جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش یک

آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش یک

 192    0

در این مقاله در مورد اصطلاحات رایج در طراحی سایت از جمله صفحه وب یا همان Web page و وب سایت یا Web site و دامنه یا Domain و هاست یا Host و لینک یا...

 

 

آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت

 

 

در طراحی سایت انواع و اقسام اصطلاحات و واژه ها، به کار برده می شود که با بسیاری از این واژه ها و اصطلاحات قبلاً آشنا شده اید.


ولی در این مقاله می خواهیم به صورت اختصاصی به معرفی این واژه ها و اصطلاحات بپردازیم در واقع میخواهیم این مقاله را به نوعی به دیکشنری واژه‌ها و اصطلاحات رایج در طراحی سایت تبدیل نماییم.

 

 

صفحه وب یا همان Web page

 

 

هر کسی که در فضای مجازی و اینترنت مشغول گشت و گذار باشد، معمولاً با این صفحات هم سرکار خواهد داشت. در واقع صفحه وب همان صفحاتی میباشد که در مقابل درخواست آدرس‌های سایت، شما از مرورگر دریافت می‌کنید.


اگر بخواهیم واضح تر بگویم، در مواقعی که شما مرورگرتان را باز می کنید و در آن آدرس وب سایت را تایپ می کنید، در واقع به مرورگر دستور می‌دهید که صفحه مربوط به آن آدرس را برای شما پیدا کند و مرورگر نیز با استفاده از سرور صفحه مورد نظر را برای شما پیدا کرده و به نمایش می‌گذارد.
این صفحات شامل انواع بخش ها می باشد که در مجموع صفحه نهایی که شما می‌بینید را به شما ارائه می دهد.


این بخش عبارتند از: متن، عنوان، منو، لیست، عکس، موزیک، ویدیو، لینک های دیگر صفحات و هر آنچه که در ان صفحات برای شما قابل مشاهده باشد.


در این صفحات از زبان html برای مشخص کردن قسمت های داخلی آن صفحه استفاده می شود.

 

 

وب سایت یا Web site 

 

 

 

وب سایت

وب سایت یا Web site که تقریبا همه افراد با آن آشنا هستند و یا حداقل نام آن به گوششان خورده است، مجموعه ای از صفحات وب می باشد که به صورت به هم پیوسته با یک دامنه مشترک به تشکیل یک وبسایت منجر می شوند.


هر وب سایت برای خود آدرس بخصوصی دارد که به آن آدرس، دامنه گفته می‌شود و برای اینکه به سایت مورد نظر خود دست یابید باید دامنه آن را در مرورگر ها بنویسید تا وب سایت مورد نظر شما را برایتان پیدا کند.


وب سایت ها از انواع بخش ها تشکیل می شوند که عبارتند از: انواع اسناد و اطلاعات و پرونده هایی که در آن وب سایت قرار داده شده است که خود این بخش ها از انواع متن ها و گرافیک و رنگها و لینک ها و قالب بندی ها تشکیل شدند. 


انواع و اقسام وب سایت ها در دنیای مجازی وجود دارند که هرکدام در زمینه خاصی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

 

دامنه یا Domain

 

 

دامنه

 

 

همانطور که در قسمت وبسایت بیان شد، دامنه همان آدرس وب سایت ها می باشد.


هیچ سایتی امکان ندارد که بدون دامنه ایجاد شود. در واقع از اجزای جدایی ناپذیر یک وب سایت میباشد که با آن آدرس می‌توان به سایت ها دسترسی پیدا کرد. زمانی که شما تصمیم می‌گیرد که به طراحی و ایجاد سایت اقدام نمایید، قبل از هر چیزی باید به خریداری دامنه برای سایت خود اقدام نمایید.


هر دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده است و یک بخش مشترک در همه دامنه ها وجود دارد.


بخش مشترک مربوط به www میباشد که مخفف عبارت Word Wide Web به معنی شبکه جهانی وب می باشد.


بخش دوم مربوط به اسم سایت شما می باشد. هر سایتی برای اینکه خود را به مشتریانش معرفی نمایند باید دارای نام منحصر به فردی باشد که این نام در آدرس سایت نیز به کار می‌رود و بخش دوم درس را تشکیل میدهد.


بخش سوم مربوط به پسوند می باشد. برای اینکه دامنه خود را ثبت نمایید باید پسوندی مناسب با سایت خود را برای آن انتخاب نمایید. انواع و اقسام پسوندها وجود دارد که هر کدام معنای خاصی دارند.


رایج ترین پسوندی که در ایران وجود دارد، پسوند ir می باشد که این پسورد برای سایت های ایرانی به کار میرود و هر سایتی که دارای این پسوند باشد، مشخص می‌کند که این سایت مربوط به کشور ایران میباشد و همچنین پسوند com برای سایت های تجاری به کار میرود. پسوند com نیز از پسوند های رایج می باشد که بسیار کاربرد دارد.


بخش دوم و سوم با یک نقطه به نام دات از هم جدا می شوند.


باید گفته شود که هیچ دو سایتی را نمی توانید پیدا کنید که دامنه هایشان مثل هم باشد. در واقع هر آدرسی مختص یک سایت می باشد و منحصر به فرد است.


برای اینکه یک دامنه را به سایت خود اختصاص دهید، باید آن دامنه را خریداری نمایید و بابت آن پول بپردازید.


در خرید دامنه ها باید به زمان انقضای آن دامنه دقت نمایید و بخاطر بسپارید، چرا که هر دامنه ای برای بازه زمانی خاصی که معمولاً یک ساله میباشد، فروخته می‌شود و پس از انقضای زمان آن یا باید آن را تمدید کنید و یا حق استفاده از آن دامنه از شما گرفته خواهد شد. علاوه بر دامنه ای که برای طراحی سایت باید خرید کنید، باید به خرید هاست نیز اقدام نمایید.

 

 

هاست یا Host

 

 

 

هاست

 

 

هاست یا میزبانی وب، به سرویس گفته می‌شود که افراد با خریداری آنها امکان قرار دهی وب سایت خود  در اینترنت را به دست می آورند.


در واقع شما با خرید هاست از شرکت های هاستینگ، فضایی از سرور را برای قرار دادن اطلاعات و فایل های وب سایت خود در آن فضا اجاره می کنید.


با خریداری هاست شما می توانید تمامی اطلاعات و محتوای وب سایت خود را روی سرور خاصی ذخیره نمایید تا کاربرانتان با وارد کردن آدرس سایت شما به سروری که اطلاعات شما روی آن ذخیره شده است، متصل شوند و صفحات وب سایت شما را مشاهده کنند.


انواع هاست و شرکت های هاستینگ وجود دارد که هر سایتی نسبت به گستردگی و نیاز خود می تواند با توجه به ویژگیهای هاست ها، یکی از آنها را انتخاب نمایید و از شرکت های هاستینگ برای خریداری آن اقدام نماید.

 

 

لینک یا Link

 

 

 

لینک

 

 

اگر از کاربران فضای مجازی باشید حتما با انواع لینک‌های موجود در سایت ها برخورد کرده اید و می‌دانید که با کلیک کردن روی لینکها، صفحات دیگری که هدف این لینک ها میباشد، ارجاع داده می شوید.


از آنجایی که در طراحی سایت ها قرار دادن لینک ها بسیار اهمیت دارد(چرا که می‌توانند برای سایت های میزبان خود بسیار ارزشمند باشند، مثلا می توانند به سئوی سایت ها کمک خوبی کنند) بنابراین در اکثر سایت ها انواع لینک ها گذاشته می‌شود و برای همین مبحثی بسیار آشنا برای همه کاربران دنیای مجازی می باشد.

 

لینک یک شئ (object) html می باشد که به وسیله آن می توان ساده ترین راه برای انتقال بین انواع صفحات وب را ایجاد کرد.


انواع بساری برای لینک ها وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:  لینک فالو، لینک های نافالو، لینک های تبلیغاتی، لینک ساخته شده توسط کاربر وغیره.

 

 

کنترل پنل میزبانی وب

 

 

منظور از کنترل پنل هاست، نرم افزاری می باشد که به وسیله آن نرم افزار می توان به مدیریت انواع اتفاقاتی که در فضای هاست روی می دهد، پرداخت.


در واقع با این نرم افزار شما می توانید مدیریت کامل، امکانات هاست را در اختیار بگیرید و می توانید انواع کارها مثل ارسال فایل، مدیریت ایمیل ها، انواع تغییراتی که قرار است در صفحه وب انجام گیرد و همچنین نصب انواع نرم افزار های تحت وب و پلاگین ها را بر عهده بگیرید. به جز این موارد، هر امکاناتی که نیاز دارید را می توانید با این نرم افزار انجام دهید.

 

 

وب سرور یا Web server 

 

 

وب سرور

 

مطمئنا وب سرور یا همان اصطلاح رایج سرور، زیاد به گوشتان خورده است .


وب سرور در واقع نرم افزارهایی هستند که وظیفه خاصی را بر عهده دارند و آن این است که اطلاعات و سرویس های درخواست شده کاربران را از طریق مرورگر ها به کاربران نمایش میدهند.


در واقع کاربران با نوشتن آدرس و درخواست اطلاعات و سرویس ها در مرورگر ها از آنها درخواست نمایش صفحات وب مرتبط را می کنند و مرورگرها این درخواست را به سمت سرور ها میفرستند و این سرورها هستند که به پردازش اطلاعات و صفحات درخواستی کاربران می پردازند و نتیجه را به سمت مرورگر کاربران می فرستند و آن صفحات را برای کاربران قابل نمایش می کنند.


این اطلاعات ارسال شده به مرورگر کاربران به صورت فایل های html میباشد که در کنار آنها هر نوع داده های دیگری مانند تصاویر، متن، فایل های css و غیره ارسال می‌شود و درخواست های کاربران که توسط مرورگر را به سمت وب سرور ها فرستاده می‌شود، تحت پروتکل ‏http میباشد.

 

 

سایت های ثابت

 

 

سایت ثابت

 

 

سایت های ثابت و استاتیک در واقع سایت هایی می باشند که نمی‌توان به راحتی تغییری در قالب و صفحات آن ایجاد نمود و برای اینکه تغییر جزئی در این سایت انجام داد، نیاز است که از فردی که با کدنویسی آشنا می باشد، کمک خواست.


در واقع در این نوع سایت ها برای هر نوع تغییرکوچکی باید در کدنویسی آن تغییراتی را ایجاد نمود.


زبان برنامه نویسی که برای برنامه نویسی این سایت ها استفاده میشود، زبان html و css میباشد.


امروزه افراد دیگر خواهان طراحی چنین سایت هایی نیستند و علاقه شدیدی به طراحی سایتهای پویا یا داینامیک دارند‌.


این سایت ها برای کسانی که خواهان تغییراتی در سایت های خود نمی باشد، می تواند مناسب باشد.


چنین سایت هایی خیلی از امکانات سایت های پویا را ندارند ولی مزایای نیز دارند که افراد نادری  به خاطر این مزایا باز هم خواهان این چنین سایت هایی می باشند.


برای مثال هزینه طراحی این سایت ها خیلی پایین تر از سایت های داینامیک می باشد و فضای هاست زیادی را اشغال نمی کنند و به راحتی چنین سایتهایی ایندکس می‌شود و غیره.

 

 

سایتهای پویا یا داینامیک

 

 

سایت پویا

 

 

در مقابل سایت های ثابت سایتهای پویا و داینامیک قرار دارند. با تعریفی که از سایتهای ثابت داشتیم، مطمئنا خود شما می توانید حدس بزنید که سایتهای پویا یا داینامیک به چه سایت هایی گفته می شود.


در واقع در سایتهای پویا برای اعمال تغییرات روی صفحات یا قالب های استفاده شده در این وب سایت ها نیاز نیست که در کدهای نوشته شده آن تغییراتی را ایجاد نمود و برای اعمال این تغییرات به افراد حرفه‌ای و برنامه نویس نیاز نمی باشد. بلکه مدیر سایت به راحتی می‌تواند هرگونه تغییر را که در صفحات و قالب های این سایت ها نیاز است، اعمال نمایند.


زبان برنامه نویسی این سایت ها غالباً، ASP, php و جاوا اسکریپت میباشد.


برای طراحی چنین سایتهایی، انواع سیستم های مدیریت محتوا، ارائه شده است که می‌توان با استفاده از آنها به طراحی این سایت ها اقدام نمود.


البته برای طراحی سایت های حرفه ای به افراد متخصص و حرفه ای نیاز می باشد و از این رو هزینه طراحی این نوع سایت ها، بالا می باشد و نسبت به طراحی‌ سایت های استاتیک باید هزینه بیشتری را برای آنها در نظر گرفت.


همچنین فضای هاست بالایی را نسبت به سایت های استاتیک اشغال می کنند.

 


این چنین سایت هایی دارای مزایای بسیار فراوانی نیز می باشند که از جمله آنها عبارتند از:

 


* می توان برای انواع سایت ها با صفحات نامحدود از چنیت طراحی بهره برد.


* امکان تغییر و مدیریت چنین سایت های بسیار راحت می باشد و می توان به هر قسمت از سایت هایی که نیاز میباشد به راحتی و بدون محدودیت خاصی دست پیدا کرد.


* موتورهای جستجو به این سایت بسیار بیشتر از سایت های استاتیک علاقه دارند، چرا که هم دارای تنوع و جذابیت بیشتری می باشد و هم امکانات زیادی را برای کاربران فراهم می‌کند و در کل کاربران را بسیار بیشتر از سایت های استاتیک راضی نگه میدارند.


* این سایت ها حالت ریسپانسیو دارند و می توان در انواع ابزارهای ارتباطی مثل گوشی و تبلت نیز چنین سایتهایی را برای کاربران قابل نمایش کرد و انواع و اقسام مزایا و ویژگی‌های دیگری که این سایت در اختیار کاربران و مدیران قرار می دهند.

 

 

سایت های دایرکتوری Directory

 

 

سایت دایرکتوری

 

 

در واقع این سایت‌ها به نوعی سایت مرجع میباشند و وبسایت های دیگری که در اینترنت موجود می باشند را بر اساس اینکه این وب سایت ها در چه زمینه ای فعالیت میکنند، دسته بندی می کند.


در واقع وب سایت های دیگر یک وب دایرکتور را برای خود انتخاب میکنند و لینک سایت خود را در آن ثبت می کنند. این ثبت لینک هم می‌تواند به صورت دستی صورت بگیرد و هم به صورت اتوماتیک.


با ثبت لینک سایت خود، در سایت های دایرکتوری که از کیفیت واعتبار بالایی برخورداد باشد، می توانید تاثیر زیادی روی رتبه سئوی سایت خود داشته باشید.

 

 

صفحه اصلی یا Home page

 

 

صفحه اصلی سایت در واقع از صفحات ای است که می تواند نقش مهمی را برای سایت شما داشته باشد.


از آنجایی که کاربران در ورود خود به سایت شما اول از همه وارد صفحه اصلی سایت شما می‌شود، پس باید این صفحه به قدری جذاب و گیرا باشد که بتواند کاربران را برای ماندن و ادامه مسیر خود در سایتتان، ترغیب نمایند


برای مثال اگر منزل آپارتمانی خود را در نظر بگیرید، اولین جایی که مهمانان شما با آن روبرو خواهند شد قسمت سالن پذیرایی شما میباشد. بنابراین باید این قسمت از خانه تان را همیشه مرتب و منظم نگه دارید تا مهمانانتان از بودن در خانه شما احساس ناراحتی نکنند.


صفحه اصلی هم حاکم سالن پذیرایی خانه شما را برای کاربران دارد. اگر کاربرانتان در هنگام ورود به سایت شما، با صفحه روبرو شوند که به شدت نا منظم و نامرتب باشد و با قالبی با رنگ های نامناسب طراحی شده باشد و امکانات خاصی برای وی فراهم نشده باشد، از بودن در سایت شما رضایت کافی را نخواهند داشت. بنابراین صفحه می تواند برای سایتتان سرنوشت ساز باشد.

 

 

‏UI یا User Interface

 

 

 

UI

 

 

اصطلاح UI که مخفف عبارت User Interface می باشد.


در واقع ظاهر سایت می باشد که کاربران آن را جلوی رویشان مشاهده می‌کنند.


معنی این عبارت واسط کاربری می باشد. در واقع کاربران با این بخش از سایت بیشترین ارتباط را خواهد داشت.


وظیفه ای که این قسمت بر عهده دارد بدین شکل می‌باشد که به هماهنگ سازی و یکپارچه سازی طراحی و عوامل طراحی سایت با نرم افزارها می‌پردازد.


البته این فقط یکی از وظایف اصلی این بخش به شمار می‌آید و وظایف بسیاری را بر عهده دارد.


با استفاده از این بخش می توان به سئوی سایت بسیار کمک کرد و رتبه سایت را از نظر سئو بالا برد.

 

 

اینترو یا Intro

 

 

اینترو یا Intro مخفف عبارت Intro duction معنی مقدم میباشد.


معمولا محتوایی که برای اینترو در نظر گرفته می‌شود به صورت انیمیشن میباشد.


در طراحی سایت ها از این‌ترو برای جذاب شدن صفحه وب سایت و یا برای اینکه بخواهند تأثیر تبلیغات قرار داده شده را بالا ببرندو یا برای خوشامدگویی استفاده می کنند.


این انیمیشن را در ابتدای وب سایت مورد نظر قرار می دهند.

 

 

عبارت User Friendly

 

 

این عبارت در بین طراحان سایت بسیار رواج دارد و به معنی کاربرپسند می باشد.


اکثر مدیران سایت ها تاکید دارند که سایتشان به نوعی طراحی شده باشد که بتواند برای کاربرانش معنی عبارت User Friendly را به معنای واقعی برای آنها برساند.


سایت هایی کاربر پسند می باشند که بتوانند هر امکانات و قابلیت هایی را که کاربران در سایت نیاز دارند را برای آنها فراهم نماید. 


در واقع استفاده از این سایت ها برای کاربران بسیار راحت و بدون دردسر می باشد و برای اینکه به امکاناتی که نیاز دارند دست یابند، نیاز نیست که به دنبال آنها بگردند و همه چیز خیلی مرتب و منظم برایشان فراهم شده است‌.

 

 

سایت فلش Flash Site

 

 

سایت فلش

 

نوع دیگری از طراحی سایتها، سایتهای فلش می باشد. در واقع مدیران چنین سایت‌هایی تصمیم میگیرند که سایت خود را به وسیله تکنولوژی به نام Flash ایجاد نماید.


در چنین سایت هایی می توان از انواع انیمیشن ها و عناصر متحرک استفاده کرد و آنها را برای کاربران قابل نمایش کرد و همچنین قرار دادن صدا نیز در چنین سایت هایی رواج دارد.


برای طراحی چنین سایت هایی به نرم‌افزارها خاصی نیاز می باشد.


به دلیل اینکه چنین سایت هایی با مشکلاتی مواجه می‌شوند، غالبا طراحی چنین سایت‌هایی خواهان زیادی ندارد و توصیه نمی شود.


چنین سایت های انواع و اقسام متفاوتی دارند که برخی از آنها به طور کامل به صورت متحرک می باشند و برخی در بعضی از قسمت ها از این انیمیشن ها و عناصر متحرک استفاده می کند.

 

 بعد از مطالعه ی این بخش حتما آشنایی با اصطلاحات و واژه های رایج و پرکاربرد در طراحی سایت بخش دو را مطالعه بفرمایید :


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: