جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش هشت

آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش هشت

 234    0

در این مقاله در ادامه ی آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش هفت اصطلاحات رایج دیگر از جمله Tinny Text یا متن های کوچک و...

 

قبل از مطالعه ی این بخش حتما آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش هفت را مطالعه بفرمایید :

 

Cookies

 

 

کوکی ها در واقع فایل هایی می باشند که سرور سایت هایی که به آنها مراجعه می کنید، از مرورگر ( کامپیوتر موبایل و تبلت ) شما می خواهند که آن فایل را در دستگاه های شما ذخیره نمایند.


کاربردهای کوکی بسیار می باشد و یکی از مهم‌ترین آن این است که وقتی کوکی ها ذخیره میشوند، اطلاعات شما در آن فایل ها موجود می باشد و در مراجعات بعدی به همان سایت هایی که قبلاً به آنها مراجعه کردید، دیگر نیاز نیست که اطلاعات خود را دوباره وارد نمایید.برای مثال وقتی وارد سایت یاهو یا گوگل می شوید و بعد از اینکه کار خود را به اتمام رساندید از مرورگر خود خارج می شوید و زمانی دیگر دوباره به آن سایت ها وارد می شود، دیگر نیاز دوباره به این نمی باشد که اطلاعات ورودی خود را دوباره وارد نمایید چون که اطلاعات شما ذخیره شده است و در آنجا موجود میباشد.


برای اینکه برای کاربران تبلیغات هدفمندی را داشته باشند نیز از کوکی ها استفاده می کنند. حتما تا به حال به فروشگاه های اینترنتی مراجعه کرده و خریدهایی را از آنها داشته اید و و حتما با پیام هایی آشنا هستید که بعد از اینکه از این فروشگاه اینترنتی خارج شدید، کالا های مرتبط با آن کالاهایی را که خریده اید و یا حتی به دنبال آن بودید را برایتان ارسال می کنند و در آن پیان ها آن کالاها را به شما معرفی می کنند تا شاید به آن کالا های مرتبط نیز نیاز داشته باشید. به این تبلیغات، تبلیغات هدفمند گفته می‌شود که این کار به وسیله کوکی ها امکان پذیر می شود.


اگر شما به سیستم های آماری این اجازه را بدهید که اطلاعاتی را از شما داشته باشند، می‌توانند اطلاعات ذخیره شده شما را برای انواع اهدافی که یکی از آنها تبلیغات هدفمند میباشد، استفاده نمایند. به این کوکی ها کوکی های شخص ثالث گفته می شود.


اگر کوکی ها اطلاعات شما را ذخیره نکنند، مجبورید در هر ورود به سایت واحدی، تنظیماتی را که برای شخصی سازی آن وب سایت نیاز دارید را دوباره انجام دهید. در حالی که کوکی ها این دوباره کاری ها را حذف میکنند و با یک بار شخصی سازی آن وب سایت شما می‌توانید در مراجعات بعدی نیز همان شخصی سازی ها را برای آن وبسایت داشته باشید.


حال در پاسخ به این سوال که یک کوکی چه اطلاعاتی را باید ذخیره کند؟ باید بگوییم که بستگی به توسعه دهنده سایتها دارد که آن توسعه دهنده می‌تواند با توجه به نیاز خود و سایت، انواع اطلاعات را برای ذخیره کردن در کوکی انتخاب نماید.

 


ولی دو نوع از اطلاعات حتماً باید در هر کوکی ذخیره شود، که آن دو نوع اطلاعات نام و محتوای کوکی می باشد. کوکی ها انواع و اقسام متفاوتی دارند که می‌توان آن‌ها را از نظر زمان نگهداری، حقوقی و امنیتی دسته بندی کرد.


اگر بخواهیم کوکی ها را از نظر زمان نگهداری اطلاعات ذخیره شده در کوکی ها دسته بندی نماییم، دونوع کوکی های موقت یا Temporary Cookies و کوکی های پایا یا Persistent Cookies وجود دارد.


همانطور که از نامش نیز پیداست، کوکی های موقت زمان نگهداری خیلی پایینی دارند که اطلاعات برخی از آنها با خروج از مرورگر پاک می شود و در برخی از آنها برای ذخیره اطلاعات زمانی تنظیم می شود که تا آن زمان تنظیم شده کوکی ها نسبت به نگهداری آن اطلاعات اقدام می نمایند و بعد از زمان تعیین شده اطلاعات آن منقضی میشود.


کوکی های پایه از پرکاربردترین کوکی ها می باشند و معمولا از این نوع کوکی‌ها برای وب سایت استفاده می شود.


به این صورت می باشد که اطلاعات این کوکی‌ها به صورت فایل هایی که در کامپیوتر خود فرد ذخیره می شوند و پس از بستن مرورگر آن کامپیوتر هنوز هم موجود می باشند و پاک نمی شود.


این کوکی ها می توانند توسط وب سایت مربوطه که دستور ساخت آن کوکی ها را داده است، قابلیت بروز شدن را دارند.


حتی آن وب سایت ها می توانند بدون اجازه از کسی یا چیزی به آن کوکی ها به صورت مستقیم دسترسی داشته باشند.


از نظر حقوقی نیز دو نوع کوکی وجود دارد که یکی از آنها مربوط به کوکی هایی میباشد که مختص یک وب سایت می باشد و فقط وبسایتی که دستور ساخت آن کوکی را داده است، می‌تواند از اطلاعات آن کوکی‌ها استفاده نماید. که به آن کوکی ها، کوکی های First party گفته می‌شود و نوع دیگری نیز در دسته بندی کوکی ها از نظر حقوقی وجود دارد که به آنها کوکی های شخص ثالث یا Third Party گفته می شود.


معمولاً چنین کوکی های تجاری می باشد و معمولا برای استفاده در سایت های مربوط به کسب و کار از این کوکی‌ها استفاده می‌کنند.


در واقع این کوکی ها اطلاعات را به وبسایت های دیگری جز وب‌سایت‌هایی که درخواست ایجاد این کوکی ها را داشته‌اند، نیز ارسال می شوند.


همانطور که گفته شد برای تبلیغات هدفمند از این کوکی‌ها استفاده می‌کنند. معمولاً امنیت این کوکی ها پایین تر می باشد و برخی مرورگرها استفاده از این کوکی ها را منع می کنند و آنها را مسدود می‌کنند تا از لحاظ امنیت دچار مشکل نشوند.


حال اگر بخواهیم کوکی ها را از نظر امنیت دسته بندی نماییم، می توانیم به کوکی های امن و کوهی های زامبی اشاره‌ای داشته باشیم.


کوکی های امن یا همان HTTP-Only Cookies، دسته از کوکی هایی می باشند که امن می باشند و هکرها و دیگر حملات نمی‌تواند از این نوع کوکی ها سوء استفاده نماید.


در واقع مرورگر از از خوانده شدن این کوکی ها توسط جاوا اسکریپت جلوگیری می کند و باعث می شود امنیت این نوع کوکی ها بالا باشد.


نوع دیگر به کوکی های زامبی یا Zombie Cookies معروف میباشند.


این کوکی ها، کوکی‌های HTTP می باشد که حتی بعد از اینکه اقدام به حذف آنها می شود، باز هم فعال می مانند.


محلی که این کوکی ها برای ذخیره شدن استفاده می کنند، جایی غیر از محل ذخیره سازی اصلی میباشد که کوکی ها برای ذخیره سازی اصلی می باشد که کوکی ها برای ذخیره سازی استفاده می کنند. در واقع از بین بردن این نوع کوکی ها سخت می‌شود و گاهی فرد یا سیستم را دچار مشکل می نمایند و در برخی مواقع ممکن است به صورت آنلاین و یا در مرورگر کاربران در قسمت امن ذخیره شده باشند.

 

 

بهتر است از کوکی‌ها استفاده شود یا نه؟

 

 

از آنجایی که کوکی ها دارای اطلاعاتی می باشند که تغییری در آنها رخ نمی‌دهد،پس خود کوکی ها اصلا باعث خرابی یا آلوده کردن سیستم ها نمی شود ولی می‌تواند توسط هکرها و یا حملات دیگر، امنیت سیستم ها و اطلاعات فرد را پایین بیاورد.


چرا که برخی از هکرها می‌توانند با استفاده از این کوکی‌ها به اطلاعات فرد مورد نظر دسترسی داشته باشند و از آن اطلاعات برای انجام کارهای خرابکارانه استفاده نمایند.


ولی وقتی از طرف دیگر به قضیه نگاه کنیم، کوکی ها باعث میشوند که فرد یک وبگردی آسان و راحت داشته باشد و تجربه کاربری بالایی را به دست آورد، چرا که نیاز نیست مکرراً اطلاعات و شخصی‌سازی های خود را در ورود به سایت ها وارد نمایند.


حال بسته به اینکه فردی راحت بودن در وبگردی را اولویت خود قرار می دهد و یا امنیت برایش مهم است و آن را در اولویت خود قرار می دهد، می تواند کوکی ها را فعال یا غیرفعال نماید. یعنی استفاده از کوکی ها چیزی نیست که اجباری باشد و به راحتی میتوانید این کوکی ها را در کامپیوتر و یا هر دستگاه دیگری که از آن برای ورود به اینترنت استفاده می کنید، فعال و غیرفعال یا محدود نمایید.

 

 

JS یا JavaScript

 

 

جاوا اسکپریت

 

 

واژه JS مخفف JavaScript می باشد. یکی از زبانهای برنامه نویسی که می‌توان از آن در طراحی و ایجاد صفحات وب سایت ها استفاده نمود جاوااسکریت میباشد.


با استفاده از این زبان برنامه نویسی می توانید به ایجاد صفحات وب که به صورت پویا و واکنشگرا می باشند، اقدام نمایید.


این زبان برنامه نویسی می تواند از انواع مختلفی از شیوه های برنامه نویسی پشتیبانی نماید بنابراین برنامه نویسان بسیار به استفاده از این زبان برنامه نویسی علاقه دارند.


برنامه نویسان برای اینکه بتوانند، برنامه نویسی سمت سرور یا اپلیکیشن موبایل و بازی و حتی اپلیکیشن دسکتاپی را داشته باشند، می‌توانند از این زبان برنامه نویسی استفاده نمایند.


این زبان برنامه نویسی یکی از زبان های برنامه نویسی سطح بالا می باشد.

 

 

حال شاید این سوال به ذهنتان خطور کند که زبان برنامه نویسی سطح بالا به چه معنا میباشد؟

 

 

همانطور که می‌دانید کامپیوتر ها فقط به زبان صفر و یک آشنایی دارند و می‌توانند با این زبان دستوراتی را دریافت کنند و با برنامه نویسان ارتباط برقرار کنند.


قبلاً برنامه نویسان مجبور بودند به زبان صفر و یک، برنامه های خود را بنویسند و به صورت مستقیم با پردازنده ارتباط برقرار کنند، که به آن زبان های برنامه نویسی، زبان های سطح پایین یا همان Lowe Level گفته می‌شود.


از آنجایی که یادگیری و استفاده از زبان های سطح پایین برای برنامه نویسان سخت بود به فکر افتادند که زبان برنامه نویسی را طراحی کنند که به زبان انسان نزدیک تر باشد تا بتوانند به راحتی برنامه های خود را بنویسند و دستورات خود را برای کامپیوتر ارسال نمایند از این رو به ایجاد زبان های برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت اقدام نمودند که به این زبان های برنامه نویسی که دیگر نیازی به تبدیل آنها به صفر و یک نمی باشد، زبان سطح بالا یا همان HighLevel گفته می شود.


در این زبان برنامه نویسی که یک زبان برنامه نویسی مفسر می باشد، سورس کدهای نوشته شده به صورت خط به خط تفسیر میشوند و باعث کند شدن اجرای برنامه نوشته شده میشود.


همچنین با توجه به اینکه این زبان یک زبان شی گرا می باشد، می تواند در فرایند کدنویسی شما بسیاری از مشکلات تان را حل نمایند تا به راحتی بتوانید در این مسیر پیش روید.


شی گرا بودن یک زبان برنامه نویسی بدین معنا میباشد که رویکرد برنامه نویسی از جز به کل یا پایین به بالا می باشد.


در واقع اول به ایجاد واحدهای جزئی اقدام می‌شود و سپس آنها را به هم پیوند می دهد و به ایجاد واحدهای بزرگتر منجر می‌شود و برنامه کاملی تحویل داده میشود.

 

 

W3C یا world wide web Consortium

 

 

W3c

 

 

واژه W3C مخفف عبارت world wide web Consortium به معنی کنسرسیوم شبکه جهانی وب می باشد.


این کنسرسیوم به هدایت وب به سوی استعداد های نهان آن اختصاص داده شده است.


برای اینکه وب سایت هایی که در تمام دنیا ایجاد می‌شوند، بتوانند در تمامی مرورگر هایی که در کل دنیا وجود دارد سازگار شوند، اقدام به ایجاد استاندارد هایی به نام W3C کردند.


برای اینکه بتوان یک برنامه نویس ماهر و حرفه ای شد باید به این استاندارد ها مسلط بود و به رعایت آنها اقدام نمود.


برای اینکه بتوان سایتی را طراحی نمود که در تمامی پلتفرم های موجود به خوبی کار کند، باید سایت را بر اساس این استانداردها طراحی و ایجاد نمود.


سایت هایی که برای طراحی آن سایت ها از استانداردهای W3C استفاده شده است، از رتبه بالاتری از نظر سئو نسبت به دیگر سایت ها دریافت می کنند.


استانداردهای W3C به سرعت وب سایت ها اهمیت ویژه ای قائل اند. بنابراین بهتر است صفحات وب سایت ها با CSS طراحی شوند، چرا که سایت هایی که با CSS طراحی می شوند، سرعت بارگذاری بالاتری نسبت به دیگر سایت ها دارند.


استانداردهای W3C در Ranking سایت ها نیز تاثیر بسیاری دارد و همچنین باعث می شود که چنین سایت هایی با سرعت بالاتری در جستجوی موتورهای جستجو یافت شوند.

 

 

Title یا عنوان صفحه

 

Title

عنوان صفحه یا Title همان چیزی است که در بالای پنجره مرورگر به عنوان یک توضیح دقیق و در عین حال خلاصه از محتوای یک صفحه به نمایش در می آید.


بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که Title باید در بالای صفحات و با یک فرمت برجسته برای کاربران قابل مشاهده باشند، در حالی که این یک فکر اشتباه می باشد و هیچ ربطی به سر صفحه صفحات ندارد.


عنوان یا تگ Title می‌تواند نقش عمده‌ای در سئوی سایت ها داشته باشد.


طول تک Title باید زیاد کوتاه یا زیاد بلند نباشد و باید تعادل را در به کار بردن تعداد کاراکترهای درج شده در این تگ رعایت شود.


موتور جستجوی گوگل ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر از محتوای موجود در این تگ را برای کاربران نمایش می دهند و اگر بیشتر از این تعداد کاراکتر در این تک وجود داشته باشد، بعد از ۵۰ تا ۶۰ کارات را به صورت سه نقطه "..."  برای کاربران نمایش میدهد.


این تگ یکی از تگ های مهم به شمار می‌آید، چراکه راهنمایی برای مرورگرها و کاربران می باشد و باعث می شود که هم مرورگرها در مورد موضوع محتوای صفحه شما آگاه شوند و هم کاربران بدانند که قرار است در این صفحه به چه محتوایی دست یابند.

 


مکان های مهمی که از این تگ استفاده می‌کنند و بسیار پرکاربرد می باشد عبارتند از:

 


* صفحه نتایج موتورهای جستجو:


زمانی که کاربران در مورد چیزی به جستجو می‌پردازند، مرورگرها نتایجی را در صفحه نتایج جستجو برای کاربران به نمایش می‌گذارند.


 هر کدام از این نتایج مربوط به یک صفحه از سایتی می باشد و این تگ عنوان این صفحات می باشد که برای کاربران به نمایش گذاشته می‌شود و اگر سایت بتواند یک عنوان مناسب و خوبی را برای خود داشته باشد، امکان اینکه کاربران بر روی آنها کلیک کنند، نیز بیشتر خواهد بود.

 

 

* مرورگرهای وب:


وقتی که سایتی را در مرورگر باز می‌کنید آن سایت در یک Tab در بالای صفحه مرورگر وب به نمایش درمی‌آید و عنوان تگی که برای صفحه سایتتان انتخاب کرده اید در این Tab دیده می شود.

 

 

* شبکه های اجتماعی:

 

در برخی از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی این تگ Title می باشد که هنگام اشتراک گذاری به نمایش کاربران در می آید.

 

 

Tinny Text یا متن های کوچک

 

 

Tiny text

 

در برخی مواقع در صفحات سایت ها دیده می‌شود که متن هایی هستند که برای اینکه بتوانید آنها را بخوانید باید صفحه را به حالت زوم دربیاورید. چراکه فونت این متن ها بسیار کوچک انتخاب شده اند.


به این متن ها متن های کوچک یا Tinny Text گفته می شود.


نوشتن چنین متن هایی که خواننده را برای خواندن آن ها با مشکل روبه‌رو می‌کند، تقلب محسوب می‌شود و از نظر موتورهای جستجو این متون، متون اسپم شناخته می شوند.


باید متن های درج شده در محتوای سایت به گونه‌ای باشد که خواننده بتواند به راحتی کلمات آن متون را تشخیص دهد و بتواند به راحتی آنها را بخواند و نیازی به زوم کردن نباشد.

 

 

متن های نامرئی یا مخفی یا Invisible text

 


متن هایی می باشند که رنگ نوشتن این متون با رنگ پس زمینه هم رنگ می باشد، به طوری که در این پس زمینه محو می‌شوند و دیده نمی شوند.


این متن درگذشته کاربرد بسیاری داشت و می توانست سایت ها را برای گرفتن رتبه از موتورهای جستجو یاری نماید ولی دیگر چنین کاربردی ندارد هیچ، حتی باعث میشود موتورهای جستجو این متون را به عنوان متن های اسپم بشناسند و آن صفحات را صفحاتی متقلب به شما بیاورند.

 

بعد از مطالعه ی این بخش حتما آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش نه را مطالعه بفرمایید :


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: