جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید
طراحی سایت وسئو

کاربرد علائم نگارشی در تهیه محتوای متنی

کاربرد علائم نگارشی در تهیه محتوای متنی

 705    0

در این مقاله در مورد کاربرد علائم نگارشی از جمله علامت نقطه (.) و علامت سوال(؟) وعلامت تعجب(!) وعلامت ویرگول(،) و نقطه ویرگول(؛) و پرانتز() و علامت...

 

 

استفاده از علائم نگارشی در تولید محتوا

 

 

علایم نگارشی در تولید محتوا

 

 

فردی که می‌خواهد در حرفه تولید محتوا مشغول به کار شود، باید با یک سری اصول آشنایی داشته باشد تا بتواند متن هایی را که می نویسد، متن هایی با کیفیت و جذاب باشند. متونی که تهیه می‌کند به قدری باید حرفه ای تولید شود که کاربری که به مطالعه آن متون مشغول می‌شود، از وجود یک فرد حرفه ای در پشت پرده این محتوای متنی مطمئن شود.


برخی افراد هستند که فکر میکنند تولید محتوا و نوشتن متن های مورد نیاز برای یک سایت، کاری ساده و غیر حرفه‌ای می‌باشد و هر کسی می‌تواند به چنین شغلی بپردازد. در حالی که باید بدانند که این کار یک کار حرفه‌ای می‌باشد و باید فرد در این زمینه تخصص لازم را داشته باشد تا بتواند به تولید محتوای با کیفیت اقدام نماید.


البته شاید هر فردی بتواند متونی را برای وب سایت ها تهیه نماید. ولی کیفیت متونی که توسط افراد حرفه ای تهیه می شود با این متون، زمین تا آسمان می تواند متفاوت باشد. اگر بدون توجه به اصول و قواعد مورد نیاز و ضروری، فرد اقدام به نوشتن متن نماید، حتماً کاربر متوجه این موضوع خواهد شد که فرد بدون داشتن تخصص، اقدام به نوشتن آن متن کرده است و در واقع فقط خواسته که بنویسد و به کیفیت و مفید بودن محتوا توجهی نکرده است.


از آنجاییکه امروزه اکثر افراد به ایجاد سایت های متفاوت برای رونق کسب و کارهای خود اقدام می نمایند، پس حتما باید به فکر تولید محتوا برای این سایت ها هم باشند وگرنه کاربران به سایت های خام مراجعه ای نخواهند داشت.


برای این منظور برخی افراد از افراد متخصص و کاربلد در این زمینه استفاده می‌کنند، ولی برخی افراد برای اینکه هزینه شان کم شود، خود به تولید محتوا اقدام می نمایند. ولی این را باید بدانند که اگر در این زمینه فرد غیر حرفه ای به این کار بپردازد به احتمال زیاد در رسیدن به اهداف خود (که ممکن است این اهداف فروش، آموزش و یا غیره باشد) موفق نخواهند شد. گفتنی است که با پرداختن هزینه برای افراد حرفه ای جهت تولید محتوای حرفه ای، به احتمال زیاد خیلی زود هزینه هایی را که برای استفاده از تجربه این افراد حرفه‌ای پرداخت شده است، به صورت درآمد به جیب صاحب سایت باز خواهد گشت.

 


در ایجاد متن ها باید به انواع جنبه‌ها توجه شود تا متن حاضر شده، یک متن با کیفیت باشد. برخی از آن جنبه ها عبارتند از:

 


درون مایه، تناسب لحن با مخاطب، مرتبط بودن متن های حاضر شده با محتوای سایت، متناسب بودن متن های تهیه شده با موضوع سایت(ممکن است سایتی نیاز به متونی با لفظ خودمانی داشته باشد و سایتی لفظ کاملا تخصصی و رسمی نیاز داشته باشد) و یکی از جنبه‌های مهم دیگر هم که حتماً باید افراد در تهیه متون به آن توجه کنند، به کار بردن قواعد نگارشی در متن ها است.


اگر از قواعد نگارشی به صورت صحیح و اصولی استفاده نشود، کاربران در فهم محتوای متن سردرگم خواهند شد و نویسنده دررساندن منظوری که می‌خواهد به کاربر برساند، دچار مشکل خواهد شد. حتی ممکن است با به کار نبردن اصولی قواعد نگارشی، کلا معنای جمله و عباراتی که در متون به کار می روند، تغییر یابد.


با استفاده از قواعد نگارشی در متون، فرد می‌تواند اثرگذاری متن خود را برای کاربر بسیار افزایش دهد و در واقع کیفیت چنین متونی به شدت بالاتری از متونی می باشد که از این علائم به صورت درست و اصولی استفاده نمی‌کنند.


گفتنی است که گوگل برای به کار بردن این علائم نگارشی در متون اهمیت خاصی نمی دهد و استفاده از این علائم به صورت مستقیم تاثیری روی رتبه بندی سایت ها نمیگذارد، به خاطر همین هم بسیاری از افراد در متون خود از این علائم زیاد استفاده نمی‌کنند ولی باید بگوییم که می توان از این علائم به صورت غیر مستقیم برای سئوی سایت استفاده کرد.


یکی از مواردی که می تواند به سئوی سایت کمک کند، گذراندن وقت بیشتر کاربر در سایت می باشد. پس اگر کاربری با متونی روبرو شود که معنای آن را به طور کامل درک نکند، مطمئناً آن سایت را خیلی سریع تر ترک خواهد کرد تا به دنبال متونی برود که برایش مفید واقع شود. در نتیجه زمان سپری شدن وی در سایت کاهش خواهد یافت.


پس همانطور که می دانید به کار رفتن علائم نگارشی به صورت صحیح و اصولی در متون می تواند به طور غیر مستقیم روی سئوی سایت ها تاثیر داشته باشد.


گوگل در این بین از وجود غلط های املایی در متون بیزار می باشد و اگر متنی بیش ازحد دارای غلط املایی باشد، مطمئناً از نظر گوگل مورد پسند نخواهد بود. بنابراین وجود غلط املایی در متن ها به طور مستقیم می‌تواند رتبه سایت ها را کاهش دهد.


پس حتما به کاربران خود ارزش قائل شوید و به آنها احترام بگذارید و از قواعد نگارشی در متون خود استفاده نمایید.


در کل اگر فردی برای رضایت کاربران خود کار کند و فقط به فکر این باشد که کاربران از بودن در سایتش راضی باشند و این سایت برایشان مفید واقع شود و فقط به فکر گوگل و رتبه گیری از آن نباشد، مطمئناً در کار خود موفق خواهد بود و از گوگل هم نتیجه مورد نظر خود را دریافت خواهد کرد. چرا که گوگل خود همیشه به رضایت کاربران توجه می کند و اگر آنها از سایت رضایت داشته باشند، حتماً گوگل هم از سایت  راضی خواهد بود.


شاید به نظر برخی افراد استفاده از علائم نگارشی و یا چنین مواردی، چیزهای جزئی و پیش پا افتاده ای باشد ولی باید گفته شود که همین موارد جزئی می توانند در بین سایت ها، تفاوت ها را ایجاد نمایند و در به دست آوردن رتبه های متفاوت تاثیرگذار باشند.

 

همانطور که می‌دانید علائم نگارشی که در متون به کار می روند بسیار زیاد می باشند و ما در این مقاله می‌خواهیم چندین مورد از مهم ترین موارد علائم نگارش را برایتان معرفی نماییم.

 

قبل از شروع معرفی نکته ای که ضروری است بدانید این است که وقتی که میخواهید از علائم نگارشی در بین کلمات خود استفاده نمایید، اکثر علائم نگارشی با کلمه ای که قبل از خود آمده است، هیچ فاصله ای ندارند و به هم چسبیده می باشند ولی با کلمه ای که بعد از خود به کار می رود باید فاصله ایجاد نمود. ولی چندین مورد از این علایم از این قاعده تبعیت نمی کنند. مانند پرانتز، گیومه، دونبش یا قلاب.

 

 

کاربرد علائم نگارشی در تولید محتوای متنی

 

 

علامت نقطه (.)

 

علامت نقطه یکی از رایج ترین علائم نگارشی می باشد که تقریبا اکثر افراد از این علائم نگارشی استفاده میکنند حتی آن افرادی که به استفاده از علائم نگارشی در متون علاقه خاصی ندارد.


* نقطه پایان یک جمله را نمایان می‌کند. در واقع وقتی نقطه ای بعد از کلمه گذاشته می‌شود، بیان می‌کند که جمله ای که در حال بیان آن بودیم تمام شده است و می‌خواهیم سراغ شروع جمله ای دیگر برویم.


* جمله هایی که در پایان آنها از این علامت استفاده می‌شود جمله های امری، خبری، غیر پرسشی، غیر تعجبی می باشند. معمولاً کلمه قبل از علامت نقطه را فعل تشکیل می‌دهد و نقطه اکثراً به فعل می چسبد و با کلمه بعد از خود یک فاصله دارد.


* کاربرد دیگری که این علامت دارد این است که بعد از حروف اختصاری اسم استفاده می شود.

 

 

علامت سوال(؟)


Shift+/

همانطور که از نام این علامت میتوان فهمید، اکثرا این علامت در آخر جملات پرسشی به کار می رود. ولی گاهی اوقات ممکن است این علامت در بین کلمات یک جمله نیز به کار رود که در این شرایط دیگر جمله را سوالی نمی کند، بلکه حالت تمسخر و تردید فرد گوینده را نشان می‌دهد. که در این صورت باید علامت سوال بین پرانتز (؟) استفاده شود.

 

 

علامت سوال

 

 

علامت تعجب(!)


Shift+1

* استفاده از این علامت در جاهای مختلف رایج می باشد و فقط یک کاربرد ندارد. ولی بیشترین کاربرد آن برای جملاتی است که جمله بیان شده باعث تعجب و غافلگیری شود.


* دومین مورد استفاده از این علامت زمانی است که جمله حاوی پیام عاطفی برجسته باشد.


* سومین مورد مربوط به جملاتی است که تاکیدی هستند و روی یک دستور یا امر خاصی تاکید می کنند.


* چهارمین مورد استفاده این علامت بعد از منادا می باشد.

 

علامت تعجب

 

علامت ویرگول(،)

 

Shift+T

 

یکی دیگر از علامت هایی که استفاده از آن علامت می‌تواند معنای واقعی جمله و عبارت را بیان کند و استفاده از آن در بین متن ها بسیار تاکید می شود، همین علامت ویرگول میباشد.


کاربرد این علامت نیز بسیار می باشد و بنابراین آشنایی با این علامت خالی از لطف نیست.


* مهمترین استفاده از این علامت این مورد می باشد که باعث ایجاد مکث در بین کلمات می شود و می تواند به کلی معنای جمله را تغییر دهد.


* می‌تواند از به کار بردن زیاد (و) در بین کلمات نیز جلوگیری نماید. به جای تکرار (و) بین کلمات علامت (،) گذاشته می شود‌.


* از این علائم نگارشی می توان برای بیان توضیحات اضافی در مورد شخصی یا چیزی که در مورد آن بحث می‌شود نیز استفاده نمود.


* بعد از گروه قیدی نیز می‌توان از این علامت استفاده نمود.

 

 

نقطه ویرگول(؛) 


Shift +Y

این علامت را نباید با علامت قبل یعنی ویرگول اشتباه بگیریم با اینکه این دو علامت به هم شباهت دارند ولی کاربرد آن دو کاملاً با هم متفاوت میباشد.


* زمانی که قصد این را داریم که بین دو جمله که به هم ربط دارند و پشت سر هم نوشته میشوند فاصله بیفتد و این جملات با کمی مکث بین آن دو خوانده شود، از این علامت استفاده می‌شود.


* زمانی که نویسنده بعد از اتمام جمله هنوز هم نیاز دارد، جمله دیگری را بنویسد و پیام درونی جمله قبلی را در آن بیان کند. در واقع بعد از نقطه ویرگول شروع به کامل کردن جمله میشود.


* برای جدا کردن دو جمله که پشت سر هم می آیند و هم پایه هستند و در آن، هر دو جمله از ویرگول برای جدا کردن کلمات داخل خود، استفاده کرده است، از نقطه ویرگول استفاده می شود و دلیل آنن هم اشتباه نیفتادن بین ویرگول جداکننده دو جمله با ویرگول های جداکننده کلمات در هر جمله می باشد.

 

 

 

نقطه ویرگول

 

پرانتز()


Shift+0 برای پرانتز باز


Shift+9برای پرانتز بسته

 

* استفاده از این علامت بیشتر زمانی کاربرد دارد که نیاز باشد توضیحی را برای فهم بهتر یک مطلب داشته باشیم.


* زمانی که میخواهیم توضیحی را در جمله داشته باشیم، ولی نوشتن آن توضیح زیاد هم ضروری نمی باشد.


* برخی مواقع برای اینکه بتوانیم از هم معنی و مترادف کلمات نیز در جملات استفاده نماییم، می توانیم از این علامت استفاده کنیم.


* زمانی که میخواهیم از معادل کلمات در زبان های دیگری مثل زبان انگلیسی نیز در متون استفاده نماییم، میتوانیم پرانتز را به کار ببریم و معادل کلمه را در داخل آن بنویسیم.


نکته: بعد از پرانتز باز و کلمات استفاده شده در بین این علامت(پرانتز باز و بسته) و بعد از این کلمات و پرانتز بسته، اصلانیازی نیست که فاصله ای ایجاد شود.


در واقع هر دو علامت پرانتز باز و بسته به کلمات چسبیده نوشته می شوند.

 

 

علامت گیومه<< >>


Shift+K برای گیومه باز


Shift+Lبرای گیومه بسته


* این علامت نیز کاربرد مهمی که دارد و این است که در مواقع که می خواهیم واژه های تخصصی یا اسم خاص را برای اولین بار در متن خود استفاده کنیم.


* کاربرد دیگری که این علامت دارد و بسیار رایج می باشد، این است که میخواهیم نقل قولی را از دیگران در متون خود استفاده نماییم. 


* همچنین زمانی که می خواهیم برای ضمانت بیتی، بیت دیگری را از شاعری دیگر در متن خود بنویسیم از این علامت استفاده می کنیم.


نکته: زمانی که کلمه ای را در بین این علامت استفاده میکنیم نیز از فاصله هیچ استفاده ای نمی شود. دقیقا عین پرانتز.

 

 

علامت نقل قول "   "


Shift+گ

* برای اینکه بتوانیم نقل قولی را به صورت مستقیم از فردی در جمله خود داشته باشیم، می توانیم از این علامت استفاده کنیم.


* زمانی که از کلمه یا عبارت جدید در جمله خود استفاده می نماییم نیز می توانیم از گیومه استفاده کنیم.


* می‌توان برای جلوگیری از طولانی شدن طول جمله در تیترهای خبری نیز از این علامت استفاده نمود‌.


نکته: این علامت کاربرد بسیار نزدیکی به علامت گیومه دارد.

 

 

علامت دو نقطه روی هم(:)

 

Shift+ک

 

* زمانی که میخواهیم توضیحی در مورد مطلبی داشته باشیم، می توانیم از این علامت استفاده کنیم. همچنین برای ایجاد مکث نیز این علامت کاربرد دارد.


* اگر بخواهیم معنایی را برای این علامت داشته باشیم( زیرا و چون که) می باشد.


* برای اینکه در متن خود نقل قولی را از کسی داشته باشیم، می توانیم از این علامت استفاده نماییم.


* زمانی که میخواهیم لیست یا فهرستی از چیزی داشته باشیم، میتوانیم علامت را به کار ببریم.


نکته: اکثرا این علامت با عبارتند از همراه میباشد.

 

 

علامت سه نقطه کنار هم (...)

 

* زمانی که نمی خواهیم مطلبی را طولانی کنیم و به همین خاطر سخن یا جمله را به صورت ناقص بیان میکنیم، در آخر جمله از علامت (...) استفاده میکنیم. معمولاً ادامه این مطالب قابل حدس می باشند.


* این علامت را می‌توانیم به جای کلمه (و غیره) نیز به کار برد.

 

 

فاصله

 

برای اینکه بتوانیم بین انواع کلمات به کار رفته در جمله فاصله بیندازیم و آنها را از هم جدا کنیم، باید از فاصله استفاده کنیم که معمولاً در کامپیوتر و هنگام نوشتن متن ها، برای ایجاد فاصله از کلید Space استفاده می نماییم. استفاده از فاصله در بین کلمات بسیار مهم میباشد و فقط ایجاد یک فاصله در بین کلمات رایج میباشد.

 

 

نیم فاصله

 

۱)Ctrl+ علامت تفریق موجود در بالای صفحه کلید (علامت تفریق مربوط به ماشین حساب صفحه کلید نمی تواند این عمل را انجام دهد).


۲)Ctrl+Shift+2


۳)Shift+کلیدSpace زمانی کاربرد دارد که صفحه کلید استاندارد فارسی نصب باشد.

 

زمانی که میخواهیم چندین کلمه مرتبط به هم را باهم به کار ببریم و یا از پسوندها و پیشوندها کنار کلمات استفاده کنیم، می توانیم از نیم فاصله استفاده کنیم. استفاده از یک فاصله کامل بین این کلمات و پسوندها و پیش وندها باعث می شود که ارتباط بین این کلمات به خطر بیفتد.


برای مثال زمانی که می خواهیم کلمه می توانیم را در متن به کار ببریم، چسباندن (می) و (توانیم)، کلمه ای نامتناسب را برای خواننده به نمایش خواهد گذاشت و همچنین اگر بین (می) و (توانیم) یک فاصله کاملا ایجاد نماییم، باعث خواهد شد که رابطه بین می و توانیم، قابل مشاهده نشود.

 

 

چند نقطه(.......)

 

در برخی مواقع نویسنده نیاز دارد که برخی از جملات را حذف کند و در این صورت به جای جمله حذف شده از چند نقطه استفاده می نماید.

 

 

خط تیره(-)

 

در برخی جملات نیاز است که جمله ای را در همان جا قطع کنیم و در ادامه آن، جمله معترضه را بنویسیم. در آن زمان در ابتدا و انتهای آن جمله معترضه از خط تیره استفاده می شود.

 

 

خط کشیده(______)

 

این علامت در بین متون برای نمایش دادن اهمیت یک بخش از متن استفاده می شود.

 

 

یک ستاره(*)

 

برای توضیح اضافی در مورد اسم یا کلمه ای که در متن وجود دارد و نویسنده نیاز می بیند که برای آن از توضیح اضافی استفاده کند، استفاده می شود.


در این صورت در سمت چپ و بالای آن اسم یا کلمه نشانه * گذاشته می‌شود و در پاورقی در مورد آن اسم یا کلمه، توضیح مربوط به داده میشود.

 

 

دو ستاره(**)

 

این علامت تقریبا مشابه علامت یک ستاره می باشد ولی به جای توضیح در پاورقی همان صفحه، نویسنده قبلا و در صفحه قبلی در مورد آن اسم یا کلمه توضیح داده است و در این صفحه دیگر نیازی به توضیح دوباره نمی بیند و کاربر را به توضیح صفحه قبل ارجاع می دهد. 

 


سه ستاره (***)

 

این علامت بین دو جمله در یک صفحه قرار می گیرد به طوری که جمله دوم سخنی متفاوت با جمله اول دارد. نحوه درج جملات در صفحه به صورت زیر می باشد:


(جمله اول


سطر خالی


سطر خالی (مکان درج علامت سه ستاره در این قسمت می باشد)


سطر خالی


جمله دوم)


به طوری که این علامت به خواننده این هشدار را می دهد که جمله دوم سیاق سخن متفاوت تری با جمله اول دارد.


در بین این دو جمله سه سطر فاصله باید گذاشت و علامت سه ستاره در سطر دوم درج میشود.

 

 

علامت پیکان یا فلش(→)

 

علامت دیگری که یادگیری کاربرد آن خالی از لطف نیست علامت پیکان یا فلش است.


* یکی از مکان هایی که از این علامت استفاده می‌شود زمانی است که در فرهنگ ها ارجاع داده میشود.


آبان ←اپام


* در برخی مواقع مخصوصا در متونی که مربوط به علوم و دانش شیمی می باشد، این علامت کاربرد بسیاری پیدا می‌کند و برای نمایش نتیجه ترکیبات دو یا چند چیز با هم از آن استفاده می شود. البته در خود زبان فارسی هم همین کاربرد را می تواند داشته باشد.
می+ توانم ←می توانم


* در برخی مواقع متن مربوط به یک مطلب خاص در صفحه ای که شروع به نوشتن شده است، تمام نمی شود و باید در صفحه بعد ادامه مطالب نوشته شود در این زمان برای اینکه خواننده را از دارا بودن ادامه مطلب، آگاه نمود تا برای مشاهده آن به صفحه بعدی مراجعه کند، می‌توان از این علامت استفاده کرد. به طوری که در پایین صفحه اول علامت فلش گذاشته می شود و کاربر را به صفحه دوم ارجاع می دهد.

 

علامت پیکان

علامت ممیز(/)

 

* معمولا برای نمایش تاریخ و جدا کردن ارقام مربوط به هر یک از اعداد روز و ماه و ساعت از این علامت استفاده می شود.


* در برخی مواقع یک کلمه به اشکال مختلف نوشته می شود و نویسنده برای نمایش هر یک از این اشکال می‌تواند هر یک از آنها را در متون استفاده کند و از ممیز در بین آنها استفاده نماید.


* حتی برای اینکه معادل کلمات را یکجا در متون استفاده کرد، می‌توان از علامت ممیز کمک گرفت.


* معمولا مصراع های یک بیت را با فاصله دادن در بین آن دو جدا می کنند، ولی در مواقعی هم میتوان برای جدا کردن مصراع های یک بیت از علامت ممیز استفاده نمود.


* این علامت حتی در برخی مواقع به جای (یا) هم کاربرد دارد.

 

 

آکولاد{}


برای آکولاد باز چ+ Shift
برای آکولاد بسته ج +Shift


اکثرا برای نمایش اعضای یک مجموعه به کار میرود. از این علامت بیشتر در متون مربوط به ریاضی استفاده می شود.

 

 

مساوی(=)

 

زمانی که میخواهیم تساوی و برابری بین دو کلمه یا دو موضوع را بیان کنیم، می توانیم از علامت تساوی بین آن دو استفاده نماییم.

 

 

* انواع اشکال مانند دایره توپر و توخالی و مربع توپر


(○●■)

 

* زمانی که میخواهیم پاراگرافی را شروع کنیم، می‌توانیم از این شکل استفاده نمایید.


* همچنین زمانی که در متون به درج انواع تیترها نوشتاری اقدام میشود، میتوان قبل از هر تیتر از این اشکال استفاده کرد.

 

 

درصد(٪)

 

Shift + 5

 

مطمئنا کاربرد درصد را همه افراد می دانند ولی نکته که در مورد این علامت باید گفته شود، این است که در زمان نوشتن درصد در بین جملات باید از مدل نوشتاری آن (درصد)استفاده کرد و برای اینکه در ریاضی و در کنار اعداد این علامت را استفاده نمود باید از شکل علامت آن (٪)استفاده نمود.


نکته دیگری که در استفاده از این علامت باید دقت کرد، این است که برای گذاشتن علامت (٪)در سمت چپ یا راست اعداد قانونی وجود ندارد و در واقع می توان هم در سمت راست عدد و هم در سمت چپ عدد از این علامت استفاده نمود.


به کاربردن هردوی نوع نوشتن ۱۰۰٪ و٪۱۰۰ درست می باشد.


به نقل از:
جهت طراحی وب سایت خود در این زمینه با ما تماس بگیرید                        

با رزومه بسیار بالا در سطح کشور

                                 

طراحی سایت فروشگاهی آگهی ساخت بازی آنلاین


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: