگر موارد می شود 

۸) متن باز بودن فریم ورک ها را نیز می توان یکی دیگر از مزایای این مجموعه‌ها دانست چون امکان ایجاد جوامع آنلاین را برای کاربران ایجاد می کند و توسعه دهندگان می‌توانند در بهبود برنامه ها به همدیگر یاری رسانند.

۹) فرم ورک ها بهه راحتی می‌توانند با ابزارهای مثل دیتابیس یا هر ابزاری که به توسعه وب کمک می‌کند، لینک شده و با آنها ارتباط برقرار کنند.

۱۰) معمولاً فریم ورک ها رایگان هستند و بدون هزینه می توان از قابلیت های  آنها استفاده کرد.

 

 

فریم ورک

 

کدام فریم ورک ها را می توان برای پروژه خود انتخاب کرد؟

 

در انتخاب فریم ورک ها عوامل متعددی نقش دارند، فریم ورک ها هر کدام برای خود محدودیت‌هایی را دارندفریم ورکی که عملکرد مورد نیاز شما را تامین کند،بتواند در هماهنگی تیم شما را یاری رسان باشد، بتواند آموزشهای پیاده‌سازی را ارائه دهد و مستندات خوبی را دارا باشد، پشتیبانی بالایی را داشته باشد را میتوان  به عنوان فریم ورک پروژه انتخاب کرد.

 

انواع فریم ورک ها از نظر کابرد :

 

۱)برنامه های وب: برای ایجاد پروژه های آنلاین کاربرد دارد. مثل ساخت و طراحی سایت

۲) برنامه های یا اپلیکیشن ها: ساختار یک برنامه کاربردی را برای سیستم عامل تکمیل می کنند .

۳)و  AJAX: این فناوری کاربر را قادر میسازد تا بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه پس از هر درخواست جدید، از سرور درخواست کند.

 

انواع فریم ورک ها از نظر برنامه نویسان :

 

بک اند و فرانت اند

 

فریم ورک فرانت اند:

 

برای طراحی ظاهر صفحه کاربرد دارد.به این فریم ورک ها سمت کاربر می‌گویند که کاربردهای مهم این فریم ورک ها رسپانسیو یا واکنشگر ای  وب سایت است. معروف ترین این فریم ورک Boot strapاست.

 

فریم ورک بک اند:

 

این فریم ورک ها برای کد نویسی سمت سرور کاربرد دارد و به برنامه نویسان کمک می کنند که پروژه‌های خود را راحت و با کمترین هزینه و زمان توسعه دهند.

 

انواع فریم ورک ها از نظرساختار زبان برنامه نویسی :

 

۱) PHP

۲) جاوا

۳) جاوا اسکریپت 

۴) رابی Raby

۵) پایتون

 

معایب فریم ورک ها :

 

۱) همه فریم ورک ها محدودیت هایی دارند و شما قادر به تغییر در رفتارهای فریم ورک ها نیستید و باید طبق محدودیت های آنها کار کنید پس فرایم ورکی را انتخاب کنید که متناسب با پروژه شما باشد

۲) برخی از فریم ورک ها پشتیبانی مناسبی ندارند

۳) اختصاص زمان برای یادگیری برخی قابلیت‌های فریم ورک،چون بدون یادگیری این قابلیت نمی توان به طور صحیح از این فریم ورک ها استفاده کرد

۴) وجود کد های اضافه علاوه بر کدهای مورد نیاز شما و این یعنی کاهش کارایی اپلیکیشن یا صفحات وب آماده شده توسط شما

۵) اگر بدون شخصی سازی از برخی از این فریم ورک ها استفاده کنید سایت مشابه سایت های دیگر خواهید داشت چون این فریم ورک ها همه از یک کلاس پیش فرض و همچنین با رنگ های پیش فرض ستفاده می کنند

۶) شما باید تسلیم تیم پشتیبانی این فریم ورک ها شوید وهر تصمیمی مبنی بر تغییر در قابلیت ها را یا باید قبول کنید یا دیگر پشتیبانی برای آن دریافت نخواهید کرد

۷) وقتی از فریم ورک ها استفاده می کنید، دیگر نیازی برای یادگیری برخی از کد ها را در خود نخواهید دیدو این باعث عدم درک عمیقی مفاهیم کدها خواهد شد وقتی شما خود شروع به کدنویسی میکنید با هر چالش و مشکلی که برایتان پیش می‌آید با تلاش برای رفع آن می‌توانید مطالب جدیدتری را یاد بگیرید.

با وجود تمام معایب فریم ورک ها، مزایایشان برمعایبشان ارجعیت دارد و بیشتر برنامه نویسان از آنها استفاده می کنند.

 

 

انواع فیم ورک ها

 

 

نمونه فریم ورک های بک اند :

Laravel

Cake PHD

Django

Rubyon Rails

Flask

Phoenix

Express js

Spring Boot

 

نمونه فریم ورک های فرانت اند:

 

React

Anglar

JQuery

Vue.js

Ember.js

Semantic-ul

Foundation

 

تفاوت کتابخانه (library) و چهارچوب (frame work):

 

واژه ی inversion of control (کنترل  پذیرمعکوس)  تفاوت بین کتابخانه و فریم ورک محسوب می شود.کتابخانه ها مجموعه ای از کلاس ها و روش ها می باشد وقتی از کتابخانه ها استفاده می‌کنید کنترل کد ها در دست خود شما است و خودتان کدها را فراخوانی و استفاده می کنید ولی در فریم ورک ها کاربر کد را فراخوانی نمی‌کند و این فریم ورک است که کدهایی که توسط کاربر اضافه می‌شود را فراخوانی می کند.
در واقع تفاوت این دو در نحوه کنترل کدها می باشد.کتابخانه ها را می توانید هنگام انجام پروژه نیز استفاده کنید ولیفریم ورک ها به این شکل نیستند و فقط وقتی یک پروژه را شروع می کنید امکان استفاده از این فریم ورک هاوجود دارد.
در یک پروژه می توانید ازچند کتابخانه استفاده کنید ولی فقط یک فریم ورک را می‌توان در یک پروژه استفاده کرد .فریم ورک ها پیچیده تر از کتابخانه هستند و ولی این مزیت را دارد که هنگام استفاده از فریم ورک ها دیگر نگران خوب یا بد بودن ساختار کد نمی باشید.

 

شباهت کتابخانه ها و فرام ورک ها:

 

هر دو کدنویسی را آسان می کنند

هردو کدهای از پیش نوشته شده هستند

هر دو باعث صرفه جویی در زمان می شوند

هر دو باعث اصولی و بهینه شدن کدها می شوند

از کتابخانه های معروف می‌توان به Reactو Query اشاره کرد.

از فریم ورک های معروف نیز می‌توان به جنگو فریم ورک زبان برنامه نویسی پایتون و لاراول فریم ورک زبان برنامه نویسی php اشاره کرد.

در فریمورک ها ،ساختار MVC از قبل ساخته شده است.

 کلمه MVC مخفف کلمات Model, Viow, controller می باشد.

وظیفه کار با دیتابیس را دارد Model:

 

 صفحات قابل مشاهده برای کاربران Viow:

 

رابطه بین دو واژه بالا یعنی Model و Viow. یعنی اطلاعات را از  Modeمی‌گیرد و به Viow ارسال می کند تا توسط کاربران مشاهده شود.

نحوه ارتباط بین کتابخانه ها و فریم ورک هاAPI ها هستند.

 API ها بین دو نرم افزار ارتباط برقرار می کنند این کلمه مخفف Application Programming Interface  به معنی( رابطه برنامه نویسی کاربری) است

 این API وظیفه شفاف سازی فعالیت کتابخانه را به عهده دارد. در واقعی API آن بخش از هر کتابخانه در هر زبان برنامه نویسی تعلق دارد که در دسترس برنامه نویسی می باشد.

درواقع کتابخانه ها کدها و توابع ما را تشکیل می‌دهند و API ها فقط پوسته ظاهری آنها را.

 

کتابخانه و فریم ورک و API:

 

اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از این سه برای روشن شدن موضوع بیان کنیم می توان این چنین بیان کرد:

کتابخانه ها وظیفه جمع کردن کدها و توابع مرتبط با هم در استفاده از یک پلتفرم را دارند.

 فرم ورک ها مسئول چهارچوب بندی و نظم و ترتیب بخشیدن به کدهای نوشته شده به صورت استاندارد برای اجرای پلاتفرم هستند.

 API ها نیز رابط بین فعالیتهای آنها می باشد و آنها را متصل نگه می‌دارند.در نهایت می توان گفت:بدون کتابخانه ها و فریم ورک ها برنامه نویسی کاری بسیار سخت و زمان بر خواهد بود


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: