همانطور که بیان شد مهمترین و پرکاربردترین وظایف ابزار URL Inspection این است که ایندکس شدن یا نشدن یک صفحه را مورد بررسی قرار میدهد و وبمستران برای اینکه از وضعیت صفحه موردنظرشان درباره ایندکس شدن یا نشدن آن اطلاعاتی به دست آورند، URL آن صفحه را به این ابزار می دهند و از وضعیت آن باخبر میشود. یکی از بخشهای جذاب و منحصر به فردی که این ابزار در خود دارا میباشد بخش Test Live URL می باشد. این بخش به ما این امکان را میدهد که از دید ربات های گوگل به بررسی صفحه مورد نظر مان بپردازیم. با این بخش میتوان بهصورت لحظهای صفحه مورد نظر را بررسی نمود و از وجود یا عدم وجود مشکلی در آن اطلاع پیدا کرد. این بخش بهترین گزینه برای بررسی سایت ها، در مواقعی می باشد که هکرها به هک کردن سایتی اقدام نموده اند و از کدهای مخرب استفاده می کنند. البته کدهای مخربی که در ظاهر صفحه باعث ایجاد تغییری شوند قابل بررسی با این بخش از ابزار URL Inspection می باشد، نه آن کدهایی که به صورت پنهانی در بین کد های عادی صفحه وارد می شوند، چرا که این کد ها قابل شناسایی نیستند.
مواقعی که صفحه ایندکس شده باشد در کنار عبارت url is on Google علامت تیک سبز رنگ دیده شود ولی اگر در کنار این عبارت علامت (¡) باشد، یعنی صفحه برای ایندکس شدن موفق نشده است.
پایین صفحه که این اطلاعات را به شما نمایش می دهد، عبارت REQUEST INDEXING نمایش داده می شود، که این گزینه به خاطر این موجود می باشد که شما بتوانید از گوگل درخواست اینکس کردن صفحات را بدهید. این مورد بیشتر زمانی به کار برده می شود که آپدیتی در صفحه ایجاد کرده باشید و یا صفحه ای را تازه ایجاد و منتشر کرده باشید. که در این صورت با انتخاب این گزینه از گوگل میخواهید که صفحه شما را هم در صف انتظار برای بررسی توسط خزندههایش قرار دهد.
* زمانی که صفحه ای را جدیدا منتشر نموده اید و می خواهید که صفحه تان ایندکس شود.
* زمانی که در صفحه شما هیچ خطایی جهت عدم نمایش صفحه مورد نظر تان در صفحه نتایج گوگل وجود ندارد، (مانند ایرادات ساختاری و تگ های نوایندکس یا مشابه آن) ولی باز هم با خطای URL is not on Google مواجه می شوید.
* زمانی که صفحه مورد نظرتان دارای خطاها و ایراداتی بوده و شما نسبت به رفع آن اقدام نموده اید و پس از رفع آن دوباره می خواهید از گوگل درخواست ایندکس شدن آن صفحه را بدهید.
* صفحه ای را به هر دلیلی مثل قدیمی بودن محتوای آن، به روز رسانی نموده اید و می خواهید با بروزرسانی جدید، گوگل دوباره صفحه مورد نظرتان را ایندکس نماید.
نکته که باید در مورد استفاده از REQUEST INDEXING باید به آن توجه کنید، این است که نمی توانید روزانه به صورت نامحدود از این گزینه استفاده کنید و ابزار URL INSPECTION برای استفاده از این بخش محدودیت روزانه اعمال نموده است. همچنین استفاده از این بخش به صورت مکرر توصیه نمیشود، چرا که اگر برای یک صفحه به صورت مکرر از این بخش استفاده نمایید، تاثیر مثبتی در سریعترین ایندکس شدن صفحه موردنظرتان نخواهد داشت.
تبی به نام Coverage در ابزار URL INSPECTION وجود دارد که وبمستران جهت دریافت اطلاعاتی در مورد صفحه مورد نظرشان می توانند از آن استفاده نماید. در واقع با Coverage می توانید هر آنچه را که در مورد صفحه مورد نظرتان می خواهید و مهم است را به دست آورید ولی خود Coverage دارای زیرمنوی می باشد که با علامت فلش کنار این تب می توانید این زیر منو را جهت مشاهده و استفاده باز کنید. وقتی که زیر منو را باز میکنید با سه گزینه به نام های Discovery, Crawl, indexing روبرو می شوید که هر کدام از این گزینه ها جهت ارائه اطلاعات خاصی تعبیه شده است. که در ادامه می خواهیم به بررسی این سه گزینه بپردازیم و بدانیم که چه اطلاعاتی را می توانیم از آنها دریافت نمایید.
زمانی تعیین می شود که گوگل توسط Referrig page صفحه ما را شناسی کرده که لینک صفحه ما در صفحه ای دیگر نیز آورده شده است و ربات های گوگل آن لینک را دیده اند و می شناسند. در واقع لینک صفحه مورد نظرمان قبلاً توسط ربات های گوگل در صفحه دیگر مشاهده شده است.
حال اگر گوگل از طریق این دو نوع روش به url صفحه ما دست پیدا نکرده باشد، در انتهای این بخش با جمله"URL might be known from other sources that are currently not reported" روبرو خواهیم شد. در واقع گوگل در این حالت از راه دیگری به جز این دو راه به url صفحه ما دست پیدا کرده است.زمانی که عبارت N/A در این صفحه مشاهده می شود به این معنی می باشد که اطلاعاتی در دسترس نمی باشد، ولی در صورت مشاهده عبارت Submitted یعنی گوگل به صفحه شما در نقشه سایت تان رسیده است.
بخش دومی که در Coverage برایتان به نمایش گذاشته میشود، بخشCrawel می باشد. این بخش درباره خزش روباتها اطلاعاتی را در دسترس افراد قرار می دهد. از این قسمت می توانید بدانید که چه نوع رباتی به بررسی صفحه شما پرداخته است و زمان آخرین بررسی صفحه شده توسط این ربات چه موقع می باشد. به جز این موارد می توانید اطلاعاتی را در مورد فتچ شدن، ایندکس شدن یا نشدن صفحه مورد نظرتان به دست آورید. در این بخش گزینه های برای شما به نمایش گذاشته میشود که ما میخواهیم معنی هر کدام از این گزینه ها را برایتان توضیح دهیم.
آخرین زمان خزش ربات را در صفحه مورد نظر شما به نمایش میگذارد.
این قسمت مربوط به نمایش نوع ربات خزنده در صفحه شما می باشد. برای مثال ربات Googlebot desktop یا ربات Googlebot mobile
این عبارت وجود یا عدم وجود محدودیت در مورد خزش ربات گوگل را در صفحه مدنظرتان به شما نشان می دهد. در واقع نشان می دهد که آیا ربات ها اجازه خزش در آن صفحه را دارند تا آن را بررسی و ایندکس کند یا نه؟
در این گزینه هم اطلاعاتی در مورد اینکه آیا ربات گوگلی که هیچ محدودیتی از نظر خزش نداشته است، آیا می تواند اطلاعات صفحه مورد نظر را از سرور دریافت کند یا نه؟ که در صورت اینکه توانایی دریافت اطلاعات از سرور را داشته باشد برای شما عبارت successful نمایش داده می شود ولی اگر این توانایی را نداشته باشد عبارت failure نمایش داده می شود. همچنین علت ناتوانی را نیز به صورت خیلی خلاصه برای تان نمایش داده می دهد.
در این قسمت نیز اجازه داشتن یا نداشتن جهت ایندکس شدن صفحه توسط ربات ها تعیین میشود.
بخش سوم بخش Coverage مربوط به وضعیت تگ کونیکال و آدرسی که صفحه مورد نظر با آن آدرس ایندکس شده است می باشد. که به دو بخش تقسیم می شود، بخش اول مربوط به User-declared canonical می باشد در این بخش URL که شما برای این صفحه به عنوان کنونیکال معرفی کرده اید، نمایش داده می شود.
حال اگر شمابرای صفحه مورد نظرتان URL خاصی را به صورت کونیکال معرفی نکرده باشید، گوگل خود دست به کار می شود. در این صورت سراغ بخش دوم میرویم که عنوان این Google -selected canonical می باشد.
زمانی که گوگل با توجه به اطلاعاتی که از سایت شما به دست می آورد یک url را برای url موردنظر شما کنونیکال میکند، این بخش برایتان تکمیل شده نشان داده می شود.
یکی دیگر از بخش های مهمی که در ابزار url می توان مشاهده نمود، بخش Enhancement(بررسی نشانه گذاری های استاندارد) می باشد، که در این بخش خطاهای مرتبط با ورود اطلاعات یا اسکیمای صفحه مورد نظر را می توانیم به دست آوریم. با اطلاعات دریافتی از این بخش می توانیم بفهمیم که صفحه مورد نظر مان در صفحه نتایج گوگل به چه نحوی نمایش داده میشود. در واقع با استفاده از این بخش می توانیم بفهمیم که در نسخه موبایل، صفحه مورد نظر مشکلی دارد یا نه؟ نوع اسکیماهای استفاده شده در صفحه مورد نظر چیست؟ و اطلاعاتی در همین حوزه ها.
اطلاعات این بخش به ما میگوید که صفحه مورد نظر ما در دستگاه موبایل نیز قابل استفاده میباشد یا نه. برای اینکه قابل استفاده بودن یا نبودن صفحه مشخص شود، باید ببینیم از قوانین گوگل در این زمینه استفاده نموده است یا نه؟
این قسمت مربوط به بخش سوالات متداول در صفحه مورد نظر می باشد که در صورت وجود این بخش در صفحه مورد نظر، در این قسمت تایید آن برای شما نمایش داده می شود.
اطلاعاتی را در مورد صفحه مربوطه در صفحه نتایج جستجوی گوگل همراه با ستاره های زرد رنگ، در کنار سایت مورد نظر در صفحه نتایج به کاربر نمایش داده می شود. وقتی چنین امکانی برای صفحه مورد نظر فعال باشد و از آن در صفحه مورد نظر استفاده شده باشد در این قسمت تایید آن نشان داده میشود.
همان جعبه جستجوی لینک در نتایج گوگل می باشد و زمانی که این مورد برای صفحه مورد نظرتان استفاده شده باشد، کاربر میتواند در صفحه نتایج گوگل از داخل سایت مورد نظر جستجوی خود را انجام دهد و نتایج نشان داده شده، فقط از داخل آن سایت باشد. در این صورت جلوی این عبارت نیز تایید استفاده از این امکانات در صفحه مورد نظر نمایش داده می شود.
در این صفحه اطلاعاتی در مورد واکنش گرا بودن یا نبودن صفحه موردنظر، بهینه سازی شدن یا عدم بهینه سازی برای موبایل، ریسپانسیو بودن برای نسخه موبایل و یا عدم رسپانسیو بودن و غیره را به شما نمایش میدهد.
هر موقع شما از صفحات AMP استفاده نمایید، تایید استفاده از این صفحات در این گزینه برای شما نمایش داده می شود.
و همچنین لینک Test Live URL می باشد که به محض اینکه شما به بررسی لحظهای صفحه موردنظرتان در Test Live URL میپردازید، میتوانید اسکرین شات صفحه مورد بررسی تان را ببینید.
تب html نیز شامل بررسی کدهای html موجود در صفحه تان می باشد. با این تب می توانید به بررسی انواع تگ های صفحه مورد نظر تان بپردازید. برای مثال تگهای ایندکس، نوایندکس و غیره.
در این تب نیز میتوان به انواع اطلاعات مانند نوع صفحات تست شده توسط شما که این اطلاعات مربوط به بخش (page type) میباشد و اطلاعات مربوط به کد وضعیت برگردانده شده html صفحه مورد نظر که مربوط به بخش ( HTTP response) می باشد و همچنین منابع بارگذاری شده در صفحه مورد نظر که مربوط به بخش (page response) میباشد و اطلاعاتی در مورد کنسول جاوا اسکریپت، که وقتی تست صفحه مورد نظر شما به اتمام برسد برایتان به نمایش گذاشته میشود که این اطلاعات نیز مربوط به بخش (Javascript console messages) می باشد.
سرعت ایندکس شدن یک سایت با این ابزار به عوامل زیادی بستگی دارد و بسیار متغیر میباشد. سریعترین زمانی که میتوان برای آن بیان نمود یک دقیقه می باشد، ولی برخی مواقع حدود ۲۴ ساعت هم زمان برای ایندکس شدن در این ابزار نیاز می باشد.
دقت این ابزار بسته به شرایط می تواند متغیر باشد. در برخی مواقع این ابزار دقت بسیار پایینی دارد، به طوری که حتی پیام های اشتباهی نیز برای شما نمایش می دهد.
محدودیتی برای استفاده از این ابزار وجود ندارد و امکان ایندکس کردن یک صفحه با این ابزار به تعداد نامحدود امکان پذیر می باشد.
با رزومه بسیار بالا در سطح کشور
طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین