جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

سیستم مدیریت محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم مدیریت محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

 171    0

در این مقاله با سیستم مدیریت محتوا و کاربرد آن و انواع سیستم های مدیریت محتوا و مزایا و معایب هر کدام از سیستم ها آشنا خواهیم شد.

 

سیستم مدیریت محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

 

سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS مخفف Content Managment System میباشد.


در واقع این سیستم برای راحت تر و سریعتر و ساده‌تر شدن طراحی سایت ها کاربرد دارد.

 

 

این سیستم با دو بخش جدایی ناپذیر سروکار دارد که عبارتند از:

 

 

سیستم CMA یا همان Control management applicant به معنی برنامه کاربردی مدیریت محتوا

 

CMA که به مدیران سایت ها این امکان را فراهم می‌کند که بدون نیاز به افراد متخصص و کدنویسی، خود برای قرار دادن یا ویرایش و یا حذف محتوا در سایت خودشان دست به کار شوند.

 

 

سیستم CAD یا همان Control delivery applicant به معنی برنامه کاربردی تحلیل محتوا

 

دومین بخش یعنی CAD هم در واقع محتوای وارد شده از بخش CMA را به محتوایی که برای کاربران کاربردی باشد،تبدیل می کند تا کاربران بتوانند به آن محتوا دسترسی داشته باشند و از آنها استفاده کنند.


در واقع این بخش به عنوان بخش پشتیبان سایت کاربرد دارد.


سیستم مدیریت محتوا کار طراحی سایت را به طور کامل راحت و ساده می کند که در این مسیر نیازی به آموختن کدنویسی نباشد.


با این سیستم ها می توان به راحتی محتوای خود را به سایت اضافه کرد، بدون اینکه حتی یک سطر کد برای آن نوشت.


علاوه بر اینکه با این سیستم می‌تواند محتوای خود را ایجاد نمود، میتوان ساختار آن را مدیریت هم کرد. می‌توان آن را ویرایش کرد،حذف کرد و یا با دراگ اند آپ محتواها را تغییر مکان داد و یا نمایش یا عدم نمایش صفحات مختلف را تعیین نمود، لینک دهی های مختلف را انجام داد و هزاران کار دیگر.
با سیستم مدیریت محتوا می توان محتوا را ایجاد نمود و آن را مدیریت کرد و به انتشار محتوای ایجاد شده پرداخت تا قابل نمایش در سایت‌ها و در معرض دید کاربران قرار گیرد.

 

 

انواع سیستم های مدیریت محتوا

 

 

به صورت کلی اگر بخواهیم سیستم مدیریت محتوا را تقسیم بندی نماییم، دو نوع سیستم مدیریت محتوا وجود دارد:


سیستم مدیریت محتوای اختصاصی و سیستم مدیریت محتوای آماده

 

 

در سیستم مدیریت محتوای اختصاصی برای طراحی سایت نیاز به کدنویسی وجود دارد و اگر خود شما به این دانش مسلط نباشید، باید از افراد متخصص در این زمینه یاری بخواهید.


این سیستم زمانی به درد شما خواهد خورد که بخواهید سایتی را طراحی کنید که کاملا متفاوت و اختصاصی برای خودتان باشد و بخواهید تمام بخش‌های آن از نو ساخته شود.


معمولا این نوع سیستم مدیریت محتوا در شرکت های بزرگ کاربرد دارد چرا که هزینه این سیستم های مدیریت به شدت نسبت به دیگر سیستم مدیریت محتوا بالا می باشد.


 همچنین زمانی که برای طراحی سایت با این نوع سیستم مدیریت صرف می‌شود، نیز بسیار زیاد است. این نوع سیستم مدیریت محتوا برای خود مزایا و معایب خاصی دارد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

 

 

مزایای سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی

 

 

* کد های اضافی در این نوع سیستم مدیریت وجود ندارد و فقط کد های که مورد نیاز است در طراحی سایت استفاده شده است. بنابراین سرعت سایت بالا می باشد.


* می توان برای رفع اشکالات احتمالی موجود در سایت به بخش مربوطه رفت و از آنجا به سرعت و به راحتی این مشکل را رفع نمود. چرا که در این نوع سیستم مدیریت محتوا برای هر بخش کدنویسی مشخصی وجود دارد.


* این نوع سیستم مدیریت محتوا منعطف می باشد و می توان به هر صورت که موردنیاز است آن را طراحی نمود.


* در این نوع سیستم مدیریت محتوا می توان اول کاربرانی که قرار است از سایت طراحی شده استفاده نمایند را شناخت و سپس با توجه به نیاز آن کاربران اقدام به طراحی سایت نمود.


* معمولا این سیستم ها توسط طراحان سایت، طراحی می شوند، پس هر وقت در سایت شما مشکلی پیش آمد، می توانید از آنها بخواهید تا آن در رفع آن مشکل به شما کمک نمایند. چراکه اکثر طراحان سایت پشتیبانی سایت را نیز برعهده می‌گیرند.


* امنیت این سیستم ها بسیار بالاتر می باشد چرا که از کدهای اختصاصی برای طراحی سایت شما استفاده شده است.


* در این نوع سیستم ها، ظاهر سایت دقیقا مطابق با نیاز شما طراحی خواهد شد.


* می‌توانید سایتی منحصربه‌فرد برای خودتان داشته باشید.


* توسط یک سازمان یا فرد توسعه داده میشود.

 

 

معایب سیستم مدیریت محتوای اختصاصی

 

 

* هزینه بسیار بالا نسبت به سیستم مدیریت محتوای آماده.


* امکان بروز رسانی در آینده وجود ندارد.


* برای سئوی سایت باید به صورت دستی اقدام کرد. در حالی که در سیستمهای مدیریت محتوای آماده، انواع افزونه ها وجود دارد که برای سئو سایت کمک بسیاری می‌کنند.


* اگر بخواهید تغییر و ویرایشی در سایت خود انجام دهید، سخت میباشد و نیاز به کدنویسی و افراد متخصص دارد.


* زمان زیادی برای طراحی سایت لازم است.

 

 

سیستم مدیریت محتوای آماده

 

 

در این سیستم های مدیریت محتوا نیاز به کد نویسی نمی باشد و افراد از طریق به کار بردن کدها و قالب هایی که توسعه دهندگان به صورت آماده شده در اختیارشان قرار می‌دهند، به طراحی سایت می پردازند.


انواع قالب های آماده وجود دارد که هر فردی متناسب با نیازش می تواند از آنها استفاده کرده و با توجه به سایتی که قرار است آن را طراحی نماید و در زمینه خاصی از آن بهره ببرد، می‌تواند آن را سفارشی نماید. این سیستم ها هم برای خود مزایا و معایب خاصی دارند.

 

 

مزایای سیستم مدیریت محتوای آماده

 

 

* به دلیل اینکه هر نوع تغییر یا ویرایش یا امکانات و ویژگی های جدیدی که در بروز رسانی این سیستم های مدیریت محتوا ایجاد می‌شود، در اینترنت برای دسترسی همگان قرار داده می‌شود و شما نیز می‌توانید از آن‌ها در سایت های خودتان استفاده نمایید.


* اگر از این سیستم های مدیریت محتوا برای طراحی سایت خودتان استفاده نمایید به راحتی می توانید، به تغییر کلی یا هر نوع تغییر در سایت خود اقدام نمایید.


* این نوع سیستم با توجه به اصول سئو آماده و ارائه شده اند پس در سایت هایی که از این نوع سیستم ها استفاده می شود، می تواند برای بهینه سازی و سئو سایت شما کمک رسان خوبی باشد.


* هزینه استفاده از این سیستم های مدیریت محتوا بسیار پایین تر است.


* طراحی سایت با این نوع سیستم ها در کمترین زمان ممکن امکان پذیر است.


* حتی افراد مبتدی هم می‌توانند از این نوع سیستم های مدیریت محتوا برای طراحی سایت خود استفاده نمایند.


* توسط توسعه دهندگان وب ایجاد و در اختیار عموم قرار داده می‌شود.

 

 

معایب سیستم های مدیریت محتوای آماده

 

 

* در مقابل سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی انعطاف کمتری دارند و نمی توانید تمامی آن چیزی را که در ذهن خود دارید را در این سیستم‌ها پیاده کنید چرا که قالب این سیستم‌ها به صورت یک چارچوب کلی و آماده در اختیار شما قرار داده می‌شود و با توجه به آن چارچوب شما باید عمل کنید و به طراحی سایت خود بپردازید ولی در سیستم های مدیریت محتوایی اختصاصی تمام نکات ریزی را که در نظر داشته باشید، هم میتوانید با کد نویسی روی سایت خود اعمال نمایید.


* معمولا برای کسب و کارهای بزرگ کارایی ندارد.

 

در این مقاله ما قصد این را داریم که به سیستم مدیریت محتوای آماده عمومی بیشتر بپردازیم.

 


 CMS 

 ها به عنوان یک سایت خام می باشند و شما برای اینکه برای سایتی را طراحی نمایید باید از انواع قالب ها و افزونه ها استفاده نمایید.با استفاده از این CMS ها میتوان انواع سایت ها را طراحی کرد. برای مثال می‌توان به طراحی سایت های فروشگاهی، مجله خبری، شخصی، آموزشی، شرکتی و غیره پرداخت.اما برای هریک از این سایت ها نیاز به افزونه ها و قالب های خاصی دارید.


برای اینکه به طراحی سایت با کمک یک CMS اقدام نمایید، باید مراحلی را طی کنید تا در نهایت یک سایت برای خود داشته باشید. اول از همه باید نامی برای سایت خود انتخاب نمایید و آن را به عنوان دامنه سایت خود ثبت نمایید. سپس به دانلود یک CMS بپردازید تا بتوانید روی آن کار کنید. برای اینکه بتوانید سایت خود را برای کاربران به نمایش بگذارید باید برای خود یک هاست تهیه نمایید، پس باید اقدام به خرید یک هاست از یک شرکت هاستینگ نمایید. حال باید CMS دانلود شده خود را روی این هاست راه اندازی نمایید و سپس باید از انواع قالبها برای طراحی سایت خود استفاده کنید که این قالب‌ها برخی به صورت رایگان در اینترنت در دسترس افراد قرار گرفته است و برخی نیاز به خرید دارند و بعد از تهیه این قالب ها باید روی آن کار کنید و از انواع افزونه ها در این راه کمک بگیرید تا سایت خود را طراحی نمایید.


با استفاده از این افزونه به راحتی می توانید ظاهر سایت خود را طراحی و ویرایش نمایید و آن را سفارشی کنید.


می توانید انواع محتوا و متن های مورد علاقه خود را به سایت خود اضافه نمایید و آنها را مدیریت کنید. حتی امکان قرار دادن انواع تصاویر و ویدیوها و محتوای چندرسانه‌ای در این سایت‌ها به کمک انواع افزونه ها امکان پذیر خواهد بود.


در این سایت‌ها و به کمک افزونه امکان این وجود دارد که یک وب سایت توسط چند نفر مدیریت شود و هر یک از آنها فقط به بخش مربوط به خودشان دسترسی داشته باشند و هیچ یک از این افراد برای مدیریت خود نیاز به آشنا بودن به کدنویسی ندارند.


این افزونه ها قابلیت های بسیاری را به سایت طراحی شده شما خواهند افزود.


بسیاری از این افزونه ها رایگان میباشند و برخی پولی و برخی هم، هم نسخه پولی دارد و هم نسخه رایگان. 


معمولا نسخه پولی این افزونه ها امکانات بیشتر و پیشرفته تری را در اختیار شما قرار خواهند داد.

 


انواع سیستم های مدیریت محتوا (CMS)وجود دارد که به معرفی برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

 


وردپرس Wordpress


پرستاشاپ Prestashop


دروپال Drupal


جوملا Joomla


آمبراکو Umbrco


کاشی سی ام اس Cushy CMS


اکسپرشن انجین Expression Engine


تکست پترن Textpattern


کانتائو Contao


سیلور استریپ Silver Stripe


کانسرت ۵ Concerte 5

 

 

در مورد وردپرس و انواع افزونه های آن مقالات بسیاری در سایت خود به شما ارائه کرده‌ایم که اگر نیاز به مطالعه داشته باشید می توانید به آنها مراجعه نمایید.در مورد دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا نیز حتماً مقالات اختصاصی در آینده خواهیم داشت.اما اگر بخواهیم به صورت خیلی مختصر در مورد هر یک از این سیستم های مدیریت محتوا به شما شرح دهیم می‌توانیم در همین مقاله این کار را انجام دهیم.

 

 

وردپرس

 

 

یک سیستم مدیریت محتوای سایت ساز میباشد که برای طراحی انواع سایت ها و وبلاگ ها می توان از آن استفاده نمود.


این سیستم مدیریت محتوا، افزونه های بسیار زیادی دارد که می‌توان از آنها در این زمینه کمک گرفت تا یک سایت خوب و عالی و با تمام امکانات مورد نیاز خود طراحی نمود.


انعطافی که این سیستم مدیریت محتوا دارد به شدت آن را بین کاربران معروف ساخته است.


این سیستم مدیریت محتوا متن باز و رایگان می باشد و با کمی دانش در زمینه کدنویسی می توانید به سفارشی سازی این سیستم مدیریت محتوا اقدام نمایید.


وردپرس با انواع موتورهای جستجو رابطه خوبی دارد و از نظر سئو سایت می تواند کمک کننده باشد. امنیت سایت های طراحی شده با وردپرس نیز بالا می باشد و مستندات بسیاری برای این سیستم مدیریت محتوا وجود دارد. به هر مشکلی که در طراحی سایت با وردپرس برخورد نماید به راحتی می‌توانید راه حل آن را در اینترنت جستجو کرده و پیدا کنید. این سیستم مدیریت محتوا بسیار محبوب می باشد و کاربران زیادی از آن استفاده می کنند.

 

 

سیستم مدیریت محتوای پرستاشاپ

 

 

این سیستم مدیریت محتوا نیز به صورت متن باز رایگان می باشد که برای طراحی انواع سایت های فروشگاهی می‌توان از آن بهره برد.


این سیستم مدیریت محتوا نیز به خاطر امکانات و ویژگی‌های بسیاری که دارد و در کنار آن امکانات از سادگی کار با آن برخوردار می باشد به همین خاطر بین کاربران توانسته است جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص دهد.


چون این سیستم برای یک هدف خاص اختصاص یافته است و تمرکز خود را برای رسیدن به این هدف گذاشته است، توانسته است کسانی را که می‌خواهند به ایجاد سایت های فروشگاهی برای خود اقدام نمایند از خود راضی نگه دارد و تمام نیازهای آنها را برآورده نماید.


با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا می توان سایت های فروشگاهی خود را راه اندازی نمایید و محصولات خود را برای کاربران خود به نمایش بگذارید و آنها را به فروش برسانید، آن هم بدون صرف هزینه های چشم گیر.


زبان مورد استفاده این سیستم مدیریت محتوا، زبان php می باشد و برای ذخیره داده های سایت های طراحی شده با این سیستم پایگاه داده MYSQL مورد استفاده قرار می گیرد.


این سیستم مدیریت محتوا نسخه فارسی هم دارد و کاربران ایرانی به راحتی می توانند از آن استفاده نمایند.

 

 

سیستم مدیریت محتوای دورپال

 

 

یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوا است که متن باز و رایگان و به زبان php میباشد.


این سیستم مدیریت محتوا نیز برای طراحی انواع سایت ها در زمینه های مختلف کاربرد دارد.


منعطف بودن این سیستم مدیریت محتوا یکی از مهمترین ویژگی‌های آن به شمار می‌آید.


این سیستم نیز از زبان فارسی پشتیبانی می کند و کاربران فارسی زبان به راحتی می توانند با آن به طراحی سایت های خود بپردازند.


قالب های رایگان برای این سیستم مدیریت محتوا ارائه شده است اما در مقایسه با بقیه سیستم‌های مدیریت محتوا، تعداد این قالب ها کمتر میباشد.


می‌توان این سیستم مدیریت محتوا را شخصی سازی نمود و همچنین امنیتی که از طریق طراحی سایت با این سیستم مدیریت محتوا برای اطلاعات و داده‌های افراد تامین می‌شود، بسیار بالا می باشد.


کارکردن با این سیستم مدیریت محتوا بسیار راحت می باشد و همه افراد می‌توانند بدون داشتن دانش خاصی، به طراحی سایت های خود بپردازند.


مستندات زیادی برای این CMS وجود دارد ولی اکثر آنها به زبان انگلیسی می باشد. هرچند برخی از آنها زیرنویس فارسی هم دارند.


این سیستم مدیریت محتوا توانسته است با رعایت قوانین و اصول سئو، به سئوی سایت های طراحی شده خود کمک نماید.


ظاهر سایت هایی که با این سیستم مدیریت محتوا طراحی می شوند زیبا و جذاب می باشد و همچنین این سیستم از امکانات و قابلیت‌های زیادی برخوردار می باشد ولی مشکل اصلی که این سیستم مدیریت محتوا دارد این است که پشتیبانی تخصصی از آن نمی‌شود و برای گرفتن پشتیبان برای رفع مشکلات خود در استفاده از این سیستم باید هزینه آنرا پرداخت نمود.

 

بعد از مطالعه ی این قسمت حتما سیستم مدیریت محتوا چیست و چه کاربردی دارد بخش 2 را مطالعه بفرمایید :


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: